Anonym 82 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Vi har arvet noe klær etter nær familie tidligere, og vi har blitt tilbudt å arve noen sko som hun kan bruke etterhvert når hun begynner å bruke det. Jeg har egentlig takket nei, fordi jeg alltid har hørt at det ikke er noe bra for foten. Men det har jeg fått flere rare reaksjoner på - folk som mener at det ikke spiller noen rolle når det er snakk om barn under 3/4 år. Stemmer dette? Kommer sikkert til å kjøpe sko selv likevel, men kanskje ha arveskoene som reservepar? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Så lenge sålene ikke er synlig skjevslitt og overlæret heller ikke er skjevtråkket kan sko godt arves. Joggesko som er brukt hele sommeren går i søpla, men pensko, cherrox, støvler og andre sko som blir fravokst heller enn utslitt sendes videre i arv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Si i alle fall jatakk til å arve pensko! De blir ikke utgått og nedslitt, så lite som de blir brukt :-) Sko som brukes til daglig er jeg nøye på... Alltid nye Ecco, Geox, Superfit/goretex etc på ungene her, hver sesong. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Vi har arvet pensko (de brukes jo så sjelden). Andre sko som ikke er veldig mye brukt har vi hatt som reservesko. Joggesko som har vært brukt hver dag hele vår/sommer/høstsesongen vil jeg ikke arve... Men det stemmer at noen mener at det ikke spiller noen særlig rolle før de når en viss vekt og tyngde, altså at skoen preges så lite at det ikke er betydningsfullt... Jeg har ikke gamblet på det. Men som sagt, vi har arvet cherrox kjøpt på slutten av en sesong som knapt er brukt f.eks., DET synes jeg er helt ok... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Noen ganger er man nødt til å kjøpe nye vinterstøvler før påskeferien, og så er det vår når man komer tilbake til lavlandet etter påske. Så det er ofte man ender opp med ett eller flere par svært lite brukte sko i løpet av et barns oppvekst. Det samme gjelder bunadsko / pensko, man har kanskje brukt dem en gang og neste gang man skal bruke dem er de for små.. Desto mer skoene er brukt, og / eller desto mer de skal brukes, jo mer uaktuelt er det å arve. Vi som har ok økonomi, ønsker ikke å risikere noe ved å la barna gå med sko som er slitt og "gått til" av en annens fot. Kjempefint å slippe å dra med alt hjem fra barnehagen for sikkerhetsskyld hver fredag, har man et par (litt slitne) gummistøvler eller cherrox stående hjemme, så har man det man trenger for å sitte litt i sandkassen en regnværslørdag.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Så lenge sålene ikke er synlig skjevslitt og overlæret heller ikke er skjevtråkket kan sko godt arves. Joggesko som er brukt hele sommeren går i søpla, men pensko, cherrox, støvler og andre sko som blir fravokst heller enn utslitt sendes videre i arv. Ok:-) Tar jo ikke imot utgåtte sko uansett! Men for eksempel pensko som du skriver er jo en typisk sko som blir brukt en eller to ganger før de er for små. Og av sko til de aller minste så blir det kanskje ikke allverden med slitasje uansett... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1231014713' post='4054759] Si i alle fall jatakk til å arve pensko! De blir ikke utgått og nedslitt, så lite som de blir brukt :-) Sko som brukes til daglig er jeg nøye på... Alltid nye Ecco, Geox, Superfit/goretex etc på ungene her, hver sesong. Ja det er vel slik jeg tenker også - at det er bedre å bruke penger på skikkelige sko til daglig bruk, også kan man arve til mindre bruk. Som for eksempel pensko ja... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Vi har arvet pensko (de brukes jo så sjelden). Andre sko som ikke er veldig mye brukt har vi hatt som reservesko. Joggesko som har vært brukt hver dag hele vår/sommer/høstsesongen vil jeg ikke arve... Men det stemmer at noen mener at det ikke spiller noen særlig rolle før de når en viss vekt og tyngde, altså at skoen preges så lite at det ikke er betydningsfullt... Jeg har ikke gamblet på det. Men som sagt, vi har arvet cherrox kjøpt på slutten av en sesong som knapt er brukt f.eks., DET synes jeg er helt ok... Ja det ville jo uansett ikke være snakk om utgåtte joggesko! Men pensko for eksempel, og vinterstøvler fra et barn som ikke har gått i barnehage. (De ville i så fall blitt brukt som reservepar i fall de jeg kjøper blir våte) Sånn type "mine første sko" tror jeg nok ikke blir mye preget av foten, men etter det er jeg veldig skeptisk merker jeg! Har en følelse av at skotøy er veldig viktig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2009 Noen ganger er man nødt til å kjøpe nye vinterstøvler før påskeferien, og så er det vår når man komer tilbake til lavlandet etter påske. Så det er ofte man ender opp med ett eller flere par svært lite brukte sko i løpet av et barns oppvekst. Det samme gjelder bunadsko / pensko, man har kanskje brukt dem en gang og neste gang man skal bruke dem er de for små.. Desto mer skoene er brukt, og / eller desto mer de skal brukes, jo mer uaktuelt er det å arve. Vi som har ok økonomi, ønsker ikke å risikere noe ved å la barna gå med sko som er slitt og "gått til" av en annens fot. Kjempefint å slippe å dra med alt hjem fra barnehagen for sikkerhetsskyld hver fredag, har man et par (litt slitne) gummistøvler eller cherrox stående hjemme, så har man det man trenger for å sitte litt i sandkassen en regnværslørdag.. Det er igrunnen akkurat slik jeg tenker også:-) Kommer nok til å si ja takk tror jeg, også siler jeg skoene selv etterhvert som jeg får dem! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Vi arver sko, så hiver jeg det som er mest slitt. Noe av det vi har arvet ser knapt brukt ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Det ser ut som om folk stort sett er enig her... Se det an. Vi gjenbruker ikke slitte sko, men pensko eller gummistøvler som ikke tråkkes skjevt spiller da ingen rolle. Ei heller skistøvler/skøyter. Og så har det noe med hvor mye det brukes - da vi reiste til London i vinterferien med lillesøster på 1.5 år var det veldig greit med et par pent brukte skinnsko til de dagene - ellers måtte vi kjøpt et par sko til flere hundre kroner som bare hadde passet et par-tre dager. _Så_ nøye er det ikke. Og arvesko er ypperlige reservesko til de dagene vinterstøvlene ramlet i en søledam i barnehagen, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Så lenge skoene ikke er slitt på noen måte i sålen og det eiike er faste tåmerker å kjenne inni, så kan de brukes. Jeg mener at en skal passe på føttene fra første stund. Skjelettet rammes jo om ikke en passer på, selv om de er myke og vokser fort. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Mine har delvis arvet sko etter hverandre - særlig vintersko og støvler og pensko. Joggesko blir som regel utslitt etter en sommer, og kastes. Hun minste på 4,5 begynte akkurat å bruke noen gore-tex sko etter storebroren som passet fint :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har en venninde med en to år yngre datter - hun får alt mulig rart etter Billa. Når det gjelder sko får hun gummistøvler, pensko, slalåmstøvler og enkelte andre sko hun har brukt så lite at man ikke kan se at de er brukt engang. Hun har vått vintersko og cherrox som vi har brukt kun kort tid pga størrelse eller vær, og det samme med pene sommersko vi har måttet ha pga ferie i varmere strøk på ukurrante tider av året. Og så får hun bruksklær til bhg, der forbruker de tøy likevel - strømpebukser, fleeceklær og sånne ting som bare er å hive etter hvert, men som vi har brukt lite av samme årsaker som over. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Å arve pensko som er brukt et fåtall ganger er ok, men IKKE hverdagssko. Klart de former seg etter små barneføtter også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Selv nye sko har forskjellig fasong, så egentlig er vel ikke arvede sko så ille. Da jeg var liten var feks tresko helt vanlig fottøy og dem brukte vi til de var så skjeve at de var ubrukelige. Det er bra at vi har en litt annen fokus på barneføtter og sko nå til dags, men jeg mener at sko godt kan arves. Når ungene er så små er vel ofte slike vinterstøvler pent og lite brukt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Selv nye sko har forskjellig fasong, så egentlig er vel ikke arvede sko så ille. Da jeg var liten var feks tresko helt vanlig fottøy og dem brukte vi til de var så skjeve at de var ubrukelige. Det er bra at vi har en litt annen fokus på barneføtter og sko nå til dags, men jeg mener at sko godt kan arves. Når ungene er så små er vel ofte slike vinterstøvler pent og lite brukt. Hvordan kan du mene noe som strider med faglige vurderinger fra fysioterapeuter og ortopeder? Det er nettopp når de små barneføttene er så formbare at en skal være ekstra forsiktig. Da nytter det ikke å si at det var verre før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Hvordan kan du mene noe som strider med faglige vurderinger fra fysioterapeuter og ortopeder? Det er nettopp når de små barneføttene er så formbare at en skal være ekstra forsiktig. Da nytter det ikke å si at det var verre før. Det jeg mener er nettopp det at nye sko har ikke alltid den ideelle formen for nettopp mitt barns føtter. Noen sko er brede, noen smale og andre støtter her og noen der. Altså variasjonen er tilstede i nye sko også. Og en myk liten fot formes etter skoen. Arvede sko er også forskjellige, og også her vil foten forme seg etter skoen og den som brukte skoen tidligere. Om den som brukte skoen først har noenlunde normale føtter ser jeg ingen grunn til bekymring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det jeg mener er nettopp det at nye sko har ikke alltid den ideelle formen for nettopp mitt barns føtter. Noen sko er brede, noen smale og andre støtter her og noen der. Altså variasjonen er tilstede i nye sko også. Og en myk liten fot formes etter skoen. Arvede sko er også forskjellige, og også her vil foten forme seg etter skoen og den som brukte skoen tidligere. Om den som brukte skoen først har noenlunde normale føtter ser jeg ingen grunn til bekymring. Den argumentasjonen faller på sin egen urimelighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Det ser ut som om folk stort sett er enig her... Se det an. Vi gjenbruker ikke slitte sko, men pensko eller gummistøvler som ikke tråkkes skjevt spiller da ingen rolle. Ei heller skistøvler/skøyter. Og så har det noe med hvor mye det brukes - da vi reiste til London i vinterferien med lillesøster på 1.5 år var det veldig greit med et par pent brukte skinnsko til de dagene - ellers måtte vi kjøpt et par sko til flere hundre kroner som bare hadde passet et par-tre dager. _Så_ nøye er det ikke. Og arvesko er ypperlige reservesko til de dagene vinterstøvlene ramlet i en søledam i barnehagen, 100 % enige om gjenbruk av pensko, pent brukte gummistøvler, skisko og skøyter:-) Eller som reservesko hvis alt annet er vått. Vi har forresten også benyttet oss av brukte sko i forbindelse med en utenlandstur med en unge under 2 år, men da til Paris og ikke London:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.