Gå til innhold

Noen morsomme frukt/grønt-løsninger?

Gjest fruktmamma

Anbefalte innlegg

Blir ikke det meste av frukt/grønt brunt og udelikat hvis du gjør det klart om morgenen før dere går i barnehagen? Og det er jo ganske mye jobb å skulle gjøre klar et lekkert fruktfat en travel hverdagsmorgen. Eller kan du komme med frukten uten å skjære den opp først? Sånn at barnehagen ordner den biten?

Ideen med å ha masse frukt og helle over gele er god, det blir kjempegodt. Har ofte gjort det med jordbær i alle fall. Men hvis pizza ikke er tillatt er vel ikke det heller lov.

Fruktsalat med rosiner, hermetisk ananas (med ananasjuice) kiwi, epler, bananer, mango, melon osv er jo veldig godt. Når du tar med ananasjuicen + ev litt annen juice er faren mindre for at frukten blir brun og udelikat.

I "vår" barnehage kuttet vi opp lekre fruktfat, gjerne med litt annerledes frukt på enn eple og appelsin. Danderte det fint, ungene var så fornøyde så! Ingen sure miner over frukt nei, det var jo bursdag jo! Dessuten tror jeg ikke unger forbinder bursdag BARE med kaker - markeringen (synging, veiing, krone, tenne lys, leker osv osv) er nok minst like viktig.

Jeg pleide å ha med gul og/eller grønn melon, jordbær, ananas, kiwi, rosiner mm... skjære i pene skiver/biter og tok aluminiumsfolie over. Satte det i kjøleskapet i barnehagen og så serverte de det når det var bursdagsfeiring.

I barnehagen til tanteungen min, har de ikke med noen ting, der markeres bursdagen uten ekstra mat-kos, der er det fokus på bursdagssamlingen, krone, barnet får velge seg en gave fra en bursdagsboks og en del andre ting. Det fungerer visst helt fint det også! Men der har foreldrene bestemt på foreldremøtet at det er ok å ha med kake på bursdager da. Det er bare det at i praksis er det ingen som gjør det. Så da er det vel ikke så viktig da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest manjana

Hvis det er 20 unger på avdelingen så blir det, om vi ser bort fra ferien og fridager, bursdag i snitt annenhver uke. Pluss karneval + påske + sommeravslutning + grøtfest + juletrefest + litt rester fra andre avdelingers bursdager.... Joda, det blir fort nok søtt i barnehagen, men det hørtes nå litt stusselig ut til og med å nekte pizza da...

:0) pluss en del hjemme,som ikke er med! uff,det var kansje vel mye allikevel?

Men Frukt og grønnt til 20 stk..kan bli ganske dyrt da! Trodde de fikk dette i barnehagen hverdag!

ikke så greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest manjana

Det er kansje ikke lov med vafler heller?

Steke opp en Stabbel hjemme,så de kan varmes opp igjen.

Også Geitost og sukkerfri syltetøy?Festen etterpå med lek og sang..betyr kansje enda mere for de små:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:0) pluss en del hjemme,som ikke er med! uff,det var kansje vel mye allikevel?

Men Frukt og grønnt til 20 stk..kan bli ganske dyrt da! Trodde de fikk dette i barnehagen hverdag!

ikke så greit

Nemlig. :o) Da mine gikk i bhg ordnet bhg med servering på bursdager og da fikk bursdagsbarnet velge mellom 2-3 faste ting. Veldig greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "vår" barnehage kuttet vi opp lekre fruktfat, gjerne med litt annerledes frukt på enn eple og appelsin. Danderte det fint, ungene var så fornøyde så! Ingen sure miner over frukt nei, det var jo bursdag jo! Dessuten tror jeg ikke unger forbinder bursdag BARE med kaker - markeringen (synging, veiing, krone, tenne lys, leker osv osv) er nok minst like viktig.

Jeg pleide å ha med gul og/eller grønn melon, jordbær, ananas, kiwi, rosiner mm... skjære i pene skiver/biter og tok aluminiumsfolie over. Satte det i kjøleskapet i barnehagen og så serverte de det når det var bursdagsfeiring.

I barnehagen til tanteungen min, har de ikke med noen ting, der markeres bursdagen uten ekstra mat-kos, der er det fokus på bursdagssamlingen, krone, barnet får velge seg en gave fra en bursdagsboks og en del andre ting. Det fungerer visst helt fint det også! Men der har foreldrene bestemt på foreldremøtet at det er ok å ha med kake på bursdager da. Det er bare det at i praksis er det ingen som gjør det. Så da er det vel ikke så viktig da? :)

Jeg synes ikke bursdager må markeres med kake i barnehagen. Synes egentlig det er like greit å droppe "mat-markering" i forbindelse med bursdager, som de gjør i barnehagen til ditt tantebarn. Det jeg reagerte på er at det må ta en del ekstra tid å gjøre i stand et lekkert fruktfat en travel hverdagsmorgen. Og så trodde jeg frukten ville bli brun og udelikat, men det funker visst med aluminiumsfolie over.

Jeg stussa litt over at bursdager ble markert med veiing. Skjønner ikke at det er så koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiing? Er det om å gjøre å fokusere på vekt allerede i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke bursdager må markeres med kake i barnehagen. Synes egentlig det er like greit å droppe "mat-markering" i forbindelse med bursdager, som de gjør i barnehagen til ditt tantebarn. Det jeg reagerte på er at det må ta en del ekstra tid å gjøre i stand et lekkert fruktfat en travel hverdagsmorgen. Og så trodde jeg frukten ville bli brun og udelikat, men det funker visst med aluminiumsfolie over.

Jeg stussa litt over at bursdager ble markert med veiing. Skjønner ikke at det er så koselig.

Hehe. Ikke ordinær veiing da! To voksne tar barnet i hender og føtter og "svinger" barnet frem og tilbake antall år det er. Så sier de 1 - 2 - 3 - 4 osv., alt etter som hvor gammelt barnet er. Vet at en del barnehager praktiserer dette som en morsom greie. Enkelte blir "kastet" ut døra/inn i skapet eller et eller annet tøys som avslutning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiing? Er det om å gjøre å fokusere på vekt allerede i barnehagen?

Ikke ordinær veiing da! hehe.

To voksne tar barnet i hender og føtter og "svinger" barnet frem og tilbake antall år det er. Så sier de 1 - 2 - 3 - 4 osv., alt etter som hvor gammelt barnet er.

Noen "hiver" barnet ut døra, eller inn i skapet, eller annet tøys som avslutning på "veiingen". Vet ikke hvorfor det kalles veiing forressten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...