Gå til innhold

boligkjøp

willia

Anbefalte innlegg

Bor i rekkehus og har det eg. veldig bra, men så var det drømmen om en enebolig med kjellerstue og litt uteareal. Har to små barn så litt ekstra tumleplass er ikke å forakte.

Har funnet en enebolig nå som vi har lyst på, men så er det om vi virkelig skal kaste oss i det og kjøpe i disse tider. Vi har et rekkehus som må selges så den prosessen må vi i så tilfelle begyne etter kjøp.

Om vi får forventet pris for rekkehuset vil vi sitte igjen med en egenkapital på ca. 800 000,- men eneboligen vil koste ca. 3 600 000,- Så det blir snakk om et repektabelt lån. Eneboligen har salgssikring så jeg føler det som en liten sikkerhet dersom vi ikke får solgt rekkehuset raskt.

Vi har en inntekt på tilsammen 1 100 000,- Sikre jobber.

Skal, skal ikke det er det store spørsmålet. Kan man ha så store lån på den inntekten vi har, to barn i barnehage/SFO, litt studielån igjen (ca. 100 000,-) og er det en stor risk man tar med å selge etter man kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag tror jeg du skal slite med å få et slikt lån før du har solgt.

Du kan nok ha rett, skal snakke med banken på mandag. Da skal jeg forhøre meg litt med dem også om hva som kan være maks lånegrense, så får vi legge oss under det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tror jeg

Du kan nok ha rett, skal snakke med banken på mandag. Da skal jeg forhøre meg litt med dem også om hva som kan være maks lånegrense, så får vi legge oss under det:-)

Det er veldig vanskelig å snakke om forventet sum på salg av bolig i dag. For det første er markedet så usikkert, og mange får ikke solgt boligene sine på "lange tider". Selv ville jeg ikke kjøpt før jeg hadde solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å snakke om forventet sum på salg av bolig i dag. For det første er markedet så usikkert, og mange får ikke solgt boligene sine på "lange tider". Selv ville jeg ikke kjøpt før jeg hadde solgt.

Det er deler av grunnen til at vi har betenkeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg ikke kjøpt før jeg hadde solgt. For snart 3 år siden gjorde jeg det, men da var markedet et helt annet enn det er i dag. Jeg bor i et gammelt (1965) borettslag med varierende standard på leilighetene, men tidligere sto folk på liste hos enkelte meklere for å bli oppringt om noe ble lagt ut for salg her! Så min leilighet (jeg flyttet innenfior borettslaget bare) ble i prinsippet solgt på visningen da det kom inn flere bud alt da.

I dag er leilighetene adskillig mer tungsolgte gitt og noen (med fin standard og grei pris) kan ligge ute på markedet i mange, mange måneder før de blir solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...