Gå til innhold

Kan frisører tjene godt

Anbefalte innlegg

Gjest Julianne K
Skrevet

Har en datter som lurer på å bli frisør, men alle sier at de tjener bra og får mye allergier, ryggproblemer etc.

Kan man leve godt som frisør? Både med tanke på lønn og ikke bli for syk av yrket?

Fortsetter under...

Gjest høstløv
Skrevet

Dateren min jobber som frisør, hun er provisjons avlønnet og i desember hadde hun en timelønn på 233 kroner, men det er andre perioder, hvor lønnen ikke er på mer enn 160 - 170 kr timen. Yrket er veldig sesongbetont.

Jeg sjekket i skattetabellene og så at eieren av salongen skattet av over en million i fjor.

Det går an å ha god lønn som frisør, men det kommer jo an på hvor du er ansatt, hva de er villige i å gi i lønn, og om du satser på å drive egen salong. Tarifflønnen for utdannet frisør er visst ikke mer enn rundt 120 kr timen.

Er du disponert for allergi, kan du jo få det som frisør, men det kan du jo også få i andre yrker, jeg har inntrykk av at frisørproduktene er allergivennlige.

Det er lett å pådra seg skulder og nakkeplager, men under opplæringen på skolen, blir de undervist i hvilken type sko de skal bruke for å avlaste ryggen best mulig og å være nøye med å tilpasse stolhøyden etter jobbenivået.

I salongen, hvor datteren min jobber er de beviste på å trene, for å styrke kroppen best mulig, og de får sponset treningsstudio med trenings instruktør.

Men en kan jo få yrkesrelaterte plager i alle yrker, og frisøryrket er ingen unntakelse.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har aldri hørt at frisører tjener bra? Er ikke det et typisk lavtlønns-yrke?

Men om du eier en salong, da kan du tjene bra...

Gjest Har vært frisør
Skrevet

Jeg jobbet som frisør i ni år for mange år siden. Man kan trygt si at det ikke var en lønn å leve godt av i forhold til alt man la ned i jobben. Det fungerte greit nok for meg fordi jeg bare hadde meg selv å tenke på, men grunnlønna var liten.

En del av lønna er gjerne basert på provisjon, men det ble å drive rovdrift på meg og min helse etterhvert, hvertfall. Jeg fikk rygg og nakkeproblemer som jeg sliter med den dag i dag, men ikke minst så begynte jeg å utvikle ulike allergier. Jeg var overhode ikke allergisk når jeg begynte, men etterhvert ble jeg plaget av eksem i stadig større omfang. Allergien og eksemen har bare eskallert i årene etterpå, og nå blir huden min flammete og irritert bare jeg kommer innenfor en salong.

Jeg fikk mange advarsler når jeg valgte den yrkesetningen, men de ville jeg ikke høre på, så din datter vil nok gjøre sitt valg ut fra hva hun har lyst til hun også. Men veldig få blir værende i yrket i veldig lang tid. Jeg tok studiekompetanse på kveldstid de siste årene jeg jobbet som frisør og begynte deretter på høyskole, så alle dører er ikke lukket om hun velger et yrke hun ikke kommer til å ha for "alltid".

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg har aldri hørt at frisører tjener bra? Er ikke det et typisk lavtlønns-yrke?

Men om du eier en salong, da kan du tjene bra...

''Jeg har aldri hørt at frisører tjener bra? Er ikke det et typisk lavtlønns-yrke?''

Etter hva jeg har hørt tjener frisørere langt bedre enn i "tilsvarende" yrker (da tenker jeg tilsvarende utdannelse).

En bekjent sluttet som frisør for å utdannse seg til sykepleier. Hun tjente mer som frisør enn ferdig utdannet sykepleier (men angret likevel ikke).

Persille1365381127
Skrevet

''Jeg har aldri hørt at frisører tjener bra? Er ikke det et typisk lavtlønns-yrke?''

Etter hva jeg har hørt tjener frisørere langt bedre enn i "tilsvarende" yrker (da tenker jeg tilsvarende utdannelse).

En bekjent sluttet som frisør for å utdannse seg til sykepleier. Hun tjente mer som frisør enn ferdig utdannet sykepleier (men angret likevel ikke).

Det kan godt være.

Men det er et stykke fra å tjene godt ifht tilsvarene - og til å tjene godt ;)

Annonse

Skrevet

du må jobbe hardt for å tjene nogenunde godt.. jeg har bare vært lærling i 4mnd og jeg sliter litt med eksem på hendene, og vonde skuldre og nakke nå og da..

Skrevet

Dateren min jobber som frisør, hun er provisjons avlønnet og i desember hadde hun en timelønn på 233 kroner, men det er andre perioder, hvor lønnen ikke er på mer enn 160 - 170 kr timen. Yrket er veldig sesongbetont.

Jeg sjekket i skattetabellene og så at eieren av salongen skattet av over en million i fjor.

Det går an å ha god lønn som frisør, men det kommer jo an på hvor du er ansatt, hva de er villige i å gi i lønn, og om du satser på å drive egen salong. Tarifflønnen for utdannet frisør er visst ikke mer enn rundt 120 kr timen.

Er du disponert for allergi, kan du jo få det som frisør, men det kan du jo også få i andre yrker, jeg har inntrykk av at frisørproduktene er allergivennlige.

Det er lett å pådra seg skulder og nakkeplager, men under opplæringen på skolen, blir de undervist i hvilken type sko de skal bruke for å avlaste ryggen best mulig og å være nøye med å tilpasse stolhøyden etter jobbenivået.

I salongen, hvor datteren min jobber er de beviste på å trene, for å styrke kroppen best mulig, og de får sponset treningsstudio med trenings instruktør.

Men en kan jo få yrkesrelaterte plager i alle yrker, og frisøryrket er ingen unntakelse.

skal du tjene bra så må du også jobbe hardt for det, og det kan fort gå utover kroppen..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...