Gå til innhold

Å selv skaffe et avlastningshjem

Gjest mamma med mange spørsmål

Anbefalte innlegg

(også på Åpent forum)

Tror dere det er vanskelig å finne en familie/par som kunne ha lyst til å være avlastningsfamilie i helger for en gutt på 2 år? (Oslo vest). Gutten er sunn og frisk, men mamman er alenemor og mye syk og trenger derfor avlastning. Gjerne et stabilt avlastningshjem i årene framover. Skulle så veldig ønske det fantes noen som var glad i barn og hadde lyst til å bli glad i denne lille gutten også!

Hvordan bør man gå fram for å finne dette? Avisannonse? I hvilken avis? Det skal være en privat ordning, ikke via barnevernet (pga nære bekjentskaper der. Dessuten har nevnte b.v. så få midler at det er vanskelig å få besøkshjem selv i mye tøffere situasjoner enn dette). Derfor privat.

Hvor mye syns dere man bør betale for en slik ordning? La oss si fra kl. 15 lørdag til kl. 18 søndag. Hvor mye syns dere da betalingen bør være pr helg? Hva ville dere selv syntes var rimelig betaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Besøkshjem

Men hvorfor må dette skje privat? Det er helt mulig å få besøkshjem/avlastningshjem via kommunen - uten at det er noe større dramatikk rundt det. Dette vet jeg av egen erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Besøkshjem

Men hvorfor må dette skje privat? Det er helt mulig å få besøkshjem/avlastningshjem via kommunen - uten at det er noe større dramatikk rundt det. Dette vet jeg av egen erfaring :)

Nå ser jeg at du har skrevet om hvorfor det må være privat ... beklager mitt litt for raske svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at du har skrevet om hvorfor det må være privat ... beklager mitt litt for raske svar!

Går det an å få det betalt gjennom kommunen uten å blande inne barnevernet tror du? Har du hørt om feks tiltakskontoret kan betale det direkte? I tilfelle kan jeg jo prøve det. Men jeg tror nok jeg blir nødt til å betale selv hvis det ikke går vai barnevernet.

Men det viktigste blir jo å finne et slikt hjem.

Noen her som vet om noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde startet et sted i lokalmiljøet - frivillighetssentralen, Røde Kors-foreningen eller hva som måtte finnes der. Se i lokalavisa, så får du kanskje en idé om hva slags lag og foreninger som er aktive i miljøet. Spør om de har noen forslag til et sted (forsamlingslokale eller annet sted de bruker) hvor du kan henge opp en "kontaktannonse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du selv er besøkshjem, hvor mye er det du tjener på det? Er det en bestemt timebetaling, eller går det pr.døgn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Besøkshjem

Hvis du selv er besøkshjem, hvor mye er det du tjener på det? Er det en bestemt timebetaling, eller går det pr.døgn?

Nei, nei - men jeg har hatt mine barn i et besøkshjem en helg i måneden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke forsøkt å rekruttere en familie gjennom avisannonser eller lignende i en større by. Siden gutten er så liten, så vil du få lite innsyn i hvordan familien ivaretar din gutt, og slik jeg ser det så ville jeg enten ønsket at familien var godkjent av barnevernet eller tilsvarende, eller så måtte rekrutteringen ha skjedd gjennom bekjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke forsøkt å rekruttere en familie gjennom avisannonser eller lignende i en større by. Siden gutten er så liten, så vil du få lite innsyn i hvordan familien ivaretar din gutt, og slik jeg ser det så ville jeg enten ønsket at familien var godkjent av barnevernet eller tilsvarende, eller så måtte rekrutteringen ha skjedd gjennom bekjente.

Enig med deg i dette, frosken.

Jeg ble sittende å tenke på diverse skrekkscenarioer. Det er mange nok som har vonde opplevelser fra fosterfamilier og besøkshjem, en privat ordning øker sannsynligheten for uheldige opplevelser.

Spesielt med tanke på en spesifikk gruppe mennesker som søker nærkontakt med barn gjennom jobb og fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei - men jeg har hatt mine barn i et besøkshjem en helg i måneden :)

Ok. Vet du noe om hvor mye de fikk betalt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Besøkshjem

Ok. Vet du noe om hvor mye de fikk betalt da?

Har ikke peiling :) Var i en sånn livssituasjon at akkurat det var av 0 interesse for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig dette her, når gutten er så liten som 2 år er du prisgitt informasjon fra avlastningshjemmet om hvordan han har det der. Derfor er det ekstra viktig at du sjekker referanser svært nøye! Det beste ville være å finne noen gjennom eget nettverk eller familie.

Eventuelt kunne du forsøke en lokalavis, kanskje søke etter en reservebestemor? Gjerne en sprek pensjonist som har tid til overs og lyst til å blir kjent med en småbarnsfamilie også for egen del. Jeg tror jeg ville forsøkt å finne noen lokalt i nærmiljøet dersom det ikke lyktes å finne noen gjennom eget nettverk.

Begynne med samvær på dagtid kanskje, og så overnatting etterhvert?

Fornuftig betaling har jeg dessverre ingen formening om, men hvis folk påtar seg en sånn oppgave kun for å tjene penger er det neppe noe godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vi er godkjent hjem av barnevernet .

Gå inn på sidene til besøkshjem/avlastning/fosterhjem så vil du finne prisene pr. døgn.

Et hjem som er godkjent av komunen er mye sikrere enn om du finner et hjem selv som du ikke kjenner til. Når man er godkjent har man nemlig hatt flere samtaler med barnevernet og vist papirer fra politi og annet som trenges eller blir etterspørt i hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedr. betaling så synes jeg at et slikt intervall som det du antyder, bør godtgjøres med rundt kr. 1000,- pr gang.

Offentlige satser for besøkshjem er nå på ca 800,- pr døgn, og i vår kommune lønnes støttekontakter med ca. 140,- pr time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Googlet litt jeg, så har du noe konkret å se på

''2 Godtgjørelse for barns opphold i besøkshjem

Godtgjørelse for barns opphold i besøkshjem består av en utgiftsdel og en lønnsdel. Arbeidsgodtgjørelsen behandles som lønn i alle relasjoner (skattetrekk, arbeidsgiveravgift og lønnsinnberetning). Utgiftsdelen behandles skattemessig som utgiftsgodtgjørelse dersom den er utbetalt etter satser fastsatt av Kommunenes Sentralforbund.

Kommunenes Sentralforbund har med virkning fra og med 1. juli 2007 hevet de veiledende satser per barn per døgn for opphold i besøkshjem innen barnevernet. Satsene er som følger:

Utgiftsdekning Arbeidsgodtgjørelse Samlet godtgjørelse

0‑10 år kr 209 kr 520 kr 729

10 år og eldre kr 243 kr 520 kr 763

Satsene som gjelder frem til 1. juli 2007 fremgår av emne «Fosterforeldre» i Lignings-ABC 2006 side 530. Den enkelte kommune vedtar om de veiledende satser skal benyttes.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Kan du ikke høre med barnehagen?

Kanskje en familie eller en ansatt kan ha ham litt innimellom? Da blir det jo ikke fremmede heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avlaster

Jeg har vært avlaster en gang i mnd, en kjempekoselig jobb! Foreldrene fikk tiltak gjennom kommunen (på samme grunnlag som du, foreldrene var syke), og de "fant" meg i barnehagen barna (søsken) gikk/jeg jobber. De kjente meg altså fra før, men ikke privat da.

Det som er viktig, er (om det skal gå gjennom barnehagen), er å snakke med styreren om dette. Det er mange i barnehageyrket som vegrer seg for å "blande" jobb og privatliv på denne måten (feks. ved å være barnevakt på kveldstid/en helg). Det kan være vanskelig når det blir for privat, en kan da gi barnet fordeler foran andre osv.

Hvis du snakker med styreren blir det litt opp til denne å finne ut hvem som best kan egne seg til å skille disse to rollene, sammen med hvem dere liker/har kjemi med. I vårt tilfelle var styrer veldig komfortabel med at jeg klarte å skille rollene, og ordningen fungerte veldig bra i mange år. :)

Ellers kan venner/familie også være en løsning, gjerne litt mer perifere venner. Men jeg skjønner om du vegrer deg for å "blande" disse rollene også - om det skulle bli problemer av noen art, så kan det være vanskeligere å løse det.

Lønna var timebasert (husker ikke satsen), og etter en helg satt jeg igjen med ca 3500, dette var inkl. 150 i kost og losji pr døgn pr barn. Fikk betalt for 36 timer pr mnd, som regel en helg i mnd. Jeg fikk betalt "hvilende lønn" på natta (dvs. betalt for 6 timer på natta) og resten fullt betalt. Men om du skal gå etter denne satsen og betale selv, blir det fort veldig dyrt!

Så hør med kommunen først! Etter hva jeg har vet er iallefall Vestre Aker en god bydel med fine folk i de avdelingene du evt. skal snakke med... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært avlaster en gang i mnd, en kjempekoselig jobb! Foreldrene fikk tiltak gjennom kommunen (på samme grunnlag som du, foreldrene var syke), og de "fant" meg i barnehagen barna (søsken) gikk/jeg jobber. De kjente meg altså fra før, men ikke privat da.

Det som er viktig, er (om det skal gå gjennom barnehagen), er å snakke med styreren om dette. Det er mange i barnehageyrket som vegrer seg for å "blande" jobb og privatliv på denne måten (feks. ved å være barnevakt på kveldstid/en helg). Det kan være vanskelig når det blir for privat, en kan da gi barnet fordeler foran andre osv.

Hvis du snakker med styreren blir det litt opp til denne å finne ut hvem som best kan egne seg til å skille disse to rollene, sammen med hvem dere liker/har kjemi med. I vårt tilfelle var styrer veldig komfortabel med at jeg klarte å skille rollene, og ordningen fungerte veldig bra i mange år. :)

Ellers kan venner/familie også være en løsning, gjerne litt mer perifere venner. Men jeg skjønner om du vegrer deg for å "blande" disse rollene også - om det skulle bli problemer av noen art, så kan det være vanskeligere å løse det.

Lønna var timebasert (husker ikke satsen), og etter en helg satt jeg igjen med ca 3500, dette var inkl. 150 i kost og losji pr døgn pr barn. Fikk betalt for 36 timer pr mnd, som regel en helg i mnd. Jeg fikk betalt "hvilende lønn" på natta (dvs. betalt for 6 timer på natta) og resten fullt betalt. Men om du skal gå etter denne satsen og betale selv, blir det fort veldig dyrt!

Så hør med kommunen først! Etter hva jeg har vet er iallefall Vestre Aker en god bydel med fine folk i de avdelingene du evt. skal snakke med... ;)

Oi, det var da voldsomt mye da. Trodde normal sasts var 520,- + 200,- i kost jeg da.

Men du hadde kanskje fler barn samtidig?

I en privat ording ville ikke jeg gått med på å få så mye, ville jo ikke robbet foreldrene heller. Gjennom kommunen ville jeg selvsagt tatt i mot med takk :-D

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj da fikk du jammen klekkelig godt betalt! 3500 kr for en helg (hvis jeg forsto deg riktig)!

Jeg har sjekket hva kommunene rundt om betaler og det ser ut som ca 750 kr (inkludert dekning av utgifter) pr døgn (24 timer) er det vanlige. Det skal jeg kunne klare.

Det med å henge opp en lapp i en barnehage er en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avlaster

Oi, det var da voldsomt mye da. Trodde normal sasts var 520,- + 200,- i kost jeg da.

Men du hadde kanskje fler barn samtidig?

I en privat ording ville ikke jeg gått med på å få så mye, ville jo ikke robbet foreldrene heller. Gjennom kommunen ville jeg selvsagt tatt i mot med takk :-D

Vennlig hilsen

Fant noen gamle papirer fra 2006, der er betalingen 106,64 pr time, 36 t pr mnd. Men dette var som sagt gjennom kommunen.

Hadde det vært et privat initiativ/noen jeg kjente så hadde jeg nok "nøyd" meg med halvparten eller noe. På denne tiden trengte jeg pengene, så det var godt å få bra betalt, og hadde ikke dårlig samvittighet når det var kommunen som betalte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...