Gjest Elextra Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Ja, og som jeg sa til kattpusen nedenfor - og jeg klager ikke over dugnadene på fotballen til jentungen heller. Men hvor frivillig er leirskolen? Egentlig? Nei, det kan du si - den virker ikke helt frivillig, nei. Selv har jeg ikke så store barn ennå, og vet ikke helt hvordan det presenteres. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 ''klassen driver ...., flaskeinnsamling '' JA TIL FLASKEINNSAMLING!! :-D *sender morsan ut med tralla for å samle flasker* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Nei, det kan du si - den virker ikke helt frivillig, nei. Selv har jeg ikke så store barn ennå, og vet ikke helt hvordan det presenteres. På trinnet til jentungen var det en av rundt 70 som ikke var med. Jeg husker heller ikke hvordan det ble presentert - men vi hadde altså ikke noen egenandel heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 *sender morsan ut med tralla for å samle flasker* Nei, alle andre sine unger, seffern! :-) Heldigvis har vi ikke fått tilbud om å køpe 2009-kalender med bilde av håndballaget til jenter 14 år, slik som for 2008... Føler meg nesten forpliktet til å kjøpe av dem som reker på dørene her, men hva i huleste skal jeg med en slik kaldender, da? de kunne da heller hatt ymse fotos fra nærmiljøet el håndballspillernes egne naturbilder el annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Nei, alle andre sine unger, seffern! :-) Heldigvis har vi ikke fått tilbud om å køpe 2009-kalender med bilde av håndballaget til jenter 14 år, slik som for 2008... Føler meg nesten forpliktet til å kjøpe av dem som reker på dørene her, men hva i huleste skal jeg med en slik kaldender, da? de kunne da heller hatt ymse fotos fra nærmiljøet el håndballspillernes egne naturbilder el annet. Hehe, ja ganske håpløst å selge slik kalender. Antar den først var ment kun for spillernes familier, så ble det for fristende å selge til andre også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hushjelpen Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Barna kan ta små jobber, det er stas og ha jobbet inn egne penger. Bilvask, husarbeide (mer omfattende enn vanlig), passe barn, måke snø, gå i butikken, passe hunder osv. Dessuten kan de ha Bazar, det er skikkelig gøy! Alle tar en runde på rommet sitt og finner ting de ikke bruker lenger, leker, klær osv. Lån gymsalen eller plasser dere ved butikken og selg, det er utrolig hvor mye en kan tjene på dette! Kakelotteri er også mer innbringende enn man skulle tro... Lykke til, vi har nettopp samlet inn 50 000 på disse tingene ved vår skole... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Kjeksene fra nordkak går som "hakka møkk" . klassen her hadde 1 salgs kveld der alle stilte opp med bil (eller samkjøring) og fikk utdelt 1-2 gater hver å selge i. Dette gikk suverent og ungene syntes det var gøy. Absolutt hele klassen deltok:)) Ellers har vi nå vært med på eggsalg, da samler vi inn bestilling til en bestemt dag. rydde søppel til 17.mai for kommunen. ellers er det lurt å begynne sparing tidlig. Har hørt at kalendre er tungsolgt så det er ikke lurt å ordne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hushjelpen Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jo da, i prinsippet. Men jeg misliker at fritiden min blokkeres av kakesalg eller tilsvarende fordi egenandel skal unngås. Jeg tjener bedre i jobben min enn som loddselger, og synes det er morsommere også. Greit nok med dugnader i aktiviteter/idrett som barna er med på - det har vi tross alt valgt selv, vel vitende om at noe faller på foreldrene også. Jeg oppfatter ikke en leirskole i regi av skolen som frivillig i samme grad, selv om man ikke er nødt til å være med. Men du, disse barna er mer enn store nok til å selge lodd selv de, trenger kun en voksen til å "holde styr på at alt går i orden" og det kan gjøres på skift - altså en time hver eller noe... Dette syns jeg absolutt man kan "ofre" for å lære barna å tjene penger til slike turer, er ikke alle som har det like godt økonomisk til deg, og da er det greit og lære barna at man kan ta i et "skippertak" slik at alle kan være med... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FAU-mamma Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Jeg er i grunn enig med din sambo, men når det er sagt, står det ingen ting i lærerplanen om at ALLE må på leierskole, så kommunnen har heller ingen plikt til å spytte inn pengene. Grunnskolen er gratis, men leierskole er frivillig, men di fleste kommuner stiller nå med egenandelen og det er flott :-D ''Jeg er i grunn enig med din sambo, men når det er sagt, står det ingen ting i lærerplanen om at ALLE må på leierskole, så kommunnen har heller ingen plikt til å spytte inn pengene. Grunnskolen er gratis, men leierskole er frivillig, men di fleste kommuner stiller nå med egenandelen og det er flott :-D'' Leirskole er slett ikke et obligatorisk tiltak i skolen. I vår kommune har de ikke hatt leiskole på mange år. De aller fleste avgansklasser har likevel reist på "leiskole", men da under begrepet avslutningstur. Dette er bare i foreldrene/ungenes initiativ, kommunen spytter ingen penger inn og ungene må søke om fri på å reise på "leiskole". Selvfølgelig ønsker vi at ungene våre skal ha leirskole/avslutningstur, men så lenge kommunen ikke ser seg råd til å prioritere dette er valget enkelt; man stiller selvsagt opp på ulike dugnadsoppgaver. Jeg synes det er ganske smålig og arrogant når noen uttaler seg at de ikke vil bruke sin dyrebare tid på et slikt arbeid, selvfølgelig kunne mange av oss ønsket oss og ikke minst hatt muligheten til å betale oss ut, men en klasse er et felleskap og alle må da få muligheten til å være med på noe slikt. Det er uhyre viktig læring å videreformidle til ungene våre; gode holdninger om å være solidariske og innlemme alle i et felleskap. Felles ting skaper også bedre klassemiljø. Jeg er selvfølgelig enig i at leirskole er noe kommunene burde betale i sin helhet, men nå er engang ikke virkeligheten slik i mange kommuner at de kan prioritere det, og da er det den virkeligheten man må forholde seg til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest leirskole frivillig? Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 ''Jeg er i grunn enig med din sambo, men når det er sagt, står det ingen ting i lærerplanen om at ALLE må på leierskole, så kommunnen har heller ingen plikt til å spytte inn pengene. Grunnskolen er gratis, men leierskole er frivillig, men di fleste kommuner stiller nå med egenandelen og det er flott :-D'' Leirskole er slett ikke et obligatorisk tiltak i skolen. I vår kommune har de ikke hatt leiskole på mange år. De aller fleste avgansklasser har likevel reist på "leiskole", men da under begrepet avslutningstur. Dette er bare i foreldrene/ungenes initiativ, kommunen spytter ingen penger inn og ungene må søke om fri på å reise på "leiskole". Selvfølgelig ønsker vi at ungene våre skal ha leirskole/avslutningstur, men så lenge kommunen ikke ser seg råd til å prioritere dette er valget enkelt; man stiller selvsagt opp på ulike dugnadsoppgaver. Jeg synes det er ganske smålig og arrogant når noen uttaler seg at de ikke vil bruke sin dyrebare tid på et slikt arbeid, selvfølgelig kunne mange av oss ønsket oss og ikke minst hatt muligheten til å betale oss ut, men en klasse er et felleskap og alle må da få muligheten til å være med på noe slikt. Det er uhyre viktig læring å videreformidle til ungene våre; gode holdninger om å være solidariske og innlemme alle i et felleskap. Felles ting skaper også bedre klassemiljø. Jeg er selvfølgelig enig i at leirskole er noe kommunene burde betale i sin helhet, men nå er engang ikke virkeligheten slik i mange kommuner at de kan prioritere det, og da er det den virkeligheten man må forholde seg til. Oi, da...... DU leste innlegget mitt med helt andre briller enn jeg mente å skrive det, skjønner jeg. JEG mente, uansett hvordan jeg utalte meg, at jeg IKKE syns kommunene har noen som helst plikt til å SPYTTE INN disse pengene, men at foreldrene og barna selv godt kan bidra litt også, I OG MED at leierskole er ett frivillig arrangement. Flott om kommunene stiller opp og har råd, men litt egeninnsats kan da heller ikke skade. Evnt. kan det bli behovsprøvd som feks. penger til SFO blir etc. (som også er frivillig) Vennlig hilsen en som føler seg en smule missforstått nå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.