Gå til innhold

Tidsklemma?

Gjest ufffffffffffffffffi

Anbefalte innlegg

Gjest lett for deg å si

Jeg har valgt å ikke jobbe fullt. En dag fri i uka kan de aller fleste klare å få karret seg til i jobben sin! Man mister ikke jobben på grunn av en dag mindre. Og pengemessig så kan man kutte ut røyk/alkohol eller spising ute en søndag eller en annen luksusting, og vips har du ikke problemer med å tjene mindre.

Når det er sagt, så må du regne med et slit uten like. Mine venner som jobber hele uka er utslitte når helga kommer. Og da skal huset ryddes! Jeg kan ihvertfall gjøre dette på min fridag og gjøre de fleste innkjøpene i tillegg så helga blir frigjort til kos med familien.

Våre barn har alltid lagt seg mellom halv 7 og 7 fordi de har vært trøtte på den tiden. Det forandret seg ikke for den ene før skolen begynte. Men barnehagebarnet legger seg fortsatt på den tiden selvom han er snart 6 år.

Vi hadde aldri orket selskap i hverdagen hvis det hadde vært full jobbing, men hadde lagt selskapet til nærmeste lørdag. Det er det mange som gjør slik at begge foreldrene kan være hjemme og hjelpe til.

Dessuten kan du nesten glemme å ha dine egne fritidsaktiviteter i denne perioden som kommer. _Du vil være altfor utslitt til å orke å være med på noen, og husk du skal også være kone og kjæreste, så du må pleie forholdet og kose deg sammen med mannen din på kveldene de få timene dere har alene.

jeg røker/DRIKKER ikke og vi går aldri ut på restaurant, så vi har ikke slike luksuser å kutte ut... å få fri en dag i uka er umulig både på min og hans jobb, de får ikke tak i vikar eller en til å jobbe bare en dag i uka.

dessuten er jobben min sånn at man må ha kontroll over hva som skjer hele uka, er man vekke en dag så misser man en god del...

jobber er forskjellig...

og de på jobben er veldig avhengig av å ha meg der hver mandag-fredag 8-1530.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

14

• morsan

9

• trollemor;o)

9

• Lillemus

7

Jeg har valgt å ikke jobbe fullt. En dag fri i uka kan de aller fleste klare å få karret seg til i jobben sin! Man mister ikke jobben på grunn av en dag mindre. Og pengemessig så kan man kutte ut røyk/alkohol eller spising ute en søndag eller en annen luksusting, og vips har du ikke problemer med å tjene mindre.

Når det er sagt, så må du regne med et slit uten like. Mine venner som jobber hele uka er utslitte når helga kommer. Og da skal huset ryddes! Jeg kan ihvertfall gjøre dette på min fridag og gjøre de fleste innkjøpene i tillegg så helga blir frigjort til kos med familien.

Våre barn har alltid lagt seg mellom halv 7 og 7 fordi de har vært trøtte på den tiden. Det forandret seg ikke for den ene før skolen begynte. Men barnehagebarnet legger seg fortsatt på den tiden selvom han er snart 6 år.

Vi hadde aldri orket selskap i hverdagen hvis det hadde vært full jobbing, men hadde lagt selskapet til nærmeste lørdag. Det er det mange som gjør slik at begge foreldrene kan være hjemme og hjelpe til.

Dessuten kan du nesten glemme å ha dine egne fritidsaktiviteter i denne perioden som kommer. _Du vil være altfor utslitt til å orke å være med på noen, og husk du skal også være kone og kjæreste, så du må pleie forholdet og kose deg sammen med mannen din på kveldene de få timene dere har alene.

Jøss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går så fint, så. Man kommer inn i rutiner etterhvert og da går ting som regel av seg selv.

Vi har begge jobbet 100% og har lang reisevei til jobben og hver vår hobby og har klart oss bra. Selvfølgelig er man sliten i blandt, men det blir også en vane:-)

Vi deler oss slik at en reiser tidlig på jobb og kan hente litt tidligere i barnehagen/sfo. Den andre tar morgenstell og levering og jobber litt lenger på ettermiddagen.

Barnebursdager har vi hatt i helgene helt til nå når barna er 8 og 10.

Eldstemann hos oss begynte ikke med aktiviter før han begynte på skolen, yngstemann litt tidligere. Aktivitetene for den aldersgruppen er som regel fra 17-18 og det kan bli litt travelt å få i seg middagen før det, så vi har ofte bare tatt en brødskive før og heller spist middag etterpå.

Til tross for at barna har to aktiviteter hver og vi voksne har hver vår hobby som tar en kveld i uken, spiser vi felles middag de fleste dagene i uken, men noen dager spiser bare en av oss voksne med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok jeg en av "luksusmammane" her. Jeg jobber stort sett kun ca.60%, men jeg er stort sett innom jobben hver eneste dag, så det kjennes ikke akuratt slik ut bestandig. Men du, jeg klager ikke, mener bare og beundre superfamiliene med to i full jobb og alt på skinner hele tiden.

Vi har til nå hatt bursdagene til Poden i helgen, men dette året (sistekull i barnehagen) hadde vi det en uke dag. Rett etter barnehagen, lånt ett lite hus som tilhører barnehagen, grilling av pølser ute og spiste kaker inne. Helt genialt.

Poden går nå på to aktiviteter i uka (har vært 1 frem til nå), allidrett og slalom. Allidretten er på mandager, da prøver jeg å ha laget klar middagen dagen før, eller ha noe lettvint, slalom på torsdager, begynner litt senere, så da har vi bedre tid. Blir det for mye med to, dropper han ut av allidretten den tiden slalomen er, vi står tross alt endel slalom alle sammen, så det har førstepri vinterhalvåret. Sesongen er jo i tillegg nokså kort.

Vi passer på å få litt tid til å nyte denne perioden, og etterhvert blir di jo mer selvstendige og leker mer alene, mens vi får gjort andre ting. Så det ordner seg. Bare ikke sett målene for høyt for deg selv. Det er viktigere med hygge, en å fremstå for alle som en superfamilie.

Ha en flott uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når de blir store nok til fritidsaktiviteter, har de vanligvis sluttet å legge seg kl. 19''

Jeg har aldri hatt barn som har lagt seg kl 19...;-)

Jeg tror mine la seg i 19-tida da de var _ettåringer_ Men i den perioden var ikke fritidsaktivitetene så dominerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mine la seg i 19-tida da de var _ettåringer_ Men i den perioden var ikke fritidsaktivitetene så dominerende.

''Men i den perioden var ikke fritidsaktivitetene så dominerende.''

*he he* Bare babygym på tirsdag og babysang på torsdag? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Men i den perioden var ikke fritidsaktivitetene så dominerende.''

*he he* Bare babygym på tirsdag og babysang på torsdag? ;-)

Nånei :-) Begge mine har gått glipp av denne fantastiske babysvømmingen. Babysang trenger jeg ikke gå ut av huset for, det klarer jeg selv.

Jeg tror mine ungers første fritidsaktivitet var foreldre-og-barn-trening på Friskis og Svettis. Det var på lørdager, og ikke for babyer. Så trente jeg selv rett etterpå, mens de så på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi jobber noe mer enn fullt begge to, og jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen i beskrivelsen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvordan klarer dere andre som jobber 100 % det.. f.eks. å arrangere bursdagsselskap på en hverdag?''

Vi arrangerer bursdag i helger...

''Å følge knøttet til trening osv... Vi er ikke hjemme før halv fem hver dag, og leggetid kl 19.''

Mine har aldri lagt seg kl 19, men... Uansett er det ikke noe behov for barna å gå på trening i tillegg til barnehage når de er så små at de legger seg kl 19.

''Legger dere ungene deres kl 19 hver kveld, eller er det passe å legge kl 20 når de er litt større? Vi står opp i seks halv syv tiden.''

Våre to la seg ca. 19:30 da de gikk på småbarnsavdeling i barnehagen. Nå legger minsten seg ca. 20:30 og den eldste litt senere (5 og 8 år) Men vi står opp kl 7.

Dere må finne en måte å organisere dagen på som passer dere. En leverer og en henter, f.eks. Noen ganger kan man alliere seg med andre for henting hvis en av foreldrene er bortreist, f.eks. Det løser seg nok, skal du se :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse i det hele tatt - heldigvis.

Jobber 100% og har etterhvert funnet en balanse i hverdagen.

Bursdager på hverdager har jeg aldri hatt ambisjoner om å få til. De blir arrangert på lørdager. Fritidsaktiviteter styres hardt, noe som er nødvendig med 3 barn og en mor som ønsker å trene selv også. Selv om jeg prioroterer fritidsaktiviteter til meg selv har jeg forsatt tid til å være mor og kone, men det går helt klart ut over TV-titting og vennebesøk.

De to minste legger seg stort sett til 20.00.

Står opp kl 06.00 for å kunne levere i barnehagen og være på jobb til 08.00 og er hjemme igjen ca 17.00. Prøver å ta litt husarbeid litt etterhvert utover uken, slik at det ikke blir så mye å gjøre i helgene, da ungene som oftes skal ut på ett eller annet da. Ja, en er sliten etter en arbeidsuke, men ikke verre enn at det kommer seg etter en god natts søvn litt ut over morgenkvisten. Heldigvis ser det ut som jeg får litt mer avlastning fra mannen etterhvert, siden han nå ser ut til å slutte på sjøen og få seg en landjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, og jeg lurer på om min sjuåring noen gang klarer å holde seg oppe til klokka åtte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, og jeg lurer på om min sjuåring noen gang klarer å holde seg oppe til klokka åtte:-)

Mine to har veldig forskjellig søvnbehov. Den yngste er født med lakenskrekk, den eldste er et murmeldyr. Så nå som sistnevnte er tenåring og gjerne snur døgnet litt, er det ingen som vil gå og legge seg om kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sånn er det småbarnsperioden

Jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse i det hele tatt - heldigvis.

Jobber 100% og har etterhvert funnet en balanse i hverdagen.

Bursdager på hverdager har jeg aldri hatt ambisjoner om å få til. De blir arrangert på lørdager. Fritidsaktiviteter styres hardt, noe som er nødvendig med 3 barn og en mor som ønsker å trene selv også. Selv om jeg prioroterer fritidsaktiviteter til meg selv har jeg forsatt tid til å være mor og kone, men det går helt klart ut over TV-titting og vennebesøk.

De to minste legger seg stort sett til 20.00.

Står opp kl 06.00 for å kunne levere i barnehagen og være på jobb til 08.00 og er hjemme igjen ca 17.00. Prøver å ta litt husarbeid litt etterhvert utover uken, slik at det ikke blir så mye å gjøre i helgene, da ungene som oftes skal ut på ett eller annet da. Ja, en er sliten etter en arbeidsuke, men ikke verre enn at det kommer seg etter en god natts søvn litt ut over morgenkvisten. Heldigvis ser det ut som jeg får litt mer avlastning fra mannen etterhvert, siden han nå ser ut til å slutte på sjøen og få seg en landjobb.

Bra for deg at du ikke er utslitt med full jobb og små barn. Men hvis du ser deg rundt og leser her inne så er det virkelig mange som sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sånn er det i småbarnsperioden

Vi jobber noe mer enn fullt begge to, og jeg kjenner meg heldigvis ikke igjen i beskrivelsen din :)

Da er du ekstremt heldig. Mange folk rundt deg og også her inne som skriver, er ganske så utslitt når uken er omme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg røker/DRIKKER ikke og vi går aldri ut på restaurant, så vi har ikke slike luksuser å kutte ut... å få fri en dag i uka er umulig både på min og hans jobb, de får ikke tak i vikar eller en til å jobbe bare en dag i uka.

dessuten er jobben min sånn at man må ha kontroll over hva som skjer hele uka, er man vekke en dag så misser man en god del...

jobber er forskjellig...

og de på jobben er veldig avhengig av å ha meg der hver mandag-fredag 8-1530.

Man tror at man er uunværlig i en arbeidssituasjon. Men sannheten er motsatt. Alle yrker klarer seg uten en bestemt person eller sjef en dag eller to. Man må lære seg å delegere ut oppgavene til kollegene. Eller jobbe kortere dager som alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Når det er sagt, så må du regne med et slit uten like.''

Du, du drar'n vel langt, da. Ikke alle har slitt seg ut i småbarnsperioden, selv om man har jobbet både 100 og 150 prosent.

Da er du veldig heldig som ikke er utslitt når uken er omme.

Men mange rundt deg og også personer her inne som skriver har mange slitsomme dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du overdriver.

Verken det økonomiske regnestykket, slitet eller leggetidene stemmer med mine egne erfaringer.

Veldig bra for deg, men mange sliter veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tror at man er uunværlig i en arbeidssituasjon. Men sannheten er motsatt. Alle yrker klarer seg uten en bestemt person eller sjef en dag eller to. Man må lære seg å delegere ut oppgavene til kollegene. Eller jobbe kortere dager som alternativ.

''Alle yrker klarer seg uten en bestemt person eller sjef en dag eller to. Man må lære seg å delegere ut oppgavene til kollegene. Eller jobbe kortere dager som alternativ.''

Jeg er ikke uunnværlig i den forstand, andre kan godt gjøre jobben min, men om jeg er borte og vi ikke får vikar må vi faktisk stenge hele sjappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''En dag fri i uka kan de aller fleste klare å få karret seg til i jobben sin!''

Faktisk ikke. Jeg jobber 80%, men har ikke mulighet til å ta det i form av 4-dagers uke, må jobbe kortere dager.

''Og pengemessig så kan man kutte ut røyk/alkohol eller spising ute en søndag eller en annen luksusting, og vips har du ikke problemer med å tjene mindre.''

Du er klar over at en fridag i uka faktisk er en lønnskutt på 1/5? Noe som er ganske mye for mange. Men det er mulig at du pleide å røyke/drikke bort såpass mye av lønna di?

Helt ok med kortere dager. Du får jo gjort mer innkjøp og husarbeid uansett.

Når det gjelder å bruke penger så ja, så har det gått utover F.eks mcdonalds besøk/kafebesøk og kleskjøp til meg selv osv. Ellers er jeg avholds når det gjelder alkohol og røyk. Hvis man går i seg selv så er det alltid noe i budsjettet som kan kuttes. Og jeg foretrekker å være opplagt for mann og barn og mitt arbeid fremfor mange flotte ting og tang.

Og vil man ikke gi slipp på dette så må man bare ikke klage. Valgene er våre egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Alle yrker klarer seg uten en bestemt person eller sjef en dag eller to. Man må lære seg å delegere ut oppgavene til kollegene. Eller jobbe kortere dager som alternativ.''

Jeg er ikke uunnværlig i den forstand, andre kan godt gjøre jobben min, men om jeg er borte og vi ikke får vikar må vi faktisk stenge hele sjappa...

Dere er bare en person på jobb av gangen på biblioteket ditt?

Merkelig. Jeg bor på et ganske lite sted og der er alltid to personer tilstede.

Dessuten pleier faktisk komunene å være flinke til å sette inn ekstra personel når noen ønsker å jobbe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...