Gå til innhold

Å leve som bipolar uten medisiner

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen

På et annet forum jeg er på så diskuteres det om man kan holde sin bipolare lidelse i sjakk uten medisiner. Noen mener at de greier det. Kan da kogntiv terapi hjelpe for å forebygge (hypo)manier og depresjoner? Vil det da med andre ord si at bipolar lidelse har med tankemønstre å gjøre?

Interessant om du vil kommentere dette NHD

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/321924-%C3%A5-leve-som-bipolar-uten-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest luttis76

Oppfatningen i psykiatrien i dag er nok at bipolar lidelse er en sykdom som i stor grad handler om gener og kjemi og i mindre grad tankemønstre.

Mitt inntrykk er at de fleste med sykdommen kan greie seg godt kun med medisiner, mens en del også har nytte av terapi i tillegg.

Det er anbefalt med stemningsstabiliserende medisin, enten i lange perioder eller livslangt. Dette avhenger av hvor mange episoder en har hatt og hvor alvorlige disse har vært.

Noen greier seg uten medisiner i lange perioder, men risikoen for nye episoder er da 60-70 % større enn for dem som bruker medisiner. (En psykiater jeg har brukt sa dette til meg.)

Jeg har bipolar lidelse og bruker ikke medisiner og går ikke i terapi, men merker i stressende perioder at jeg må være svært forsiktig. Merker jeg får vansker med å sovne og/eller endring i tankene/tempoet så er jeg rask med å kontakte lege og få antipsykotika. Jeg er mest redd for å bli manisk og psykotisk.

Jeg er symptomfri i mange år av gangen og velger derfor å ikke bruke medisin. Men jeg vil si at jeg er helt avhengig av sykdomsinnsikt/selvinnsikt og jeg bor ikke alene så jeg kan fanges opp av andre.

Gjest bipolarinnen

Oppfatningen i psykiatrien i dag er nok at bipolar lidelse er en sykdom som i stor grad handler om gener og kjemi og i mindre grad tankemønstre.

Mitt inntrykk er at de fleste med sykdommen kan greie seg godt kun med medisiner, mens en del også har nytte av terapi i tillegg.

Det er anbefalt med stemningsstabiliserende medisin, enten i lange perioder eller livslangt. Dette avhenger av hvor mange episoder en har hatt og hvor alvorlige disse har vært.

Noen greier seg uten medisiner i lange perioder, men risikoen for nye episoder er da 60-70 % større enn for dem som bruker medisiner. (En psykiater jeg har brukt sa dette til meg.)

Jeg har bipolar lidelse og bruker ikke medisiner og går ikke i terapi, men merker i stressende perioder at jeg må være svært forsiktig. Merker jeg får vansker med å sovne og/eller endring i tankene/tempoet så er jeg rask med å kontakte lege og få antipsykotika. Jeg er mest redd for å bli manisk og psykotisk.

Jeg er symptomfri i mange år av gangen og velger derfor å ikke bruke medisin. Men jeg vil si at jeg er helt avhengig av sykdomsinnsikt/selvinnsikt og jeg bor ikke alene så jeg kan fanges opp av andre.

Er du bipolar 1 eller 2?

Jeg har bipolar 1 og var overbevist om at jeg kom til å klare meg fint uten medisiner, det endte med at jeg nå er tvangsinnlagt og blir tvangsmedisinert.

Jeg begynner nå sakte men sikkert å få sykdomsinnsikt igjen og ser at iallfall jeg ikke kan greie meg uten medisiner. Hva andre kan klare kan ikke jeg utale meg om, men jeg tror og mener at medisiner er en viktig del av behandlingen av bipolar, men alle har et individuelt forløp av sykdommen og det er noe man må ta hensyn til når man velger behandlingsformer.

Gjest luttis76

Er du bipolar 1 eller 2?

Jeg har bipolar 1.

Det fins så mange grader av sykdommen og så mange forskjellige personer i forskjellige livssituasjoner så det er ikke mulig å komme med noen fasit. Den enkelte må gjøre det som er best for seg selv, sin funksjon og sine omgivelser.

Jeg bruker medisiner i perioder og er innstilt på å gjøre det om jeg opplever behov for det igjen. Er veldig viktig for meg å holde meg frisk så jeg ville ikke satset på å alltid klare meg uten medisiner, det ser jeg på som helt urealistisk.

Det viktigste er å være frisk og å ha det bra, det er ikke noe nederlag å bruke medisiner for å holde seg frisk, syns jeg.

Annonse

Gjest imzedimze

Jeg har bipolar 1.

Det fins så mange grader av sykdommen og så mange forskjellige personer i forskjellige livssituasjoner så det er ikke mulig å komme med noen fasit. Den enkelte må gjøre det som er best for seg selv, sin funksjon og sine omgivelser.

Jeg bruker medisiner i perioder og er innstilt på å gjøre det om jeg opplever behov for det igjen. Er veldig viktig for meg å holde meg frisk så jeg ville ikke satset på å alltid klare meg uten medisiner, det ser jeg på som helt urealistisk.

Det viktigste er å være frisk og å ha det bra, det er ikke noe nederlag å bruke medisiner for å holde seg frisk, syns jeg.

"Det viktigste er å være frisk og å ha det bra, det er ikke noe nederlag å bruke medisiner for å holde seg frisk, syns jeg."

ENIG.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...