Gå til innhold

Kan frisører tjene godt

Anbefalte innlegg

Gjest Julianne K
Skrevet

Har en datter som lurer på å bli frisør, men alle sier at de tjener bra og får mye allergier, ryggproblemer etc.

Kan man leve godt som frisør? Både med tanke på lønn og ikke bli for syk av yrket?

Fortsetter under...

Gjest høstløv
Skrevet

Dateren min jobber som frisør, hun er provisjons avlønnet og i desember hadde hun en timelønn på 233 kroner, men det er andre perioder, hvor lønnen ikke er på mer enn 160 - 170 kr timen. Yrket er veldig sesongbetont.

Jeg sjekket i skattetabellene og så at eieren av salongen skattet av over en million i fjor.

Det går an å ha god lønn som frisør, men det kommer jo an på hvor du er ansatt, hva de er villige i å gi i lønn, og om du satser på å drive egen salong. Tarifflønnen for utdannet frisør er visst ikke mer enn rundt 120 kr timen.

Er du disponert for allergi, kan du jo få det som frisør, men det kan du jo også få i andre yrker, jeg har inntrykk av at frisørproduktene er allergivennlige.

Det er lett å pådra seg skulder og nakkeplager, men under opplæringen på skolen, blir de undervist i hvilken type sko de skal bruke for å avlaste ryggen best mulig og å være nøye med å tilpasse stolhøyden etter jobbenivået.

I salongen, hvor datteren min jobber er de beviste på å trene, for å styrke kroppen best mulig, og de får sponset treningsstudio med trenings instruktør.

Men en kan jo få yrkesrelaterte plager i alle yrker, og frisøryrket er ingen unntakelse.

Persille1365381127
Skrevet

Jeg har aldri hørt at frisører tjener bra? Er ikke det et typisk lavtlønns-yrke?

Men om du eier en salong, da kan du tjene bra...

Gjest Har vært frisør
Skrevet

Jeg jobbet som frisør i ni år for mange år siden. Man kan trygt si at det ikke var en lønn å leve godt av i forhold til alt man la ned i jobben. Det fungerte greit nok for meg fordi jeg bare hadde meg selv å tenke på, men grunnlønna var liten.