Gå til innhold

Hvem bestemmer over barna når dere får besøk?

Gjest våre og venners husregler

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Når barn er på besøk hos oss uten foreldre, bestemmer naturligvis vi over dem. Når de er på besøk MED foreldre, bestemmer naturligvis foreldrene deres over barna, så lenge de ikke river ned huset eller oppfører seg dårlig mot noen av oss som bor der.

Kunne ikke falt meg inn å legge meg oppi om andres barn vasket hendene før de gikk til bords bare fordi våre unger gjør det. Det er da deres sak - ikke min. Jeg pleier å si "gå og vask hendene, unger - vi skal spise", men om besøksbarna også gjør det da har jeg verken tenkt over eller lagt meg oppi.

Ville blitt meget misfornøyd om folk vi var på besøk hos begynte å pålegge mine barn regler, dersom de - som nevnt - ikke rev ned huset eller oppførte seg dårlig mot noen. Om jeg lar dem spise uten å vaske hender, eller feks lar dem gå uten lue, har da ikke noen andre noe med, selv om vi er på besøk.

Nå pleier vi å innrette oss etter åpenbare felleregler for barna, da - feks må barna våre følge husets regler når det gjelder å sitte til bords til barna blir ferdig osv. Men om vi hadde vært et sted hvor regelen var at barna skulle sitte til de voksne var ferdig også, så hadde jeg neppe overholdt den. Det ville jeg oppfattet som urimelig, og dermed latt ungene mine følge våre regler, ikke husets, i et sånt tilfelle. (Heldigvis har vi ikke venner med sånne regler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

22

• Åsemor

9

• BMS!

7

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

JEG driter i om andres barn vasker hendene før et måltid. Det er ikke jeg eller mine barn som skal spise med de hendene. Protesterer mine unger på at de andre ikke må vaske endene el, så får de beskjed om at vi har våre regler og de har sine.

Men under måltidet bir vi enige om at barna sitter ved bordet til alle barna er ferdige. Vi er selvfølgelig ikke bastante med mindre barn. Litt skjønn må man ha. Etter måltidet må alle vaske hendene, iallefall hvis de skal bruke data, wii eller playstation.

''JEG driter i om andres barn vasker hendene før et måltid. Det er ikke jeg eller mine barn som skal spise med de hendene. Protesterer mine unger på at de andre ikke må vaske endene el, så får de beskjed om at vi har våre regler og de har sine.''

Der er jeg og - men har til dags dato ikke hatt noen her som ikke har fulgt etter poden på badet faktisk. Om gjestene da vasker hendene eller bare er med, vet jeg ikke - og det bryr jeg meg egentlig særlig mye om heller...

Sånn generelt mener jeg at husets regler også gjelder besøkende unger, men jeg setter ikke vennskap på spill for småting heller. Er det kompiser som er med jr hjem må foreksempel alle sitte til siste barn er ferdig, men har jeg en venninne med unger på besøk får hun sette standarden for sitt barn om hun føler for det. Mitt barn må likevel sitte om han blir ferdig før andre unger.

Ellers er jeg en sånn en som blader meg _litt_ inn i lek (men ikke før det begynner å skli ut på noe vis). Det er likevel jeg som bestemmer de overordnede ting ("nå er det nok tv/ pc/ x-boks") også for besøkende unger, og jeg bestemmer hvor de skal være ("kanskje dere kan gå på loftstua nå?), eller ikke være (mitt soverom).

Men har jeg en venninne m jr på besøk spør jeg gjerne "ska vi send dæm ut før øyan bli firkanta?" el.l. før jeg tar en avgjørelse, selv om jeg på det tidspunktet ville oppfordret jr til å ta en tur ut om han var alene.

Egentlig har dette aldri vært et problem. Folk er forskjellige, unger er forskjellige, og selv om jeg ber jr følge besøkhjemmets regler, setter jeg ikke vennskap på spill dersom det samme ikke gjøres hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

Men i enkelte familoer fnnes det ikke flere barn, så da gjelder ikke akkurat det argumentet;-)

Jeg kjenner ikke så mange 1-barnsfamilier, men den ene jeg kjenner har slik regel allikevel. Der sitter alle til bords til alle er ferdig med maten.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noe som heter at man skal ta skikken dit man kommer. Samtidig er man jo en god vertinne dersom man tar hensyn til at små gjester kan ha andre regler.

Husker en gang vi var i selskap hos noen venner av oss som junior ikke kjente i det hele tatt. Han var vel ca 3 år den gangen. Husets ett år eldre barn hadde masse regler som måtte følges, f eks at hun måtte smake på all mat og at hun måtte spise tom tallerkenen sin før hun fikk gå fra bordet.

Jeg skjønner at det kan bli et pedagogisk problem for foreldrene til dette barnet dersom gjester slipper unna, men hun var tross alt på hjemmebane, hun fikk sine vante regler, og ikke minst slik mat som hun er vant til å få.

Skulle vi trumfet gjennom samme reglene overfor en sjenert 3-åring, tror jeg ikke det hadde blitt særlig hyggelig.

Noe annet er å la barna vente til alle barna er ferdige/mette, for det at noen barn får gå fra kan gjøre at de andre ikke spiser seg skikkelig mette, fordi de også gjerne vil gå fra.

Men ingen regel uten unntak - jeg har FRYKTELIG lyst til å endre denne regelen til at man får gå fra når "de fleste barna" er ferdige når søstrene mine og jeg er sammen, for den ene niesa mi nsitter og diller og fisler med maten så lenge at alle de andre barna får nærmest helt fnatt.

Her tenker jeg at det kanskje hadde hatt litt oppdragereffekt på henne at de andre får gå fra; istedet får hun en slags "makt" ved at alle de andre må sitte pent inntil hun er ferdig. Hun er forrsten 8 år...;-)

''Men ingen regel uten unntak - jeg har FRYKTELIG lyst til å endre denne regelen til at man får gå fra når "de fleste barna" er ferdige når søstrene mine og jeg er sammen, for den ene niesa mi nsitter og diller og fisler med maten så lenge at alle de andre barna får nærmest helt fnatt.''

Men vet du, sånn regel har di i barnehagen til gutten min. Alle sitter til flesteparten er ferdige med å spise, og så får di bekjed om at nå kan alle som er ferdige med å spise gå fra bordet, og resten blir sittende.

Fungerer helt supert. Noen ganger er sønn ferdig tidlig, andre ganger kan han sitte en halv time etter "hovedgruppa", og somlepaver kan man jo ikke vente på......

Mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å følge skikken når vi er hos andre, men når andre kjører sitt eget løp når de er hos oss gidder jeg ikke å lage noe nummer av det. Jeg tenker at det er en utmerket anledning for sønnen min til å lære at familier gjør ting på forskjellige måter og at det er ok å være litt fleksibel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, skal prøve å svar deg så godt jeg kan her.

''Vi har noen få enkle "regler" hjemme hos oss. Hendene skal vaskes før man spiser. Man sitter ved bordet til alle (barna) er ferdige med å spise (men trenger ikke vente på de voksne).''

Vi ser ann barna, er det noen barn som bare sitter og somler, kan resten gå fra. Sitte og somle kan faktisk være en herseteknikk ovenfor di andre barna også. Jeg er nok ikke så nøye på det her hjemme, men følger skikkene borte, så sant jeg ikke syns di er helt urimelig. (feks. sitte å vente på en 10åring spise som kun somler og egentlig burde vært ferdig)

Lillegutt vasker hender før mat og etter mat både hjemme og borte. Gir beskjed at nå er det vaskehendertid, om ikke alle følger det, er ikke noe jeg henger meg opp i akuratt.

''Man prøver å dele på lekene eller leke etter tur med populære leker.''

Dele er viktig, om dette ikke går av seg selv, setter jeg på eggeklokka, og alle får ha poppisleken etter tur, funker ikke dette, fjerner jeg den leken, så kan di leke med noe annet. Funker helt flott.

''Men hva gjør dere hvis en familie er på besøk hos dere? Er det greit at reglene deres følges da også?''

Jeg bestemmer ikke over andres unger når foreldrene dems er her.

''Nå vi er på besøk, må mine barn følge de reglene som gjelder der. Men jeg har opplevd med enkelte venner at når de kommer til oss, lar de barna sine styre selv. Selv om jeg sier til datteren min "du må sitte ved bordet til alle barna er ferdige", så kan min venninne like etter la barnet sitt gå fra bordet og leke, for det er hun vant til hjemme. Før måltidet sa jeg "nå må alle vaske seg på hendene, for nå skal vi spise" og jeg gjentok litt etter, smilende, at "her i huset vasker vi hendene før vi spiser" og min venninne bare satte barnet sitt til bords uten å følge opp dette.

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, for jeg ble egentlig paff og syntes det var ganske uhøflig.''

Vi følger skikken borte, så lenge den holder husfreden i ro. Jeg bruker ikke en hyggelig lørdag hos noen venner til barneoppdragelse, men har takk og lov venner som også syns det viktigste er at vi skal ha det hyggelig.

Jeg syns faktisk litt synd på deg som klarer og ergre deg fryktelig mye over din venninne. Dette er da ikke noe å henge seg opp i.

''Hva pleier dere, når det gjelder regler "hjemme" og "borte"?''

Vi følger litt av hvert vil jeg tro. Jeg prøver som sagt, men er vi borte, syns jeg ofte der vi er er mer tolerante enn jeg selv er hjemme. Har vi besøk, må jeg innrømme at vi ikke er så nøye på det. Sikkert ikke bra, men jeg mener at både store og små skal kose seg når di er på besøk hos oss, det samme gjelder når vi er på besøk hos andre. Barn skal jo lære at ett måltid skal være hyggelig, og ikke føle at di er sent i militæret heller. Trivsel er viktig for matgleden, så hygge går forann disiplin hos oss.

Mulig jeg er slepphent, men vi koser oss om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men ingen regel uten unntak - jeg har FRYKTELIG lyst til å endre denne regelen til at man får gå fra når "de fleste barna" er ferdige når søstrene mine og jeg er sammen, for den ene niesa mi nsitter og diller og fisler med maten så lenge at alle de andre barna får nærmest helt fnatt.''

Men vet du, sånn regel har di i barnehagen til gutten min. Alle sitter til flesteparten er ferdige med å spise, og så får di bekjed om at nå kan alle som er ferdige med å spise gå fra bordet, og resten blir sittende.

Fungerer helt supert. Noen ganger er sønn ferdig tidlig, andre ganger kan han sitte en halv time etter "hovedgruppa", og somlepaver kan man jo ikke vente på......

Mener

Jo, men der er de jo mange barn, og kanskje flere som somler? Hos oss er det bare én somlepave, og dette barnets mor proklamerer høyt og tydelig at alle må sitte og vente på siste barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, skal prøve å svar deg så godt jeg kan her.

''Vi har noen få enkle "regler" hjemme hos oss. Hendene skal vaskes før man spiser. Man sitter ved bordet til alle (barna) er ferdige med å spise (men trenger ikke vente på de voksne).''

Vi ser ann barna, er det noen barn som bare sitter og somler, kan resten gå fra. Sitte og somle kan faktisk være en herseteknikk ovenfor di andre barna også. Jeg er nok ikke så nøye på det her hjemme, men følger skikkene borte, så sant jeg ikke syns di er helt urimelig. (feks. sitte å vente på en 10åring spise som kun somler og egentlig burde vært ferdig)

Lillegutt vasker hender før mat og etter mat både hjemme og borte. Gir beskjed at nå er det vaskehendertid, om ikke alle følger det, er ikke noe jeg henger meg opp i akuratt.

''Man prøver å dele på lekene eller leke etter tur med populære leker.''

Dele er viktig, om dette ikke går av seg selv, setter jeg på eggeklokka, og alle får ha poppisleken etter tur, funker ikke dette, fjerner jeg den leken, så kan di leke med noe annet. Funker helt flott.

''Men hva gjør dere hvis en familie er på besøk hos dere? Er det greit at reglene deres følges da også?''

Jeg bestemmer ikke over andres unger når foreldrene dems er her.

''Nå vi er på besøk, må mine barn følge de reglene som gjelder der. Men jeg har opplevd med enkelte venner at når de kommer til oss, lar de barna sine styre selv. Selv om jeg sier til datteren min "du må sitte ved bordet til alle barna er ferdige", så kan min venninne like etter la barnet sitt gå fra bordet og leke, for det er hun vant til hjemme. Før måltidet sa jeg "nå må alle vaske seg på hendene, for nå skal vi spise" og jeg gjentok litt etter, smilende, at "her i huset vasker vi hendene før vi spiser" og min venninne bare satte barnet sitt til bords uten å følge opp dette.

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, for jeg ble egentlig paff og syntes det var ganske uhøflig.''

Vi følger skikken borte, så lenge den holder husfreden i ro. Jeg bruker ikke en hyggelig lørdag hos noen venner til barneoppdragelse, men har takk og lov venner som også syns det viktigste er at vi skal ha det hyggelig.

Jeg syns faktisk litt synd på deg som klarer og ergre deg fryktelig mye over din venninne. Dette er da ikke noe å henge seg opp i.

''Hva pleier dere, når det gjelder regler "hjemme" og "borte"?''

Vi følger litt av hvert vil jeg tro. Jeg prøver som sagt, men er vi borte, syns jeg ofte der vi er er mer tolerante enn jeg selv er hjemme. Har vi besøk, må jeg innrømme at vi ikke er så nøye på det. Sikkert ikke bra, men jeg mener at både store og små skal kose seg når di er på besøk hos oss, det samme gjelder når vi er på besøk hos andre. Barn skal jo lære at ett måltid skal være hyggelig, og ikke føle at di er sent i militæret heller. Trivsel er viktig for matgleden, så hygge går forann disiplin hos oss.

Mulig jeg er slepphent, men vi koser oss om ikke annet.

''Vi følger skikken borte, så lenge den holder husfreden i ro. Jeg bruker ikke en hyggelig lørdag hos noen venner til barneoppdragelse, men har takk og lov venner som også syns det viktigste er at vi skal ha det hyggelig.''

Vel talt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men der er de jo mange barn, og kanskje flere som somler? Hos oss er det bare én somlepave, og dette barnets mor proklamerer høyt og tydelig at alle må sitte og vente på siste barn...

Sikker på at dette barnet ikke egentlig bare sitter å bruker en "herseteknikk" overnfor di andre barna da.

Denne moren (din søster?), ville jeg sagt til, du i dag prøver vi noe nytt, om ikke alle er ferdige til feks. 1800 med å spise, får di gå fra bordet. Kanskje ditt barn da får bedre matro, og får i seg den maten h*n skal ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dette barnet ikke egentlig bare sitter å bruker en "herseteknikk" overnfor di andre barna da.

Denne moren (din søster?), ville jeg sagt til, du i dag prøver vi noe nytt, om ikke alle er ferdige til feks. 1800 med å spise, får di gå fra bordet. Kanskje ditt barn da får bedre matro, og får i seg den maten h*n skal ;-D

Jo, jeg mistenker hersketeknikk;-) Jeg noterer tipset, men legger til at det ikke alltid er så lett å si ting som søstre kan oppfatte som innblanding og kritikk! ;-)

Ikke bare har jeg kun ett barn og derfor ikke er like berettiget som andre til å ha noen formening om barneoppdragelse, men jeg er dertil yngst *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg mistenker hersketeknikk;-) Jeg noterer tipset, men legger til at det ikke alltid er så lett å si ting som søstre kan oppfatte som innblanding og kritikk! ;-)

Ikke bare har jeg kun ett barn og derfor ikke er like berettiget som andre til å ha noen formening om barneoppdragelse, men jeg er dertil yngst *he he*

''Ikke bare har jeg kun ett barn og derfor ikke er like berettiget som andre til å ha noen formening om barneoppdragelse, men jeg er dertil yngst *he he*''

KJenner problemstillingen. Nå venter takk og lov lillebroren min, så nå håper jeg han overtar rollen som den uerfarene:-D Vi er totalt 4 søsken. Jeg er minste jenta, men nest yngst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke bare har jeg kun ett barn og derfor ikke er like berettiget som andre til å ha noen formening om barneoppdragelse, men jeg er dertil yngst *he he*''

KJenner problemstillingen. Nå venter takk og lov lillebroren min, så nå håper jeg han overtar rollen som den uerfarene:-D Vi er totalt 4 søsken. Jeg er minste jenta, men nest yngst....

men så får vel brodern ett til, og vips er jeg den uerfaren med kun ett barn igjen. Ser nå at det komme til å bli en kortvarig lykke :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-) Lillebroren din er jo _mann_ da, så du vil alltid være den mest uerfarne _moren_ *he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men så får vel brodern ett til, og vips er jeg den uerfaren med kun ett barn igjen. Ser nå at det komme til å bli en kortvarig lykke :-D

*ho ho*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette barnets mor hadde vært min søster hadde jeg klart sagt fra at det ikke var aktuelt med mindre det barnet fikk ut fingeren litt faderlig fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-) Lillebroren din er jo _mann_ da, så du vil alltid være den mest uerfarne _moren_ *he he*

Ja, og til tross for at jeg er 8 år eldre enn han, er det selvsagt en kjent sak at han er mer fornuftig enn meg ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lego er det, ihvertfall :-)

Ah! Begynte å lure litt, for jeg mente det var legovarianter ja. Jeg googlet på det for å finne bildet, men da jeg så det, tenkte jeg at dette måtte da være duplo.

men det er kanskje Primo det heter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Begynte å lure litt, for jeg mente det var legovarianter ja. Jeg googlet på det for å finne bildet, men da jeg så det, tenkte jeg at dette måtte da være duplo.

men det er kanskje Primo det heter??

Det het primo da være var i rett alderen, senere skiftet det navn til Lego Baby. Nå har det gått helt ut tror jeg...

Vi har selvfølgelig en kasse av det også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...