grot Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg tror du misforsto meg litt. Dette var et svar til Faure. Jeg hadde praktisert husarbeid jeg også om ungene hadde gjort noe alvorlig galt. Ok...hvis svaret ditt til Faure var ironisk så skjønte ikke jeg det.. Men du satte meg på en ide når det gjelder straff for dålig oppførsel: Fram med støvsuger og vaskefille:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 ''Jeg hadde praktisert husarbeid jeg også om ungene hadde gjort noe alvorlig galt.'' *LOL* (jada, skjønner det var en skriveleif) Huffda, slik kan det gå) Bra du skjønte hva jeg mente da:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2009 Vi har en nabo som gir husarrest i tide og utide. Helt meningsløst mener jeg. Lurer på hvordan de skal "straffe" når han fremover gjør noe alvorligere enn i dag. Han er en helt grei gutt som ikke gjør mye galt.. Jeg har aldri gitt husarrest, aldri sett behovet. Kanskje jeg ser det når de blir tenåringer, og ikke får lov til dra på fest. Men det kalles ikke husarrest kanskje.. Jeg vet ikke om det finnes noen definisjon på hva "husarrest" er, men jeg har alltid sett det for meg som at man MÅ være hjemme, uansett hva det er snakk om å gå på - vennebesøk, fest, trening osv. Kun skole er tillatt. OG at dette gjøres som straff. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Husarbeid? Enig at det kan føles som en straff, men... :-)) He he, ja enda verre faktisk;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Vi har praktisert det. Dvs ungene har visst at det er noe som heter det. De har opplevd det kanskje en gang hver- og det innebar å ikke få ha besøk, eller gå på besøk. Heller ikke bruk av data. Husarresten har aldri vart mer enn en dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg har aldri fått husarrest, ser ikke noe poeng i å innføre det her heller. Jeg ser ikke på det å bli nektet å gå på en bestemt fest som husarrest. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg fikk husarrest en gang da jeg var liten. Jeg og en annen hadde gått steder vi slett ikke hadde lov til, et fristende område med leire, men med fare for å synke nedi uten å klare å komme oss opp igjen. Da ble det husarrest på oss begge to. Men tror ikke det var ment å ha en oppdragende effekt, mer for å forsikre seg om at vi ikke gjorde det samme igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Nope. Aldri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det var da en noe snodig og bastant uttalelse synest jeg:-) Jeg fikk aldri husarrest som barn og har heller aldri praktisert det. Men jeg ser ikke på husarrest som noe ille av den grunn. Tror det kan fungere helt fint som konsekvens for dårlig oppførsel f.eks. Spesielt for barn som er av den sosiale typen og som gjerne flyr på besøk hele tiden. For enstøingen ville det ikke ha noen effekt:-) Men kan ikke se at dette er noe verre enn barne tv-nekt eller inndraging av playstation og diverse spill og andre typer av "straff" som foreldre praktiserer. Men man må jo kjenne sine barn for å vite hva som er en reell straff for dem. Nå vet jeg at noen kanskje tilter av at jeg bruker ordet straff, men jeg gjør det nå likevel. Har også sett mange foreldre som kvir seg for å iverksette konsekvenser når barna ikke oppfører seg. Jeg kan ikke i utgangspunktet si meg enig i at det er disse som er de beste foreldrene. Jeg mener vel heller at dette er foreldre som er flinke til å se hva de ønsker å se, og klarer å overse alt de ikke ønsker å se..:-) De fleste pleier vel å bruke "konsekvenser" i stedet for "straff", selv om det ikke blir riktig. Som når barnet nekter å ta på seg jakke når det er kaldt. En konsekvens av det er at barnet fryser, at barnet ikke får se barne-tv er en straff. Jeg har sans for å kalle en spade en spade. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Husarbeid? Enig at det kan føles som en straff, men... :-)) Er husarbeid egnet som straff? Det må jo gjøres, av en eller annen i familien. Å bidra til at hverdagen går rundt bør vel egentlig ikke være en straff. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Er husarbeid egnet som straff? Det må jo gjøres, av en eller annen i familien. Å bidra til at hverdagen går rundt bør vel egentlig ikke være en straff. Du må lese VKFs innlegg litt lenger opp, hvor hun har en - eh - interessant skrivefeil, for å skjønne hva jeg mener :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Du må lese VKFs innlegg litt lenger opp, hvor hun har en - eh - interessant skrivefeil, for å skjønne hva jeg mener :-)) Nå skjønner jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Niks - det er jeg ikke tilhenger av. Man kommer nok lenger med en konstruktiv samtale, vil jeg tro... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg har hatt husarrest, men husker ikke grunnen.Jeg ble sendt på loftet med beskjed om at der måtte jeg være, uten mat. Guri så sinna han var!! Min mor og han var nok ikke helt samstemte. I gulvet der jeg var var det ei lita luke på ca 10x10 cm. Der stakk min mor opp mat til meg *lol* Guttene mine har hatt hver sin husarrest når de var små. Være hjemme, enkelt og greit. Ja det virker like bra som å ta bort data el andre ting. Det går jo for det samme vel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ruskesnusk Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vi har en nabo som gir husarrest i tide og utide. Helt meningsløst mener jeg. Lurer på hvordan de skal "straffe" når han fremover gjør noe alvorligere enn i dag. Han er en helt grei gutt som ikke gjør mye galt.. Jeg har aldri gitt husarrest, aldri sett behovet. Kanskje jeg ser det når de blir tenåringer, og ikke får lov til dra på fest. Men det kalles ikke husarrest kanskje.. En slik nabo har vi også, kanskje vi bor i samme nabolag ;-) Husarrest blir praktisert som trussel og gis i tide og utide for noe jeg ofte synes er bagateller og som deg lurer jeg på hva de har tenkt å bruke den dagen det _virkelig_ ville være grunn til straffetiltak. I tillegg er det ikke helt konsekvent, slik at truslene noen ganger ikke blir gjennomført. Det skjer en sjelden gang at vi gir konsekvens i form av å ikke få lov å ha besøk eller ikke få lov til å gå på besøk, men i såfall fordi "alt annet" er forsøkt først og aldri for nåværende avtaler. Altså, hvis de alt har avtalt at de skal ha besøk eller skal på besøk, utsetter vi dem ikke for å måtte bryte en avtale. Vanligvis tar vi heller bort et privilegium som f.eks pc i en viss periode. Stort sett har det ikke vært nødvendig med noe som helst slags tiltak. Kanskje fordi de vet at det vi lover, det holder vi. De trenger ikke teste grensene våre, de vet hvor de går. I motsetning til naboens hvor grensene ser ut til flyttes fra dag til dag ut fra humør og ork til å gjennomføre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg husker godt to jenter som fikk husarest i EN HEL MÅNDED, men det var helt fortjent også. Vi gikk i 9 klasse, og disse forsvant i 2 døgn, var etterlyst av poletiet, satt igang søk, media etc. også var di med noen eldre gutter på hotelltur i Oslo. Vi andre i klassen og alle var selvsagt helt ødelagt av redsel. Så ja, sånt tull, trenger harde straffer, det er helt klart. Men husarrest for ingenting, nei det syns jeg lite om. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Nei, vi praktiserer ikke husarrest og har ingen planer om å begynne med det. Ingen av oss voksne er vant til husarrest som straffeform fra oppveksten, heller. Så langt har eventuelle sanksjoner vært knyttet tettere opp til ugjerningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Ved å praktisere husarrest så viser foreldrene at de bryr seg, og tar barnet på alvor. Det er den mor eller far som ikke setter noen grenser som er den dårlige foresatte. Vi har rikelig med grenser, og det er ungene fullstendig klar over. Men vi formidler dette helt utmerket uten bruk av husarrest. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg har aldri fått husarrest, ser ikke noe poeng i å innføre det her heller. Jeg ser ikke på det å bli nektet å gå på en bestemt fest som husarrest. ''Jeg ser ikke på det å bli nektet å gå på en bestemt fest som husarrest.'' Ikke jeg heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Jeg ser ikke på det å bli nektet å gå på en bestemt fest som husarrest.'' Ikke jeg heller. Grensesetting var ordet jeg lette etter da jeg skrev innlegget - og som jeg ikke fant og dermed måtte omformulere. Men du skjønte hva jeg mente! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.