Gå til innhold

Være alene ute i barnehagen uten voksne

Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv

Anbefalte innlegg

Gjest samme barnehage som har panikk for vaniljesaus, yoghurt osv

Jeg ser du har argumentert med lov-spørsmålet her i flere svar, så jeg skal svare på det for seg:

Barnehageloven pålegger barnehagen å ha 100% pedagog per 1 barn over tre år, og per ni barn under tre år. Det er (dessverre) alt loven pålegger.

Utover det er det en norm, altså en tillegg til loven ment som en veileder, at det skal være tre voksne per 18 barn over tre år, og per ni barn under tre år.

Altså en pedagog og to assistenter på hhv 18 og 9 barn.

Når det er sagt; barna skal være under tilsyn, ikke overvåking. Det vil si at man skal vite hvor de er og ha en viss kontroll - men man skal ikke sitte og se på dem hele tiden. Det er praktisk umulig å se alle 18 barna samtidig selv om man er inne, om de ikke sitter rundt samme bordet. Det vil alltid være øyeblikk der det ikke er noen som ser direkte på dem.

Men; man er da pålagt å ha kontroll-rutiner. Når barna er alene ute vil jeg tro at de har rutiner som f.eks at døren skal være åpen så de kan høre dem, at de sjekker ved å titte rundt hjørnet en gang innimellom dersom det varer mer enn ti minutter, osv.

For de bhg som har barn som er alene ute over tid - så har de rutiner hvor de har mulighet til å se dem likevel, f.eks ut gjennom et vindu.

Det er vanskelig å regulere ting som dette gjennom lovverk, nettopp fordi det er vanskelig å gjennomføre 100% overvvåking i praksis - selv om intensjonene er gode.

Deres barnehage har i tillegg valgt å sikre seg ekstra ved å be foreldrene om godkjenning. I siste instans er det du som bestemmer hva som er lov for ditt barn - og ikke lovverket, når det kommer ting som dette.

F.eks; det er ikke lov for skole/bhg å ha med barn på stranden uten at det er med noen som er kurset i livredning per femten barn. Imidlertid kan du som forelder gi bhg lov til å dra på stranden med tre barn, dersom du mener det er forsvarlig - og så fritas de for livredningskravet ved at du har godkjent at de gjør det. Dette kan f.eks forsvares med at strandturer ikke kan gjennomføres ellers, at det er få barn og stor grad av kontroll osv - og at du som forelder kan velge å si nei, og likevel ha et fullverdig tilbud til barnet ditt i barnehagen med den resterende gruppen.

Ting som er utenfor "normalen" må de be om lov til. Transport i privatbil f.eks. Men ikke transport på kollektivtrafikk.

Jeg konkluderer dermed med; ja, det er lov.

TAKK :-) Herlig med svar på det man spør om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• Lillemus

5

• Persille1365381127

5

• Mrs. Wallace

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola

Våre har vært ute fra de var 5 år eller ca 5 (på våren/sommeren).

Dette er ikke et problem for oss, men jeg lurer på om det er lov. I barnehagen er det også 3åringer ute alene. Jeg skjønner ikke at det er lov.

Jeg sa ja fordi jeg følte presset, ja. Og jeg synes det er vanskelig å si ja til at det er greit at de som jobber i barnehagen ikke sjekker ståa på de som er ute, 30 min hver gang de skal ut.

Det er neppe noen lov som regulerer dette spesifikt, siden barnehager over hele landet praktiserer det.

Men er du ukomfortabel med situasjonen må du trekke tilbake din tillatelse. Du må orke å ta støyten for det. Slike valg får man lassevis av ganger opp gjennom tiden, så det er bare å hoppe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Neida, ikke redd for det. Men tenker at dersom jeg hadde ansvar for andre enn mine egne ville jeg følt noe annerledes på det. Jeg må si jeg kikker flere ganger i vinduet dersom en venninne er på besøk og hun er mitt ansvar enn om kun mine egne er ute.

Jeg har et "statistisk" forhold til sånt og det er faktisk mye mer sannsynlig at ansatte i barnehager er overgripere enn tilfeldige som går forbi. Er man så redd så må man være hjemme med sine egne og da får man kjapt et relativt stort problem som man også legger over på barna.

Vi som jobber i barnehage må jo være i stand til å ta det ansvaret. Det er stadig noen som sier som deg, at de aldri kunne orket å hatt en slik jobb som min/tatt det ansvaret. Men det er da en grunn til at en velger det yrket en gjør - og når en har jobbet en stund, så virker ikke 18 sååå masse, og de virker ikke sååå små, og du kjenner dem godt, så du vet sånn ca hva du kan forvente av den enkelte. ;)

Dessuten - loven/forskriften sier en ting, en annen ting er hvordan kommune og eiere tolker den. Så siden loven ikke er tydelig NOK, blir det stadig tynt inn flere barn enn nettopp 18. Når det er sagt så skal jo driften være forsvarlig i tillegg, og DET er jo et definisjonsspørsmål. Mange foreldre sier til meg at de syns 5 barn pr voksen er ALT for mye (særlig når vi er på tur. Normen er jo 6 (over 4 år).

Men man kan feks. tolke loven som at det er 18 barn PR DAG, ved å ha deltidsplasser. Eller tolke det som om det er "i snitt 18 barn pr dag pr uke" - altså at enkelte dager er det flere enn 18, andre færre.. Har jobbet på steder der begge deler er praktisert. Dette er noe personalet "får tredd over hodet". En pedagog (meg selv inkludert) har da ofte pedagogisk ansvar og oppfølging av langt flere.

I en kommunal barnehage jeg jobbet i, var normen 20 pr dag, fordi de ansatte en 50% ekstra pedagogressurs _på huset_. Denne var jo fordelt på resten av barnehagen, og kom ikke nødvendigvis vår avdeling til gode hver dag, så 20 ble det normale.... Men nå dro jeg langt ut på viddene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe noen lov som regulerer dette spesifikt, siden barnehager over hele landet praktiserer det.

Men er du ukomfortabel med situasjonen må du trekke tilbake din tillatelse. Du må orke å ta støyten for det. Slike valg får man lassevis av ganger opp gjennom tiden, så det er bare å hoppe i det.

''Men er du ukomfortabel med situasjonen må du trekke tilbake din tillatelse. Du må orke å ta støyten for det.''

Det er ikke mora som må ta støyten da vet du, det er ungen! Etter min mening er det som å be om at ungen blir ertet av de andre ungene.... I tillegg til at ungen med stor sannsynlighet vil oppleve det som et stort nederlag plutselig å måtte være inne sammen med de små mens de andre store får gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men er du ukomfortabel med situasjonen må du trekke tilbake din tillatelse. Du må orke å ta støyten for det.''

Det er ikke mora som må ta støyten da vet du, det er ungen! Etter min mening er det som å be om at ungen blir ertet av de andre ungene.... I tillegg til at ungen med stor sannsynlighet vil oppleve det som et stort nederlag plutselig å måtte være inne sammen med de små mens de andre store får gå ut.

Men slik vil det være med mange ting i livet som man nekter ungen sin men som mange andre får lov til, hva enten det er utetider, leggetider, klær, sminke, fritidsaktiviteter osv.

Foreldrene må være klar over at det de eventuelt sier nei til vil kunne ha en slik effekt på barnet, og dette må isåfall inngå som en del av beslutningsgrunnlaget for foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik vil det være med mange ting i livet som man nekter ungen sin men som mange andre får lov til, hva enten det er utetider, leggetider, klær, sminke, fritidsaktiviteter osv.

Foreldrene må være klar over at det de eventuelt sier nei til vil kunne ha en slik effekt på barnet, og dette må isåfall inngå som en del av beslutningsgrunnlaget for foreldrene.

Joda, men det vil vel være ekstra ille for barnet om man først gir det lov og dermed lar det være blant de store barna på avdelingen, for deretter å ombestemme seg og "degradere" barnet til å høre til blant de små igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men det vil vel være ekstra ille for barnet om man først gir det lov og dermed lar det være blant de store barna på avdelingen, for deretter å ombestemme seg og "degradere" barnet til å høre til blant de små igjen?

Det er jeg 100% enig i, og det er en ting som hun/de burde ha tenkt på før de ga tillatelse mot egen oppfatning.

Jeg er helt enig med dem som skriver her at det kommer mange slike situasjoner i årene som kommer der andre får lov til ting som man selv ikke ønsker å tillate (ennå), så det er bare å venne seg til det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Men herlighet, det er bare å svare at du ikke tilater at ditt barn er uten tilsyn. Du har blitt spurt!!

Ikke skyld på andre at du "syntes" du måtte svare at det var greit uten tilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg ikke vært så bekymret for om jeg var deg. I vår barnehage, tror jeg di har en praksiss at di sender ut 1 ansatt fra bygget med en gang det er ute tid. Vi har utetid fra 12-1400, hver da. Så dyttes barna ut i den rekkefølgen di er klare :-D

Nå er sønn sisteårsbarnehagebarn, og dvs. at han nå går hver 3 uke på en utegruppe. Di blir da hentet kl.0900, og da får di lov til å vente ute, om di har lyst til det. Helt greit for meg.

MEN jeg må si at jeg er en bekymret hønemor selv, og hver dag jeg kjører forbi skolen som han skal begynne på til høsten, gruere jeg meg skikkelig. Skolen ligger med skolegård til 3 veier, og ikken noe gjerde. Jeg kjører sakte der, men det er nok av dem som har holdt på å kjøre ned en elev, tankeløst løpende rett ut i veien, etter feks. en fotball.... Min sønn kommer til å være 5 år når han begynner, blir 6 år i september, forskjellen fra trygge barnehagen vil bli veldig stor, og det virker som det kun er jeg som er bekymret for at skolegården ikke er inngjerdet....

Skjønner hva du mener, tror det er lov, men ander ikke.

God søndag fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke noe om lov, men ser Persille har svart det på det.

Ellers synes jeg det er fornuftig å sende ut de store barna først jeg. Episoden du nevner kunne helt fint ha skjedd selv om det var voksne ute. De kan jo ikke se på alle barna samtidig uansett. Og barnet kom uten problemer inn for å få trøst.

I vår barnehage får også de store barna lov til å gå ut når de har kledd på seg. Porten er stengt og døra inn til barnehagen står åpen. Jeg tror det er klart det beste for både små og store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Så - du mener man skal gi etter for press for å "skåne ungen" når man synes det er feil?

Man skal

- gi hull i ørene til 7-åringen?

- gi mobiltelefon til 8-åringen?

- kjøpe moteklær over evne i tenårene?

- si ja til privatfester?

osv., osv., når man synes det er dårlige alternativer?

Som forelder må vi ta avgjørelser på vegne av våre barn, og når vi som foreldre ikke er komfortable med situasjoner må vi ta tak. Det er vår fordømte plikt.

Denne mora liker ikke at ungen er ute uten tilsyn. Neivel, da må hun trekke sin tillatelse, selv om det ikke blir gøy for ungen. Av og til gjør vi ting som ungene våre ikke synes er OK, men vi gjør dem fordi vi mener det er det beste for våre barn.

Slike ting kommer det massevis av, vi foreldre må tørre å stole på vår egen magefølelse og ta de avgjørelser vi mener er riktig for akkurat vårt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så - du mener man skal gi etter for press for å "skåne ungen" når man synes det er feil?

Man skal

- gi hull i ørene til 7-åringen?

- gi mobiltelefon til 8-åringen?

- kjøpe moteklær over evne i tenårene?

- si ja til privatfester?

osv., osv., når man synes det er dårlige alternativer?

Som forelder må vi ta avgjørelser på vegne av våre barn, og når vi som foreldre ikke er komfortable med situasjoner må vi ta tak. Det er vår fordømte plikt.

Denne mora liker ikke at ungen er ute uten tilsyn. Neivel, da må hun trekke sin tillatelse, selv om det ikke blir gøy for ungen. Av og til gjør vi ting som ungene våre ikke synes er OK, men vi gjør dem fordi vi mener det er det beste for våre barn.

Slike ting kommer det massevis av, vi foreldre må tørre å stole på vår egen magefølelse og ta de avgjørelser vi mener er riktig for akkurat vårt barn.

Selvfølgelig ikke, jeg er av den strenge typen forelder når det kommer til det meste av det du nevner der. :o)

Men jeg ser bare ikke problemet med at en 5-åring er alene ute uten til syn noen minutter på et inngjerdet område beregnet for unger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke, jeg er av den strenge typen forelder når det kommer til det meste av det du nevner der. :o)

Men jeg ser bare ikke problemet med at en 5-åring er alene ute uten til syn noen minutter på et inngjerdet område beregnet for unger...

''Men jeg ser bare ikke problemet med at en 5-åring er alene ute uten til syn noen minutter på et inngjerdet område beregnet for unger...''

Ikke jeg heller, og for alt vi vet kanskje heller ikke ViViola, men det var ikke _det_ som var poenget akkurat i denne delen av debatten;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

''Men jeg ser bare ikke problemet med at en 5-åring er alene ute uten til syn noen minutter på et inngjerdet område beregnet for unger...''

Nei - men det har da aldri jeg sagt at jeg gjør heller? Det jeg snakket om var det du skrev i ditt svar til meg - at det ville gå ut over ungen om mora sa nei etter først å ha sagt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Ikke jeg heller, og for alt vi vet kanskje heller ikke ViViola, men det var ikke _det_ som var poenget akkurat i denne delen av debatten;-)

*Vinker* Ikke Viviola heller, nei! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - men det har da aldri jeg sagt at jeg gjør heller? Det jeg snakket om var det du skrev i ditt svar til meg - at det ville gå ut over ungen om mora sa nei etter først å ha sagt ja.

Det vil jo gå ut over ungen og jeg synes ikke denne saken er verdt å la ungen få "lide" for. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Det vil jo gå ut over ungen og jeg synes ikke denne saken er verdt å la ungen få "lide" for. :o)

Jeg er da ikke uenig i det heller, jeg, men igjen - det var da ikke det denne diskusjonen gikk på...

Ukonsentrert i dag, eller?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da ikke uenig i det heller, jeg, men igjen - det var da ikke det denne diskusjonen gikk på...

Ukonsentrert i dag, eller?

:-)

;-)

Eller kanskje hun ikke ser skogen for bare trær? :-)

Det er greit nok at hun, du og jeg er enige om at dette ikke ville vært en kampsak for oss, men det er en annen debatt enn i hvilken grad man skal ta hensyn til at mors 'nei' går ut over barnet i en sak som er viktig for mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

;-)

Eller kanskje hun ikke ser skogen for bare trær? :-)

Det er greit nok at hun, du og jeg er enige om at dette ikke ville vært en kampsak for oss, men det er en annen debatt enn i hvilken grad man skal ta hensyn til at mors 'nei' går ut over barnet i en sak som er viktig for mor.

Nemlig.

Ikke alltid like lett å holde tråden, nei. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...