Gå til innhold

Tannpuss og amming.

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 mnd...

Da er det kanskje på tide å klare å sovne på en annen måte enn hos puppen til mor uansett? ;)

Hos oss har det gått helt fint å bare svitsje om rekkefølga, når kveldsrutinen var innarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet etter tannpussen.

De lærde strides om hvorvidt morsmelk lager hull i tenna eller ei.

Logisk sett skulle sukkeret i morsmelken kunne lage hull i tenner, men i praksis mener de å ha funnet ut at den har enzymer og jeg vet ikke hva som beskytter mot hull i tennene.

Vesla er jo ingen statistikk i seg selv, men hun er nå 8 år og null hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje på tide å klare å sovne på en annen måte enn hos puppen til mor uansett? ;)

Hos oss har det gått helt fint å bare svitsje om rekkefølga, når kveldsrutinen var innarbeidet.

Hun sovner ikke ved puppen da, blir bare veldig trøtt og kosete:-) Jeg ammer jo ikke på dagtid lenger, og hun har ingen problemer med å sovne selv da, så det tror jeg ikke egentlig er noe problem. Men jeg synes det må være en så innmari god måte å få roe seg til senga på! Så det er vel mer for min skyld...

Det er nok ikke noe stress å legge om rutinen, jeg ville bare vite hva som var vanlig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk sin første tann da han var 7.måneder, da var det tannpuss som siste instans før senga!

Gikk jo kjempebra det da, tok ikke mange dagene før de nye rutinene var innearbeidet.

Neida, det er helt sikkert ikke noe problem! Jeg bare tenker at det må være så innmari deilig å få roe seg ved puppen og så bli båret rett i seng...! Men så må jeg vel bare innse da, at rutinene må forandres etterhvert.

Men akkurat nå er det såvidt man kan se en hvit flekk der inne, og tannpleier sa at tannpuss ikke engang var nødvendig før tanna var noen mm lang, så vi drøyer nok omleggingen av rutiner en liten stund. Spesiellt i og med at jeg begynner å jobbe til mandag. Vil ta en ting av gangen... (Det også sikkert mest for mammas skyld;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mye bedre enn å amme, så bli ristet våken og fylt med tannkrem og kaldt vann, og så skulle sove...!''

Neida, du lurer bare tannbørsten inn i munnen hennes, den skal bare være litt våt og såvidt være borti tannkremtuben. Så pusser du bittelitt mens hun er i halvsøvne og smetter henne under dyna. Du trenger ikke drasse henne inn på badet under flombelysninga ved vasken og pusse i 3 minutter heller da. :o)

Det har du jammen rett i;-) Så liksom for meg full puss jeg, men foreløpig er det èn tann, og den er en kvart mm lang... Trenger jo ikke være store greia å pusse den nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammet etter tannpussen.

De lærde strides om hvorvidt morsmelk lager hull i tenna eller ei.

Logisk sett skulle sukkeret i morsmelken kunne lage hull i tenner, men i praksis mener de å ha funnet ut at den har enzymer og jeg vet ikke hva som beskytter mot hull i tennene.

Vesla er jo ingen statistikk i seg selv, men hun er nå 8 år og null hull.

Ja det er klart det er andre ting ved tannpleie som er viktigere enn om man ammer før eller etter tannpuss! Jeg kommer nok ikke til å amme veldig mye lenger enn til hun er rundt året likevel tenker jeg, og hun har jo fått første tann nå ved 10 mnd. Det blir jo ikke lange stunden!

Vi får se! Jeg tar ikke så tungt på det enda:-) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Regelen" jeg fikk høre på helsestasjonen og leste i Gro Nylanders bøker var at kumelk og mme IKKE skulle gis etter tannpuss, mens morsmelk ikke ga hull visstnok. Det høres rart ut, men Nylander mener å kunne vise til forskning som støtter at mm ikke gir økt risiko for karies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Regelen" jeg fikk høre på helsestasjonen og leste i Gro Nylanders bøker var at kumelk og mme IKKE skulle gis etter tannpuss, mens morsmelk ikke ga hull visstnok. Det høres rart ut, men Nylander mener å kunne vise til forskning som støtter at mm ikke gir økt risiko for karies.

Det var flere her som nevnte det. Tror jeg skal finne ut mer om det faktisk... Er jo ikke umulig at det er ordnet slik fra naturens side da! Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart det er andre ting ved tannpleie som er viktigere enn om man ammer før eller etter tannpuss! Jeg kommer nok ikke til å amme veldig mye lenger enn til hun er rundt året likevel tenker jeg, og hun har jo fått første tann nå ved 10 mnd. Det blir jo ikke lange stunden!

Vi får se! Jeg tar ikke så tungt på det enda:-) Takk for svar!

http://www.helsedirektoratet.no/tannhelse/nattamming_og_tannhelse_281954

http://www.ammehjelpen.no/admin/tinymce/jscripts/tiny_mce/plugins/filemanager/files/nattamming.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...