Gå til innhold

Klær på skolevegen

linko

Anbefalte innlegg

Hva har dine barn på seg når de går til skolen? Her i huset mener mannen min at jeg kler på dem for mye - og nå med liten baby i huset har han morgenstellet for 1.klassingen og 4. klassingen, og jeg synes han kler dem for dårlig...

Jeg mener at så små barn skal ha utebukse (skogstadbukse) når de går til skolen (ca 1,5 km), mens mannen min mener det holder med en tynn overtrekksbukse (som er verken vann eller vindtett). Dette gjelder opp til nesten 10 minus. Må også nevne at siste halvdel av skolevegen er ganske utsatt for vind. Jeg ser på skolevegen som en mulighet til å leke litt også (sett seg i snøbrøyta og skli ned en bakke - de har nemlig en bratt sti som del av skolevegen), mens mannen min ser på skolevegen som en transportetappe.

I tillegg liker 4.klassingen å gå i cherrox, og tar gjerne disse i 10 minus dersom ingen passer på. Er det ikke så farlig eller skal jeg fortsette å mase om vinterskoene?

Tar gjerne imot tilbakemeldinger; hvem har "rett" og hvem tar "feil"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener nok at det er du som har rett.

Når de blir tenåringer må man nok bare venne seg til at de går i joggesko istedet for vinterstøvler eller gummistøvler (når det regner), tynn jakke og sjelden votter og lue. Akkja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hva sier ungene selv - fryser de? Er de bløte når de kommer til skolen?

Det er stooor forskjell på hva unger trenger av klær. Minstemor her ville blitt kvalt om hun hadde på det samme som den største, og den største hadde frosset ihjel om hun hadde hatt så lite som den minste. De og 6 og 7 år.

Utebukse ville jeg nok insistert på, mest pga det du sier om mulighetene for å leke på skoleveien. Om de leker, da, vel og merke.

Det er sjelden noen fasit på dette, men som sagt - snakk med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sett bort det som det ikke er "sesong" for

Vi har vel omtrent så lang skolevei som dere.

Vi tar på de ytterklærne vi ønsker at førsteklassingen skal bruke i friminuttene / SFO-tiden. Sender vi henne til skolen med lettere klær, er det disse som brukes i friminuttene også.

Så nå om vinteren har hun på seg vinterdress (enten hel dress, eller todelt). Vet jeg at de skal være mye ute i snøen er det alltid hel dress, vet jeg at de skal gå mellom ulike bygninger på skolen (til kor, bibliotek osv, som ligger litt unna), sender jeg henne avgårde med todelt, slik at hun har en tykk jakke å ha på seg over skolegården.

Cherroxene og gummistøvlene setter jeg bort (dvs ute av syne for seksåringen) i kuldeperiodene, slik at hun ikke faller for fristelsen å ta på disse når det er flere kuldegrader.

Så ser jeg heller på yr.no når jeg bør sette frem disse (og de tynne overtrekksbuksene) igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 8 og 10 år og går ca. 1 km til skolen. Da har de utenpå vanlig innetøy en hettegenser eller fleecegenser, boblebukse (dress er ikke kult i år) og boblejakke, buff, lue (poden har i tillegg gjerne hetta på både hettegenseren og ytterjakken på!) og votter. På føttene bruker de gjerne cherrox så lenge de får lov, men jeg prøver å få på dem vintersko når det er kaldere enn -5, fatter ikke hvor de har fått de varme føttene fra, ikke fra meg i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lang skolevei ville jeg nok hatt på boblebukse på skoleveien, ja.

Min 11-åring har superkort vei, så han går avgårde uten noe ekstra bukse utenpå.

''I tillegg liker 4.klassingen å gå i cherrox, og tar gjerne disse i 10 minus dersom ingen passer på. Er det ikke så farlig eller skal jeg fortsette å mase om vinterskoene?''

Jeg er litt anti-cherrox, så jeg ville absolutt ha mast pom bruk av vintersko! Nettopp det at det er så "lettvint" å ha på seg cherroxer, hva enten det er barnet selv, barnehagepersonale eller foreldre (fedre) som tyr til denne "nødløsningen" for å spare tid og bryderi, er mitt hovedargument mot disse skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok mest enig med deg.

Cherrox får ikke min 4.-klassing bruke når det er noe særlig under null. Så det gjelder å finne vintersko som ikke er for omstendelige å få på seg.

Min har vanlig vinterbukse, men han har kort skolevei. Med "risiko" for aketurer underveis, er det best med noe som tas av når de kommer fram, helst noe som ikke slipper gjennom noe særlig fuktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn hadde hhv Reima-dress, vinterstøvler, buff, lue og votter (1.klassingen) Under hadde hun ullbukse og ullgenser utenpå vanlig innetøy, men det hadde hun ikke på da hun gikk til skolen - bare i storefri.

-og boblejakke, boblebukse, lue, hansker, buff og vinterstøvler (4.klassingen)

Dette var i går da det var -18 om morgenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på temperaturen, synes jeg.

Min 4. klassing går sjelden med ytterbukse til og fra skolen, med mindre det er kaldere enn 8-10 minus.

2. klassingen velger stort sett alltid å ha boblebuksa på seg når hun går til og fra.

Skoleveien er ca 1 km. Til skolen er det transportetappe, mens fra skolen bruker 2. klassingene gjerne 1-1,5 time. Ikke bare gåing som foregår da ;)

Mine foretrekker å bruke cherroxene, men jeg ber dem bruke vintersko om det er kaldere enn ca -5. Det er ikke alltid de hører, men det går greit likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut cherroxene med Kamik eller Sorelstøvler, så har du støvler som både er varme og lette nok å ta på seg til at ungene foretrekker dem... Flere av modellene er vanntette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...