Gå til innhold

Hvem bestemmer over barna når dere får besøk?

Gjest våre og venners husregler

Anbefalte innlegg

Gjest våre og venners husregler

Vi har noen få enkle "regler" hjemme hos oss. Hendene skal vaskes før man spiser. Man sitter ved bordet til alle (barna) er ferdige med å spise (men trenger ikke vente på de voksne). Man tørker av hendene med en klut (eller vasker seg) etter måltidet (for å slippe klissete leker). Man prøver å dele på lekene eller leke etter tur med populære leker.

Men hva gjør dere hvis en familie er på besøk hos dere? Er det greit at reglene deres følges da også?

Nå vi er på besøk, må mine barn følge de reglene som gjelder der. Men jeg har opplevd med enkelte venner at når de kommer til oss, lar de barna sine styre selv. Selv om jeg sier til datteren min "du må sitte ved bordet til alle barna er ferdige", så kan min venninne like etter la barnet sitt gå fra bordet og leke, for det er hun vant til hjemme. Før måltidet sa jeg "nå må alle vaske seg på hendene, for nå skal vi spise" og jeg gjentok litt etter, smilende, at "her i huset vasker vi hendene før vi spiser" og min venninne bare satte barnet sitt til bords uten å følge opp dette.

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, for jeg ble egentlig paff og syntes det var ganske uhøflig.

Hva pleier dere, når det gjelder regler "hjemme" og "borte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• Åsemor

9

• BMS!

7

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg prøver å lære barna mine at ikke alle har de samme reglene men at vi likevel følger de reglene som vi føler er bra for oss. De fleste av vennene til barna har færre regler å forholde seg til enn våre og derfor har vi snakket om at vi følger våre regler selv om ikke andre gjør det. Dermed har de ikke noe problem med å sitte ved bordet og vente på de andre barna selv om noen av gjestene bare går fra bordet når det passer dem.

Kanskje denne moren visste det ville bli "baluba" om hun forlangte at barnet skulle sitte ved bordet og vente på de andre barna, fordi barna ikke var vant til dette fra hjemme? Og at hun helst ville unngå oppstyr og bråk? Men som deg så velger jeg å forholde meg til våre regler selv om andre voksne ikke ser nødvendigheten av disse og bare lar barna bestemme alt selv. Men enig i at det er noe uhøflig av en voksen å være slik, spesielt når det gjelder noe så enkelt som håndvask før maten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Helt enig med deg når det gjelder å følge reglene bort - jeg synes det er en selvfølge å lære barna å følge reglene der de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe som heter at man skal ta skikken dit man kommer. Samtidig er man jo en god vertinne dersom man tar hensyn til at små gjester kan ha andre regler.

Husker en gang vi var i selskap hos noen venner av oss som junior ikke kjente i det hele tatt. Han var vel ca 3 år den gangen. Husets ett år eldre barn hadde masse regler som måtte følges, f eks at hun måtte smake på all mat og at hun måtte spise tom tallerkenen sin før hun fikk gå fra bordet.

Jeg skjønner at det kan bli et pedagogisk problem for foreldrene til dette barnet dersom gjester slipper unna, men hun var tross alt på hjemmebane, hun fikk sine vante regler, og ikke minst slik mat som hun er vant til å få.

Skulle vi trumfet gjennom samme reglene overfor en sjenert 3-åring, tror jeg ikke det hadde blitt særlig hyggelig.

Noe annet er å la barna vente til alle barna er ferdige/mette, for det at noen barn får gå fra kan gjøre at de andre ikke spiser seg skikkelig mette, fordi de også gjerne vil gå fra.

Men ingen regel uten unntak - jeg har FRYKTELIG lyst til å endre denne regelen til at man får gå fra når "de fleste barna" er ferdige når søstrene mine og jeg er sammen, for den ene niesa mi nsitter og diller og fisler med maten så lenge at alle de andre barna får nærmest helt fnatt.

Her tenker jeg at det kanskje hadde hatt litt oppdragereffekt på henne at de andre får gå fra; istedet får hun en slags "makt" ved at alle de andre må sitte pent inntil hun er ferdig. Hun er forrsten 8 år...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er jo noe som heter at man skal ta skikken dit man kommer. Samtidig er man jo en god vertinne dersom man tar hensyn til at små gjester kan ha andre regler.

Husker en gang vi var i selskap hos noen venner av oss som junior ikke kjente i det hele tatt. Han var vel ca 3 år den gangen. Husets ett år eldre barn hadde masse regler som måtte følges, f eks at hun måtte smake på all mat og at hun måtte spise tom tallerkenen sin før hun fikk gå fra bordet.

Jeg skjønner at det kan bli et pedagogisk problem for foreldrene til dette barnet dersom gjester slipper unna, men hun var tross alt på hjemmebane, hun fikk sine vante regler, og ikke minst slik mat som hun er vant til å få.

Skulle vi trumfet gjennom samme reglene overfor en sjenert 3-åring, tror jeg ikke det hadde blitt særlig hyggelig.

Noe annet er å la barna vente til alle barna er ferdige/mette, for det at noen barn får gå fra kan gjøre at de andre ikke spiser seg skikkelig mette, fordi de også gjerne vil gå fra.

Men ingen regel uten unntak - jeg har FRYKTELIG lyst til å endre denne regelen til at man får gå fra når "de fleste barna" er ferdige når søstrene mine og jeg er sammen, for den ene niesa mi nsitter og diller og fisler med maten så lenge at alle de andre barna får nærmest helt fnatt.

Her tenker jeg at det kanskje hadde hatt litt oppdragereffekt på henne at de andre får gå fra; istedet får hun en slags "makt" ved at alle de andre må sitte pent inntil hun er ferdig. Hun er forrsten 8 år...;-)

Forleden hadde vi besøk av en syvåring til middag som presterte å sitte og spise i mer enn halvannen time! Mine små var ferdige etter ca. 15 minutter, og etter 30-40 lot jeg dem, mot normalt, gå fra. En stund etter forsvant mannen min, og jeg tenkte jeg fikk sitte til han var ferdig. Men etter en times tid begynte jeg å rydde kjøkkenet, gitt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det du sier om spisinga. At barn som sitter og diller en halvtime og dermed har makt over de andre som sitter og venter. Skjønner godt at de andre barna kan gå i spinn av slikt.

Vi har også opplevd slikt til tider med den ene vår. Da bare sier vi når alle de andre barna er ferdige at "nå har alle hatt god tid til å bli ferdige med maten sin, så nå kan dere få gå fra bordet"

Man kan ikke kreve alt av småtasser heller:-) Hadde blitt sur selv jeg om noen hadde satt tålmodigheten min slik på prøve:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig i det du sier om spisinga. At barn som sitter og diller en halvtime og dermed har makt over de andre som sitter og venter. Skjønner godt at de andre barna kan gå i spinn av slikt.

Vi har også opplevd slikt til tider med den ene vår. Da bare sier vi når alle de andre barna er ferdige at "nå har alle hatt god tid til å bli ferdige med maten sin, så nå kan dere få gå fra bordet"

Man kan ikke kreve alt av småtasser heller:-) Hadde blitt sur selv jeg om noen hadde satt tålmodigheten min slik på prøve:-)

''Da bare sier vi når alle de andre barna er ferdige at "nå har alle hatt god tid til å bli ferdige med maten sin, så nå kan dere få gå fra bordet"''

Hmmmm den skal jeg jammen prøve å huske! :-)

''Man kan ikke kreve alt av småtasser heller:-) Hadde blitt sur selv jeg om noen hadde satt tålmodigheten min slik på prøve:-)''

Enig - selv jeg som voksen holder nesten på å tilte! ;-) Nå er ikke de andre barna så små lenger, men jeg synes noen ganger at det dillete barnets mor gjør henne en bjørnetjeneste ved å proklamere høy og tydelig at alle må sitte til ALLE barna er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forleden hadde vi besøk av en syvåring til middag som presterte å sitte og spise i mer enn halvannen time! Mine små var ferdige etter ca. 15 minutter, og etter 30-40 lot jeg dem, mot normalt, gå fra. En stund etter forsvant mannen min, og jeg tenkte jeg fikk sitte til han var ferdig. Men etter en times tid begynte jeg å rydde kjøkkenet, gitt! :)

Skjønner jeg godt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG driter i om andres barn vasker hendene før et måltid. Det er ikke jeg eller mine barn som skal spise med de hendene. Protesterer mine unger på at de andre ikke må vaske endene el, så får de beskjed om at vi har våre regler og de har sine.

Men under måltidet bir vi enige om at barna sitter ved bordet til alle barna er ferdige. Vi er selvfølgelig ikke bastante med mindre barn. Litt skjønn må man ha. Etter måltidet må alle vaske hendene, iallefall hvis de skal bruke data, wii eller playstation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG driter i om andres barn vasker hendene før et måltid. Det er ikke jeg eller mine barn som skal spise med de hendene. Protesterer mine unger på at de andre ikke må vaske endene el, så får de beskjed om at vi har våre regler og de har sine.

Men under måltidet bir vi enige om at barna sitter ved bordet til alle barna er ferdige. Vi er selvfølgelig ikke bastante med mindre barn. Litt skjønn må man ha. Etter måltidet må alle vaske hendene, iallefall hvis de skal bruke data, wii eller playstation.

''JEG driter i om andres barn vasker hendene før et måltid. Det er ikke jeg eller mine barn som skal spise med de hendene. ''

Slik tenker ikke jeg - her blir juniors venner sendt på badet for håndvask før måltidene alle som én! :-)

Det hender seg jo at man har slik mat søm gjør at man tar på den, og ihvertfall at man tar på serveringsbestikket (større barn gjør det), og dermed overfører bakterier til ting andre tar på osv.

Og da jeg er usikker på om alle er like flinke alltid til å vaske seg etter dobesøk, synes jeg en en vask før maten er en grei måte å sikre seg at det ikke er helt texas på håndhygienefronten:-)

Dessuten: Friske venner er som oftest en god forsikring mot sykt barn! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''JEG driter i om andres barn vasker hendene før et måltid. Det er ikke jeg eller mine barn som skal spise med de hendene. ''

Slik tenker ikke jeg - her blir juniors venner sendt på badet for håndvask før måltidene alle som én! :-)

Det hender seg jo at man har slik mat søm gjør at man tar på den, og ihvertfall at man tar på serveringsbestikket (større barn gjør det), og dermed overfører bakterier til ting andre tar på osv.

Og da jeg er usikker på om alle er like flinke alltid til å vaske seg etter dobesøk, synes jeg en en vask før maten er en grei måte å sikre seg at det ikke er helt texas på håndhygienefronten:-)

Dessuten: Friske venner er som oftest en god forsikring mot sykt barn! :-D

Jeg sier også at alle må vaske hender, men som trådstarter skrev så var det en mor som ignorerte dette og satte barnet sitt til bordet. Da ville jeg ikke brydd meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også at alle må vaske hender, men som trådstarter skrev så var det en mor som ignorerte dette og satte barnet sitt til bordet. Da ville jeg ikke brydd meg.

Nei, det ville ikke jeg heller. Men synes det er litt rart at moren ikke syntes det var flaut å ignorere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

5-åringen vår sitter også lenge og nyter maten, så vi er ikke så strenge med den regelen om å sitte til alle er ferdige.

Noe annet er det når vi har f eks julemiddager, men hun får fart på spisingen når hun hører det er dessert på gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5-åringen vår sitter også lenge og nyter maten, så vi er ikke så strenge med den regelen om å sitte til alle er ferdige.

Noe annet er det når vi har f eks julemiddager, men hun får fart på spisingen når hun hører det er dessert på gang ;)

Så lenge lengesittinga lkan karakteriseres som å "nyte maten", er det jo ikke så verst! :-)

Jeg har mine tvil om frøkna i min familie er i den kategorien...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Så lenge lengesittinga lkan karakteriseres som å "nyte maten", er det jo ikke så verst! :-)

Jeg har mine tvil om frøkna i min familie er i den kategorien...;-)

Så hun sitter og diller med maten? Det gjør 3-åringen av og til. Bare tull og tøys og lite spising ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv om jeg sier til datteren min "du må sitte ved bordet til alle barna er ferdige", så kan min venninne like etter la barnet sitt gå fra bordet og leke, for det er hun vant til hjemme. ''

Siden vi ikke praktiserer det med å sitte til alle er ferdig ville det blitt et sabla harabald dersom jeg plutselig skulle innført det når vi var på besøk et sted. Det er uaktuelt å ta det på den måten.

Men det kommer jo an på barna, ikke minst alderen. Det kan jo hende et plutselig forslag om å sitte til alle er ferdige er mer kjærkomment når hun er litt over trassalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hus får alle barn pent følge mine regler.

Når jeg er hos andre, er det en selvfølge at mine unger følger deres regler.

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ikke hadde brydd meg noe særlig mer om jeg hadde sagt som deg, og det ikke på "etterlevd".

De må få lov til å ha litt å si selv også.

Personlig ville jeg nok tatt cluet og gjort som vertinna sa - men ikke alle er like oppegående ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hun sitter og diller med maten? Det gjør 3-åringen av og til. Bare tull og tøys og lite spising ;)

Det kommer vel an på øyet som ser om det er mest dilling eller mest spising, men jeg synes det er mest av det førstnevnte til tider. Som f eks at kokt egg til frokost skal spises slik: Deles opp i skiver, deretter skal det gule og det hvite på hver enkelt eggeskive skilles fra hverandre, så skal det hvite smuldres nennsomt og sakte opp og danderes i en ring på brødskiva, deretter skal det gule smuldres opp (selvsagt for hånd...) og danderes i en runding i midten, deretter skal skorpa forsiktig skjæres av (hvofor dette isåfall ikke kan gjøres _før_ eggedanderingen, er meg en gåte, men det er ganske vanskelig å skjære av skorpa etterpå uten å ødelegge eggekunstverket), og SÅ kan man begynne å spise som en fugl...;-)

Tilsvarende 'dillinger' finnes for andre matretter;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Selv om jeg sier til datteren min "du må sitte ved bordet til alle barna er ferdige", så kan min venninne like etter la barnet sitt gå fra bordet og leke, for det er hun vant til hjemme. ''

Siden vi ikke praktiserer det med å sitte til alle er ferdig ville det blitt et sabla harabald dersom jeg plutselig skulle innført det når vi var på besøk et sted. Det er uaktuelt å ta det på den måten.

Men det kommer jo an på barna, ikke minst alderen. Det kan jo hende et plutselig forslag om å sitte til alle er ferdige er mer kjærkomment når hun er litt over trassalderen.

Men ville du latt henne gå fra bordet mens alle de andre barna satt og spiste?

Ganske så uhøffelig synes jeg..

Hvor gammel er hun da?

Om de fleste er ferdige, og det drar ut med et siste barn er det så.

Det å sitte til også venner og søsken er ferdige bør de lære seg fra de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...