Gjest er dette vanlig Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg vet at i flere barnehager er det vanlig å la småbarna sove ute i vognen når det er sovetid. De voksne hevder det er for barnas skyld så de får frisk luft, og vinduet står åpent så personalet inne hører det hvis barna gråter. Jeg syns veldig lite om dette. Jeg tror det er er fordel for de ansatte fordi da får de tid til å rydde inne. Istedenfor at barna sov inne på madrasser, slik de gjør andre steder. Nesten hver gang jeg har gått forbi barnehagen, hører jeg et eller annet barn ligge og gråte. De voksne hører det IKKE selv om vinduet står åpent! Barnet blir liggende og gråte for seg selv. En gang jeg hentet tidlig, sa jeg fra på avdelingen at det og det barnet gråter ute. Jeg hørte da med egne ører at man ikke kunne høre gråten fra avdelingen - bare hvis man stakk hodet ut av vinduet. Mitt eget barn er heldigvis så stor nå at hun ikke har sovetid i denne barnehagen. I forrige barnehage, da hun var mindre, sov de på madrasser inne, med en ansatt sittende utenfor den halvåpne døren. Det var mye bedre mener jeg. Hva syns dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Barna har veldig godt av å sove ute i frisk luft, så det har jeg aldri hatt noe mot. Mindre fare for spredning av virus og andre sykdommer blir det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Alle mine tre sov ute i barnehagen, og vi var veldig fornøyde med det. Akkurat hvordan de ansatte sjekket dem, la jeg meg ikke oppi. De har alltid vært glade i å være ute, og jeg er veldig glad for at de barnehagene vi hadde dem i var spesielt opptatt av å være mye ute med dem, helt fra de var små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg ville ikke vært fornøyd hvis de ikke oppdaget at ungene gråt, nei. I den gamle barnehagen vår var vognene vendt inn mot et stort vindu, sånn at de ansatte som var inne kunne se alle ungene. Der jeg har barna nå har de ute i et skur, og det er alltid en voksen som har ansvar for de som sover. Det hender den ansatte er borte fra barna så lenge det tar å kle av et barn, men det syns jeg ikke er uholdbart. Uansett er det i utetida til de større avdelingene, så da hører gjerne en annen ansatt det. Jeg har flere ganger vært i barnehagen i sovetida og ser at praksisen stemmer med det de forteller meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg synes det er kjempefint at barn får tilbud om å sove ute i vognen sin, og mitt barn har alltid gjort det i barnehagen. Jeg ville sett på det som et kraftig minus ved barnehagen dersom dette ikke var mulig. Samtidig synes jeg det er en selvfølge at personalet har tilstrekkelig tilsyn med vognene og sjekker jevnlig om noen ligger og gråter. Hvis man mener at så ikke skjer, bør man ta dette opp med barnehagen. I vår bhg hadde man likevel et innetilbud til dem som foretrakk det, men det var aldri snakk om å legge ned disse barna på gulvet inne på det vanlige oppholdsrommet, men på et ekstra rom ("puterommet"). Så der kunne man ihvertfall ikke mistenke at innesoving ville hindret personalet i å rydde. Dersom man _hadde_ hatt innesoving i det store oppholdsrommet, ville det vært uholdbart for de barna som tross alt er våkne, enten fordi de sovner senere, våkner før eller ikke sover i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det er jo mye bedre luft om ungene sover i vogn ute enn om de ligger på madraqss på golvet. Mange unger klarer heller ikke å roe seg og ta en dupp når det ligger mange andre unger ved siden av. Om man er redd barnet kan bli liggende og gråte kan man alltids ta med en babycall som man setter i vogna og inne på avdelingen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 De sjekker vel med jevne mellomrom tenker jeg.Dersom de gjør det(Det burde de iallefall) syns jeg det er helt greit. Ingen unger har vel vondt av å skrike litt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 I barnehagen vår har alle de små sovet ute, begge mine og. Jeg likte det veldig godt, bra med frisk luft og jeg merket at de lærte noe av de ritualene, sove på rad og rekke. Det var alltid en voksen som hadde sovevakt, som de kalte det. Kunne alltid se vognene, som regel satt vedkommede rett ved vognene og tok seg av barn som evt begynte å gråte. Jeg visste ikke at det var noen som lot de sove inne på madrasser, tenker det blir tett og dårlig luft for små barn som allerede er mye inne på få kvm i løpet av en barnehagedag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg er kjempeglad for at barna får sove ute. Da vår yngste begynte i barnehagen sov han enda, og han var vant til å sove ute i vogna. Det fortsatte han med i barnehagen til han sluttet å sove. Hos oss har de en babycall ute som gjør at de hører om noen gråter. De er likevel ikke ute i samme sekund som det kommer lyd fra en av vognene - og det er helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Syns det er greit at ungene sover ute. Men da må de voksne høre barnas gråt. Ellers hadde jeg ikke godtatt det... Jeg ville også helst at de hadde muligheten til å se barnet. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 I barnehagen vår har alle de små sovet ute, begge mine og. Jeg likte det veldig godt, bra med frisk luft og jeg merket at de lærte noe av de ritualene, sove på rad og rekke. Det var alltid en voksen som hadde sovevakt, som de kalte det. Kunne alltid se vognene, som regel satt vedkommede rett ved vognene og tok seg av barn som evt begynte å gråte. Jeg visste ikke at det var noen som lot de sove inne på madrasser, tenker det blir tett og dårlig luft for små barn som allerede er mye inne på få kvm i løpet av en barnehagedag. ''Jeg visste ikke at det var noen som lot de sove inne på madrasser, tenker det blir tett og dårlig luft for små barn som allerede er mye inne på få kvm i løpet av en barnehagedag.'' I en barnehage sønnen vår var en periode sov barna inne på madrasser. Vi syntes ikke det var noen ideell løsning, men noe annet var ikke praktisk mulig der (selve barnehagen var oppe i etasjene). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sånn er det der jeg jobber Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 jeg jobber i barnehgae,der sover de på sovesal,men med dører som står på kløtt,slik at de får frisk luft.vi har babycall,så hører det straks noen barn er våkne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ansatt i barnehage Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 I vår barnehage har vi egen sovevakt som tilbringer mesteparten av tiden ute blant vognene og sjekker. Men som av og til er innom huset for å levere en våken unge eller lign. Da kan neste barn som våkner begynne å gråte og det tar -litt tid- før man henter dette barnet også. En annen side av saken er jo at du som går forbi innimellom ikke har aning om hvorfor et spesielt barn gråter. Vi har barn som gråter før dem skal sove, men har fått beskjed av dette barnets foreldre at det skal gjennomføres slik. Det er også andre grunner, men som foreldrene har bestemt og de ansatte må følge!! Dette vet du ingenting om og har derfor ingen grunn til å spekulere i om det er en dårlig barnehage eller ei. Når man søker en barnehage så er det foreldrenes ansvar å undersøke om soverutinene til denne barnehagen hvis de synes det kan være et problem. Men våre barn sover ofte mye bedre hos oss enn de gjør hjemme har deres foreldre sagt. Tross uteluft og barn som leker i nærheten. Dessuten har vi barn som gråter når mor eller far går, dette høres også ille ut for mennesker kommer forbi, men igjen er det foreldre og barnehagen i sammen som kommer frem til om dette barnet skal få gråte ferdig pga. trass eller om det skal hjelpes til å glemme at det har vært en avskjed f.eks. Så ikke trekk forhastede slutninger før du kjenner en barnehage personlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg hadde protestert høylydt om de ikke hadde fått sove ute. Ungene i vår bhg sov ute sommer som vinter, og var det kaldere enn -15 grader, så sov de ikke i et vognskur med litt oppvarming. Der hadde de babycall. Det hendte nok at ungene gråt litt før de ble henta inn, men det var sjelden de gråt lenge. Som regel har bhg et system for å følge opp ungene ute, og det er garantert at det blir gjort for barnas beste. For personalet hadde det nok vært enklere å ta ungene under armen og legge dem innendørs, heller enn å pakke dem inn i vinterutstyr og legge dem ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Mine har sovet i vogn ute både hjemme og den ene barnehagen. Hele året. I en annen barnehage, hvor min yngste gikk, hadde de "inne-soving". Jeg holdt på å få sjokk! Skulle _det_ gå ann? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 ''Jeg visste ikke at det var noen som lot de sove inne på madrasser, tenker det blir tett og dårlig luft for små barn som allerede er mye inne på få kvm i løpet av en barnehagedag.'' I en barnehage sønnen vår var en periode sov barna inne på madrasser. Vi syntes ikke det var noen ideell løsning, men noe annet var ikke praktisk mulig der (selve barnehagen var oppe i etasjene). Når jeg tenker meg om så husker jeg at jeg selv hadde hvilestund på grønne og blå madrasser inne i barnehagen og det var kjempegøy og litt spennende ;-) Vet også om noen barnehager hvor vognene ikke kan stå i skur eller under tak. Når det øspøser eller snør blir det rimelig tungvint hvis 15 små skal ut i vogner og poser og pakkes på, et lass med regntrekk, måke snø av vogner osv. Men følte du at søvnkvaliteten ble dårligere når barnet ditt sov inne? Jeg bare ser for meg at det blir så tett og trangt og guffent. Men barn sover kanskje godt likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Barna sover ute i alle barnehager rundt her, også min... Ingen problemer med det. Men da vi ikke kunne se alle hadde vi babycall hos dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg er fullstendig uenig med deg! Heldigvis har mine 3 unger fått sove ute i barnehagen!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.