Gjest Ikke det beste. Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har så dårlig samvittighet fordi jeg ikke ammer barnet mitt. Han er nå 6 uker gammel og har fått mme mer eller mindre siden fødselen. Pga sykdom måtte han legges inn på nyfødtavdelingen rette etter fødselen og ble derfor ikke lagt rett til brystet. Det var så viktig å få i ham mat mens han var innlagt at han ble gitt bankmelk mens jeg prøvde å amme kanskje en eller to ganger om dagen, de gangene jeg rakk å komme meg opp til ham ved matinger. I tillegg hadde jeg alltid lite melk (på det meste fikk han kanskje to måltider morsmelk om dagen og resten mme) og med innovervendte brystvorter klarte han ikke å få tak. Jeg pumpet meg de første 4 ukene, men når melkemengden aldri økte gikk motivasjonen ned. Det var rett og slett mest praktisk med mme, og ikke minst kunne pappa'n dele på å gi mat. Det føltes som det riktige valget, men jeg sitter likevel med en vanvittig dårlig samvittighet og en følelse av at jeg ikke prøvde hardt eller lenge nok. Jeg har aldri følt ammepress, hverken på sykehuset (hvor de bare var snille og oppmuntrende og opptatte av hva _jeg_ ønsket) eller fra andre, men jeg leser overalt om alle de positive egenskapene ved morsmelk. Jeg føler meg nesten fysisk dårlig når jeg ser artikler om at barn som har fått morsmelk til de var 6 mnd har bedre mental utvikling og mindre sjanse for diverse sykdommer, mindre sjanse for overvekt osv. Jeg har jo ikke gitt barnet mitt den beste starten i livet og jeg er nesten litt redd dette kommer til å plage meg i årevis, helt til jeg evt ser at han blir en velutviklet, frisk og slank person. Jeg mener jo ikke at man skal forherlige mme, amming _er_ tross alt best og det finnes ikke en eneste helsemessig fordel med mme. Alle de positive artiklene om morsmelk er sikkert veldig oppmuntrende og støttende for de som ammer, men for meg som ikke gjør det blir dette bare mer ved på bålet. Jeg blir alltid påminnet om at han ikke får det beste. Jeg vet ikke hva jeg vil med innlegget. Kanskje har andre vært i samme situasjon og kan fortelle meg at den dårlige samvittigheten vil gå over? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Slapp helt av, det går så fint. ) Poden min er hjertebarn og fikk utpumpet morsmelk de første 6 ukene og deretter var det mme hele veien. Han er nå 10 år, frisk og rask og definitivt familiens friskeste medlem! Søstra fikk morsmelk i 10 mnd, de første 6 mnd stort sett bare morsmelk, men også noe mme. Hun har vært en del syk og der hun blir liggende steinsjuk i en uke er han nede for telling i to dager før han spretter rundt igjen. ) Jeg hadde ikke bekymret meg ett sekund! Mme er flott mat for barn som ikke får mm, masse omsorg, varme og kjærlighet er mye viktigere. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Babyen din har fått den aller beste starten h*n kunne fått ut fra forutsetningene med innleggelsen og alt. Du holdt ut å pumpe i 4 uker, det står det respekt av. Jeg synes du skal stå for avgjørelsen du tok om å gi opp pumpinga, og se at du prøvde hardt før du ga deg - du var kjempeflink! Det er overhodet ikke noe galt i å gi dagens MME. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamsemor Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 For snart 14 år siden fikk vi vår førstefødte. Melk hadde jeg lite og ingenting av, så etter dager på sykehuset med pumping, amming annenhver time og masse annet stress for å få igang melken, kuttet vi det ut i samråd med jordmor, og gikk over til mme. En morgen jeg satt å så på God morgen Norge, hadde de en amme-ekspert der, alfaomega var å amme barnet, hørtes ut som om (spesielt i mine ører) at barnet ikke ville overleve på mme ..... du jeg satt å jeg gråt og jeg gråt ..... hadde kjempedårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å amme barnet. Hun fikk trykt ut av seg at du ville få mye friskere barn om du ammet vs mme osv osv. Vel idag er da jenta vår snart 14 år, hun er en sunn og frisk ungdom, som "bank i bordet" aldri er syk, hun lider ikke av allergier eller noen ting. Klok er hun også IKKE ødelegg denne fine perioden med å ha dårlig samvittighet, VÆR SÅ SNILL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette går sååå bra, du vil få et flott flott barn allikevel )))))) !!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Slapp helt av, det går så fint. ) Poden min er hjertebarn og fikk utpumpet morsmelk de første 6 ukene og deretter var det mme hele veien. Han er nå 10 år, frisk og rask og definitivt familiens friskeste medlem! Søstra fikk morsmelk i 10 mnd, de første 6 mnd stort sett bare morsmelk, men også noe mme. Hun har vært en del syk og der hun blir liggende steinsjuk i en uke er han nede for telling i to dager før han spretter rundt igjen. ) Jeg hadde ikke bekymret meg ett sekund! Mme er flott mat for barn som ikke får mm, masse omsorg, varme og kjærlighet er mye viktigere. ) Skriver under på denne jeg også. Jeg klarte også ammingen bare i 6 uker. Lillebror har fått mme etter den tid. Storebror som er adoptert, har aldri fått annet enn mme. Friske og raske er de begge to og den mentale utviklingen er det heller ingenting å si på:-) Jeg kjenner barn som har vært ammet i opp til fire år (helt sant..) og som er sjukere langt oftere enn snittet. Så jeg velger å tro som deg, kjærlighet, stimulering og omsorg er den viktigste biten av barns oppvekst. Jeg for min del synest det var en lettelse å gi opp amminga og har aldri følt meg usikker på at det var det riktige for oss, til tross for at helsesøster utøvde mildt press:-) Hadde jeg bodd midt i Afrika uten tilgang på mme så hadde det vært KRISE å miste melka. I vår del av verden er det ingen krise i det hele tatt:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firebarns mamma Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Slapp av, og gi mme med GOD samvittighet. Det viktigste er at måltidene skal være en rolig stund, for deg og babyen. Hvis du stresser med amminge vilbabyen kjenne det og bli urolig og så har du en vond spiral igang. Min eldste forsøkte jeg å amme, men det gikk heller dårlig. Så såre brystvorter at jeg blødde, så etter fire uker var det over på flaske. Helsesøster kjeftet på meg og sa at såre brystvorter var noe man måtte regne med, det gikk over, og det var bare å bite tenna sammen. Jeg gikk hjem og gråt og matet med flaske og følte meg totalt mislykket som mamma. Nestemann fikk jeg pumpe til da han måtte ha en operasjon, det funket greit i 4 uker, da var det slutt. Denne gangen var det en annen helsesøster som fortalte meg at jeg IKKE var en dårlig mor fordi om amming ikke fungerte for meg. Tredjemann er "flaskeforet" fra fødselen av. Sistemann funket ammingen greit i 6 uker, da ville hun ikke mer, og det var over på flakse i to uker til. Etter det fikk hun melk med skje. Ungene er i dag 25, 23,21 og 11, ingen allergier, ingen akvorlige sykdommer og ingen er mer enn normalt syke. Fortsett og kos deg med flasken og babyen og lukk ørene for alle som vil gi deg dårlig samvittighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Slå deg selv på skuldra og si du har gjort så godt du kunne :-) Vær stolt over det :-) Det har du all grunn til. Synes 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mor Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Bry deg ikke om morsmelk. Det er en overdrivelse mye av det som skrives. Kjenner mange brystbarn som er både ofte syke og har allergier av forskjellige slag. Har to barn som jeg ikke har ammet pga. for lite melkeproduksjon. De er friske og fine og har ingen allergier. Allergier er for det meste arvelig betinget og har ingenting med kosthold å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 ''det finnes ikke en eneste helsemessig fordel med mme.'' Tull. Den største helsemessige fordelen er at barnet _lever_. Er ikke det nok?! Den dagen du slutter å gi barnet ditt mat, DA skal du la den dårlige samvittigheten slippe til. Ikke før. Dette mener jeg helt alvorlig. En god mor gir barnet sitt mat, du gir barnet ditt mat - ergo er du en god mor. Punktum finale. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 ''det finnes ikke en eneste helsemessig fordel med mme.'' Tull. Den største helsemessige fordelen er at barnet _lever_. Er ikke det nok?! Den dagen du slutter å gi barnet ditt mat, DA skal du la den dårlige samvittigheten slippe til. Ikke før. Dette mener jeg helt alvorlig. En god mor gir barnet sitt mat, du gir barnet ditt mat - ergo er du en god mor. Punktum finale. Veldig godt sagt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 At forskningen viser at mm er bedre enn mme stoler jeg nok på, men du må huske at dette er marginale foskjeller, dvs det er forskjell i en stor populasjon, men individmessig kan det være store skilnader. Det blir littegranne som at ikke alle som røyker er syke. Noen kan ikke amme og andre klarer aldri å fullamme. En kan ikke mer enn en kan og da jeg innså at fullamming ikke var fysisk mulig for meg pga aldri stigende melkeproduksjon uansett hva jeg gjorde, klarte jeg til slutt å si at jeg hadde gjort alt i min makt og det var bra nok. Din lille har fått en utrolig fin start med mm og det skal du jammen være stolt av. Du slet for å få det til og du fikk det til. Vær stolt over det og fortell deg selv at også ditt barn har fått verdifulle stoffer med morsmelken - dess mndre mengde mm, dess mer konsentrert er melken av antistoffer og lignende. Mme er god mat for babyer og selv om det anbefales å fullamme til 6 mnd anbefales det også at mor ikke går på en knekk, men har overskudd og får god kontakt med barnet. Sammenlignet en fullammende utslitt mamma er det langt mer viktig med mamma som har tid, lyst og ork til å være mamma. DET er faktisk også dokumentert, det er bedre med en "myk" mamma enn maten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 At forskningen viser at mm er bedre enn mme stoler jeg nok på, men du må huske at dette er marginale foskjeller, dvs det er forskjell i en stor populasjon, men individmessig kan det være store skilnader. Det blir littegranne som at ikke alle som røyker er syke. Noen kan ikke amme og andre klarer aldri å fullamme. En kan ikke mer enn en kan og da jeg innså at fullamming ikke var fysisk mulig for meg pga aldri stigende melkeproduksjon uansett hva jeg gjorde, klarte jeg til slutt å si at jeg hadde gjort alt i min makt og det var bra nok. Din lille har fått en utrolig fin start med mm og det skal du jammen være stolt av. Du slet for å få det til og du fikk det til. Vær stolt over det og fortell deg selv at også ditt barn har fått verdifulle stoffer med morsmelken - dess mndre mengde mm, dess mer konsentrert er melken av antistoffer og lignende. Mme er god mat for babyer og selv om det anbefales å fullamme til 6 mnd anbefales det også at mor ikke går på en knekk, men har overskudd og får god kontakt med barnet. Sammenlignet en fullammende utslitt mamma er det langt mer viktig med mamma som har tid, lyst og ork til å være mamma. DET er faktisk også dokumentert, det er bedre med en "myk" mamma enn maten. Selvsagt det siste at babyen får mat da - det skulle bare mange c",) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, man skal gjøre det man føler er riktig for seg selv og i ditt tilfelle var det sykdom også. Jeg hadde et håp om å amme et par år slik som WHO anbefaler, men måtte gi meg etter et halvt år. Litt er bedre enn ingenting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Min samboer og hans bror fikk knapt noe morsmelk, så å si bare mme, og det har min svigermor forferdelig dårlig samvittighet for. Men hun hadde ikke noe særlig melk, og da ble det som det ble. Men disse to karene er noen av de mest hyggelige, oppegående, intelligente, sjarmerende og veloppdragne mannfolk jeg noengang har møtt - virkelig - så det er håp for flaskebarn også ;-) Helt seriøst - jeg har selv to barn og forstår veldig godt at du tenker på dette, men jeg tror faktisk ikke det er så store forskjeller. Jeg kjenner også ei jente som ikke ville ha mme engang, hun ble flasket opp på Maizena-mel og vann (de er ikke fra Norge opprinnelig) og hun er en helt normal, flott 14-åring i dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Selvsagt det siste at babyen får mat da - det skulle bare mange c",) Tit tit!! Sjelden å se deg her om dagen! Bra med dere? ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Slapp av, og gi mme med GOD samvittighet. Det viktigste er at måltidene skal være en rolig stund, for deg og babyen. Hvis du stresser med amminge vilbabyen kjenne det og bli urolig og så har du en vond spiral igang. Min eldste forsøkte jeg å amme, men det gikk heller dårlig. Så såre brystvorter at jeg blødde, så etter fire uker var det over på flaske. Helsesøster kjeftet på meg og sa at såre brystvorter var noe man måtte regne med, det gikk over, og det var bare å bite tenna sammen. Jeg gikk hjem og gråt og matet med flaske og følte meg totalt mislykket som mamma. Nestemann fikk jeg pumpe til da han måtte ha en operasjon, det funket greit i 4 uker, da var det slutt. Denne gangen var det en annen helsesøster som fortalte meg at jeg IKKE var en dårlig mor fordi om amming ikke fungerte for meg. Tredjemann er "flaskeforet" fra fødselen av. Sistemann funket ammingen greit i 6 uker, da ville hun ikke mer, og det var over på flakse i to uker til. Etter det fikk hun melk med skje. Ungene er i dag 25, 23,21 og 11, ingen allergier, ingen akvorlige sykdommer og ingen er mer enn normalt syke. Fortsett og kos deg med flasken og babyen og lukk ørene for alle som vil gi deg dårlig samvittighet. Æsj for en grufull helsesøster! Man gjør så godt man kan, de aller fleste mødre gjør det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Første gang man er gravid er man som regel fryktelig opptatt av å gjøre det "riktige" helt fra starten. Etterhvert som babyen vokser opp, innser man at det er helt umulig å bli den "perfekte" mamma Det viktigste er at du gjør så godt du kan, og det tror jeg du også gjør! Babyen din tar neppe skade av at du gir ham MME istedetfor morsmelk. Det er andre ting som er mye viktigere at du, som mamma, gjør. Gi ham rikelig med omsorg, kjærlighet og varme, så skal du se at han vokser opp til å bli verdens beste gutt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Debra-irl Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 For snart 14 år siden fikk vi vår førstefødte. Melk hadde jeg lite og ingenting av, så etter dager på sykehuset med pumping, amming annenhver time og masse annet stress for å få igang melken, kuttet vi det ut i samråd med jordmor, og gikk over til mme. En morgen jeg satt å så på God morgen Norge, hadde de en amme-ekspert der, alfaomega var å amme barnet, hørtes ut som om (spesielt i mine ører) at barnet ikke ville overleve på mme ..... du jeg satt å jeg gråt og jeg gråt ..... hadde kjempedårlig samvittighet for at jeg ikke klarte å amme barnet. Hun fikk trykt ut av seg at du ville få mye friskere barn om du ammet vs mme osv osv. Vel idag er da jenta vår snart 14 år, hun er en sunn og frisk ungdom, som "bank i bordet" aldri er syk, hun lider ikke av allergier eller noen ting. Klok er hun også IKKE ødelegg denne fine perioden med å ha dårlig samvittighet, VÆR SÅ SNILL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette går sååå bra, du vil få et flott flott barn allikevel )))))) !!!!!! Mitt innlegg ville vært helt likt ditt. Med unntak at min datter er straks ti år. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Spar den dårlige samvittigheten til noe viktigere. Det var ikke akkurat din feil at det gikk som det gikk. Det hadde vært annerledes om dere f.eks. hadde bodd i et U-land uten rent vann. Jeg var også på sykehus som baby. Ble innlagt like etter at vi hadde kommet hjem fra fødeklinikken. Moren min prøvde å amme meg, men jeg hadde sprutbrekninger, anfall som så ut til å være kramper og nesten ingen vektøkning. En litt frittalende lege sa til foreldrene mine at epilepsi som viste seg så tidlig, kunne tyde på ganske betydelig hjerneskade. Det så såpass dårlig ut at jeg ble døpt i hui og hast og innlagt. Den gangen (på 1950-tallet) ga de ikke morsmelk på sykehuset. Moren min fikk ikke være der sammen med meg, heller. Jeg ble altså både skilt fra foreldrene, ernært med erstatning (ikke sånn super-MME som finnes idag, men en annen slags melkeblanding) og mistenkt for å være hjerneskadet. Men jeg sluttet å brekke meg da jeg fikk noe annet enn morsmelk! De forsket aldri videre på om det var melken eller meg det var noe feil med, eller om det var mer tilfeldige startvansker. Lillesøsteren min fikk flaske omtrent fra dag 1, moren min tok ikke sjansen på ny runde. Jeg har verken allergi, epilepsi eller andre hjerneskader, heller ingen traumer etter sykehusdagene. Jeg husker selvsagt ikke en dritt, men var litt opptatt av historien som barn, så foreldrene mine har fått fortelle den etpar ganger. Derimot har jeg universitetsutdannelse og veldig god helse - har vært én gang hos fastlegen min siden ordningen ble innført og hatt ett tilfelle av egenmelding i løpet av de seks årene jeg har jobbet her jeg er nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Nå ammes mange flere barn enn på 50- og 60-tallet, da var mme den store tingen. Det gikk bra med de ungene, og erstatningen vi bruker nå, er sikkert bedre enn den som var da. Slapp av! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.