Gå til innhold

Finansiering av leirskoleopphold

Lisabeth

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er egentlig ikke lov til å kreve egenandel for leirskoleopphold, grunnskolen skal være gratis i følge opplæringsloven.

Det ble skikkelig baluba på vår skole da forelderene måtte betale en egenandel på kr. 400,. for en ukes opphold på Hudøy for to år siden. FAU var sterkt inne i bildet med prostester.

Sist høst finansierte skolen hele oppholdet.

Er det skolen som krever at dere skal ha innsamling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be kommunen skjerpe seg, sier sambo. I Oslo kommune er det vedtak om null egenandel - vi betalte ingenting for sjuendeklassingen nå i høst.

Fotballen hun er med på har hatt kakelotteri - det gikk overraskende bra, da vi stilte på lokalsenteret. Ellers er min erfaring at sånt er et slit :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke lov til å kreve egenandel for leirskoleopphold, grunnskolen skal være gratis i følge opplæringsloven.

Det ble skikkelig baluba på vår skole da forelderene måtte betale en egenandel på kr. 400,. for en ukes opphold på Hudøy for to år siden. FAU var sterkt inne i bildet med prostester.

Nei, kommunen kan ikke kreve det. De er såvidt jeg vet ikke pålagt å betale oppholdet heller, så da er alternativet ingen leirskole. Og det ønsker vi jo ikke. Skolebudsjettet er så trangt fra før, så der er det ingen ting å hente, da tror jeg vi må si opp de lærerene som er igjen ;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest leierskole frivillig?

Be kommunen skjerpe seg, sier sambo. I Oslo kommune er det vedtak om null egenandel - vi betalte ingenting for sjuendeklassingen nå i høst.

Fotballen hun er med på har hatt kakelotteri - det gikk overraskende bra, da vi stilte på lokalsenteret. Ellers er min erfaring at sånt er et slit :-/

Jeg er i grunn enig med din sambo, men når det er sagt, står det ingen ting i lærerplanen om at ALLE må på leierskole, så kommunnen har heller ingen plikt til å spytte inn pengene.

Grunnskolen er gratis, men leierskole er frivillig, men di fleste kommuner stiller nå med egenandelen og det er flott :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men innsamling og egenandel er vel to helt forskjellige ting?

Med innsamling ser jeg for meg at klassen driver kakelotteri, flaskeinnsamling eller lignende til en felles pott, med egenandel betaler hver forelder en andel for sitt barn.

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjempetips er å selge blomster.

Vi solgte julestjerner nå før jul for våre polenfarere. Vi kontaktet et gartneri og fikk en fin avtale. Nå er julen over men dette kan dere gjøre før 17 mai. Ta runden og ta opp bestilling på to tre typer blomster i nabolaget (hver elev). Det kan være lønnsomt.

Flaskeinnsamling er også innbringende. Hør også med bryggeri om dere kan få sortere flasker en kveld. Innnbringende!

Annonser/heng på oppslagstavle at dere vil ta strøjobber. Hagearbeide, snøskuffing, barnevakt mm.

Om dere har tilgang på sand så kan dere selge strøsand på dørene nå.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Skolen her betaler en viss sum for hver elev (de skal på leirskole i 6. eller 7. klasse), og for den summen får de 2 dager på en svært lokal leirplass. Det synes de fleste at blir litt snaut, derfor er det et spørsmål som tas opp på første foreldremøte i 1. klasse hos oss - om de skal et annet sted på leirskole. Det må bestilles plass i så god tid, nemlig, og for begge våre ble det flertall (enstemmig) for å reise lenger bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Her møter en lokal sparebank opp og tilbyr hver enkelt elev konto for sparing allerede i 2. klasse. Skolen organiserer innsamling av et mindre beløp hver måned som banken møter opp og tar imot.

I tillegg har vi klassekasse, der vi sparer penger helt fra 1. klasse. Foreldrene betaler 100,- pr år, det går også til sosiale tiltak for klassen underveis i skoleløpet, men det blir overskudd allikevel.

På hyggekvelder selger vi kaffe og kaker og lodd, og får således mer penger i kassa. Klassekassa er også tenkt å fungere som en tilskuddskasse for de barna hvis foreldre ikke makter å betale egenandelen (som er på en drøy 1000-lapp).

Hvis det er for sent å starte med noe slikt, så handler det vel mest om å finne dugnader - slik f.eks. idrettslag gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med innsamling ser jeg for meg at klassen driver kakelotteri, flaskeinnsamling eller lignende til en felles pott, med egenandel betaler hver forelder en andel for sitt barn.

Eller?

Jo da, i prinsippet.

Men jeg misliker at fritiden min blokkeres av kakesalg eller tilsvarende fordi egenandel skal unngås. Jeg tjener bedre i jobben min enn som loddselger, og synes det er morsommere også.

Greit nok med dugnader i aktiviteter/idrett som barna er med på - det har vi tross alt valgt selv, vel vitende om at noe faller på foreldrene også. Jeg oppfatter ikke en leirskole i regi av skolen som frivillig i samme grad, selv om man ikke er nødt til å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo da, i prinsippet.

Men jeg misliker at fritiden min blokkeres av kakesalg eller tilsvarende fordi egenandel skal unngås. Jeg tjener bedre i jobben min enn som loddselger, og synes det er morsommere også.

Greit nok med dugnader i aktiviteter/idrett som barna er med på - det har vi tross alt valgt selv, vel vitende om at noe faller på foreldrene også. Jeg oppfatter ikke en leirskole i regi av skolen som frivillig i samme grad, selv om man ikke er nødt til å være med.

Personlig synes jeg også det er OK å betale seg ut av ting - vi har så god råd at sånt ikke spiller noen rolle.

Men jeg er veldig for dugnadsjobbing av solidaritet til dem som ikke er så heldige som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg også det er OK å betale seg ut av ting - vi har så god råd at sånt ikke spiller noen rolle.

Men jeg er veldig for dugnadsjobbing av solidaritet til dem som ikke er så heldige som meg.

Jeg klager ikke på dugnadene i forbindelse med fotballen til jentungen heller.

Men leirskolen har jeg på følelsen av at de kaller 'frivillig' kun for å legitimere egenandel/egeninnsats, så det ikke skal bli for dyrt for kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jo da, i prinsippet.

''Men jeg misliker at fritiden min blokkeres av kakesalg eller tilsvarende fordi egenandel skal unngås. Jeg tjener bedre i jobben min enn som loddselger, og synes det er morsommere også.''

Helt enig. Men den store forskjellen er vel at dugnadspengene går i en felles kasse. Dugnadsinnsats er vanskelig å måle i penger, dermed ser en ikke hvor stort innskudd den enkelte elev eller forelder gjør i den felles kassen.

Selv om jeg ikke er glad i dugnader liker jeg ideen om at alle skal ha samme mulighetene til å bli med. Kunne på en måte tenkt meg muligheten for å kjøpe seg ut av dugnadsplikt. Men det blir jo veldig stigmatiserende om det bare er de med dårlig råd som stiller på dugnadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg misliker at fritiden min blokkeres av kakesalg eller tilsvarende fordi egenandel skal unngås. Jeg tjener bedre i jobben min enn som loddselger, og synes det er morsommere også.''

Helt enig. Men den store forskjellen er vel at dugnadspengene går i en felles kasse. Dugnadsinnsats er vanskelig å måle i penger, dermed ser en ikke hvor stort innskudd den enkelte elev eller forelder gjør i den felles kassen.

Selv om jeg ikke er glad i dugnader liker jeg ideen om at alle skal ha samme mulighetene til å bli med. Kunne på en måte tenkt meg muligheten for å kjøpe seg ut av dugnadsplikt. Men det blir jo veldig stigmatiserende om det bare er de med dårlig råd som stiller på dugnadene.

Ja, og som jeg sa til kattpusen nedenfor - og jeg klager ikke over dugnadene på fotballen til jentungen heller.

Men hvor frivillig er leirskolen? Egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager ikke på dugnadene i forbindelse med fotballen til jentungen heller.

Men leirskolen har jeg på følelsen av at de kaller 'frivillig' kun for å legitimere egenandel/egeninnsats, så det ikke skal bli for dyrt for kommunen.

Og hvis det blir for dyrt for kommunen, droppes vel hele leirskolen?

Det er jo kun en gang pr barn dette, da,- så jeg synes ikke det er så ille....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis det blir for dyrt for kommunen, droppes vel hele leirskolen?

Det er jo kun en gang pr barn dette, da,- så jeg synes ikke det er så ille....

Oslo kommune får det tydeligvis til - og det er vel ikke akkurat landest rikeste kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller?

''klassen driver ...., flaskeinnsamling ''

JA TIL FLASKEINNSAMLING!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...