laban Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det kommer vel an på øyet som ser om det er mest dilling eller mest spising, men jeg synes det er mest av det førstnevnte til tider. Som f eks at kokt egg til frokost skal spises slik: Deles opp i skiver, deretter skal det gule og det hvite på hver enkelt eggeskive skilles fra hverandre, så skal det hvite smuldres nennsomt og sakte opp og danderes i en ring på brødskiva, deretter skal det gule smuldres opp (selvsagt for hånd...) og danderes i en runding i midten, deretter skal skorpa forsiktig skjæres av (hvofor dette isåfall ikke kan gjøres _før_ eggedanderingen, er meg en gåte, men det er ganske vanskelig å skjære av skorpa etterpå uten å ødelegge eggekunstverket), og SÅ kan man begynne å spise som en fugl...;-) Tilsvarende 'dillinger' finnes for andre matretter;-) Nå lurte mannen min på hva jeg lo av... Ser det for meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Tror jeg ikke hadde brydd meg noe særlig mer om jeg hadde sagt som deg, og det ikke på "etterlevd". De må få lov til å ha litt å si selv også. Personlig ville jeg nok tatt cluet og gjort som vertinna sa - men ikke alle er like oppegående Gjestene bestemmer over egne barn, men jeg har vetorett. ;-) Så lenge det er normale folk som kommer med normale sosiale antenner, så fungerer det bra. Det at gjester ikke har samme regler om ditt og datt som oss, pleier aldri å være noe problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det kommer vel an på øyet som ser om det er mest dilling eller mest spising, men jeg synes det er mest av det førstnevnte til tider. Som f eks at kokt egg til frokost skal spises slik: Deles opp i skiver, deretter skal det gule og det hvite på hver enkelt eggeskive skilles fra hverandre, så skal det hvite smuldres nennsomt og sakte opp og danderes i en ring på brødskiva, deretter skal det gule smuldres opp (selvsagt for hånd...) og danderes i en runding i midten, deretter skal skorpa forsiktig skjæres av (hvofor dette isåfall ikke kan gjøres _før_ eggedanderingen, er meg en gåte, men det er ganske vanskelig å skjære av skorpa etterpå uten å ødelegge eggekunstverket), og SÅ kan man begynne å spise som en fugl...;-) Tilsvarende 'dillinger' finnes for andre matretter;-) Dilling altså 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Gjestene bestemmer over egne barn, men jeg har vetorett. ;-) Så lenge det er normale folk som kommer med normale sosiale antenner, så fungerer det bra. Det at gjester ikke har samme regler om ditt og datt som oss, pleier aldri å være noe problem. Og dette innlegget skulle egentlig under hovedinnlegget... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Nei, det ville ikke jeg heller. Men synes det er litt rart at moren ikke syntes det var flaut å ignorere dette. Enig med deg. Og om barna ikke var vant til dette fra hjemme så ville jeg uansett bedt dem om å sitte og vente på de andre (i de andres påhør) slik at man som voksen signaliserte til de andre barna at dette er en fin regel, og ikke en regel som jeg gir blaffen i liksom... Om barnet likevel nekter å sitte så har man i allefall som voksen sent ut noen signaler til de andre barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Enig med deg. Og om barna ikke var vant til dette fra hjemme så ville jeg uansett bedt dem om å sitte og vente på de andre (i de andres påhør) slik at man som voksen signaliserte til de andre barna at dette er en fin regel, og ikke en regel som jeg gir blaffen i liksom... Om barnet likevel nekter å sitte så har man i allefall som voksen sent ut noen signaler til de andre barna. Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Så lenge lengesittinga lkan karakteriseres som å "nyte maten", er det jo ikke så verst! :-) Jeg har mine tvil om frøkna i min familie er i den kategorien...;-) ''Jeg har mine tvil om frøkna i min familie er i den kategorien...;-)'' Bare fjas og dill og mer eller mindre tydelig "maktbruk" i denne forbindelse hadde ført til at hun hadde fått beskjed om at hun har 5 min igjen å spise på, da blir fatet fjernet uansett om hun har mat igjen eller ikke. Sånt dill gidder jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Dilling altså ...vet ikke om jentas mor er av samme oppfatning, eventuelt om hun ser på denne dillingen som noe som er nødvendig å akseptere for at ungen skal spise og ikke slå seg vrang...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 ''Jeg har mine tvil om frøkna i min familie er i den kategorien...;-)'' Bare fjas og dill og mer eller mindre tydelig "maktbruk" i denne forbindelse hadde ført til at hun hadde fått beskjed om at hun har 5 min igjen å spise på, da blir fatet fjernet uansett om hun har mat igjen eller ikke. Sånt dill gidder jeg ikke. Men gjør du slikt overfor andre enn egne barn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det kommer vel an på øyet som ser om det er mest dilling eller mest spising, men jeg synes det er mest av det førstnevnte til tider. Som f eks at kokt egg til frokost skal spises slik: Deles opp i skiver, deretter skal det gule og det hvite på hver enkelt eggeskive skilles fra hverandre, så skal det hvite smuldres nennsomt og sakte opp og danderes i en ring på brødskiva, deretter skal det gule smuldres opp (selvsagt for hånd...) og danderes i en runding i midten, deretter skal skorpa forsiktig skjæres av (hvofor dette isåfall ikke kan gjøres _før_ eggedanderingen, er meg en gåte, men det er ganske vanskelig å skjære av skorpa etterpå uten å ødelegge eggekunstverket), og SÅ kan man begynne å spise som en fugl...;-) Tilsvarende 'dillinger' finnes for andre matretter;-) *Himler med øynene* Og jeg som trodde Snuppa her var dillete når hun spiser egg på skiva! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Men gjør du slikt overfor andre enn egne barn? Om det hadde vært nieser / nevøer på besøk uten foreldre hadde jeg gjort det ja. Med foreldre hadde jeg overlatt det til dem, men latt de andre ungene gå fra om jeg var vertinne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Om det hadde vært nieser / nevøer på besøk uten foreldre hadde jeg gjort det ja. Med foreldre hadde jeg overlatt det til dem, men latt de andre ungene gå fra om jeg var vertinne. Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Men ville du latt henne gå fra bordet mens alle de andre barna satt og spiste? Ganske så uhøffelig synes jeg.. Hvor gammel er hun da? Om de fleste er ferdige, og det drar ut med et siste barn er det så. Det å sitte til også venner og søsken er ferdige bør de lære seg fra de er små. Hun er 3 år, og alternativet er at hun hyler og vrenger seg, at jeg blir høylydt og kjeftete, og at hun til slutt begynner å grine. Det gjør faktisk ikke middagen hyggeligere for de andre som sitter og spiser. Jeg ser poenget med å følge andre folks regler, men når det er en regel som overhodet ikke blir praktisert hos oss, er det vanskelig å innføre den for et engangstilfelle. Jeg ser derimot IKKE poenget å ha det som fast regel at man sitter til alle er ferdige med å spise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hun er 3 år, og alternativet er at hun hyler og vrenger seg, at jeg blir høylydt og kjeftete, og at hun til slutt begynner å grine. Det gjør faktisk ikke middagen hyggeligere for de andre som sitter og spiser. Jeg ser poenget med å følge andre folks regler, men når det er en regel som overhodet ikke blir praktisert hos oss, er det vanskelig å innføre den for et engangstilfelle. Jeg ser derimot IKKE poenget å ha det som fast regel at man sitter til alle er ferdige med å spise. Tenk deg ditt barn i lag med 4 andre barn. La oss si de er 3-4 år. De sitter og spiser. Ditt barn spiser sakte. De andre ble ferdig fort. Dersom de springer fra bordet, vil ditt barn da spise seg mett? Til hverdags går våre barn fra bordet etter hvert de er ferdige. Men ved besøk- så sitter alle barn til alle barn er ferdige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det kommer vel an på øyet som ser om det er mest dilling eller mest spising, men jeg synes det er mest av det førstnevnte til tider. Som f eks at kokt egg til frokost skal spises slik: Deles opp i skiver, deretter skal det gule og det hvite på hver enkelt eggeskive skilles fra hverandre, så skal det hvite smuldres nennsomt og sakte opp og danderes i en ring på brødskiva, deretter skal det gule smuldres opp (selvsagt for hånd...) og danderes i en runding i midten, deretter skal skorpa forsiktig skjæres av (hvofor dette isåfall ikke kan gjøres _før_ eggedanderingen, er meg en gåte, men det er ganske vanskelig å skjære av skorpa etterpå uten å ødelegge eggekunstverket), og SÅ kan man begynne å spise som en fugl...;-) Tilsvarende 'dillinger' finnes for andre matretter;-) Uff, gutten min, som snart er ti år, har alltad vært urtreig med maten - så de andre barna får nesten alltid gå før han er ferdig. Det hender jeg begynner å rydde sammen tallerkner mens han fremdeles spiser, men han blir aldri raskere. og maten blir jo alltid kald.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Tenk deg ditt barn i lag med 4 andre barn. La oss si de er 3-4 år. De sitter og spiser. Ditt barn spiser sakte. De andre ble ferdig fort. Dersom de springer fra bordet, vil ditt barn da spise seg mett? Til hverdags går våre barn fra bordet etter hvert de er ferdige. Men ved besøk- så sitter alle barn til alle barn er ferdige. Ja, mitt barn ville da bli sittende og spise seg mett - det har han alltid gjort, selv om andre barn har fått gå fra bordet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 JEG driter i om andres barn vasker hendene før et måltid. Det er ikke jeg eller mine barn som skal spise med de hendene. Protesterer mine unger på at de andre ikke må vaske endene el, så får de beskjed om at vi har våre regler og de har sine. Men under måltidet bir vi enige om at barna sitter ved bordet til alle barna er ferdige. Vi er selvfølgelig ikke bastante med mindre barn. Litt skjønn må man ha. Etter måltidet må alle vaske hendene, iallefall hvis de skal bruke data, wii eller playstation. Som jeg skulle skrevet det selv 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Ja, mitt barn ville da bli sittende og spise seg mett - det har han alltid gjort, selv om andre barn har fått gå fra bordet. Heldig for deg og ditt barn. Det finnes andre barn som ville avsluttet spisingen og omså gått sulten fra bordet for å få lov til å være med de andre barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Heldig for deg og ditt barn. Det finnes andre barn som ville avsluttet spisingen og omså gått sulten fra bordet for å få lov til å være med de andre barna. Ja, det er jeg fullt klar over. Våre barn har alltid hatt god apetitt, og vi har i perioder satt begrensninger når vi synes det holder med mat.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Ja, det er jeg fullt klar over. Våre barn har alltid hatt god apetitt, og vi har i perioder satt begrensninger når vi synes det holder med mat.... he-he. Ja det er stor forskjell. Har selv barn med god appetitt som aldri ville gått fra bordet før de er mett. Og et barn som er mer opptatt av lek enn mat....som kan _glemme_ å spise. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.