Gjest Turbomamma 2 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Vi er foreldre til to aktive småtroll. De er av natur nokså urolige, det er sjelden de sitter _helt_ stille for eksempel, og de er generelt utholdende og har mye energi. Det er veldig positivt for dem å gå på tur, gå på ski og andre aktiviteter hvor de bruker kropp og sinn på en god måte. Det som ikke er så positivt er at så mange voksne tydeligvis synes det er kjempegøy å gire dem opp... det være seg besteforeldre, tanter og onkler eller andre. Det typiske er at vi får besøk eller reiser bort, og så skal ungene kiles, "jages" frem og tilbake, kiles litt til og småertes. Og da kommer femte gir, de roper og hviner og etter hvert så faller de og slår seg eller river ned et glass i farten, eller vi bruker resten av middagen på å få i dem mat uten at de letter fra stolen.. *sukk* Jeg synes jeg er ganske tydelig også, sier klart til ungene at nå er det nok, nå roer vi oss ned. Noen voksne gir seg litt da, andre fortsetter å løpe etter barna eller erte videre osv. Men barna er jo allerede i hundre.. Jeg prøver også å ligge i forkant, og si f.eks mens vi sitter rundt kaffebordet at nå er vi mange her, nå kan vi ikke løpe osv, men det glemmer jo ungene da de blir giret. Hjelp! Er dette et problem for flere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Ja. Og jeg har lært en ting; Det er ikke ungenes feil, så selv om jeg snakker til dem også, gir jeg klar beskjed til de voksne som girer dem opp. Unger kommer ikke med avknapp, selv om enkelte voksne synes å mene det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Det nytter ikke å instruere ungene. Det er de voksne som er problemet. Jeg gir direkte beskjed i en hyggelig tone til besteforeldre og andre og ber dem roe ned litt nå slik at ungene ikke går i spinn. Det samme gjelder godteri. Når jeg ser at ungene har fått i seg nok og bare vil bli kvalm og/eller hyper av å få mer, så er det mye bedre å be de voksne om å ikke gi ungene mer godteri, enn å fortelle ungene at de ikke skal ta imot når de blir tilbudt noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 ''De er av natur nokså urolige, det er sjelden de sitter _helt_ stille for eksempel, og de er generelt utholdende og har mye energi. '' Har vi felles barn? Har erfart det samme med besøk, men ikke at det er noe stort problem. Ofte er det positivt at andre gidder å hjelpe ungene med å få ut litt energi . Men mine pleier å roe seg ganske raskt etter en slik runde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Ja! Særlig bestefaren, han er ille... Poden blir helt turbo og det er hoing og skiking og masse bråk. Får hodepine med en gang de kommer.. De er ikke så ille på godis. Det er stemora mi "Mimmi". Hun gir han mer og mer, selv om jeg har sagt til han at nå er det stopp, eller godtepause litt.. Vi var der i romjula, og under frokosten sier hun at hun har en overraskelse til han om han er flink til å spise maten sin først. da sier jeg "ja, etter maten". Og mens han sitter og spiser brødskiva si kommer hun allikevel med en pakke barnekjeks!!! KOK i hodet mitt! Er det mulig? Da ville han selvfølgelig ikke ha brødskiva... Da sa jeg at han fikk smake en, så tok jeg kjeksen på min side av bordet, og sa at han får den når han har spist opp maten sin. Det gikk fint for han det. Så sier hun"jeg klarer ikke vente jeg vettu". Da svarte jeg"nei, du gjør visst ikke det, og det er veldig dumt for da får han ikke i seg noe mat". Syne det er viktig at han får i seg skikkelig frokost. Det er nesten hver gang når jeg sier nei til mer godis, så spør han henne og får allikevel. Og da sitter vi ved samme bord. Jeg skal ta det opp med henne neste gang. Ellers er hun en top "bestemor" som selvfølgelig bare vil være snill.. men det er dumt at hun ikke skjønner at barn må ha grenser på godis og søtt, og at det er mor som bestemmer i bunn og grunn hva ungen skal ha i seg. Dagens gruff! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Ja! Særlig bestefaren, han er ille... Poden blir helt turbo og det er hoing og skiking og masse bråk. Får hodepine med en gang de kommer.. De er ikke så ille på godis. Det er stemora mi "Mimmi". Hun gir han mer og mer, selv om jeg har sagt til han at nå er det stopp, eller godtepause litt.. Vi var der i romjula, og under frokosten sier hun at hun har en overraskelse til han om han er flink til å spise maten sin først. da sier jeg "ja, etter maten". Og mens han sitter og spiser brødskiva si kommer hun allikevel med en pakke barnekjeks!!! KOK i hodet mitt! Er det mulig? Da ville han selvfølgelig ikke ha brødskiva... Da sa jeg at han fikk smake en, så tok jeg kjeksen på min side av bordet, og sa at han får den når han har spist opp maten sin. Det gikk fint for han det. Så sier hun"jeg klarer ikke vente jeg vettu". Da svarte jeg"nei, du gjør visst ikke det, og det er veldig dumt for da får han ikke i seg noe mat". Syne det er viktig at han får i seg skikkelig frokost. Det er nesten hver gang når jeg sier nei til mer godis, så spør han henne og får allikevel. Og da sitter vi ved samme bord. Jeg skal ta det opp med henne neste gang. Ellers er hun en top "bestemor" som selvfølgelig bare vil være snill.. men det er dumt at hun ikke skjønner at barn må ha grenser på godis og søtt, og at det er mor som bestemmer i bunn og grunn hva ungen skal ha i seg. Dagens gruff! ''og at det er mor som bestemmer i bunn og grunn hva ungen skal ha i seg.'' Det er jeg i utgangspunktet enig i. Men hvor ofte ser egentlig bestemor barnet, og ER det egentlig så farlig at barnet blir bortskjemt sånn innimellom med en kjeks? Er det noe du kan imøtekomme på noe vis, feks ved å foreslå ulike typer kjeks eller godteri du syns er ok barnet får? Blir barnets helse og utvikling satt på spill av å få noen få måltider "spolert"? Ikke nødvendigvis kritikk til deg, for jeg vet ikke alle omstendigheter rundt dette forholdet, men jeg syns generelt at mange av oss mødre er litt for hysteriske og forventer ofte at besteforeldrene skal besteforeldrene skal være oppdragere på lik linje med oss foreldrene, ha helt like regler som hjemme osv. Da blir de jo ikke _besteforeldre_! Det SKAL være litt ekstra kos og bortskjemming hos besteforeldrene. Men selvsagt ikke uten hemninger eller rimelighetens grenser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Det er kanskje gjestenes måte å innynde seg hos barna? Jeg synes ofte vi som foreldre blir for strenge... i forhold til disse voksne. Det er ikke verdens undergang om barnet for et av ukas 4x7 måltider ødelagt pga kjeks eller godteri.... Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Det er kanskje gjestenes måte å innynde seg hos barna? Jeg synes ofte vi som foreldre blir for strenge... i forhold til disse voksne. Det er ikke verdens undergang om barnet for et av ukas 4x7 måltider ødelagt pga kjeks eller godteri.... Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret... ''Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret...'' Det opplevde vi en gang. Ikke nok med at fyren kjeftet, men han og kona gikk senere til alle som orket å høre på og fortalte hvilke ville barn vi har. Vi har ikke besøkt dem siden 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 ''Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret...'' Det opplevde vi en gang. Ikke nok med at fyren kjeftet, men han og kona gikk senere til alle som orket å høre på og fortalte hvilke ville barn vi har. Vi har ikke besøkt dem siden Vi har også opplevd det. Merkelige mennesker som ikke ser sammenhengen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Vi har også opplevd det. Merkelige mennesker som ikke ser sammenhengen! Slike folk mangler ofte litt antenner og ser ikke signalene barna gir. F eks har jeg opplevd samme person komme busende inn her og hive nærmeste unge i lufta mens han prater med en voldsom stemme. Når barnet ikke har sett fyren på et halvt år er det ikke sånn man nærmer seg det... Og etterpå skjønner han jo ingenting, og mener nesten at barnet er litt engstelig av seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 ''og at det er mor som bestemmer i bunn og grunn hva ungen skal ha i seg.'' Det er jeg i utgangspunktet enig i. Men hvor ofte ser egentlig bestemor barnet, og ER det egentlig så farlig at barnet blir bortskjemt sånn innimellom med en kjeks? Er det noe du kan imøtekomme på noe vis, feks ved å foreslå ulike typer kjeks eller godteri du syns er ok barnet får? Blir barnets helse og utvikling satt på spill av å få noen få måltider "spolert"? Ikke nødvendigvis kritikk til deg, for jeg vet ikke alle omstendigheter rundt dette forholdet, men jeg syns generelt at mange av oss mødre er litt for hysteriske og forventer ofte at besteforeldrene skal besteforeldrene skal være oppdragere på lik linje med oss foreldrene, ha helt like regler som hjemme osv. Da blir de jo ikke _besteforeldre_! Det SKAL være litt ekstra kos og bortskjemming hos besteforeldrene. Men selvsagt ikke uten hemninger eller rimelighetens grenser. Jeg tillater absolutt besteforeldrene "bortskjemming". Men jeg kjenner barna mine best, og kan se når de begynner å bli så overgiret eller over-sukret at det bare vil ende i gråt og katastrofe. Da griper jeg heller inn, for å gjøre dagen hyggelig for alle sammen - inkludert ungene selv. Heldigvis har de flotte besteforeldre som forstår og aksepterer hvorfor vi setter grenser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Jeg tillater absolutt besteforeldrene "bortskjemming". Men jeg kjenner barna mine best, og kan se når de begynner å bli så overgiret eller over-sukret at det bare vil ende i gråt og katastrofe. Da griper jeg heller inn, for å gjøre dagen hyggelig for alle sammen - inkludert ungene selv. Heldigvis har de flotte besteforeldre som forstår og aksepterer hvorfor vi setter grenser. Oversukring og overherjing har jeg ingen problemer med å begrense. Det var det andre jeg kommenterte. Skjønner forsåvidt irritasjonen over at ikke bestemor kan styre seg til ETTER frokosten med å vise kjeksene da, og det er sikkert lurt å ta en prat om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turbomamma 2 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det er kanskje gjestenes måte å innynde seg hos barna? Jeg synes ofte vi som foreldre blir for strenge... i forhold til disse voksne. Det er ikke verdens undergang om barnet for et av ukas 4x7 måltider ødelagt pga kjeks eller godteri.... Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret... Jeg skjønner hva du mener. Men hos oss er ungene stort sett veldig greie da de er i "normalt" tempo, oppfører seg pent ved bordet, leker fint sammen, er blide og greie... men da dette berømmelige femtegiret kommer, da hopper de nesten på stolene, stemmen stiger mange hakk i volum, armer og ben lever sitt eget liv, og alle beskjeder må gjentas 3-4 ganger. Yngste blir i tillegg veldig rampete, kaster leker osv. Og det gjør han ikke ellers. De er aktive nok i seg selv, og fungerer absolutt best med normalt tempo rundt seg. Men takk for synspunkter uansett! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det er kanskje gjestenes måte å innynde seg hos barna? Jeg synes ofte vi som foreldre blir for strenge... i forhold til disse voksne. Det er ikke verdens undergang om barnet for et av ukas 4x7 måltider ødelagt pga kjeks eller godteri.... Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret... ''Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret...'' Akkurat det har vi opplevd med nær familie, og det er temmelig irriterende! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Det er kanskje gjestenes måte å innynde seg hos barna? Jeg synes ofte vi som foreldre blir for strenge... i forhold til disse voksne. Det er ikke verdens undergang om barnet for et av ukas 4x7 måltider ødelagt pga kjeks eller godteri.... Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret... Jeg kan være enig i at man kanskje blir litt for streng i slike sammenhenger, men hvis ungene blir så gira at de ikke klarer å holde vanlig bordskikk f.eks eller ikke hører på en, så blir det litt mye. Spesielt fordi de samme gjestene som girer ungene opp godt kan være dem som blir litt irritert etterpå fordi man ikke har kontroll på dem. dårlig oppdragelse, synes de da. Ungene blir nemlig somregel ikke ferdig med å herje når de som har trykket på knappen deres synes at nå er det nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 ''og at det er mor som bestemmer i bunn og grunn hva ungen skal ha i seg.'' Det er jeg i utgangspunktet enig i. Men hvor ofte ser egentlig bestemor barnet, og ER det egentlig så farlig at barnet blir bortskjemt sånn innimellom med en kjeks? Er det noe du kan imøtekomme på noe vis, feks ved å foreslå ulike typer kjeks eller godteri du syns er ok barnet får? Blir barnets helse og utvikling satt på spill av å få noen få måltider "spolert"? Ikke nødvendigvis kritikk til deg, for jeg vet ikke alle omstendigheter rundt dette forholdet, men jeg syns generelt at mange av oss mødre er litt for hysteriske og forventer ofte at besteforeldrene skal besteforeldrene skal være oppdragere på lik linje med oss foreldrene, ha helt like regler som hjemme osv. Da blir de jo ikke _besteforeldre_! Det SKAL være litt ekstra kos og bortskjemming hos besteforeldrene. Men selvsagt ikke uten hemninger eller rimelighetens grenser. '' jeg syns generelt at mange av oss mødre er litt for hysteriske og forventer ofte at besteforeldrene skal besteforeldrene skal være oppdragere på lik linje med oss foreldrene, ha helt like regler som hjemme osv. Da blir de jo ikke _besteforeldre_! Det SKAL være litt ekstra kos og bortskjemming hos besteforeldrene. '' Enig på _generelt_ grunnlag. Når det gjelder temaet i dene tråden, om oppgiring av unger, skal jeg ikke uttale meg da vi ikke har hatt dette problemet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Det er kanskje gjestenes måte å innynde seg hos barna? Jeg synes ofte vi som foreldre blir for strenge... i forhold til disse voksne. Det er ikke verdens undergang om barnet for et av ukas 4x7 måltider ødelagt pga kjeks eller godteri.... Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret... ''Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret...'' Huff, at det går an! Og det skjønner jeg på flere av svarene du har fått at det gjør... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 ''Unntak er dersom gjesten girer opp barnet, og deretter kjefter fordi barnet er oppgiret...'' Huff, at det går an! Og det skjønner jeg på flere av svarene du har fått at det gjør... Å ja, det finnes mange slike. Jeg har en i nær familie som holder på sånn. Erter, kiler, løper etter og tuller verre. Så begynner TV-sporten og da forventer han at jeg skal bruke av-knappen på ungen så det blir rolig med det samme. Det går jo sjelden bra, og da ender det med lange diskusjoner om barneoppdragelse. Sønnen min har så dårlig oppdragelse som ikke greier å gå fra hundre til null komma tre på et øyeblikk. Det er fordi jeg er en dårlig mor som tillater altfor mye tull. Akk ja. Livet er hardt;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Å ja, det finnes mange slike. Jeg har en i nær familie som holder på sånn. Erter, kiler, løper etter og tuller verre. Så begynner TV-sporten og da forventer han at jeg skal bruke av-knappen på ungen så det blir rolig med det samme. Det går jo sjelden bra, og da ender det med lange diskusjoner om barneoppdragelse. Sønnen min har så dårlig oppdragelse som ikke greier å gå fra hundre til null komma tre på et øyeblikk. Det er fordi jeg er en dårlig mor som tillater altfor mye tull. Akk ja. Livet er hardt;) Huff, ikke bra. Jeg har veld heller møtt det motsatte - at gjester er litt for framfusende slik at han blir veldig tilbaletrukken og sjeneret. eller, det vil si, jeg burde bruke fortidstermer her - det merkes på mange måter at han begynner å bli stor:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Å ja, det finnes mange slike. Jeg har en i nær familie som holder på sånn. Erter, kiler, løper etter og tuller verre. Så begynner TV-sporten og da forventer han at jeg skal bruke av-knappen på ungen så det blir rolig med det samme. Det går jo sjelden bra, og da ender det med lange diskusjoner om barneoppdragelse. Sønnen min har så dårlig oppdragelse som ikke greier å gå fra hundre til null komma tre på et øyeblikk. Det er fordi jeg er en dårlig mor som tillater altfor mye tull. Akk ja. Livet er hardt;) Ja, det var akkurat dette jeg mente. Trenger kanskej ikke legge til at vi har opplevd det samme... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.