Gjest lowfi Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Mann, 32 år. Har tidligere hatt flere episoder med depresjon. Vært behandlet poliklinisk i psykiatrien (psykolog), samt hos fastlege. Ser typisk ut til å bli merkbart i begynnelsen av desmeber med tiltagende forverring. Bedring på våren, i mars/april. Forstår det slik at dette samsvarer med SAD (seasonal affective disorder). Føler meg nå dårlig, den minste ting er et ork, null motivasjon for jobb. En dyp og altomfattende tristhet som om noe grusomt har skjedd, vet bare ikke hva. Merker selv at jeg har begynt å snakke langsomt og må ta pauser for å "samle meg" under en samtale. Tungt å snakke. I det siste også kraftig følelse av uvirkelighet, spesielt hvis jeg snakker med mennesker eller er på offentlig sted. Det er som om noe uhyggelig skal komme til å skje, som i en skrekkfilm. Det eneste jeg har lyst til er å sove uten å drømme. Har "selvmedisinert" med Johannesurt i en måned, uten å merke bedring overhodet. Tror turen har kommet til å få behandling hos lege. Tidligere behandlet med Cipramil, som virket. Spørsmål: 1) Bør jeg be om Cipramil på ny eller bytte til Cipralex (som jeg forstår er en forbedring)? Hvor langt opphold bør det være mellom avslutning av Johannsurt og antidepressiva? 2) Kan lyslampe være et alternativ? Må man i så fall kjøpe selv eller får man det gjennom rekvisasjon? 3) Hvor sannsynlig er det at jeg har SAD? Kan jeg være bipolar? Jeg har hatt uvanlig oppstemte/produktive perioder, spesielt på våren, men av varighet ikke mer enn et par-tre uker. Såvidt jeg vet har diagnosen min vært depresjon, men psykolog foreslo en gang at jeg kunne være pipolar. Jeg syntes dette hørtes "for alvorlig" ut og tilbakeviste det, senere ble det ikke tatt opp selv om jeg har tenkt på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321637-depresjonbehandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 1) Bør jeg be om Cipramil på ny eller bytte til Cipralex (som jeg forstår er en forbedring)? Hvor langt opphold bør det være mellom avslutning av Johannsurt og antidepressiva? S: Jeg ser ingen grunn for å bruke Cipramil. Jeg anbefaler å gå for Cipralex. Du kan skifte fra en dag til den neste. 2) Kan lyslampe være et alternativ? Må man i så fall kjøpe selv eller får man det gjennom rekvisasjon? S: Det er liten dokumentasjon for både SAD og lysbehandling. Npen har nytte av det. Det er ufarlig å prøve. Jeg har ikke hørt om refusjon for lampe. 3) Hvor sannsynlig er det at jeg har SAD? Kan jeg være bipolar? Jeg har hatt uvanlig oppstemte/produktive perioder, spesielt på våren, men av varighet ikke mer enn et par-tre uker. Såvidt jeg vet har diagnosen min vært depresjon, men psykolog foreslo en gang at jeg kunne være pipolar. Jeg syntes dette hørtes "for alvorlig" ut og tilbakeviste det, senere ble det ikke tatt opp selv om jeg har tenkt på det. S: Diagnosen SAD er omstridt. Jeg hører med til "sterk tviler"-gruppen. For nesten alle med affektiv lidelse har den en tendens til å komme på samme tid hvert år for den enkelte paisent. Ja, det er godt mulig at du har en bipolar II. Har andre sagt at du er klart forandret fra ditt vanlige jeg i disse periodene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321637-depresjonbehandling/#findComment-2660468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lowfi Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 1) Bør jeg be om Cipramil på ny eller bytte til Cipralex (som jeg forstår er en forbedring)? Hvor langt opphold bør det være mellom avslutning av Johannsurt og antidepressiva? S: Jeg ser ingen grunn for å bruke Cipramil. Jeg anbefaler å gå for Cipralex. Du kan skifte fra en dag til den neste. 2) Kan lyslampe være et alternativ? Må man i så fall kjøpe selv eller får man det gjennom rekvisasjon? S: Det er liten dokumentasjon for både SAD og lysbehandling. Npen har nytte av det. Det er ufarlig å prøve. Jeg har ikke hørt om refusjon for lampe. 3) Hvor sannsynlig er det at jeg har SAD? Kan jeg være bipolar? Jeg har hatt uvanlig oppstemte/produktive perioder, spesielt på våren, men av varighet ikke mer enn et par-tre uker. Såvidt jeg vet har diagnosen min vært depresjon, men psykolog foreslo en gang at jeg kunne være pipolar. Jeg syntes dette hørtes "for alvorlig" ut og tilbakeviste det, senere ble det ikke tatt opp selv om jeg har tenkt på det. S: Diagnosen SAD er omstridt. Jeg hører med til "sterk tviler"-gruppen. For nesten alle med affektiv lidelse har den en tendens til å komme på samme tid hvert år for den enkelte paisent. Ja, det er godt mulig at du har en bipolar II. Har andre sagt at du er klart forandret fra ditt vanlige jeg i disse periodene? I disse periodene har jeg fått kommentarer fra venner om at de blir stresset fordi jeg ikke sitter stille og at jeg krangler på alt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321637-depresjonbehandling/#findComment-2660521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bipppppp Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 I disse periodene har jeg fått kommentarer fra venner om at de blir stresset fordi jeg ikke sitter stille og at jeg krangler på alt. Skulle nesten tro det var meg som skrev :-). Har det sånn og har bipolar II, sies det. Finnes veldig mange i min slekt som er likedan, men de er "bare" deprimerte om vinteren (forferdelig trett, null energi, bleke og tafatte) og effektive vår, sommer, høst. Ingen utenom meg har fått den diagnosen selv om flere sikkert er "kvalifisert. Håper du finner ut av det. Jeg har forresten også prøvd lyslampe. Den virker litt på energien og blir ikke helt liggende av tretthet. Kan være vert et forsøk. Jeg fikk leie en i 3 måneder fra sykepleieservice på mitt sted, men vurderer å kjøpe. Har flere som kan låne den utenom meg her :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321637-depresjonbehandling/#findComment-2660549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke helt, men nesten Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Hvis det er en mulighet for at du kan være bipolar II bør du be om å få prøve stemningsstabiliserende medisin istedet for antidepressiva. Jeg har blitt enormt mye bedre etter jeg begynte på Lamictal, selv om jeg ikke har blitt diagnostisert som bipolar. Det kan jo være verdt et forsøk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/321637-depresjonbehandling/#findComment-2661409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.