Gjest ann40044 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Idag traff jeg mitt barnebarn på 11 mnd sammens med faren der hun var totalt endret i sin personlighet. Jeg har ikke sett henne på 3 uker pga de har vært på ferie, men siden hun var født og til for 3 uker siden er det kun jeg av besteforeldene som har passet henne fast. Jeg har i lengre tid hatt mistanke om overgrep og vold av barnefaren overfor mitt barnebarn. Idag satt hun i barnevognen og var nærmest apatisk, hun kjente meg ikke igjen, hun klarte ikke å feste blikket som flakket fra side til side sammens med hodet, og hun var helt innesluttet og kom bare med små usammenhengende hark som latter, der var ingen kraft i henne slik hun bruker å være når vi treffes, til vanlig er det stor gjensynsglede, latter og kos når vi møtes. Hun en skygge av seg selv og jeg er alvorlig bekymret for henne. Jeg fikk ikke holde henne eller kose med henne, faren skubbet meg bort når jeg ville kose med henne, han satte henne i bilsetet og hun var helt blek og kraftløs og helt uten følelser, helt fjern. Jeg mener dette er symtom på dissosiering, og ikke et symptom på jetlag to dager etter en flytur. Kan du bekrefte om dette kan være dissosiering, dvs en overlevelsesstrategi barn kan gå inni når de blir utsatt for uutholdelige smerter der de "kutter forbindelsen med kroppen" for å overleve, som f.eks. under et overgrep? Takk for snarlig svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg får mange tanker om hva som kan være årsaken til at ditt barnebarn viser denne spesielle atferden, men siden jeg ikke kjenner mer til situasjonen kan jeg bare komme med noen momenter som kanskje kan være en forklaring: Ved 11 måneders alder er 3 uker en ganske lang separasjonstid. I den alderen vil barnet sikkert kjenne igjen mormor som hun tidligere har hatt et nært forhold til, men barnets opplevelse av nærhet er borte, og det kan ta litt tid før den kommer igjen. Det kan også være at barnet opplever seg sviktet, og derfor reagerer negativt på møte med deg. Du nevner ikke om mor har vært med på ferien, eller om hun har feriert bare med far. Dersom det også er en separasjon fra moren, kan dette også være en medvirkende årsak. Det kan også tenkes at ditt barnebarn av en eller annen grunn var uvel, eller ikke var helt frisk. Uvelheten kan være et resultat av lang reise eller lite søvn e.l., men det kunne også være tegn på en eller annen akutt sykdom. Ved påfallende og unaturlig atferd hos sped-og småbarn er det alltid viktig å tenke om det kan dreie seg om mishandling eller overgrep. Den atferden du beskriver må sees i en større sammenheng for at denne mistanken skal være sterk, men med de opplysninger du gir kan jeg naturligvis ikke utelukke at det er årsaken. Dersom situasjonen ikke normaliseres og barnet friskner til, er det etter min vurdering først og fremst behov for en medisinsk vurdering for å avklare hva som kan ligge til grunn for problemene som du opplevde dem. Dersom mistanken om barnemishandling fortsatt er aktuell må veien til Barneversnemnda ikke være lang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ann400 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jeg får mange tanker om hva som kan være årsaken til at ditt barnebarn viser denne spesielle atferden, men siden jeg ikke kjenner mer til situasjonen kan jeg bare komme med noen momenter som kanskje kan være en forklaring: Ved 11 måneders alder er 3 uker en ganske lang separasjonstid. I den alderen vil barnet sikkert kjenne igjen mormor som hun tidligere har hatt et nært forhold til, men barnets opplevelse av nærhet er borte, og det kan ta litt tid før den kommer igjen. Det kan også være at barnet opplever seg sviktet, og derfor reagerer negativt på møte med deg. Du nevner ikke om mor har vært med på ferien, eller om hun har feriert bare med far. Dersom det også er en separasjon fra moren, kan dette også være en medvirkende årsak. Det kan også tenkes at ditt barnebarn av en eller annen grunn var uvel, eller ikke var helt frisk. Uvelheten kan være et resultat av lang reise eller lite søvn e.l., men det kunne også være tegn på en eller annen akutt sykdom. Ved påfallende og unaturlig atferd hos sped-og småbarn er det alltid viktig å tenke om det kan dreie seg om mishandling eller overgrep. Den atferden du beskriver må sees i en større sammenheng for at denne mistanken skal være sterk, men med de opplysninger du gir kan jeg naturligvis ikke utelukke at det er årsaken. Dersom situasjonen ikke normaliseres og barnet friskner til, er det etter min vurdering først og fremst behov for en medisinsk vurdering for å avklare hva som kan ligge til grunn for problemene som du opplevde dem. Dersom mistanken om barnemishandling fortsatt er aktuell må veien til Barneversnemnda ikke være lang. Hei Du har ikke svart på mitt spörsmål. Mitt spörsmål er om reaksjonen kan väre dissosiering, hvis du ikke kan svaer klart og konrekt, vennligst forklar hvilke reaksjoner et spedbarn vil vise ved dissosiering, og fórklar hvorfor et spedbarn kan gå inni dissosiering. Jeg er meget oppegående og terapeut selv, og jeg mener at slike voldsomme rekasjoner kan ikke et spedbarn få etter en flytur som var avsluttet to dager för. Da avventer jeg et konkret svar fra deg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei Du har ikke svart på mitt spörsmål. Mitt spörsmål er om reaksjonen kan väre dissosiering, hvis du ikke kan svaer klart og konrekt, vennligst forklar hvilke reaksjoner et spedbarn vil vise ved dissosiering, og fórklar hvorfor et spedbarn kan gå inni dissosiering. Jeg er meget oppegående og terapeut selv, og jeg mener at slike voldsomme rekasjoner kan ikke et spedbarn få etter en flytur som var avsluttet to dager för. Da avventer jeg et konkret svar fra deg Kanskje du bør lese svaret en gang til, grundig denne gangen. Jeg synes han svarer ganske så greit og tydelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nuuu Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei Du har ikke svart på mitt spörsmål. Mitt spörsmål er om reaksjonen kan väre dissosiering, hvis du ikke kan svaer klart og konrekt, vennligst forklar hvilke reaksjoner et spedbarn vil vise ved dissosiering, og fórklar hvorfor et spedbarn kan gå inni dissosiering. Jeg er meget oppegående og terapeut selv, og jeg mener at slike voldsomme rekasjoner kan ikke et spedbarn få etter en flytur som var avsluttet to dager för. Da avventer jeg et konkret svar fra deg Hvis du har mistanke om barnemishandling bør du melde fra til barnevernet så fort som mulig ihvertfall. Dissosiering eller ei, viser barnet unormale reaksjoner slik at du er redd, gå i første omgang til legen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anna k Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hei Du har ikke svart på mitt spörsmål. Mitt spörsmål er om reaksjonen kan väre dissosiering, hvis du ikke kan svaer klart og konrekt, vennligst forklar hvilke reaksjoner et spedbarn vil vise ved dissosiering, og fórklar hvorfor et spedbarn kan gå inni dissosiering. Jeg er meget oppegående og terapeut selv, og jeg mener at slike voldsomme rekasjoner kan ikke et spedbarn få etter en flytur som var avsluttet to dager för. Da avventer jeg et konkret svar fra deg Jeg synes det var et godt og utfyllende svar, og det undrer meg at du forventer noe mer utfyllende eller bedre svart enn dette. Jeg synes ikke en kan forvente seg en "avhandling" om dissosiering hos barn ved å stille spørsmål på et forum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ann400 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg får mange tanker om hva som kan være årsaken til at ditt barnebarn viser denne spesielle atferden, men siden jeg ikke kjenner mer til situasjonen kan jeg bare komme med noen momenter som kanskje kan være en forklaring: Ved 11 måneders alder er 3 uker en ganske lang separasjonstid. I den alderen vil barnet sikkert kjenne igjen mormor som hun tidligere har hatt et nært forhold til, men barnets opplevelse av nærhet er borte, og det kan ta litt tid før den kommer igjen. Det kan også være at barnet opplever seg sviktet, og derfor reagerer negativt på møte med deg. Du nevner ikke om mor har vært med på ferien, eller om hun har feriert bare med far. Dersom det også er en separasjon fra moren, kan dette også være en medvirkende årsak. Det kan også tenkes at ditt barnebarn av en eller annen grunn var uvel, eller ikke var helt frisk. Uvelheten kan være et resultat av lang reise eller lite søvn e.l., men det kunne også være tegn på en eller annen akutt sykdom. Ved påfallende og unaturlig atferd hos sped-og småbarn er det alltid viktig å tenke om det kan dreie seg om mishandling eller overgrep. Den atferden du beskriver må sees i en større sammenheng for at denne mistanken skal være sterk, men med de opplysninger du gir kan jeg naturligvis ikke utelukke at det er årsaken. Dersom situasjonen ikke normaliseres og barnet friskner til, er det etter min vurdering først og fremst behov for en medisinsk vurdering for å avklare hva som kan ligge til grunn for problemene som du opplevde dem. Dersom mistanken om barnemishandling fortsatt er aktuell må veien til Barneversnemnda ikke være lang. Er det mulig å komme i kontakt med legen å få svar på det man faktisk har spurt om? Jeg har stor kunnskap om alt vedr. overgrep på barn og ønsker å få en leges uttalelse på hva dissosering er og om dette kan være det, og hvorfor barn går inni dissosiering når de er 11 mnd- det er dette spørsmålet jeg har betalt for å få svar på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Er det mulig å komme i kontakt med legen å få svar på det man faktisk har spurt om? Jeg har stor kunnskap om alt vedr. overgrep på barn og ønsker å få en leges uttalelse på hva dissosering er og om dette kan være det, og hvorfor barn går inni dissosiering når de er 11 mnd- det er dette spørsmålet jeg har betalt for å få svar på. ''Er det mulig å komme i kontakt med legen å få svar på det man faktisk har spurt om?'' Jeg synes faktisk du har fått et meget grundig svar. ''Jeg har stor kunnskap om alt vedr. overgrep på barn og ønsker å få en leges uttalelse på hva dissosering er'' Dette har du jo sjøl definert i ditt hovedinnlegg! Sakser: "dissosiering, dvs en overlevelsesstrategi barn kan gå inni når de blir utsatt for uutholdelige smerter der de "kutter forbindelsen med kroppen" for å overleve, som f.eks. under et overgrep" ''og om dette kan være det'' Dette spørsmålet er jo kul umulig for legen å svare på, siden han ikke har truffet og sett barnet det er snakk om, men han gir deg en svært grundig utgreiing om hva som KAN være årsakene. ''og hvorfor barn går inni dissosiering når de er 11 mnd- det er dette spørsmålet jeg har betalt for å få svar på.'' Nei, det er ikke dette du har bedt om å få svar på. Ditt hovedspørsmål lyder som følger: "Kan du bekrefte om dette kan være dissosiering, dvs en overlevelsesstrategi barn kan gå inni når de blir utsatt for uutholdelige smerter der de "kutter forbindelsen med kroppen" for å overleve, som f.eks. under et overgrep?" Det er pussig at alle andre enn deg i denne tråden mener du har fått et godt og utfyllende svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min opplevelse Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 ''Er det mulig å komme i kontakt med legen å få svar på det man faktisk har spurt om?'' Jeg synes faktisk du har fått et meget grundig svar. ''Jeg har stor kunnskap om alt vedr. overgrep på barn og ønsker å få en leges uttalelse på hva dissosering er'' Dette har du jo sjøl definert i ditt hovedinnlegg! Sakser: "dissosiering, dvs en overlevelsesstrategi barn kan gå inni når de blir utsatt for uutholdelige smerter der de "kutter forbindelsen med kroppen" for å overleve, som f.eks. under et overgrep" ''og om dette kan være det'' Dette spørsmålet er jo kul umulig for legen å svare på, siden han ikke har truffet og sett barnet det er snakk om, men han gir deg en svært grundig utgreiing om hva som KAN være årsakene. ''og hvorfor barn går inni dissosiering når de er 11 mnd- det er dette spørsmålet jeg har betalt for å få svar på.'' Nei, det er ikke dette du har bedt om å få svar på. Ditt hovedspørsmål lyder som følger: "Kan du bekrefte om dette kan være dissosiering, dvs en overlevelsesstrategi barn kan gå inni når de blir utsatt for uutholdelige smerter der de "kutter forbindelsen med kroppen" for å overleve, som f.eks. under et overgrep?" Det er pussig at alle andre enn deg i denne tråden mener du har fått et godt og utfyllende svar. Jeg får en følelse av å ville ha et svar som kan brukes i en sak, som et fagutsagn å vise til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Jeg får en følelse av å ville ha et svar som kan brukes i en sak, som et fagutsagn å vise til. - Noe hun selvfølgelig ikke vil få uten at en fagperson har tatt en titt på ungen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ann400 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 - Noe hun selvfølgelig ikke vil få uten at en fagperson har tatt en titt på ungen. Det er utrolig at andre skal fortelle meg hva jeg skal tenke og ikke om et svar, eller vare, jeg har betalt for og mener jeg ikke har fått - denne svartjenesten blir for useriøs for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Det er utrolig at andre skal fortelle meg hva jeg skal tenke og ikke om et svar, eller vare, jeg har betalt for og mener jeg ikke har fått - denne svartjenesten blir for useriøs for meg. Jeg ser du påberoper deg faglig innsikt. Det kommer imidlertid ikke særlig god til uttrykk i det du skriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.