Gå til innhold

Spørsmål knyttet til evt. cushing syndrom.

Gjest Mor som lurer.

Anbefalte innlegg

Gjest Mor som lurer.

Jeg har hatt et innlegg 7.11.08 sign. mor som lurer, tittel sliten og trist jente, med svar 11.11.08. Det gjelder altså datteren vår på 7,5 år. Jeg ser jeg skrev feil i første innlegg, det var tidlig høsten 2007 vi tok henne til lege første gang - 15 mnd siden, ikke 5. Jeg har noen spørsmål. Vekten og høyden: Ved fødsel 4,1 kg og 52 cm lang. Hun har ligget innenfor normalpercentilen i høyde og vekt det har vært jevn stigning på kurven, lang og litt lubben. Vel fire år veide hun 14,4 kg, høyde 91,5 cm, fortsatt helt jevn stigning i samme vekt/høyde forhold som fra fødsel iflg helsesøster. Syv år gammel veier hun 30,5 kg, er 127 cm lang. Seks mnd. etterpå veier hun 38,2 kg, er 130 cm lang. Hvordan er dette på percentilen sett utfra før? Og forholdet vekt/lengde? Er det i hele tatt mulig, å legge på seg syv kg. fordelt på tre cm, på seks mnd, uten for høyt kalori-inntak/for lite trim? Ellers er datteren vår henvist av sin fastlege i off.helsevesen til Endocrinologia (sykehus.avd). Henvisningsgrunn er gjennom 1,5 år abnorm vektøkning, tross for stadig redusert kalorinntak. Uforholdsmessige kroppsproposjoner. Endring i personlighetsuttrykk, utmattes raskt. Økt apetitt. Det var rystende og trist, å se informasjon og bilder om cushing syndrom. Hennes økte vekt er fordelt på magen, hoftene og ansiktet, over skulderene/brystet inkludert godt synlige (fett?) pupper, større enn eldre søster. Øverste del av lårene er nær normale, mens legger og underarmer faktisk er tynne. I tillegg har hun er bulende hard kul rett nedenfor nakken, mellom skulderbladene (som vi også har lagt merke til før, men ikke tenkt over annet enn undret oss). Vi har gått tilbake og sett på bilder av henne. Hun har hatt hjerteformet ansiktfasong, men ser at den allerede når hun var fem år, var endret. Selv om hun fortsatt var slank da. I dag har hun mye fett under haken og kjakene, og på siden av kjakene. Hun er helt forandret på to år. Det er bittert å tenke på at jeg for ett år siden spurte legen i en bisetning: Men det som også er så rart, er at hun har fått slik babyfasong? Noen spørsmål til: Skal vi gi henne vanlig mat igjen? Hun har spist (siste halvår) bare lettprodukter, levd på sardiner, tomat, gulrøtter, kål, mm, fisk, magert kjøtt, halv brødskive pr.dag, halv potet osv. Jeg mener det hun har spist, ikke er sunt for barn, og er det bra hvis hun skulle ha cushing syndrom? Fysisk aktivitet; hun er mye fysisk aktiv, også i aktiviterer med høy intensitet (hvis det heter det). Med oss får hun hvile når hun vil det, men jeg ser hun presser seg lengre enn langt (hun følger tidligere leges råd). Dersom det er cushing syndrom hun skulle ha, skal hun ha så mye fysisk aktivitet da? Svetten siler av henne, bare vi har gått raskt 50 meter. Slik var hun ikke før. Siste to-tre mnd. har hun begynt å gjøre alvorlig fysiske aggressive utfall overfor søsken, helt uten forvarsel og synlig grunn. Hvorpå hun bryter sammen i gråt fordi hun ikke mente det, og fordi de er sinte på henne. Kan dette ha noe med cushing syndrom og gjøre? I såfall, bør vi forklare søsken at hun kanskje har en sykdom som gjør at hun handler slik, at de skal vise omsorg (de er eldre). Hun har jo ikke denne diagnosen ennå, det kan hende hun ikke har denne sykdommen, selv vet vi ikke hva vi skal tro og veksler mellom overbevisning til det helt motsatte, selv om vi ikke finner annen forklaring. Vi har gitt "time-out" på rommet, men er årsaken en sykdom som får henne til å miste kontrollen må en ta det på en annen måte. Men vi vet ikke om dette kan knyttes til evt cushing syndrom, hittil har hun mest vært trist og sliten, manglet den entusiasmen og livsgleden hun hadde før. At hun får slike plutselige sinneanfall, har vi tenkt er pga. lavkalori-dietten hun har. Jeg har 1000 spørsmål, så jeg stopper her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...