Gå til innhold

Alpinsted for barn som skal lære slalom

Gjest Elextra

Anbefalte innlegg

På Skeikampen har de bakker for helt nybegynnere, bakker både med mulighet til å kjøre slalom mellom myke figurer og uten. "Heisene" er rullebånd hvor man bare sklir inn på båndet, står rolig, og sklir av på toppen.

Vi var der med vår 6 og 8-åring som aldri har stått på slalom før, og det var veldig populært. 8-åringen øvde seg litt i småbakken først før han tok tallerkenheisen i den litt større bakken. 6-åringen hadde nok med rullebånd-bakken hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk, har tenkt at Tryvann er for bratt, jeg (bortsett fra den lille transportbakken, men den er for liten), men skjønner jeg bør vurdere denne igjen :)

Ang. transportbakken i Tryvann, har jeg mang en gang vært utrolig glad for at di har hatt den, mens jeg har stått i lange køer etter heiskort ;-D Hele slutten av sesongene var den jo ødelagt i fjor, og man måtte gå opp, håper på bedre tider i år :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en femåring, ja, som ikke er veldig "bevandret" i alpint.

Men hans "problem" er at han er typen til bare å sette rett utfor, uten tanke for hvordan han skal stoppe eller bremse. Men nå etterhvert har han vel lært at det går an å sette seg ned ;).

Min eldste, derimot, er omvendt og synes fort det blir skummelt.

Men skal absolutt ta en dagstur i Tårnbakken så snart det kommer litt nysnø (litt hardt der nå).

I Tårnbakken har bl.a. Tomm Murstad weekendkurs for barn hele vinteren. Da får de en veldig god start og det er lettere å ta imot beskjed fra en fremmed instruktør kanskje...?? De lærer raskt å ta heisen selv og det mest elementære; plogsvinge og stoppe. Ikke dyrt, tror det var 600 i fjor for to timer lørdag og to timer søndag formiddag. Så slipper man også å binde seg for et helt semester før man vet om barna synes det er gøy

Vår fire åring kjører nå problemfritt voksenbakkene i Hemsedal etter et par sånne kurs i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

I Tårnbakken har bl.a. Tomm Murstad weekendkurs for barn hele vinteren. Da får de en veldig god start og det er lettere å ta imot beskjed fra en fremmed instruktør kanskje...?? De lærer raskt å ta heisen selv og det mest elementære; plogsvinge og stoppe. Ikke dyrt, tror det var 600 i fjor for to timer lørdag og to timer søndag formiddag. Så slipper man også å binde seg for et helt semester før man vet om barna synes det er gøy

Vår fire åring kjører nå problemfritt voksenbakkene i Hemsedal etter et par sånne kurs i fjor.

Høres lurt ut, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres lurt ut, takk!

Oj, skrev feil - mente Tommkleiva. Det er det lille stedet som ligger rett før du kommer opp til Tryvann. Det er der alle kursene for de minste holdes og de får lære å ta koppheis alene. www.skiskole.com.

Tårnbakken har bare stolheis, og man må være minst 8 - 10 år før man kan gå på kurs der.

Men sammen med foreldre er Tårnbakken et godt alternativ. Den er slak og lang, dog tror jeg de minste har mer glede av å øve seg i en kortere bakke og ikke minst med mindre heiskøer og færre folk. Da får de anledning til å terpe på de samme tingene mange ganger, og det er jo noe de fleste unger liker.

Vil dere reise ut av Oslo en helg er Valdres Alpinsenter i Aurdal fint for barn og voksne og ikke for langt (før Fagernes). De har et supert barneområde med både en veldig enkel bakke (transportbånd) og også et mer utfordrende barneområde med koppheis. Her er det også satt ut figurer og hindringer som barna kan kjøre rundt.

God alpinvinter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Oj, skrev feil - mente Tommkleiva. Det er det lille stedet som ligger rett før du kommer opp til Tryvann. Det er der alle kursene for de minste holdes og de får lære å ta koppheis alene. www.skiskole.com.

Tårnbakken har bare stolheis, og man må være minst 8 - 10 år før man kan gå på kurs der.

Men sammen med foreldre er Tårnbakken et godt alternativ. Den er slak og lang, dog tror jeg de minste har mer glede av å øve seg i en kortere bakke og ikke minst med mindre heiskøer og færre folk. Da får de anledning til å terpe på de samme tingene mange ganger, og det er jo noe de fleste unger liker.

Vil dere reise ut av Oslo en helg er Valdres Alpinsenter i Aurdal fint for barn og voksne og ikke for langt (før Fagernes). De har et supert barneområde med både en veldig enkel bakke (transportbånd) og også et mer utfordrende barneområde med koppheis. Her er det også satt ut figurer og hindringer som barna kan kjøre rundt.

God alpinvinter!

Takker for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Persille1365381127

Tryvann og Trysil er mine favoritter til sånne ting. Lange slake bakker, uten de største utfordringene - men moro for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Men hans "problem" er at han er typen til bare å sette rett utfor, uten tanke for hvordan han skal stoppe eller bremse. Men nå etterhvert har han vel lært at det går an å sette seg ned ;).

Men skal absolutt ta en dagstur i Tårnbakken så snart det kommer litt nysnø (litt hardt der nå).

Neinei, den er finfin :) Var der i helgen - og det gikk veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt lenger enn dere hadde tenkt, men Vangslia i Oppdal er perfekt. Vi var der for to år siden, da var ungene 6 og 8 og storkoste seg. Barnebakken har en enkel tallerken-heis og er ganske lang, men passe slak. Flere fine bakker for de voksne også.

Enig!!! Stor fan av Oppdal som skisted.

Stølen har også en grei barnebakke for de aller minste, t.o.m. min 4,5 åring takla den flott i jula. For 9-åringen ble den kjedelig, så da tok han seg en tur eller to i "stor-heisen" (ikke STOL-, altså!)

Men litt langt fra Oslo, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Vi har vært en langhelg på hafjell nå. To voksne og en gutt på 7 år, som kjørte på slalåm for første gang i vinterferien i fjor.

Bakker for hele familen der synes vi. Vi har kost oss masse.

Ellers liker vi oss også veldig godt på Gålå, men er kanskje for langt? Tar ca 3,5 - 4 timer fra oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt flotte forhold i Tryvann på lørdag.

Dattern din vil klare den bakken kjempeflott, sønn kan du enten ha i sele siste henget, eller dele stavene dine med han, så han må lære og ploge skikkelig.

Helt flott, du kan glede deg :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Helt flotte forhold i Tryvann på lørdag.

Dattern din vil klare den bakken kjempeflott, sønn kan du enten ha i sele siste henget, eller dele stavene dine med han, så han må lære og ploge skikkelig.

Helt flott, du kan glede deg :-D

Faktisk var i vi der lørdag vi også! :). Og det gikk kjempefint i Tårnbakken (dog småproblemer i siste henget, men gikk det også). Utrolig deilig også å komme fra tåkehavet og opp i solen. Skal nok flere turer dit! :)

Men tenker fortsatt å reise bort et par dager også - foreløpig ser det ut til å kunne bli Beito.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har vært en langhelg på hafjell nå. To voksne og en gutt på 7 år, som kjørte på slalåm for første gang i vinterferien i fjor.

Bakker for hele familen der synes vi. Vi har kost oss masse.

Ellers liker vi oss også veldig godt på Gålå, men er kanskje for langt? Tar ca 3,5 - 4 timer fra oslo.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faktisk var i vi der lørdag vi også! :). Og det gikk kjempefint i Tårnbakken (dog småproblemer i siste henget, men gikk det også). Utrolig deilig også å komme fra tåkehavet og opp i solen. Skal nok flere turer dit! :)

Men tenker fortsatt å reise bort et par dager også - foreløpig ser det ut til å kunne bli Beito.

Utrolig deilig vær der ja, helt magisk og komme ut av tåken som lå. Vi var der tidlig vi da, fra 1000 til 1300.... Hmmm, nå prøver jeg å se for meg alle småbarnsfamiliene der.

Poden begynte på slalomkurs i en liten bakke i nærheten av her vi bor. Stor suksess, men har foreløpig ikke lært noe han ikke kunne fra i fjor(har bare vart 1 time foreløpig, så ikke så rart igrunn), men deilig at andre lærer han, og at han blir mer selvstendig selv også.

Beito har jeg hørt er bra,men har aldri vært der selv. Gi gjerne rapport nå du har vært der :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...