Gå til innhold

NHD:Barn med ADHD og stemmer i hodet

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er far til en sønn på 8 år som i fjor høst fikk diagnosen ADHD etter en utredning hos bup.

Han har nå gått på ritalin siden november 08 og viser bedring i konsentrasjon og oppførsel.

Ett problem som stadig igjen dukker opp er att han forteller om stemmer i hodet som forteller han forskjellige ting som fks att han ikke skal sove eller att dyr som fks mus er ute etter å ta han når han ligger i sengen.

Det første som slo meg er att dette kanskje bare var noe han sa for og ligge i Mamma og Pappas seng eller få mere oppmerksomhet,men det er også andre ting i sammenheng som jeg ikke får til å stemme og som gjør meg urolig.

Han har ved sengen sin en lapp som vi har skrevet att vi er glad i han på..den har han klusset ut og skrivet med store bokstaver nei på,han har ett bilde av meg og han..der har han brettet opp kanten på bildet slik att han ikke ser meg på det :-(

Han har også en bok hvor han kan skrive om vi er slemme eller snille i dag,han dunker noen ganger hodet sitt i madrassen så hardt att vi hører det ned i 1 etg.

Når vi spør han om alle tankene i hodet sier han att de forteller han ting som han skal gjøre..noen ganger blir han så redd for tankene sine att han blir hysterisk å vanskelig å roe ned nesten uansett hva vi gjør.

Jeg er bekymret for han og det hører med att både far og mor også har psykiske problemer men ikke noe som jeg kan sammeligne når det gjelder stemmer han hører.

Vi er beviste på att våre egene problemer ikke påvirker barna våre.

Er det grunn til bekymring her?

Bup var også inne på diagnose som autisme og slikt men slo det fra seg heldigvis....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321692-nhdbarn-med-adhd-og-stemmer-i-hodet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en titt på http://www.npif.no(Norsk proteinintoleranseforening) Det trenger ikke å være løsningen for dere, men mange har stor effekt av å legge om kostholdet sitt. Litt brysomt, men helt gratis(bortsett fra at spesialprodukter koster litt mer), ufarlig å prøve og hvis det virker, kan de ha utrolige effekter!

Ta en titt på http://www.npif.no(Norsk proteinintoleranseforening) Det trenger ikke å være løsningen for dere, men mange har stor effekt av å legge om kostholdet sitt. Litt brysomt, men helt gratis(bortsett fra at spesialprodukter koster litt mer), ufarlig å prøve og hvis det virker, kan de ha utrolige effekter!

Takk for tipset ruskesnusk

Skal se på det jeg...men det er ikke hyperaktivitet som er problemet her heller dårlig konsentrasjon og slike ting ;-)

Takk for tipset ruskesnusk

Skal se på det jeg...men det er ikke hyperaktivitet som er problemet her heller dårlig konsentrasjon og slike ting ;-)

Åja, eller ånei. Npif er ikke en forening av hyperaktive. "medlemsdiagnosene" har et vidt spenn, adhd, autisme, depresjon, aggresjon, leddsmerker/giktplager, me, dårlig hukommelse og konsentrasjon, fordøyelsesplager... matintoleranse kan slå ut på så mange rare vis, ikke bare som vondt i magen.

Jeg vet ikke akkurat om det kan kalles "stemmer i hodet", men litt rare tanker og veldig varhet for lyd(noen ganger virket det som om de kom innenfra) hadde jeg som barn. Jeg hadde glemt det til ungen min nevnte det som en av plagene som oppstår ved brudd på diett.

Som voksen og på diett i to år opplever jeg økt konsentrasjon, jevnere humør, bedre hukommelse(bilnøkler og lommebok er f.eks aldri borte lenger, mot alltid før diett)...

Og jeg opplever at mitt barn med konsentrasjonsvansker, varhet for lyder, uro i hele kroppen, generelt mistilpasshet(depresjon inntil det skumle), dårlig hud, oppblåst mage osv. har fått en helt annen livskvalitet fra å være ungen som ikke kunne være inne i klasserommet sammen med de andre til "skiller seg ikke noe ut fra resten av klassen og har tatt dem faglig igjen(og vel så det).

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg vet ikke sikkert hva dette er, men jeg synes dere skal ta det meget alvorlig. Siden dere allerede har hatt kontakt med BUP, synes jeg dere skal bringe over alle opplysninger om de symptomer du beskriver her.

Annonse

Jeg vet ikke sikkert hva dette er, men jeg synes dere skal ta det meget alvorlig. Siden dere allerede har hatt kontakt med BUP, synes jeg dere skal bringe over alle opplysninger om de symptomer du beskriver her.

Takk for svar Nhd

Vi skal ta dette opp med bup,men vi ville først se om dette kunne være noe som kom av ritalin eller melatonin .

Det er ikke ofte han forteller om stemmene,og det er som regel att stemmene forteller om ting han skal være redd for,jeg har selv spurt han om dette er ting han kanskje drømmer,men det kommer når han ligger i sengen sin om kvelden eller når han våkner om natten...er dette noe som kanskje kan komme av evt mardrømmer siden det kun forekommer på kveldstid?

Hei jeg er ei jente med adhd , stemmer i hodet og tilegg traumatiske mareritt så og si hver eneste natt og som oftes tar det lang tid før jeg blir kvitt følelsene som sitter etter drømmen før utpå dagen. Drømmene og tankene føles så virkelig at det ikke var først i senere alder skjønte helt at det ikke var reelt med virkeligheten.som liten var jeg kjempe redd når det var legge tid turte ikke ha lyset av og jeg la meg inne hos min mamma til jeg sluttet på barneskolen. husker det var helt jævelig og ligge lys våken og tankene spant mer og mer som sekundene tikket sakte spesielt når de andre sov.og jeg kunne bli så redd at jeg bare ristet og skalv til mamma greide og roe meg ned etter mange minutter. hvis jeg ble strykt i panna mens jeg lå i sengen til jeg fikk slappe av ble natta en del bedre, min søster har adhd i hodet og kan dette helt ut i sitt eget hodet og vi må riste i henne for å få kontakt men nå som hun vet hvorfor disse tankene og følelsene kommer har hun blitt endel bedre. mitt råd er å lytte på hva sønnen din tenker og prøve å forklare hvorfor og at det er barehodet hans som finner det opp og det er ingenting å være redd for og at vi er mange i den situasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...