Gå til innhold

Hvem bestemmer over barna når dere får besøk?

Gjest våre og venners husregler

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Heldig for deg og ditt barn.

Det finnes andre barn som ville avsluttet spisingen og omså gått sulten fra bordet for å få lov til å være med de andre barna.

Ja, slik gjør mine barn. Om andre barn går fra bordet for å leke, spiller det ikke noen rolle for dem at de ikke er mette - de vil med og leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• Åsemor

9

• BMS!

7

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Ja, slik gjør mine barn. Om andre barn går fra bordet for å leke, spiller det ikke noen rolle for dem at de ikke er mette - de vil med og leke.

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Hun er 3 år, og alternativet er at hun hyler og vrenger seg, at jeg blir høylydt og kjeftete, og at hun til slutt begynner å grine. Det gjør faktisk ikke middagen hyggeligere for de andre som sitter og spiser.

Jeg ser poenget med å følge andre folks regler, men når det er en regel som overhodet ikke blir praktisert hos oss, er det vanskelig å innføre den for et engangstilfelle.

Jeg ser derimot IKKE poenget å ha det som fast regel at man sitter til alle er ferdige med å spise.

''Jeg ser derimot IKKE poenget å ha det som fast regel at man sitter til alle er ferdige med å spise.''

Det synes jeg er rart at du ikke gjør. F.eks. i slike situasjoner som det snakkes om her - når man er på besøk, når man har besøk osv.

Vi har gjennomført dette fra dag 1, her sitter vi ved bordet til alle er ferdige med å spise. Det er hyggelig, det gir ro over måltider (det haster ikke med å spise opp/spise lite, ingen forlater bordet før alle ferdige), vi får tid til å snakke sammen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg ser derimot IKKE poenget å ha det som fast regel at man sitter til alle er ferdige med å spise.''

Det synes jeg er rart at du ikke gjør. F.eks. i slike situasjoner som det snakkes om her - når man er på besøk, når man har besøk osv.

Vi har gjennomført dette fra dag 1, her sitter vi ved bordet til alle er ferdige med å spise. Det er hyggelig, det gir ro over måltider (det haster ikke med å spise opp/spise lite, ingen forlater bordet før alle ferdige), vi får tid til å snakke sammen osv.

''Det er hyggelig, det gir ro over måltider (det haster ikke med å spise opp/spise lite, ingen forlater bordet før alle ferdige), vi får tid til å snakke sammen osv.''

Sånn har vi det uansett, selv om man får gå fra når man er ferdig.

Når hun blir større kommer jeg til å innføre det som en greie vi gjør når vi er andre steder. Men så lenge det medfører hyling, sutring, slag og spark, orker jeg ikke. Jeg har nok av andre områder jeg mener er viktigere, som jeg bruker den energien på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg ditt barn i lag med 4 andre barn. La oss si de er 3-4 år. De sitter og spiser. Ditt barn spiser sakte. De andre ble ferdig fort. Dersom de springer fra bordet, vil ditt barn da spise seg mett?

Til hverdags går våre barn fra bordet etter hvert de er ferdige. Men ved besøk- så sitter alle barn til alle barn er ferdige.

De få gangene vi spiser sammen med andre unger, og de andre går fra bordet tidligere, syns jeg ikke det er så farlig om hun går sulten. Hun spiser mer enn nok og om et og annet usunt festmåltid blir bare halvveis, så gjør det meg ingenting. Men begge mine spiser til de er ferdige. Hun minste spiser så sent at både jeg og gubben også går fra før hun er ferdig. Jeg holder henne med selskap ved å rydde på kjøkkenet da, men å sitte å glo på at hun spiser, nei det gidder jeg ikke. Og det skjønner jeg godt at ikke 3-åringer gjør heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengeste regel gjelder, mener nå jeg. I alle fall i dette tilfellet.

Barn som kommer til dere bør vaske hendene før de spiser/bli sittende til alle barn er ferdige/burde være ferdige med å spise. Er dere på besøk hos noen som ikke praktiserer disse reglene, gjelder de fortsatt for deres barn.

En annen sak er hva du gjør når de voksne ikke fanger opp signalene/rett og slett gir blaffen i å følge dine regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er hyggelig, det gir ro over måltider (det haster ikke med å spise opp/spise lite, ingen forlater bordet før alle ferdige), vi får tid til å snakke sammen osv.''

Når hun blir større kommer jeg til å innføre det som en greie vi gjør når vi er andre steder. Men så lenge det medfører hyling, sutring, slag og spark, orker jeg ikke. Jeg har nok av andre områder jeg mener er viktigere, som jeg bruker den energien på.

Forskjellen er vel at du bare har ett barn. Våre trenger ikke vente på at de voksne blir ferdige, men de må vente til alle barna er ferdige. Hvis ikke, hadde det blitt dårlig med matroen for den som måtte sitte igjen når den andre gikk for å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er vel at du bare har ett barn. Våre trenger ikke vente på at de voksne blir ferdige, men de må vente til alle barna er ferdige. Hvis ikke, hadde det blitt dårlig med matroen for den som måtte sitte igjen når den andre gikk for å leke.

Jeg har 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er vel heller at mine liker å spise seg mette, og hater å bli satt på plass, så det er en langvarig og høylydt prosess. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldig for deg og ditt barn.

Det finnes andre barn som ville avsluttet spisingen og omså gått sulten fra bordet for å få lov til å være med de andre barna.

Sånn er mine. Mat er liksom ikke så viktig som å leke ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i prinsippet enig i at husets regler følges der man er.

Men jeg har en toåring, og har venner med barn på samme alder, og det slett ikke er like enkelt alltid. Jeg spolerer ikke et besøk fordi toåringen min ikke vil, og setter pris på at andre gjør det samme hos meg.

Trasskampene kan man ta andre ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

He-he, det høres ikke helt greit ut med hyl-skrik-orm-og-mark, nei, det har vi heldigvis sluppet i akkurat slike situasjoner.

Som noen andre sier - det er veldig mange barn som ikke greier å bli sittende igjen ved bordet og spise om de andre barna får gå fra. Derfor er dette en regel veldig mange har, også av hensyn til andre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, det høres ikke helt greit ut med hyl-skrik-orm-og-mark, nei, det har vi heldigvis sluppet i akkurat slike situasjoner.

Som noen andre sier - det er veldig mange barn som ikke greier å bli sittende igjen ved bordet og spise om de andre barna får gå fra. Derfor er dette en regel veldig mange har, også av hensyn til andre. :-)

Men i enkelte familoer fnnes det ikke flere barn, så da gjelder ikke akkurat det argumentet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Selv om jeg sier til datteren min "du må sitte ved bordet til alle barna er ferdige", så kan min venninne like etter la barnet sitt gå fra bordet og leke, for det er hun vant til hjemme. ''

Siden vi ikke praktiserer det med å sitte til alle er ferdig ville det blitt et sabla harabald dersom jeg plutselig skulle innført det når vi var på besøk et sted. Det er uaktuelt å ta det på den måten.

Men det kommer jo an på barna, ikke minst alderen. Det kan jo hende et plutselig forslag om å sitte til alle er ferdige er mer kjærkomment når hun er litt over trassalderen.

Min erfaring er faktisk at unger glatt skjønner forskjell på hjemme- og borteregler, og at det gjelder andre regler når man har besøk enn ellers. Dermed aksepterer de å sitte til alle barna er ferdige når vi har besøk eller er borte (og regelen er sånn der vi er på besøk), men at det er greit å gå fra bordet når de er ferdige selv til hverdags, hjemme.

Jeg er enig med deg i at det er poengløst å ha "sitte til alle er ferdig - regel" .- hjemme, og spesielt poengløst dersom barn må sitte til voksne er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Min erfaring er faktisk at unger glatt skjønner forskjell på hjemme- og borteregler, og at det gjelder andre regler når man har besøk enn ellers. Dermed aksepterer de å sitte til alle barna er ferdige når vi har besøk eller er borte (og regelen er sånn der vi er på besøk), men at det er greit å gå fra bordet når de er ferdige selv til hverdags, hjemme.

Jeg er enig med deg i at det er poengløst å ha "sitte til alle er ferdig - regel" .- hjemme, og spesielt poengløst dersom barn må sitte til voksne er ferdige.

Enig i alt du skriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...