Gå til innhold

Veldig lavt jernlager, er det farlig i lengden?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke jernhelse akkurat
Skrevet

Jeg har veldig lavt jernlager, under 5 og dette pga sterke blødninger. Jeg har hatt dette en tid og har vært hos lege som anbefalte jerntabletter. Jeg tåler ikke disse og venter på ny time hos legen, men fikk ikke komme før i slutten av januar. Jeg blør ikke nå, men sliter pga jernlageret. Har hodepine nesten hele tiden, er så trøtt og vil bare sove. Fryser gjør jeg også, og jeg er svimmel og rar i hodet. Har vansker med å konsentrere meg og er kvalm. Jeg gruer meg til å begynne på jobb etter jula, jeg er redd for at jeg rett og slett ikke greier å henge med. Har fysisk arbeide. Nå lurer jeg på om det er farlig å gå så lenge med lavt jernlager, hva kan skje og burde jeg ringe legen og eventuelt få en hastetime? Blir jo litt engstelig når man er i slik dårlig form over lengre tid.

Gjest høstløv
Skrevet

Tåler du ikke jerntablettene, kan du bruke Floradix jernekstrakt, det får du kjøpt på Apotek, helsekostbutikker, Obs, Rema og andre steder.

Floradix jernekstrakt er veldig effektivt for å få opp lavt jernlager. Ta det gjerne samen med juice eller c-vitaminer, men ikke sammen med melk eller kaffe.

Gjest Ja dette kan være farlig
Skrevet

Hvis du har under 5 synes jeg det er rart du ikke ble innlagt på sykehuset og fikk blodoverføring?. Det er ikke bra å gå med så lav blodprosent, det er et slit for hjertet ditt og kan føre til hjerteproblemer.

Gjest høstløv
Skrevet

Hvis du har under 5 synes jeg det er rart du ikke ble innlagt på sykehuset og fikk blodoverføring?. Det er ikke bra å gå med så lav blodprosent, det er et slit for hjertet ditt og kan føre til hjerteproblemer.

Verdien på jernlageret og blodprosenten er to forskjellige ting.

Jeg hadde jernlagerverdi, som var så lite at det ikke var målbart, og blodprosenten var også meget lav, men det var ikke livstruende.

Skrevet

Kan du ikke prøve en annen type jerntilskudd frem til legetimen? Jeg fikk noen små, kulerunde jerntabletter av jordmor etter fødselen og hun hevdet at de ikke ga hard mage. Særlig. Men den mest vanlige, Hemofer, tåler jeg fint. Guttungen her bruker Floradix mixtur og tåler den godt, for søstra mi funker den som avføringsmiddel. Du kan kanskje prøve deg litt frem til du finner et tilskudd du tåler?

Gjest mallet
Skrevet

Jeg har hatt så lavt jernlager, og hadde ikke vært i stand til å jobbe da, i alle fall ikke fysisk arbeid. Det var en anstrengelse bare å komme seg opp trappen hjemme, og å gå i butikken var ikke snakk om. Prøv deg fram med andre jerntilskudd, og ring legen og be om en tidligere time. Gjør det klart for helsesekretæren at du er syk nok til at du ikke er i stand til å arbeide.

Gjest ikke jernhelse akkurat
Skrevet

Kan du ikke prøve en annen type jerntilskudd frem til legetimen? Jeg fikk noen små, kulerunde jerntabletter av jordmor etter fødselen og hun hevdet at de ikke ga hard mage. Særlig. Men den mest vanlige, Hemofer, tåler jeg fint. Guttungen her bruker Floradix mixtur og tåler den godt, for søstra mi funker den som avføringsmiddel. Du kan kanskje prøve deg litt frem til du finner et tilskudd du tåler?

Nå er ikke hard mage det som er problemet for min del, snarere tvert imot. Jeg får løs mage og greier ikke holde meg rett og slett. Jeg blir kvalm og uvel og flyr på do stadig vekk. Hadde kuren med jerntabletter begrenset seg til en uke eller så hadde jeg nok fått det til på et vis, men det tar lengre tid å bygge opp jernlageret. Har nok ikke prøvd alle typene jerntabletter, men en skal ha lommebok til å kjøpe inn også. Har allerede flere typer liggende. Når det gjelder Floradix er den bra, men ikke "sterk" nok til å bygge opp et allerede lavt jernlager. (ifølge legen) Takk for svar.

Gjest ofte trett
Skrevet

Jeg har jernlager på 4. Legen bare spurte om jeg tok jern. Ja svarte jeg. Virket ikke som det var så farlig liksom men det ble tatt en prøve til som jeg regner med å få svar på til uka.

Jeg prøver å huske å ta en duroferon på dagen og tar en slurk floradix innimellom.

Gjest høstløv
Skrevet

Nå er ikke hard mage det som er problemet for min del, snarere tvert imot. Jeg får løs mage og greier ikke holde meg rett og slett. Jeg blir kvalm og uvel og flyr på do stadig vekk. Hadde kuren med jerntabletter begrenset seg til en uke eller så hadde jeg nok fått det til på et vis, men det tar lengre tid å bygge opp jernlageret. Har nok ikke prøvd alle typene jerntabletter, men en skal ha lommebok til å kjøpe inn også. Har allerede flere typer liggende. Når det gjelder Floradix er den bra, men ikke "sterk" nok til å bygge opp et allerede lavt jernlager. (ifølge legen) Takk for svar.

Jeg fikk bygget opp et veldig lavt jernlager ved å bruke Floradix.

Jernlageret var så lavt at det ikke var målbart og hemogbin var på 8,9.

Gjest rosetti
Skrevet

lavt jernlager ,har ikke noe med blodprosenten å gjøre.Hos meg er blodprosenten fin, men har lav jernlager:sier min lege????

tar jerntabletter nå,og skal til kontroll om 8 uker.

må tas sammen med appelsinjuice0)

Gjest hater sitrus
Skrevet

lavt jernlager ,har ikke noe med blodprosenten å gjøre.Hos meg er blodprosenten fin, men har lav jernlager:sier min lege????

tar jerntabletter nå,og skal til kontroll om 8 uker.

må tas sammen med appelsinjuice0)

eller c-vitaminer hvis man ikke tåler appelsiner...:P (kan være så mangt det,kiwi f.eks...)

selv har jeg greit jern-nivå,men tidvis lav blodprosent.aner ikke åssen det henger sammen,men ser iallefall ut til å være to ulike ting..?

Gjest rosetti
Skrevet

eller c-vitaminer hvis man ikke tåler appelsiner...:P (kan være så mangt det,kiwi f.eks...)

selv har jeg greit jern-nivå,men tidvis lav blodprosent.aner ikke åssen det henger sammen,men ser iallefall ut til å være to ulike ting..?

aner ikke jeg heller:0) jeg er snill pike og ta de sammen med juice,som legen sier :0) er i knallform,så det med slappheten

og trettheten,har jeg aldri merket noe til.

Gjest rosetti
Skrevet

kom deg til legen uansett! farlig er det vel ikke, men noe må du

ta for det. Vet at legen har sprøyte også,men de gis kun i

ekstreme tilfeller,men du kan høre med legen.

merkelig,hvor forskjellig vi reagerer,har også lavt jernlager,men

fin blodprosent.har også blødd en del,men formen har ellers vært bra) håper du kommer deg snart.

Gjest minnah
Skrevet

Du kan få jernsprøyter, dette virket veldig bra for meg - men det tok noen uker før effekten slo inn.

Du kan enten ta p-piller mot store blødninger, eller annen hormonell prevensejon. Om du ikke ønsker hormoner, finnes noe som heter Cyklokapron som også stanser blødningene. Dette medikamentet er helt ufarlig og inneholder ikke hormoner.

Gjest minnah
Skrevet

Jeg har jernlager på 4. Legen bare spurte om jeg tok jern. Ja svarte jeg. Virket ikke som det var så farlig liksom men det ble tatt en prøve til som jeg regner med å få svar på til uka.

Jeg prøver å huske å ta en duroferon på dagen og tar en slurk floradix innimellom.

Jeg har vært til utredning pga lavt jernlager som ikke tok seg opp - det kan skyldes store blødninger (mens) eller indre blødninger. En avføringsprøve kan vise om dette er tilfelle. I ekstreme tilfeller kan kronisk jernmangel skyldes en feil i produksjonen av de røde blodlegemene.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg har vært til utredning pga lavt jernlager som ikke tok seg opp - det kan skyldes store blødninger (mens) eller indre blødninger. En avføringsprøve kan vise om dette er tilfelle. I ekstreme tilfeller kan kronisk jernmangel skyldes en feil i produksjonen av de røde blodlegemene.

Takk til deg. I mitt tilfelle er årsaken til jernmangelen kjent. Jeg har store og langvarige blødninger. Har vært til utredning hos gynekolog men alt var normalt og ingentin ble gjort. Ergo var det ingen hjelp å få. Det er tungt å gå rundt og hangle slik...

Gjest minnah
Skrevet

Takk til deg. I mitt tilfelle er årsaken til jernmangelen kjent. Jeg har store og langvarige blødninger. Har vært til utredning hos gynekolog men alt var normalt og ingentin ble gjort. Ergo var det ingen hjelp å få. Det er tungt å gå rundt og hangle slik...

Spør om Cyklokapron, såvidt jeg vet kan den kombineres med hormonell prevensjon. :-)

Gjest høstløv
Skrevet

Har du prøvd med hormonspiral, det skal stoppe blødningene?

Hvis ikke så spør legen om du kan prøve det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...