Gå til innhold

Til NHD: Ungdom og medisinering

Anbefalte innlegg

Min datter begynte på Zoloft 50mg da hun var 14 år, på grunn av angst/panikkangst. Nå er hun 18 og bruker det enda. Hun sier at hun fremdeles kan få panikkanfall, men at hun vet hva det er og takler det helt greit. Hun er litt redd for å slutte pga mulig forverring.

Det har vært så som så med oppfølging pga manglende fastlege, vikarleger, manglende lege ved bup osv., men alt i alt så er hun kommet videre i livet og fremstår som en sunn flott jente.

Jeg lurer på om det er grunn til at hun skal fortsette på medisinen utfra det jeg skriver her?

Håper du tar deg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321630-til-nhd-ungdom-og-medisinering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spørsmålet er kjempevanskelig å svare på. Ingen kan si deg eller andre hva som er rett. Jeg lar det være opp til pasientene.

For noen går det bra, andre får raske tilbakefall. Vi har ingen indikatorer som kan si om akkurat den personen havner i den ene eller andre gruppen.

En må vurdere hva store konsekvenser et tilbakefall får. Ikke lurt å få det like før en skal ta eksamen på vidregående.

Spørsmålet er kjempevanskelig å svare på. Ingen kan si deg eller andre hva som er rett. Jeg lar det være opp til pasientene.

For noen går det bra, andre får raske tilbakefall. Vi har ingen indikatorer som kan si om akkurat den personen havner i den ene eller andre gruppen.

En må vurdere hva store konsekvenser et tilbakefall får. Ikke lurt å få det like før en skal ta eksamen på vidregående.

Veldig godt poeng det med eksamen. Men det er vanskelig, for når en tenker etter passer det jo aldri å få angst og panikkanfall.

Jeg er litt redd for at hun aldri vil tørre å slutte, selv om hun fungere godt.

I utgangspunktet mener jeg at folk gjerne må bruke medisiner dersom det er behov for det, men det vet en jo ikke i dette tilfellet - og ikke minst så er jenta så ung og har allerede brukt AD i 4 år.

Er det noen ny forskning på konssekvenser av barn/unges bruk av ad?

Gjest imzedimze

Veldig godt poeng det med eksamen. Men det er vanskelig, for når en tenker etter passer det jo aldri å få angst og panikkanfall.

I utgangspunktet mener jeg at folk gjerne må bruke medisiner dersom det er behov for det, men det vet en jo ikke i dette tilfellet - og ikke minst så er jenta så ung og har allerede brukt AD i 4 år.

ærlig talt, ikke risiker at hun ska bli dårlig så og si rett før hun er ferdig med vgs da, så kan hun bli dårlig og må holde på i årevis for å bli ferdig med noe så enkelt som videregående.

Hvis hun skal prøve seg uten medisiner, så vil kanskje avslutningen av skoleåret (etter eksamen/tentamensperioden)være et bra tidspunkt å starte nedtrapping. Vet ikke om hun går i 2 eller 3 kl på VGS, og det kan jo være ganske avgjørende for hvilke tidspunkter det kan være fornuftig å trappe ned på medikamenter. Hvis hun står rett foran utflytting hjemmefra, så ville jeg ikke ha foreslått nedtrapping. Gjør det i en fase hvor hun føler seg trygg generelt sett :-)

ærlig talt, ikke risiker at hun ska bli dårlig så og si rett før hun er ferdig med vgs da, så kan hun bli dårlig og må holde på i årevis for å bli ferdig med noe så enkelt som videregående.

Det er ikke snakk om at jeg på noen måte bestemmer hva hun skal gjøre eller ikke gjøre. Jeg stiller bare spørsmål om hvor lenge hun egentlig bør gå på medisinene. Hun er så ung og har ikke hatt noen oppfølging.

Er enig i at avslutningen på vg skole ikke er rette tidspunkt.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...