Gjest mor og barn undersøkelsen Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Vi har fått spørsmål om vi kunne tenke oss å delta på en undersøkelse på sykehuset i Oslo, der de skal observere barnet i forskjellige settinger som skal brukes til forskning. Det var mange tilfeldig utvalgte barn som fikk tilbudet. Har noen av dere vært med på dette? Vi har meldt oss på for synes det er viktig å stille opp hvis det kan bidra til å hjelpe forskningen, men hadde vært artig å høre litt mer om det hvis dere har erfaringer:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvis den heter mor og barn undersøkelsen, så var det nok den jeg var/er med på ja! Du får noen eeeeendeløst detaljerte spørreskjemaer ang mat og vitaminer og slikt;-) Nesten håpløst å svare helt korrekt på, men det forstår de jo også... Mye annet du må svare på også, men det er helt greie spørsmål. Avkryssing for det meste. Husker jammen ikke hvor mange jeg har fylt ut nå, men mener det er tre. Minst ett mens jeg gikk gravid. Det ene var delt i to - ett til hver av foreldrene. Litt om hvordan forholdet oss imellom var og slikt... Så tar de en prøve av navlestrengen etter at barnet er født, og en blodprøve av deg. Jeg kan ikke huske at de tok noe blod fra meg, så de tok nok av en av de ørten andre blodprøvene man tar etter en fødsel:-) Noe spes du lurer på? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Vi var med, og en stund svarte jeg samvittighetsfullt på de detaljerte spørreskjemaene. Men det kom stadig nye skjemaer i posten, og jeg må beskjemmet innrømme at jeg falt av etterhvert . Veldig dumt, egentlig, en burde jo støtte slik forskning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Vi var med, og en stund svarte jeg samvittighetsfullt på de detaljerte spørreskjemaene. Men det kom stadig nye skjemaer i posten, og jeg må beskjemmet innrømme at jeg falt av etterhvert . Veldig dumt, egentlig, en burde jo støtte slik forskning. Jeg er også med der, hvor lenge får man disse skjemaene igjen? Frem til tre år? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor og barn undersøkelsen Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hvis den heter mor og barn undersøkelsen, så var det nok den jeg var/er med på ja! Du får noen eeeeendeløst detaljerte spørreskjemaer ang mat og vitaminer og slikt;-) Nesten håpløst å svare helt korrekt på, men det forstår de jo også... Mye annet du må svare på også, men det er helt greie spørsmål. Avkryssing for det meste. Husker jammen ikke hvor mange jeg har fylt ut nå, men mener det er tre. Minst ett mens jeg gikk gravid. Det ene var delt i to - ett til hver av foreldrene. Litt om hvordan forholdet oss imellom var og slikt... Så tar de en prøve av navlestrengen etter at barnet er født, og en blodprøve av deg. Jeg kan ikke huske at de tok noe blod fra meg, så de tok nok av en av de ørten andre blodprøvene man tar etter en fødsel:-) Noe spes du lurer på? ja vi har også svart på masse spørsmål opp igjennom, men fikk en tlf. om vi kunne tenke oss å komme inn til Oslo på sykehuset der med barnet for at de kunne observere de, leke med de etc, for å se hvordan barn reagerer. Var visst i forhold til autisme. (vårt barn har ikke det, men de trenger både barn med autistiske trekk og de uten). Så bare lurte på om noen andre hadde vært med på det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg er også med der, hvor lenge får man disse skjemaene igjen? Frem til tre år? Enda mye lenger, tror jeg.... husker ikke lenger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 ja vi har også svart på masse spørsmål opp igjennom, men fikk en tlf. om vi kunne tenke oss å komme inn til Oslo på sykehuset der med barnet for at de kunne observere de, leke med de etc, for å se hvordan barn reagerer. Var visst i forhold til autisme. (vårt barn har ikke det, men de trenger både barn med autistiske trekk og de uten). Så bare lurte på om noen andre hadde vært med på det:-) Ok, da missforstod jeg:-) Nei, den delen har jeg ikke vært med på! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Enda mye lenger, tror jeg.... husker ikke lenger. Urgh... Ja ja, har man først hengt seg på! Det krevde myyye mot for å ta den første blodprøven da jeg gikk gravid, så nå akter jeg ikke å backe ut;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Urgh... Ja ja, har man først hengt seg på! Det krevde myyye mot for å ta den første blodprøven da jeg gikk gravid, så nå akter jeg ikke å backe ut;-) Bra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Er det Autismestudien (ABC) eller ADHD-studien du mener? ADHD-prosjektet er tester / oppgaver som barnet gjør. Omtrent som på helsestasjonen, men flere forskjellige. Dette foregår på Ullevål. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5565:0:15,4428:1:0:0:::0:0 ABC-studien er på Nic Waal-instituttet. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5631&MainArea_5661=5631:0:15,2974:1:0:0:::0:0&MainLeft_5631=5757:42367::1:5641:1:::0:0 Begge inkluderer undersøkelser foretatt av leger og andre fagfolk. Til begge studiene trenger man en kontrollgruppe som ikke har symptomer på noe som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor og barn undersøkelsen Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Er det Autismestudien (ABC) eller ADHD-studien du mener? ADHD-prosjektet er tester / oppgaver som barnet gjør. Omtrent som på helsestasjonen, men flere forskjellige. Dette foregår på Ullevål. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5565:0:15,4428:1:0:0:::0:0 ABC-studien er på Nic Waal-instituttet. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5631&MainArea_5661=5631:0:15,2974:1:0:0:::0:0&MainLeft_5631=5757:42367::1:5641:1:::0:0 Begge inkluderer undersøkelser foretatt av leger og andre fagfolk. Til begge studiene trenger man en kontrollgruppe som ikke har symptomer på noe som helst. Tusen takk for svar, det var akkurat det jeg tenkte på, den angående autisme. Har dere vært på noen av disse undersøkelsene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Tusen takk for svar, det var akkurat det jeg tenkte på, den angående autisme. Har dere vært på noen av disse undersøkelsene? Nei, men jeg kjenner litt til den andre (ADHD-studien) fra en annen kant (jobbsammenheng). Mine unger er for store til å være Mor og barn-deltakere. Men jeg leverte "frisk" (ikke-allergisk) bæsj fra minstemann til utviklerne av Nutramigen (MME for melkeallergikere) i sin tid... Jeg anbefaler å delta hvis dere har anledning. Men regn med å fylle ut et ekstra skjema eller to. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Jeg er også med der, hvor lenge får man disse skjemaene igjen? Frem til tre år? 7 år foreløpig - men det blir sjeldnere etter hvert tror 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 7 år foreløpig - men det blir sjeldnere etter hvert tror Åhhhhhhhh, 7 ÅR???!! Det blir maaaaange vitaminer på den tiden altså;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Åhhhhhhhh, 7 ÅR???!! Det blir maaaaange vitaminer på den tiden altså;-) Ja, du må huske på å holde rede på antall vitaminer, brødskiver og fiskemåltider pr. uke fram til da :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.