Gjest ufffffffffffffffffi Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Babyen min er liten ennå, men har tenkt litt frem i tid nå som jeg skal begynne å jobbe igjen. Jobber 100 % - må nesten jobbe så pass av økonomiske grunner, dessuten er det vanskelig å tilpasse jobben så jeg kan jobbe mindre, de er avhengig av å ha noen der 100 % og det er vanskelig å dele stillingen med noen.. og mannen min jobber også 100 % og er mye borte. Men det er ikke det dette dreier seg om... Hvordan klarer dere andre som jobber 100 % det.. f.eks. å arrangere bursdagsselskap på en hverdag? Å følge knøttet til trening osv... Vi er ikke hjemme før halv fem hver dag, og leggetid kl 19. Legger dere ungene deres kl 19 hver kveld, eller er det passe å legge kl 20 når de er litt større? Vi står opp i seks halv syv tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Bursdag: Enten tar jeg en feriedag den dagen selskapet skal være, eller så forskyves det til nærmeste lørdag. ( Fryktelig politisk ukorrekt å si at det er jeg og ikke pappaen som evnt tar feriedag, men på barneselskapsarrangementsfronten når han ikke opp gitt... ;-)) Leggetid: Mellom kl 1930 og 2030. Vi har en førsteklassing og en snart femåring, og leggetiden har egentlig ikke forskjøvet seg noe særlig de siste par årene. Det som gjør vår hverdag levelig er fleksitid. En av oss går på jobb ekkelt tidlig, den andre følger i barnehage. Så kan førstemann ut bli førstemann hjem igjen. Vi har 2 ettermiddager med fritidsaktiviteter. Det er stress! Det er et puslespill å få inn middag og leksetid, samt helst barne-tv i tillegg. ;-) Men kutter ikke ut aktivitetene heller, for ser at ungene koser seg, og og har utbytte av både fysisk aktivitet og det andre de lærer der. Våre aktiviteter, trening osv, blir i størst mulig grad gjort etter kl 2000. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Her er noen stikkord: Regn med å stå opp på den tiden i mange år framover, så rekker dere mer uten stress enn om dere sover bort morgenen En av foreldrene tar morgenstellet og leverer barnet, den andre drar tidlig på jobb, henter barnet og lager middag Skal de i bursdag, får de mat der - spis en barneuvennlig middag selv mens de er i selskapet Er det tidsnød, ta med selskapstøyet i barnehagen og dra rett til bursdagen Når de blir store nok til fritidsaktiviteter, har de vanligvis sluttet å legge seg kl. 19 De voksnes egne aktiviteter er å betrakte som "frikveld" når man har barn, bli f.eks. enige om én hver pr. uke I mai/juni og desember forter man seg hele tiden En gang vil du tenke på denne tiden som den koselige perioden da barna var små 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 ''Hvordan klarer dere andre som jobber 100 % det.. f.eks. å arrangere bursdagsselskap på en hverdag? '' Det greier vi rett og slett ikke, så det har vi ikke en gang prøvd på. Neste bursdager har vi til og med tenkt å "outsource" til nærmeste lekeland el. l - første gang, men i år blir det sånn. Når det gjelder fritidsaktiviteter, så har ikke noen av våre begynt med det før de var litt større, og dermed legger de seg senere enn 1900. Vi har begge 2,25 timers reisevei i tillegg, hver dag - og for oss er det å stå opp kl. 0600 luksus. Den som skal hente, står opp kl. 0500 for å rekke å være på jobb kl. 0700. Det er et forferdelig kjør, men det går jo. Det er ikke ungene som lider, men vi voksne er slitne. Men det er jo bare en fase. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Her er noen stikkord: Regn med å stå opp på den tiden i mange år framover, så rekker dere mer uten stress enn om dere sover bort morgenen En av foreldrene tar morgenstellet og leverer barnet, den andre drar tidlig på jobb, henter barnet og lager middag Skal de i bursdag, får de mat der - spis en barneuvennlig middag selv mens de er i selskapet Er det tidsnød, ta med selskapstøyet i barnehagen og dra rett til bursdagen Når de blir store nok til fritidsaktiviteter, har de vanligvis sluttet å legge seg kl. 19 De voksnes egne aktiviteter er å betrakte som "frikveld" når man har barn, bli f.eks. enige om én hver pr. uke I mai/juni og desember forter man seg hele tiden En gang vil du tenke på denne tiden som den koselige perioden da barna var små ''Når de blir store nok til fritidsaktiviteter, har de vanligvis sluttet å legge seg kl. 19'' Jeg har aldri hatt barn som har lagt seg kl 19...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Vedr bursdagsselskap på hverdager (- aban ga gode råd om hvordan man rekker det hos andre, men hvis du skal arrangere selv: Jeg syntes ikke at problemet var å rekke å ordne til selv, for mye kan gjøres dagen før, og man serverer jo mat til barna slik at man slipper å ha middag først. Men problemet var at små barn ikke orker å ha selskap etter en lang dag i barnehagen. Man bør derfor ofte vente med bursdagsselskap etter barnehagetid til de blir litt større. Ellers kjenner jeg igjen tanken - husker jeg før jeg fikk barn lurte veldig på om jeg ville klare å _huske_ alt, fra mating til stelling til det å foreta de riktige innkjøpene. Men man gjor jo selvsagt det, da, he he, som du jo allerede vet. Og slik blir det med det som skjer etter man har begynt å jobbe igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vedr bursdagsselskap på hverdager (- aban ga gode råd om hvordan man rekker det hos andre, men hvis du skal arrangere selv: Jeg syntes ikke at problemet var å rekke å ordne til selv, for mye kan gjøres dagen før, og man serverer jo mat til barna slik at man slipper å ha middag først. Men problemet var at små barn ikke orker å ha selskap etter en lang dag i barnehagen. Man bør derfor ofte vente med bursdagsselskap etter barnehagetid til de blir litt større. Ellers kjenner jeg igjen tanken - husker jeg før jeg fikk barn lurte veldig på om jeg ville klare å _huske_ alt, fra mating til stelling til det å foreta de riktige innkjøpene. Men man gjor jo selvsagt det, da, he he, som du jo allerede vet. Og slik blir det med det som skjer etter man har begynt å jobbe igjen. Du har visst lakenskrekk slik som meg du:-) Jeg skal stå opp 7.15, men finnes ikke trøtt nå. Angrer når klokka ringer i morgen. Typisk meg det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Du har visst lakenskrekk slik som meg du:-) Jeg skal stå opp 7.15, men finnes ikke trøtt nå. Angrer når klokka ringer i morgen. Typisk meg det:-) Jeg skal også opp da....;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg skal også opp da....;-) Nå skal jeg presse meg i seng. Godnatt;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Nå skal jeg presse meg i seng. Godnatt;-) Godnatt:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sånn er det i småbarnsperioden gitt. Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg har valgt å ikke jobbe fullt. En dag fri i uka kan de aller fleste klare å få karret seg til i jobben sin! Man mister ikke jobben på grunn av en dag mindre. Og pengemessig så kan man kutte ut røyk/alkohol eller spising ute en søndag eller en annen luksusting, og vips har du ikke problemer med å tjene mindre. Når det er sagt, så må du regne med et slit uten like. Mine venner som jobber hele uka er utslitte når helga kommer. Og da skal huset ryddes! Jeg kan ihvertfall gjøre dette på min fridag og gjøre de fleste innkjøpene i tillegg så helga blir frigjort til kos med familien. Våre barn har alltid lagt seg mellom halv 7 og 7 fordi de har vært trøtte på den tiden. Det forandret seg ikke for den ene før skolen begynte. Men barnehagebarnet legger seg fortsatt på den tiden selvom han er snart 6 år. Vi hadde aldri orket selskap i hverdagen hvis det hadde vært full jobbing, men hadde lagt selskapet til nærmeste lørdag. Det er det mange som gjør slik at begge foreldrene kan være hjemme og hjelpe til. Dessuten kan du nesten glemme å ha dine egne fritidsaktiviteter i denne perioden som kommer. _Du vil være altfor utslitt til å orke å være med på noen, og husk du skal også være kone og kjæreste, så du må pleie forholdet og kose deg sammen med mannen din på kveldene de få timene dere har alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Akkurat slik har vi det også, og det krever en del smidighet og planlegging, men det går! Bursdagselskaper har jeg aldri tenkt på noe som problem. Det meste gjøres klart dagen før, så holder det å avspasere en time eller to (når man har mulighet til det). Og ingen vits i å begynne med bursdagsselsaper for barnehagevenner før de er 3-4 år, så du har god tid til å tenke på dette . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Hvordan klarer dere andre som jobber 100 % det.. f.eks. å arrangere bursdagsselskap på en hverdag? '' Det greier vi rett og slett ikke, så det har vi ikke en gang prøvd på. Neste bursdager har vi til og med tenkt å "outsource" til nærmeste lekeland el. l - første gang, men i år blir det sånn. Når det gjelder fritidsaktiviteter, så har ikke noen av våre begynt med det før de var litt større, og dermed legger de seg senere enn 1900. Vi har begge 2,25 timers reisevei i tillegg, hver dag - og for oss er det å stå opp kl. 0600 luksus. Den som skal hente, står opp kl. 0500 for å rekke å være på jobb kl. 0700. Det er et forferdelig kjør, men det går jo. Det er ikke ungene som lider, men vi voksne er slitne. Men det er jo bare en fase. ''Vi har begge 2,25 timers reisevei i tillegg, hver dag '' Det var voldsomt! Men vet jo om folk som har det slik, et par kolleger også. Tror ikke jeg hadde greid det i småbarnsfasen - men alt går jo når man må. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg har valgt å ikke jobbe fullt. En dag fri i uka kan de aller fleste klare å få karret seg til i jobben sin! Man mister ikke jobben på grunn av en dag mindre. Og pengemessig så kan man kutte ut røyk/alkohol eller spising ute en søndag eller en annen luksusting, og vips har du ikke problemer med å tjene mindre. Når det er sagt, så må du regne med et slit uten like. Mine venner som jobber hele uka er utslitte når helga kommer. Og da skal huset ryddes! Jeg kan ihvertfall gjøre dette på min fridag og gjøre de fleste innkjøpene i tillegg så helga blir frigjort til kos med familien. Våre barn har alltid lagt seg mellom halv 7 og 7 fordi de har vært trøtte på den tiden. Det forandret seg ikke for den ene før skolen begynte. Men barnehagebarnet legger seg fortsatt på den tiden selvom han er snart 6 år. Vi hadde aldri orket selskap i hverdagen hvis det hadde vært full jobbing, men hadde lagt selskapet til nærmeste lørdag. Det er det mange som gjør slik at begge foreldrene kan være hjemme og hjelpe til. Dessuten kan du nesten glemme å ha dine egne fritidsaktiviteter i denne perioden som kommer. _Du vil være altfor utslitt til å orke å være med på noen, og husk du skal også være kone og kjæreste, så du må pleie forholdet og kose deg sammen med mannen din på kveldene de få timene dere har alene. ''En dag fri i uka kan de aller fleste klare å få karret seg til i jobben sin!'' Faktisk ikke. Jeg jobber 80%, men har ikke mulighet til å ta det i form av 4-dagers uke, må jobbe kortere dager. ''Og pengemessig så kan man kutte ut røyk/alkohol eller spising ute en søndag eller en annen luksusting, og vips har du ikke problemer med å tjene mindre.'' Du er klar over at en fridag i uka faktisk er en lønnskutt på 1/5? Noe som er ganske mye for mange. Men det er mulig at du pleide å røyke/drikke bort såpass mye av lønna di? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Når de blir store nok til fritidsaktiviteter, har de vanligvis sluttet å legge seg kl. 19'' Jeg har aldri hatt barn som har lagt seg kl 19...;-) Ikke jeg heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Du trenger ikke arrangere bursdag på en hverdag vet du. Gutta mine er 4 og 7 og jeg har fortsatt ikke arrangert selskap på en hverdag etter skole og barnehage. Da er de altfor slitne til å ha noe glede av et selskap. Jeg har til og med skippet selskap på ettermiddagen. Synest ikke det hører noe sted hjemme at 3 eller 4-åringer blir bedt i selskap på ettermiddagen etter en lang dag i barnehagen, til et selskap som starter klokka fem eller seks. Her i huset er det storebror som trenger mest søvn og han legger seg fortsatt klokka sju-halv åtte. Av fritidsaktiviteter har han bare vært med på fotball en sesong, trening fra seks til sju. Det tror jeg gikk bra fordi dette selvsagt foregår i sommerhalvåret, da er det lysere og barna blir litt mer våkne på kveldstid. Hadde dette vært i mørketida så tror jeg ikke gutten hadde orket:-( Og du har fortsatt god tid til å planlegge bursdagsselskap. Her er det ingen som arrangerer med gjester frra barnehagen før 4-årsdagen. Mange venter også til de er fem. Man gjør seg mange bekymringer når man går hjemme om hvordan ting skal bli etter at man er begynt i jobb. Men det meste går seg til selv om det for mange er en veldig travel periode. Jeg er i en jobb der det er helt greitt å jobbe deltid og kunne dermed ikke tenkt meg å være i full jobb, det ville gitt meg en hverdag jeg ikke kunne leve med. Men jeg er også enslig hele uka da, med en mann som pendler. Du må finne en løsning som passer for dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg har valgt å ikke jobbe fullt. En dag fri i uka kan de aller fleste klare å få karret seg til i jobben sin! Man mister ikke jobben på grunn av en dag mindre. Og pengemessig så kan man kutte ut røyk/alkohol eller spising ute en søndag eller en annen luksusting, og vips har du ikke problemer med å tjene mindre. Når det er sagt, så må du regne med et slit uten like. Mine venner som jobber hele uka er utslitte når helga kommer. Og da skal huset ryddes! Jeg kan ihvertfall gjøre dette på min fridag og gjøre de fleste innkjøpene i tillegg så helga blir frigjort til kos med familien. Våre barn har alltid lagt seg mellom halv 7 og 7 fordi de har vært trøtte på den tiden. Det forandret seg ikke for den ene før skolen begynte. Men barnehagebarnet legger seg fortsatt på den tiden selvom han er snart 6 år. Vi hadde aldri orket selskap i hverdagen hvis det hadde vært full jobbing, men hadde lagt selskapet til nærmeste lørdag. Det er det mange som gjør slik at begge foreldrene kan være hjemme og hjelpe til. Dessuten kan du nesten glemme å ha dine egne fritidsaktiviteter i denne perioden som kommer. _Du vil være altfor utslitt til å orke å være med på noen, og husk du skal også være kone og kjæreste, så du må pleie forholdet og kose deg sammen med mannen din på kveldene de få timene dere har alene. Jeg synes du overdriver. Verken det økonomiske regnestykket, slitet eller leggetidene stemmer med mine egne erfaringer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Våre har begynt med faste aktiviteter siste året i barnehagen, og da har det vært direkte fra barnehage og til aktivitet (allidrett, like ved barnehagen). Har hatt med litt mat og tøy for skift. Det har fungert helt fint. Barnebursdager: Begynte også med dette siste året i barnehagen, 17-19-bursdag på hverdag. Før det hadde vi bursdagene på en helgedag. Begge går nå på skolen, men vi har foreløpig bare hatt èn bursdag. Den tok vi rett fra skolen - alle kom hjem med buss - og det var superkjekt. Siden jeg er hjemme, tok gubben seg fri fra kl 14.00 den dagen, slik at vi hadde noen friske hender da åsgårdsreien slo inn. :-) Hadde ikke jeg vært hjemme, hadde vi nok lagt bursdagene til en helgedag. Leggetider for ungene endrer seg gjerne med tiden, og godt er det. 1. klassingen vår gikk på svømmekurs før jul, og da var hun ikke ferdig med dusjing etterpå før kl 20.00. Det var seint nok, da, men det gikk det òg. Det hadde _ikke_ gått for bare ett år siden. De fleste ting finner man løsninger på, og husk - det er mye tid spart i gode rutiner. Og ikke minst - arbeidsdeling de voksne imellom. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg har valgt å ikke jobbe fullt. En dag fri i uka kan de aller fleste klare å få karret seg til i jobben sin! Man mister ikke jobben på grunn av en dag mindre. Og pengemessig så kan man kutte ut røyk/alkohol eller spising ute en søndag eller en annen luksusting, og vips har du ikke problemer med å tjene mindre. Når det er sagt, så må du regne med et slit uten like. Mine venner som jobber hele uka er utslitte når helga kommer. Og da skal huset ryddes! Jeg kan ihvertfall gjøre dette på min fridag og gjøre de fleste innkjøpene i tillegg så helga blir frigjort til kos med familien. Våre barn har alltid lagt seg mellom halv 7 og 7 fordi de har vært trøtte på den tiden. Det forandret seg ikke for den ene før skolen begynte. Men barnehagebarnet legger seg fortsatt på den tiden selvom han er snart 6 år. Vi hadde aldri orket selskap i hverdagen hvis det hadde vært full jobbing, men hadde lagt selskapet til nærmeste lørdag. Det er det mange som gjør slik at begge foreldrene kan være hjemme og hjelpe til. Dessuten kan du nesten glemme å ha dine egne fritidsaktiviteter i denne perioden som kommer. _Du vil være altfor utslitt til å orke å være med på noen, og husk du skal også være kone og kjæreste, så du må pleie forholdet og kose deg sammen med mannen din på kveldene de få timene dere har alene. ''Når det er sagt, så må du regne med et slit uten like.'' Du, du drar'n vel langt, da. Ikke alle har slitt seg ut i småbarnsperioden, selv om man har jobbet både 100 og 150 prosent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Hvordan klarer dere andre som jobber 100 % det.. f.eks. å arrangere bursdagsselskap på en hverdag? '' Det greier vi rett og slett ikke, så det har vi ikke en gang prøvd på. Neste bursdager har vi til og med tenkt å "outsource" til nærmeste lekeland el. l - første gang, men i år blir det sånn. Når det gjelder fritidsaktiviteter, så har ikke noen av våre begynt med det før de var litt større, og dermed legger de seg senere enn 1900. Vi har begge 2,25 timers reisevei i tillegg, hver dag - og for oss er det å stå opp kl. 0600 luksus. Den som skal hente, står opp kl. 0500 for å rekke å være på jobb kl. 0700. Det er et forferdelig kjør, men det går jo. Det er ikke ungene som lider, men vi voksne er slitne. Men det er jo bare en fase. Vi har alltid feiret dagene til barna med bursdagsselskap med vennene deres fra bhg de dagene de faktisk har bursdag - fra de fyllte 4. Det har så langt vært på hverdager. Før det er det ikke noe poeng synes jeg. Holder i lange baner med familebursdag da. Jeg har som regel tatt hjemmekontor - med noe avspassering. Jeg jobber mens kaken står i ovnen - mens den kjøler seg etc. Samme med gelé. Handlet inn alt kvelden før. Har ikke vært noe stress det. Må innrømme at lekelandbursdag er siste sort for meg. En av barna var nettopp på sin 4. lekeland bursdag, og det var ikke stas. Barna var inne i et trist mørkt rom - ingen pynter seg selvsagt, for det er ikke praktisk når de skal farte rundt og hoppe, løpe, leke - som de gjør -sammen med alle de andre barna som er i lokalet. I tillegg ligger nærmeste lekeland 20 min unna, slik at det blir mye kjøring. Nei, for min del er lekeland bursdagene bare pes... Men det er sikkert noen som synes det er kjempestas! Jeg er tilhenger av de gode gamle bursdagene med pølse, is og kake, og kan ikke skjønne hvorfor alle på død og liv må ha temabursdag - som ofte koster oss foreldre dyrt i anskaffelse av antrekk/utstyr.... For øvrig - ikke bare fint med helgebursdag heller: Vi hadde i utgangspunktet tenkt noen hyggelige familieaktiviteter i helgen - som gikk ut fordi det var bursdagsselskap både lørdag og søndag - midt på dagen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.