Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 I vår barnehage er det slik at de barna som får tillatelse fra foreldre kan være ute alene (altså uten voksne) mens de voksne kler på de mindre barna. Jeg har sagt ja utelukkende fordi alle venninnene til datteren min får lov. Altså under press fra barnehagen følte jeg. Jeg vil selvfølgelig ikke at datteren min skal være utenfor normene og jeg vet hvor lei seg hun hver dag hadde vært hvis hun (som også er den eldste i barnehagen) ikke hadde fått lov. Dette gjør de selvfølgelig fordi en voksen mer kan kle på de mindre, sånn at at det går kjappere. Kun for å gjøre det enkelt for de ansatte. Det er heller ikke en voksen som ser noe vindu fra garderoben og det er ikke sånn at de venter på trappa, de kan leke på et ganske stort område. Og fredag fikk hele bygdas skrekk fra SFO forbi barnehagen, noen barn hadde ropt erta berta til han, han kastet en isklump og den traff et av barna. Bygdas skrekk gikk videre ogikke noe mer skjedde enn at barnet som ble truffet løp inn og fikk trøst inne. Jeg synes det er et glimrende eksempel på at det kanskje er lurt å ha en voksen ute... Jeg tenker også at står de ved gjerdet, så tar det ikke mange sekunder for en fremmed å lempe en unge over, ta den med seg. Men blabla, dette er det sikkert mange meninger om. Spørsmålet mitt er om det ikke er en lov som regulerer dette? I mine øyne må det være totalt ulovlig å ha denne praksisen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Da mine gikk i bhg hendte det også at de eldste fikk være litt alene uten oppsyn av voksne og det var kjempestor stas for ungene. De var ikke så lenge ute uten at en voksen tittet ut og vi reagerte aldri på det i alle fall. At SFOs store skrekk kaster en isklump må du heller nevne for SFO kanskje...? At en voksen kommer og drar en unge over gjerdet er vel lite trolig og er å krisemaksimere i meste laget synes jeg i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Å være alene ute i barnehagen, når det bare er et halvt år til at de er store nok til å gå alene til og fra skolen, er vel ikke noe å lage en sak ut av, men det blir bare trening for barna i å klare seg litt på egen hånd. Det er også trening til å få barna til å la være å rope erta berta eter store barn, for her har de fått merke resultatet, at ikke alle de store barn er like søte og blide, og at de små ikke skal erte på seg de store barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Er enig med Lillemus. Hvis det er snakke om bare 10-15 minutter, mens de minste blir kledd, må det da være greit at de største er ute ute voksne, så lenge det er gjerde rundt barnehagen. Hvis dere vet hvem som kastet isklumpen, må skolen eller barnets foreldre få beskjed. At noen "slemme mennesker" tar med seg et av barna over gjerdet er det ekstremt liten sannsynlighet for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Den isklumpen hadde nok ikke en voksen sammen med barna i barnehagen heller klart å avverget. Kanskje klart å nappe til ungen som sto i fare. De største barna skal om et halvår begynne på skolen og der får de på langt nær så mye tilsyn som i barnehagen. Så at de får være ute alene noen minutter kan vel ikke være noen fare? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Så lenge barnehagen faktisk innhenter tillatelse fra foreldrene synes jeg denne praksisen er helt ok. Da blir det opp til hver enkelt forelder å vurdere i forhold til sitt barn. Jeg ville nok syntes at dette var helt ok i forhold til et førskolebarn for eksempel. At du har sagt ja, på tross av at du egentlig mener nei er faktisk ditt eget problem. Du skulle ikke latt deg styre av gruppepresset i dette tilfellet mener nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Så lenge barnehagen faktisk innhenter tillatelse fra foreldrene synes jeg denne praksisen er helt ok. Da blir det opp til hver enkelt forelder å vurdere i forhold til sitt barn. Jeg ville nok syntes at dette var helt ok i forhold til et førskolebarn for eksempel. At du har sagt ja, på tross av at du egentlig mener nei er faktisk ditt eget problem. Du skulle ikke latt deg styre av gruppepresset i dette tilfellet mener nå jeg. Enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Om et halvt år må hun klare seg aleine på skolen. Lurer litt på hvordan du vil takle den overgangen, når du er såpass bekymret over noen min. nå.. ;-) Hva med hjemme da, er hun alltid under oppsyn der også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg synes denne barnehagen har en grei ordning. Så store barn har ikke vondt av å være uten tilsyn av voksen en liten stund. Man kan ikke tro det verste om alt mener nå jeg. Når de blir skolebarn blir de i mindre grad passet på, og dette er kanskje en anledning til å trene seg litt. Du har jo fått muligheten til å si nei, men velger å la barnet ditt få lov siden "alle de andre" får lov. Er du like påpasselig på hjemmebane? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg ser ikke noe problem i det hele tatt i at de største ungene i barnehagen får være ute alene en kort stund. De er på et avgrenset område og de vet hvor de voksne er. De fleste unger i den alderen får jo lov til å være utendørs hjemme uten at foreldrene henger over skuldrene på dem (det får i hvert fall ungene her vi bor), og det er ikke lenge til de skal begynne på skolen. Da er det på tide at de begynner å venne seg til litt mer frihet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Den ordningen var i barnehagen til mine barn også. Helt greit, og mye bedre enn at de store varna må kjede vettet av seg mens de venter på de små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikkersen Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg synes egentlig du er litt hysterisk. Vi hadde samme ordning som dette i barnehagen da jeg hadde barnehageunger. Mine går på skolen nå. Det gikk helt fint. Begrunnelsen de ansatte brukte å vårt tilfelle var at de store ungene skulle få føle på å være store, og ta ansvar for seg selv ute. De var jo ute alene hjemme om ettermiddagen også, så hvorfor ikke? Det er ikke sikkert at dette gjør ting så mye lettere for personalet. De må jo uansett kle på de små barna. Forskjellen er vel heller at de store ungene slipper å sitte inne med alle klærne å vente, blir klmme og svette før de går ut....Og det er vel ikke særlig mange minuttene de er alene heller? Dessuten passer de vel på hverandre? Det er jo også lærerikt! Det er klart at noe kunne skjedd, en galning kan komme forbi og kidnappe et barn. Men det er vel strengt tatt lite sannsynlig.... Dessuten synes jeg du er vel lite respektfull overfor barna når du omtaler et annet barn som "bygdas skrekk".... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 ''Dette gjør de selvfølgelig fordi en voksen mer kan kle på de mindre, sånn at at det går kjappere. Kun for å gjøre det enkelt for de ansatte.'' Jeg tenker at du trenger å vite litt mer om hvorfor barnehagene gjør som de gjør - og svært sjelden er det for å gjøre livet lettere for de voksne. Hadde det vært det, så hadde man bedt foreldrene levere ungene ferdig påkledd og vært ute fra begynnelsen av f.eks. Eller ikke tatt dem inn etterpå så man slapp våte dresser osv. Eller ikke hatt variert kosthold. Eller bare hatt ungene ute hele tiden, for det er faktisk mye lettere enn å ha dem inne. Det kan jo hende det er fordi (som andre her har svart) de store skal få øve seg på å være store? Fordi det er roligere for de minste når de store ikke støyer i gangen fordi det er utålmodige? Jeg synes det er kjempefint når foreldre stiller spørsmål til det vi gjør i barnehagen! Men jeg blir sur når foreldre først aksepterer noe, og så etterpå kjefter fordi de ikke egentlig ville... Det handler om barna deres. Vil du ikke, så vil du ikke, da får du tørre å si det - det er ingen som leser tankene dine. Ikke skyld på andre for at du har signert. Om du er så usikker, så spør hva de andre foreldrene tenker da? Spør hvorfor de har akspetert ordningen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Dette er de stores privilegium :-) Tenk så store de føler seg :-) I vår barnehage fikk barna lov å ha med sykkel i sommerhalvåret. De store fikk etter frokost lov å ta sykkelen ut i et inngjerdet område på utsiden av barnehagen sitt uteområde. De misbrukte aldri den tilliten som ble vist dem, og jeg har aldri hørt at det skjedde noe spesielt heller. Vet ikke hvor lenge de var ute alene, men det var nok en stund på formiddagen før de andre barna gikk ut. Kan ikke huske at det ble innhentet lov fra foreldre heller jeg. Det var bare sånn det var :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg syns du er urimelig. Det har da aldri falt meg inn å stille spørsmål ved at ungene får gå ut før de voksne er klare i barnehagen. Det er tross alt ikke en voksen pr barn der. Dessuten, du sier at barnet ditt er eldst. Da er de da store nok til å være ute alene uansett? Mine er nå 7 og snart 5, og de går ut og leker alene begge to. De går ikke så langt riktignok, men klart de ikke trenger noen voksne med seg ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg reagerer _ikke_ på praksisen - det er et privilegium for de største, og jeg har ikke hatt noen problemer med det. Jeg mener at du ikke må si ja til ting du ikke vil. Og - ungene i barnehagen må lære seg å la være å erte. Dessuten - når synes du ungene er store nok til å være alene ute noen minutter, da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg synes barnehagen har strukket seg langt ved å la foreldrene til hvert enkelt barn bestemme dette. Hvis du har sagt ja, må du ta konsekvensene. Det vil komme flere anledninger der du har visse betenkeligheter, men hvor andre barn får lov. Jeg skal love deg at når SFO-tiden kommer, vil det være langt mer "utrygge" situasjoner nesten daglig. Redselen for at noen skal ta med seg et barn, er helt på jordet. Det er mye mer sannsynlig at barna selv klarer å komme seg over gjerdet, ut av porten el.l. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg synes barnehagen har strukket seg langt ved å la foreldrene til hvert enkelt barn bestemme dette. Hvis du har sagt ja, må du ta konsekvensene. Det vil komme flere anledninger der du har visse betenkeligheter, men hvor andre barn får lov. Jeg skal love deg at når SFO-tiden kommer, vil det være langt mer "utrygge" situasjoner nesten daglig. Redselen for at noen skal ta med seg et barn, er helt på jordet. Det er mye mer sannsynlig at barna selv klarer å komme seg over gjerdet, ut av porten el.l. Ja for på sfo er de enda mindre voksne pr.barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flowy Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg har jobbet i barnehage og der var det samme praksis. Tror det er ganske vanlig. Når de store barna er ferdig påkledd skal jeg love deg at det blir ganske fort veldig varmt inni alle klærne. Da er det veldig fint at de kan gå ut, i stedet for å stå i en varm gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Om et halvt år må hun klare seg aleine på skolen. Lurer litt på hvordan du vil takle den overgangen, når du er såpass bekymret over noen min. nå.. ;-) Hva med hjemme da, er hun alltid under oppsyn der også? Datteren min er jeg absolutt ikke bekymret for, hverken hva angår barnehage eller SFO. Dette plager absolutt ikke meg personlig, barnet mitt eller oss som familie. Hjemme er hun ute alene og da er det vi som ansvaret selvsagt. Men om jeg hadde jobber i barnehage hadde jeg følt ansvar for barna og ikke latt de være ute alene. Spørsmålet var: "Spørsmålet mitt er om det ikke er en lov som regulerer dette? I mine øyne må det være totalt ulovlig å ha denne praksisen." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.