Gå til innhold

Å spør om praksisplass

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest jobbelysten

Hva mener du med praksisplass? Om du er skoleelev og trenger praksis ved en bedrift eller noe blir du neppe møtt med fordommer. Men ettersom du spør og legger spørsmålet ditt ut her går jeg ut ifra at sliter med ett eller annet og trenger en praksisplass for å komme deg ut og kanskje forsøke å få et varig arbeid? Selv har jeg hatt diverse praksisplasser, men da gjennom NAV. Jeg tror det er en stor fordel om man spør selv, det viser at man har interesse og kan ta grep om ting selv.

Om man blir møtt med fordommer på arbeidsplassen avhenger selvsagt flere ting. Selv opplevde jeg det som det tyngste ved selve praksisen. Da jeg møtte første dag var mine "arbeidskollegaer" allerede informert om at jeg var utplassert via NAV, at jeg var på attføring og ellers ikke hadde noen fysiske begrensninger. Jeg ble satt til enkle oppgaver og følte meg ikke verdsatt som medarbeider, selv om tonen på arbeidsplassen var hyggelig.

Jeg endte opp med å søke ordinært arbeid, ble innkalt til jobbintervju og bestemte meg for å ikke fortelle om min fortid med nav og attføring. Jeg fikk jobben og stortrives. Har ikke vært borte en dag og angrer ikke på at jeg tidde om ting som kanskje ville vært naturlig å fortelle.

Jeg ordna meg praksisplass selv, og jeg valgte å være åpen om mine problemer. På denne måten har jeg kunnet ta ting i mitt eget tempo, og bygge meg gradvis opp. Og jeg har ikke blitt møtt med fordommer - tvert om.

Jeg er nå fast ansatt i denne bedriften, og stortrives. Det er så godt at det hele ble tilrettelagt, at jeg kunne "gå oppå" de andre en tid, til jeg var trygg nok til å være en ordinær arbeidstaker.

Min erfaring, er altså at jeg har greid å bygge meg gradvis opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...