Gå til innhold

Prestasjonsangst

Gjest Mamma som ønsker å hjelpe

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 16 år. Hun er en flott jente på alle måter, flink, pliktoppfyllende snill og grei. Men hun sliter veldig med et problem ,nemlig prestasjonsangst. Skoledagene går greitt nok, men dette hindre henne i å søke sommerjobber/kveldsjobber. Hun vil gjerne jobbe og trenger penger. Men hun setter ekstremt store krav til seg selv og er livredd for å ikke å evt gjøre en god nok jobb. Tenker på hva jeg som mor kan ha gjort feil.....Har i alle fall aldri vært kritisk og alltid vært flink til å gi skryt og komplimenter, Og i andre sammenhenger har hun heldigvis god selvtillitt, eks.utseende. Har du et lite råd til meg som mamma, som du tror kan være til hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321421-prestasjonsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest shwung

Jeg tror ikke du har gjort noen feil som mamma, din datter høres da flott ut :)

Det er ikke uvanlig at 16-åringer som oss andre lider av prestasjonsangst. Jeg kan ikke se at du kan gjøre annet enn å oppmuntre henne til å prøve og være en støtte underveis. Alt uprøvd kan virke skremmende. Får hun seg en jobb vil hun sikkert som de fleste andre av oss oppleve at det vi bekymret oss for ikke stemmer med realiteten og at de fleste bekymringer vi har er grunnløse. Det er normalt å engste seg for nye og uprøvde ting.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321421-prestasjonsangst/#findComment-2657853
Del på andre sider

Gjest Mamma som prøver å hjelpe

Jeg tror ikke du har gjort noen feil som mamma, din datter høres da flott ut :)

Det er ikke uvanlig at 16-åringer som oss andre lider av prestasjonsangst. Jeg kan ikke se at du kan gjøre annet enn å oppmuntre henne til å prøve og være en støtte underveis. Alt uprøvd kan virke skremmende. Får hun seg en jobb vil hun sikkert som de fleste andre av oss oppleve at det vi bekymret oss for ikke stemmer med realiteten og at de fleste bekymringer vi har er grunnløse. Det er normalt å engste seg for nye og uprøvde ting.

Takk for oppmuntrende ord!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321421-prestasjonsangst/#findComment-2663369
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Det er slettes ikke uvanlig å ha prestasjonsangst, selv når man er blitt voksen. Har nylig vært igjennom den biten selv, jobbsøk, intervju og opplæring. Jeg synes de første ukene var vanskelige og trodde slettes ikke jeg skulle greie å gjøre jobbben min tilfredstillende. Jeg fikk kalde føtter og tok det tilslutt opp med min nærmest overordnede. Jeg ble møtt med at det var da bare tøys og tull, jeg gjorde en god jobb,langt bedre en man kunne forvente etter en ukes opplæring. Min selvtillit steg med noen hakk, og de påfølgende uker gikk det enda bedre. Nå ettertid kan jeg smile av denne episoden, men jeg skjønner godt dem som kvier seg til ny jobb og det som følger med. Ønsker din datter lykke til, hun høres fornuftig ut så jeg tror nok at dette går bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321421-prestasjonsangst/#findComment-2663389
Del på andre sider

Det er slettes ikke uvanlig å ha prestasjonsangst, selv når man er blitt voksen. Har nylig vært igjennom den biten selv, jobbsøk, intervju og opplæring. Jeg synes de første ukene var vanskelige og trodde slettes ikke jeg skulle greie å gjøre jobbben min tilfredstillende. Jeg fikk kalde føtter og tok det tilslutt opp med min nærmest overordnede. Jeg ble møtt med at det var da bare tøys og tull, jeg gjorde en god jobb,langt bedre en man kunne forvente etter en ukes opplæring. Min selvtillit steg med noen hakk, og de påfølgende uker gikk det enda bedre. Nå ettertid kan jeg smile av denne episoden, men jeg skjønner godt dem som kvier seg til ny jobb og det som følger med. Ønsker din datter lykke til, hun høres fornuftig ut så jeg tror nok at dette går bra.

Tusen takk for det svaret:) Sliter litt med det samme selv også, desverre. Men nå ga du også meg troen på at jeg kan greie og skifte jobb en dag, noe jeg har drømt om lenge(men ikke våget).Derfor jeg så gjerne ønsker at datteren min skal ha trua på seg selv.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321421-prestasjonsangst/#findComment-2663854
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...