Gjest småbrukern Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Jeg har mange dyr. Hester, hund, katt, kaniner o.s.v Jeg blir sprø uten dyr å dikke med, og sprø av dem. Noen som har slitt med det samme? Dårlig samvittighet fordi ikke hestene får nok trim? De er alle fanmtastisk smille dyr og jeg får så mye skryt for at jeg tar meg så godt av dem. Men samtidig... kanskjee hadde livet blitt enklere uten dyr. Jeg må takke nei til innleggelser på grunn av dyrene mine. Veldig vanskelig å få dyrepassere. Jeg kan aldri være borte lengre enn maks en halv dag i slengen. Ingen ferier eller overnattinger. På en måte holder de meg oppe. Jeg kan ikke gjøre noe dumt eller være selvdestruktiv. Samtidig har jeg ikke noe sosialt liv. Feks. i dag har jeg ikke snakket med en levendes sjel. Er dette bra eller skadelig for psyken? Jeg elsker dyrene min over alt på jord. Der er helt uskyldige, og jeg er like glad i dem som jeg er i foreldre eller søskene mine. Greier ikke selge dem. Men samtidig... hvilket liv er dette? Jeg går alene å trasker på en gård dag ut og dag inn, uke etter uke. Har bodd her i fem år. En stor del av pengene mine går til mat og stell til dyrene. Jeg leker med tanken på å ikke ha dyr. De få gangene jeg er blant venner i byen tenker jeg på alt jeg går glipp av. Så ser jeg hestene mine som humrer varmt. Tenker på tureene i skogen, hunden mim som har hengt rundt så og si hver eneste time i fire år. Hva ville dere ha prioriter? 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Det er vanskelig å svare på problemstillingen din, for jeg liker ikke dyr. Selv om vi er forskjellige, kan jeg godt se at mange har stor glede av å omgås dyr, og at dyr er koselige vesener, men det følger jo mye arbeid og ansvar med det å holde dyr. Kanskje du skulle prioritere å ikke ha så veldig mange dyr, slik du også har tid og penger til noe annet enn å gå og stelle dyrene og å kjøpe mat til de. 0 Siter
SoriaMoria Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Jeg hadde prioritert dyra - så lenge helseeffekten er positiv. Hadde det gått ordentlig negativt ut over helsa -hadde jeg nok prioritert vekk dyra. Men: dette trenger ikke å være en alt-eller-ingenting-situasjon. Det er f.eks lettere å få pass til (eller kennelplass til) en hund enn noen hester. 0 Siter
Digital Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Det er vanskelig å svare på problemstillingen din, for jeg liker ikke dyr. Selv om vi er forskjellige, kan jeg godt se at mange har stor glede av å omgås dyr, og at dyr er koselige vesener, men det følger jo mye arbeid og ansvar med det å holde dyr. Kanskje du skulle prioritere å ikke ha så veldig mange dyr, slik du også har tid og penger til noe annet enn å gå og stelle dyrene og å kjøpe mat til de. Jeg misunner deg! Du gjør det rette,Kos deg med dyrene dine så lenge du kan. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Jeg misunner deg! Du gjør det rette,Kos deg med dyrene dine så lenge du kan. Jeg tror at svaret ditt kom feil, det var sikkert ment å skulle være til trådstarter. 0 Siter
Gjest småbrukern Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Jeg hadde prioritert dyra - så lenge helseeffekten er positiv. Hadde det gått ordentlig negativt ut over helsa -hadde jeg nok prioritert vekk dyra. Men: dette trenger ikke å være en alt-eller-ingenting-situasjon. Det er f.eks lettere å få pass til (eller kennelplass til) en hund enn noen hester. Takker for svar. Vet at det er dette mange drømmer om. Men det er ikke alltis så romantisk. Tenk deg 300 dager i året (vinterstid) der du er pokkers nødt å gjør det samme hver dag. Det vil si spa møkk, mate hester, ta dem ut og ta dem inn. Klart jeg er velsignet. Men i lengden... Jeg må takke nei til fester, invitasjoner, turer... bare en tur til byen krever dyrepass. Det første jeg gjør om morgenen er å gå ut i all slags vær. Noe av det siste jeg gjør er det samme. Jeg skulle egentlig ønske hestene mine sto på en felles stall eller et ridesenter. På den måten hadde det blitt langt færre forpliktelser. men samtidig.. Da er det ikke vits å bo på en gård... Sukk. Den ene hesten har ksotet meg ca. 10.000 i dyrlegeregninger siste året, men det er noe jeeg betaler uten å blunke. Jeg har viet livet mitt til hester, men samtidig har jeg ikke så myee annet... 0 Siter
Colette Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Jeg hadde også en periode hvor jeg hadde hest, kaniner, hund og katt. I dag har jeg "bare" 6 katter. Akkurat som deg så har jeg forsaket alt som heter ferier og andre fravær. Jeg har vært borte fra dem 1 natt på 9 år. Og det var fordi jeg var helt nødt..... For meg har det blitt en livsstil, og jeg tenker som så at alt det positive langt overgår det negative. Jeg kunne ikke tenke meg et liv uten dyr å pusle med. Men jeg husker at det å ha hest hjemme var temmelig arbeidskrevende, og ikke minst ga det meg mye dårlig samvittighet. Det var egentlig datteren min sin hest, men det var jeg som måtte trå til med foring og stell når hun var forhindret. Og ikke minst alle de lørdags- og søndagsmorgenene hun forsov seg:-( Bortsett fra med riding og mosjon da - der kom jeg til kort .-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Det er vel du selv som vet svaret best her.... Du må finne ut hva du vil med livet ditt. Det virker som du er litt misfornøyd med livet ditt slik det er nå? Da er det kanskje på tide å gjøre noe med det? Klart det er veldig trist å miste et dyr man er glad i.., men man kommer over det. Dyrene lever uansett ikke like lenge som oss mennesker, så en dag må du nok skilles fra dem, enten du vil eller ei. Er det mulig du kan redusere antallet dyr på gården? Beholde bare katter og hunder f.eks.? Det kan være mulig å drive med hest som bor på en annen gård. ¨ Dyr har en positiv effekt på de aller fleste mennesker, men jeg tror at hvis dyreholdet går ut over kontakten med andre mennesker, så bør man tenke seg litt om... I noen tilfeller tror jeg dyrehold kan føre til at man på en måte blir litt isolert fra omverdenen. Det er du som vet hvordan du føler det, så her må du nok bare i tenkeboksen og velge det som kjennes riktig for deg 0 Siter
Gjest siljelilja Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Kan du ikke la noen unge jenter få ta seg av hesten noen dager i uken? Kanskje de kan hjelpe deg med noen av de andre dyrene også, bare sånn at du får en eller to frikvelder i uken? Du trenger ikke nødvendigvis å selge dyrene, men det kan være en idé å "leie" dem ut litt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.