Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg synes denne barnehagen har en grei ordning. Så store barn har ikke vondt av å være uten tilsyn av voksen en liten stund. Man kan ikke tro det verste om alt mener nå jeg. Når de blir skolebarn blir de i mindre grad passet på, og dette er kanskje en anledning til å trene seg litt. Du har jo fått muligheten til å si nei, men velger å la barnet ditt få lov siden "alle de andre" får lov. Er du like påpasselig på hjemmebane? Se svaret jeg sendte "black wealch" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 ''Dette gjør de selvfølgelig fordi en voksen mer kan kle på de mindre, sånn at at det går kjappere. Kun for å gjøre det enkelt for de ansatte.'' Jeg tenker at du trenger å vite litt mer om hvorfor barnehagene gjør som de gjør - og svært sjelden er det for å gjøre livet lettere for de voksne. Hadde det vært det, så hadde man bedt foreldrene levere ungene ferdig påkledd og vært ute fra begynnelsen av f.eks. Eller ikke tatt dem inn etterpå så man slapp våte dresser osv. Eller ikke hatt variert kosthold. Eller bare hatt ungene ute hele tiden, for det er faktisk mye lettere enn å ha dem inne. Det kan jo hende det er fordi (som andre her har svart) de store skal få øve seg på å være store? Fordi det er roligere for de minste når de store ikke støyer i gangen fordi det er utålmodige? Jeg synes det er kjempefint når foreldre stiller spørsmål til det vi gjør i barnehagen! Men jeg blir sur når foreldre først aksepterer noe, og så etterpå kjefter fordi de ikke egentlig ville... Det handler om barna deres. Vil du ikke, så vil du ikke, da får du tørre å si det - det er ingen som leser tankene dine. Ikke skyld på andre for at du har signert. Om du er så usikker, så spør hva de andre foreldrene tenker da? Spør hvorfor de har akspetert ordningen? Det er de ansatte selv som har sagt at de ønsker å sende de store ut først alene fordi de ansatte får bedre plass til å kle på de minste barna. Det har aldri blitt begrunnet med de tingene jeg liker ved ordningen; at man lærer å vente, passe på hverandre, ta ansvar. Hos oss er det også slik at dersom man kommer 9 eller senere skal de være ferdig påkledd. Og når de først har vært ute til 14 en dag, så er det ute resten av dagen fordi det er belastende for de som er på senvakt å kle av barna igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg syns du er urimelig. Det har da aldri falt meg inn å stille spørsmål ved at ungene får gå ut før de voksne er klare i barnehagen. Det er tross alt ikke en voksen pr barn der. Dessuten, du sier at barnet ditt er eldst. Da er de da store nok til å være ute alene uansett? Mine er nå 7 og snart 5, og de går ut og leker alene begge to. De går ikke så langt riktignok, men klart de ikke trenger noen voksne med seg ut. Jepp, som jeg sier: dette er ikke et problem for meg eller mitt barn. Hun klarer seg helt fint. Jeg lurte bare på om det faktisk er lov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Det er de ansatte selv som har sagt at de ønsker å sende de store ut først alene fordi de ansatte får bedre plass til å kle på de minste barna. Det har aldri blitt begrunnet med de tingene jeg liker ved ordningen; at man lærer å vente, passe på hverandre, ta ansvar. Hos oss er det også slik at dersom man kommer 9 eller senere skal de være ferdig påkledd. Og når de først har vært ute til 14 en dag, så er det ute resten av dagen fordi det er belastende for de som er på senvakt å kle av barna igjen. Høres ikke helt god ut den barnehagen. Mange rare regler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg reagerer _ikke_ på praksisen - det er et privilegium for de største, og jeg har ikke hatt noen problemer med det. Jeg mener at du ikke må si ja til ting du ikke vil. Og - ungene i barnehagen må lære seg å la være å erte. Dessuten - når synes du ungene er store nok til å være alene ute noen minutter, da? Våre har vært ute fra de var 5 år eller ca 5 (på våren/sommeren). Dette er ikke et problem for oss, men jeg lurer på om det er lov. I barnehagen er det også 3åringer ute alene. Jeg skjønner ikke at det er lov. Jeg sa ja fordi jeg følte presset, ja. Og jeg synes det er vanskelig å si ja til at det er greit at de som jobber i barnehagen ikke sjekker ståa på de som er ute, 30 min hver gang de skal ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg synes barnehagen har strukket seg langt ved å la foreldrene til hvert enkelt barn bestemme dette. Hvis du har sagt ja, må du ta konsekvensene. Det vil komme flere anledninger der du har visse betenkeligheter, men hvor andre barn får lov. Jeg skal love deg at når SFO-tiden kommer, vil det være langt mer "utrygge" situasjoner nesten daglig. Redselen for at noen skal ta med seg et barn, er helt på jordet. Det er mye mer sannsynlig at barna selv klarer å komme seg over gjerdet, ut av porten el.l. Jeg er absolutt ikke redd for at noen skal ta et barn hvis det er det du har oppfattet. Men jeg synes det er rart at det ikke er lover som regulerer tilsyn med barn som oppholder seg alene ute i en barnehage. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Høres ikke helt god ut den barnehagen. Mange rare regler. Heldigvis har jeg to barn hvor begge er modne, flinke til å snakke/si fra om ting om det er noe og de er selvstendige til sin alder å være. Derfor trives de utrolig godt der også, de er ikke så avhengige av de tingene jeg reagerer på og det er jeg utrolig glad for. Det som betyr mest er at de to barna opplever at de har det trygt og godt. Det vet også de voksne i barnehagen at jeg føler. Og overgangen til skole og SFO blir ikke enorm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Våre har vært ute fra de var 5 år eller ca 5 (på våren/sommeren). Dette er ikke et problem for oss, men jeg lurer på om det er lov. I barnehagen er det også 3åringer ute alene. Jeg skjønner ikke at det er lov. Jeg sa ja fordi jeg følte presset, ja. Og jeg synes det er vanskelig å si ja til at det er greit at de som jobber i barnehagen ikke sjekker ståa på de som er ute, 30 min hver gang de skal ut. Jeg ville aldri sendt ut 3åringer alene som en "fast greie"!! Reagerer også sterkt (og slår ned på det!) når enkelte av mine (litt "bevisstløse") kollegaer kan finne på å sende ut så små barn uten å sørge for/sjekke om det er voksne ute fra før. Når det gjelder lovverket er jeg faktisk usikker. Men barna skal jo ha forsvarlig tilsyn. Jeg sender aldri ut unger jeg ikke føler meg "trygg på" - trygg på at de holder reglene vi har lagt for dem, disse må vente inne, eller på trappa. 5 åringer ute alene er en ganske vanlig praksis i barnehager. Ut fra det du beskriver syns jeg din barnehage har gjort det ganske ryddig, ved at de faktisk innhenter tillatelse (det tror jeg ikke er vanlig!). Jeg syns det viser at de faktisk har tenkt gjennom aspektene ved det å sende barna ut alene! (Det har vi aldri gjort i de bhg jeg har jobbet, så jeg fikk noe å tenke på her). Men du virker ikke helt fornøyd med barnehagen. Kanskje noen av de reglene og praksisen de har i din barnehage ellers er urimelige? Jeg vet ikke annet enn det du har sagt her i tråden, og det er ikke så mange detaljer om andre ting (men jeg skjønner på vanilje-nicket ditt at det trolig er flere historier på gang her;) ). Fra mitt ståsted høres det faktisk ut som om de har diskutert saken grundig og kommet frem til løsninger som skal være minst mulig "belastende" på personalet - nettopp for å frigjøre ressurser til å være sammen med barna! (nå tenker jeg ikke bare på akkurat det her med å sende ut 5åringene da, men de andre ting du nevnte, med å måtte komme ferdig påkledd, være ute etter 14 osv). Det kan være slike små grep som gjør at hverdagen for personalet blir "levelig" (det kan være grunner i barne- eller personalgruppa som gjør at det er vanskelig å få ting til å gå ihop), små bidrag fra foreldrene (som å komme ferdig kledd) som avlaster personalet med 30-60 min med bøyd rygg og såre knoker pga strikk som skal under cherrox... De barna de sender ut trenger friheten av flere grunner (som du har nevnt at du også setter pris på). Det er ikke sikkert intensjonen til personalet er utelukkende så egoistisk som det kan høres ut fra sånn du beskriver det. Men så har jeg heller ikke jobbet i din barnehage så jeg VET jo ikke. At det går så lang tid før noen sjekker hvordan ståda er ute er en annen sak, de bør sjekke oftere enn det.. (Men erfaringsvis så vet jeg at det fort kan gå 30 min i påkledning, for de minste skal også ofte ha bleier og tuller ofte mye i garderoben.. ). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Vi har ikke denne i ordningen i barnehagen der jeg jobber, men hadde vi hatt det, skal jeg love deg det hadde kommet BARNA tilgode... Det er en hel del knuffing og krangling når varme påkledde barn står klar, men må vente på å få gå ut. Dessuten hadde det blitt mye hyggeligere for de BARNA som var igjen for å kle seg, fordi de voksne ville hatt mer tid og ro til å hjelpe disse. En annen ting er at den hendelsen du forteller om like godt kunne ha skjedd med en voksen ute sammen med barna. En har ikke 100 % prosent oversikt til enhvertid, selv om man er ute. ''Hos oss er det også slik at dersom man kommer 9 eller senere skal de være ferdig påkledd. Og når de først har vært ute til 14 en dag, så er det ute resten av dagen fordi det er belastende for de som er på senvakt å kle av barna igjen.'' Jeg må si jeg reagerer på holdningene du har til de ansatte i barnehagen. Dessverre er de bare mennesker med to armer og to bein, de også. Og visse hensyn må man ta når man har ei stor barnegruppe å forholde seg til. På meg høres det ut som du tror de lever et latmannsliv. Det vi du nok aldri gjøre som ansatt i en barnehage :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Det er de ansatte selv som har sagt at de ønsker å sende de store ut først alene fordi de ansatte får bedre plass til å kle på de minste barna. Det har aldri blitt begrunnet med de tingene jeg liker ved ordningen; at man lærer å vente, passe på hverandre, ta ansvar. Hos oss er det også slik at dersom man kommer 9 eller senere skal de være ferdig påkledd. Og når de først har vært ute til 14 en dag, så er det ute resten av dagen fordi det er belastende for de som er på senvakt å kle av barna igjen. Jeg har vanskelig for å tro at det er sånn det ligger an, men ok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Det er de ansatte selv som har sagt at de ønsker å sende de store ut først alene fordi de ansatte får bedre plass til å kle på de minste barna. Det har aldri blitt begrunnet med de tingene jeg liker ved ordningen; at man lærer å vente, passe på hverandre, ta ansvar. Hos oss er det også slik at dersom man kommer 9 eller senere skal de være ferdig påkledd. Og når de først har vært ute til 14 en dag, så er det ute resten av dagen fordi det er belastende for de som er på senvakt å kle av barna igjen. Det er ikke alltid at jeg begrunner alle avgjørelser med ALLE argumentene når foreldre lurer på ting. Dersom de ønsker en grundigere redegjørelse så gir vi selvsagt det, men da må det passe tid og sted. I en hektisk hente/bringesituasjon er det dessverre ikke alltid tid å liste opp alle begrunnelser på en god måte slik at foreldrene forstår hvordan vi jobber, men vi gjør så godt vi kan. Men jeg regner jo med at foreldre ikke tror at vi som jobber i barnehage driver en barnehage uten bedre begrunnelse enn at "det blir mindre jobb på oss på denne måten!" Men vi er kanskje ikke alltid like flinke til å uttrykke oss alle sammen, eller dokumentere hvorfor vi gjør hva... Så dersom du lurer, så må du heller spørre en gang til når det passer seg sånn, og få en bedre redegjørelse om det faktisk er tilfelle at de MENER det du har oppfattet. Hva med å snakke med styreren om dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg har vanskelig for å tro at det er sånn det ligger an, men ok. Du tror ikke at det jeg skriver er sant? Nei, da har det jo mye for seg å kommentere på et forum... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Vi har ikke denne i ordningen i barnehagen der jeg jobber, men hadde vi hatt det, skal jeg love deg det hadde kommet BARNA tilgode... Det er en hel del knuffing og krangling når varme påkledde barn står klar, men må vente på å få gå ut. Dessuten hadde det blitt mye hyggeligere for de BARNA som var igjen for å kle seg, fordi de voksne ville hatt mer tid og ro til å hjelpe disse. En annen ting er at den hendelsen du forteller om like godt kunne ha skjedd med en voksen ute sammen med barna. En har ikke 100 % prosent oversikt til enhvertid, selv om man er ute. ''Hos oss er det også slik at dersom man kommer 9 eller senere skal de være ferdig påkledd. Og når de først har vært ute til 14 en dag, så er det ute resten av dagen fordi det er belastende for de som er på senvakt å kle av barna igjen.'' Jeg må si jeg reagerer på holdningene du har til de ansatte i barnehagen. Dessverre er de bare mennesker med to armer og to bein, de også. Og visse hensyn må man ta når man har ei stor barnegruppe å forholde seg til. På meg høres det ut som du tror de lever et latmannsliv. Det vi du nok aldri gjøre som ansatt i en barnehage :0) Nei, absolutt ikke sånn det er. Jeg vet at de jobber MYE og de sitter ikke på rompa når de er der. Dette med argumentene kl 9 og 14 med klær, sende ut alene er det IKKE jeg som finner på, men ansattes argumentasjon. Jeg beundrer og ser opp til ALLE som jobber med småbarn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg har jobbet i barnehage og der var det samme praksis. Tror det er ganske vanlig. Når de store barna er ferdig påkledd skal jeg love deg at det blir ganske fort veldig varmt inni alle klærne. Da er det veldig fint at de kan gå ut, i stedet for å stå i en varm gang. ''Når de store barna er ferdig påkledd skal jeg love deg at det blir ganske fort veldig varmt inni alle klærne. Da er det veldig fint at de kan gå ut, i stedet for å stå i en varm gang. :)'' I vår bhg var det slik at de barna som gikk ut når de var ferdig kledt bare kunne være rett utenfor døra (på den siden av huset), inntil den første voksne kom. Deretter kunne de bruke hele uteområdet. I tillegg var det en ordning der 'skolestarterne' kunne være ute alene litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Datteren min er jeg absolutt ikke bekymret for, hverken hva angår barnehage eller SFO. Dette plager absolutt ikke meg personlig, barnet mitt eller oss som familie. Hjemme er hun ute alene og da er det vi som ansvaret selvsagt. Men om jeg hadde jobber i barnehage hadde jeg følt ansvar for barna og ikke latt de være ute alene. Spørsmålet var: "Spørsmålet mitt er om det ikke er en lov som regulerer dette? I mine øyne må det være totalt ulovlig å ha denne praksisen." ''Spørsmålet var: "Spørsmålet mitt er om det ikke er en lov som regulerer dette? I mine øyne må det være totalt ulovlig å ha denne praksisen."'' Uten at jeg har kjennskap til akkurat dette lovverket, vil jeg bare si at det er svært sjelden man har så kasuistiske bestemmelser i Norge. Man kan f eks ha regler om at man skal føre tilsyn med noe, men ikke nødvendigvis ekstremt detaljerte regler om hvordan dette tilsynet skal utøves, utover å f eks være "tilstrekkelig" el lign. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Du tror ikke at det jeg skriver er sant? Nei, da har det jo mye for seg å kommentere på et forum... Jeg sa ikke det - jeg sier bare at jeg har vanskelig for å tro at det er eneste motivet deres. Foreldre ser ofte ting veldig annerledes enn de som jobber i/organiserer barnehagen. Vi tar heller ikke barna våre inn etter kl 15.00, før 16.40. Det er ikke fordi det er så slitsomt for oss - men fordi barna ikke rekker å komme inn, kle av seg, og komme igang med noe nytt før foreldrene kommer - så det blir en masete/rotete avslutning på dagen. Men helt på slutten tar vi de få som er igjen med oss inn, og så hjelper de til med å rydde og gjøre klart til dagen etter. Det skyldes ikke latskap hos de voksne... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg er absolutt ikke redd for at noen skal ta et barn hvis det er det du har oppfattet. Men jeg synes det er rart at det ikke er lover som regulerer tilsyn med barn som oppholder seg alene ute i en barnehage. ''Jeg synes det er et glimrende eksempel på at det kanskje er lurt å ha en voksen ute... Jeg tenker også at står de ved gjerdet, så tar det ikke mange sekunder for en fremmed å lempe en unge over, ta den med seg.'' Når du skriver dette, virker det definitivt som at det er nettopp det du er redd for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 Jeg ser du har argumentert med lov-spørsmålet her i flere svar, så jeg skal svare på det for seg: Barnehageloven pålegger barnehagen å ha 100% pedagog per 1 barn over tre år, og per ni barn under tre år. Det er (dessverre) alt loven pålegger. Utover det er det en norm, altså en tillegg til loven ment som en veileder, at det skal være tre voksne per 18 barn over tre år, og per ni barn under tre år. Altså en pedagog og to assistenter på hhv 18 og 9 barn. Når det er sagt; barna skal være under tilsyn, ikke overvåking. Det vil si at man skal vite hvor de er og ha en viss kontroll - men man skal ikke sitte og se på dem hele tiden. Det er praktisk umulig å se alle 18 barna samtidig selv om man er inne, om de ikke sitter rundt samme bordet. Det vil alltid være øyeblikk der det ikke er noen som ser direkte på dem. Men; man er da pålagt å ha kontroll-rutiner. Når barna er alene ute vil jeg tro at de har rutiner som f.eks at døren skal være åpen så de kan høre dem, at de sjekker ved å titte rundt hjørnet en gang innimellom dersom det varer mer enn ti minutter, osv. For de bhg som har barn som er alene ute over tid - så har de rutiner hvor de har mulighet til å se dem likevel, f.eks ut gjennom et vindu. Det er vanskelig å regulere ting som dette gjennom lovverk, nettopp fordi det er vanskelig å gjennomføre 100% overvvåking i praksis - selv om intensjonene er gode. Deres barnehage har i tillegg valgt å sikre seg ekstra ved å be foreldrene om godkjenning. I siste instans er det du som bestemmer hva som er lov for ditt barn - og ikke lovverket, når det kommer ting som dette. F.eks; det er ikke lov for skole/bhg å ha med barn på stranden uten at det er med noen som er kurset i livredning per femten barn. Imidlertid kan du som forelder gi bhg lov til å dra på stranden med tre barn, dersom du mener det er forsvarlig - og så fritas de for livredningskravet ved at du har godkjent at de gjør det. Dette kan f.eks forsvares med at strandturer ikke kan gjennomføres ellers, at det er få barn og stor grad av kontroll osv - og at du som forelder kan velge å si nei, og likevel ha et fullverdig tilbud til barnet ditt i barnehagen med den resterende gruppen. Ting som er utenfor "normalen" må de be om lov til. Transport i privatbil f.eks. Men ikke transport på kollektivtrafikk. Jeg konkluderer dermed med; ja, det er lov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 ''Spørsmålet var: "Spørsmålet mitt er om det ikke er en lov som regulerer dette? I mine øyne må det være totalt ulovlig å ha denne praksisen."'' Uten at jeg har kjennskap til akkurat dette lovverket, vil jeg bare si at det er svært sjelden man har så kasuistiske bestemmelser i Norge. Man kan f eks ha regler om at man skal føre tilsyn med noe, men ikke nødvendigvis ekstremt detaljerte regler om hvordan dette tilsynet skal utøves, utover å f eks være "tilstrekkelig" el lign. Og det vil alltid være et definisjonsspørsmål den dagen noe skulle komme til å skje. Da må man se på common sense - og håpe at man har gjort det man kan uten å opptre ufornuftig. Men slik som saken er beskrevet her mener jeg den er forsvarlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv Skrevet 10. januar 2009 Del Skrevet 10. januar 2009 ''Jeg synes det er et glimrende eksempel på at det kanskje er lurt å ha en voksen ute... Jeg tenker også at står de ved gjerdet, så tar det ikke mange sekunder for en fremmed å lempe en unge over, ta den med seg.'' Når du skriver dette, virker det definitivt som at det er nettopp det du er redd for. Neida, ikke redd for det. Men tenker at dersom jeg hadde ansvar for andre enn mine egne ville jeg følt noe annerledes på det. Jeg må si jeg kikker flere ganger i vinduet dersom en venninne er på besøk og hun er mitt ansvar enn om kun mine egne er ute. Jeg har et "statistisk" forhold til sånt og det er faktisk mye mer sannsynlig at ansatte i barnehager er overgripere enn tilfeldige som går forbi. Er man så redd så må man være hjemme med sine egne og da får man kjapt et relativt stort problem som man også legger over på barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.