Gå til innhold

Hvordan starter en utredning?

Gjest Ikke idag helst

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke idag helst

Vi har en gutt på 8 år som vi føler vi mister litt kontrollen på. Han er veldig aktiv, vimsete, urolit, ukonsentrert, vansker med å få venner, - ja egentlig alle symptomene en kan lese at barn med ADHD/ADD har.

Kan en selv sette igang en utredning? Eller må det nødvendigvis gå gjennom skolen? Har prøvd å få satt igang en form for observasjon på skolen, men de har ikke ekstra ressurser, og tiden gååååår..../løper.... Er redd dette tar alt for lang tid!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En utredning for ADHD hører langt mer hjemme i helsevesenet enn i skole/PPT-vesenet.

Begynn hos fastlegen din. Denne kan sammen med foreldrene starte utredningen som skal videreføres i barnepsykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utredning for ADHD hører langt mer hjemme i helsevesenet enn i skole/PPT-vesenet.

Begynn hos fastlegen din. Denne kan sammen med foreldrene starte utredningen som skal videreføres i barnepsykiatrien.

En vurdering av pedagogiske tiltak hører derimot hjemme i skolevesenet, og det kan ta lang tid hvis det skal først igjennom helsevesenet for så å gå runden i skolevesenet.

Min erfaring er at helsevesenet og barnepsykiatere skriver rapporter som sier lite som ingenting, like mye som alle andre eksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kontakte fastlegen din, samtidig som du ber skolen ta kontakt med PPTjenesten for nærmere utredning.

For å få gutten utredet i helsevesenet må fastlegen skrive henvisning. PP-tjenesten kan gjøre mye forarbeid og henvise sammen med fastlegen. Derfor er det lurt å ta kontakt med begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

En vurdering av pedagogiske tiltak hører derimot hjemme i skolevesenet, og det kan ta lang tid hvis det skal først igjennom helsevesenet for så å gå runden i skolevesenet.

Min erfaring er at helsevesenet og barnepsykiatere skriver rapporter som sier lite som ingenting, like mye som alle andre eksperter.

Skal han få en korrekt diagnose og deretter korrekt behandling, er han nødt til å gå via spesialisthelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal han få en korrekt diagnose og deretter korrekt behandling, er han nødt til å gå via spesialisthelsetjenesten.

Hva er korrekt behandling i utdanningssammenheng? Å gi ritalin eller concerta? Da lærer barna seg å lese og skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne en titt på http://www.npif.no også. Jeg snublet over norsk proteinintoleranseforening da jeg trålte nettet på jakt etter informasjon til vår 8-åring. Gluten- og melkefri diett og god hjelp fra skole og ppt var det vi trengte for å få bukt med adhd-symptomer og problemadferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Ta kontakt med fastlegen din og be om henvisning til BUP, ikke til PPT. PPT er bare en omvei, vil jeg påstå.

Jeg ville bedt om henvisning til begge steder. Det er PPT som vurderer tiltak på skolen, det kan ikke BUP gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...