Gjest Kayia Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Helt ok med kortere dager. Du får jo gjort mer innkjøp og husarbeid uansett. Når det gjelder å bruke penger så ja, så har det gått utover F.eks mcdonalds besøk/kafebesøk og kleskjøp til meg selv osv. Ellers er jeg avholds når det gjelder alkohol og røyk. Hvis man går i seg selv så er det alltid noe i budsjettet som kan kuttes. Og jeg foretrekker å være opplagt for mann og barn og mitt arbeid fremfor mange flotte ting og tang. Og vil man ikke gi slipp på dette så må man bare ikke klage. Valgene er våre egne. ''Og vil man ikke gi slipp på dette så må man bare ikke klage'' Jeg får litt lyst til å driste meg til å si at den eneste som klager i tråden er deg selv?... *Løper ut av tråden* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Hvordan klarer dere andre som jobber 100 % det.. f.eks. å arrangere bursdagsselskap på en hverdag?'' Nei, vi har alltid lagt bursdagene til nærmeste lørdag. Og det er temmelig vanlig. Det er stort sett de barna som har hjemmeværende forelder som har bursdager på en hverdag her hvor vi bor. ''Å følge knøttet til trening osv... Vi er ikke hjemme før halv fem hver dag, og leggetid kl 19.'' "Knøtt" går ikke på trening. Her arrangeres det ikke noe for barna før de er fem år. Vi har aldri meldt på våre på noe som går så sent at de ikke orker å være oppe så lenge. ''Legger dere ungene deres kl 19 hver kveld, eller er det passe å legge kl 20 når de er litt større? Vi står opp i seks halv syv tiden.'' Passe leggetid er når barna får nok søvn. Og det varierer veldig fra barn til barn. Og det går seg til helt naturlig, skal du se. Du bare _vet_ når ditt barn bør legge seg for å kunne stå opp greit neste morgen og være blid hele dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Da er du ekstremt heldig. Mange folk rundt deg og også her inne som skriver, er ganske så utslitt når uken er omme. Heldig? Jeg sa jo ikke at vi ikke ble slitne, og vi har minimalt med tid helt for oss selv, og litt for lite tid sammen alle fire, men slik er det bare i denne perioden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Man tror at man er uunværlig i en arbeidssituasjon. Men sannheten er motsatt. Alle yrker klarer seg uten en bestemt person eller sjef en dag eller to. Man må lære seg å delegere ut oppgavene til kollegene. Eller jobbe kortere dager som alternativ. ''Man må lære seg å delegere ut oppgavene til kollegene. '' Det er da virkelig ikke alle som har mulighet til å delegere oppgaver i jobben/stillingen sin. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Da er du veldig heldig som ikke er utslitt når uken er omme. Men mange rundt deg og også personer her inne som skriver har mange slitsomme dager. ''Da er du veldig heldig som ikke er utslitt når uken er omme.'' Når uken er omme - når er det? Helgene er det jo ofte mer pes enn noen gang, med husarbeid, handling, ting og tang som skal fikses i huset, pakking av sekker og turer med barna, følging til bursdager m.m. Først på mandag når man setter seg på jobben kan man omsider puste ut. Puh! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ikke begynn å bekymre deg for tidsklemma ennå er mitt råd. Den tid den sorg :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Hvordan klarer dere andre som jobber 100 % det.. f.eks. å arrangere bursdagsselskap på en hverdag?'' Nei, vi har alltid lagt bursdagene til nærmeste lørdag. Og det er temmelig vanlig. Det er stort sett de barna som har hjemmeværende forelder som har bursdager på en hverdag her hvor vi bor. ''Å følge knøttet til trening osv... Vi er ikke hjemme før halv fem hver dag, og leggetid kl 19.'' "Knøtt" går ikke på trening. Her arrangeres det ikke noe for barna før de er fem år. Vi har aldri meldt på våre på noe som går så sent at de ikke orker å være oppe så lenge. ''Legger dere ungene deres kl 19 hver kveld, eller er det passe å legge kl 20 når de er litt større? Vi står opp i seks halv syv tiden.'' Passe leggetid er når barna får nok søvn. Og det varierer veldig fra barn til barn. Og det går seg til helt naturlig, skal du se. Du bare _vet_ når ditt barn bør legge seg for å kunne stå opp greit neste morgen og være blid hele dagen. ''Nei, vi har alltid lagt bursdagene til nærmeste lørdag. Og det er temmelig vanlig. Det er stort sett de barna som har hjemmeværende forelder som har bursdager på en hverdag her hvor vi bor.'' Vi er av dem som jobber noe mer enn fullt, men som foretrekker å ha bursdagsselskap på hverdag. Hovedgrunnen er at vi ønsker helgene "fri" i en tracel hverdag. Har vi selskap lørdagen går jo fort det meste av dagen til forberedelser, selskap og rydding. Dessuten har vi bursdager på forsommeren, og da er det ekstra fint å ha helgene fri til å reise på hytta, med båten etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Når de blir store nok til fritidsaktiviteter, har de vanligvis sluttet å legge seg kl. 19'' Jeg har aldri hatt barn som har lagt seg kl 19...;-) Min på snart 7 trenger mange kvelder i uka å komme seg i seng til kl 19. Da han gikk i barnehagen var han i seng 18.30. Han er oppe kl 6 og trenger mye søvn. Klarer nesten ikke se for meg når han kan være lengre oppe jeg. Egentlig litt pesete det der, med eldre søsken som ofte har aktiviteter som varer til kl 20, men sånn er det jo bare 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vi har jobbet fullt stort sett hele tiden - bortsett fra en periode med tidskonto. Ungene er nå 6 og 8. Det VAR travelt da vi begge hadde jobber uten flexitid og ungene gikk i 2 forskjellige barnehager... Rakk så vidt å hente dem. Nå har jeg flexitid og mannen jobber skift. En uke kan jeg begynne tidlig og gå hjem tidlig. Den andre uka begynner jeg noe senere, men da arbeider han bare til kl. 14. Den uka han jobber kveld er det jo lange dager for meg da. Men da tar han mye husarbeid på dagtid og så har han fri fredagen hvor han (skal) vaske® huset. Det som er travelt nå er fritidsaktiviteter og lekser. (Merker forskjell på en og to skoleunger). Travelt på en annen måte fordi de leker mye med andre unger etter skoletid etc. så de er ikke så "oppi oss" som før. Barnebursdag har vi hatt både på hverdager og i helger. Tar som regel fri hvis det er en hverdag da. Hadde bursdag på et bowlingsenter sist gang og det var MYE mindre stress ja.. Jeg tror det er lurt å ta noen pauser i hverdagen og også få tid til å trene. Onsdagen går begge på samme aktivitet, så da tar jeg meg en joggetur imens feks. Storesøster kan også være hjemme alene en times tid. Når mannen min jobber kveld kan jeg trene på elipsemaskinen i kjelleren mens ungene leker oppe. Men nå har det blitt lite tid til trening i det siste da - pga midt i årsoppgjøret på jobb... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg har valgt å ikke jobbe fullt. En dag fri i uka kan de aller fleste klare å få karret seg til i jobben sin! Man mister ikke jobben på grunn av en dag mindre. Og pengemessig så kan man kutte ut røyk/alkohol eller spising ute en søndag eller en annen luksusting, og vips har du ikke problemer med å tjene mindre. Når det er sagt, så må du regne med et slit uten like. Mine venner som jobber hele uka er utslitte når helga kommer. Og da skal huset ryddes! Jeg kan ihvertfall gjøre dette på min fridag og gjøre de fleste innkjøpene i tillegg så helga blir frigjort til kos med familien. Våre barn har alltid lagt seg mellom halv 7 og 7 fordi de har vært trøtte på den tiden. Det forandret seg ikke for den ene før skolen begynte. Men barnehagebarnet legger seg fortsatt på den tiden selvom han er snart 6 år. Vi hadde aldri orket selskap i hverdagen hvis det hadde vært full jobbing, men hadde lagt selskapet til nærmeste lørdag. Det er det mange som gjør slik at begge foreldrene kan være hjemme og hjelpe til. Dessuten kan du nesten glemme å ha dine egne fritidsaktiviteter i denne perioden som kommer. _Du vil være altfor utslitt til å orke å være med på noen, og husk du skal også være kone og kjæreste, så du må pleie forholdet og kose deg sammen med mannen din på kveldene de få timene dere har alene. Jeg blir alltid fascinert av sånne ekstremt bastante innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Dere er bare en person på jobb av gangen på biblioteket ditt? Merkelig. Jeg bor på et ganske lite sted og der er alltid to personer tilstede. Dessuten pleier faktisk komunene å være flinke til å sette inn ekstra personel når noen ønsker å jobbe mindre. Vi er ofte alene på vakt ja, dessverre. Vikarer er et fremmedord hos oss omtrent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Da er du veldig heldig som ikke er utslitt når uken er omme. Men mange rundt deg og også personer her inne som skriver har mange slitsomme dager. Du framstiller det å ha barn nesten som et rent helvete, der alt er et pes og et slit og ingen tid til noe som helst annet enn å følge opp på hjemmebane. For noen er det slik, men hadde det vært slik for majoriteten hadde neppe så mange valgt å få barn... Jeg har kanskje vært heldig, men svært få av mine venner er utslitt når helga kommer. De aller, aller fleste har overskudd til både trening og venner og egensosialisering. Så da er vi vel flere som er heldige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Man må lære seg å delegere ut oppgavene til kollegene. '' Det er da virkelig ikke alle som har mulighet til å delegere oppgaver i jobben/stillingen sin. ''Det er da virkelig ikke alle som har mulighet til å delegere oppgaver i jobben/stillingen sin.'' *Fnis* Nei, det skulle tatt seg ut om jeg begynte å delegere mine oppgaver over på sjefen min! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg jobber ikke 100%, rett og slett fordi jeg ikke ville fått det til å gå. To skolebarn skal ha leksehjelp (de er heldigvis flinke og selvstendige, og jeg misunner IKKE de som strever med lesevansker el.) Ellers er det fotball, korps, kulturskole og bursdager. Jeg fatter ikke hvordan enkelte får det til når både mor og far jobber 100%. Minstemann legger seg 20.00 og eldstemann 21.00. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg jobber ikke 100%, rett og slett fordi jeg ikke ville fått det til å gå. To skolebarn skal ha leksehjelp (de er heldigvis flinke og selvstendige, og jeg misunner IKKE de som strever med lesevansker el.) Ellers er det fotball, korps, kulturskole og bursdager. Jeg fatter ikke hvordan enkelte får det til når både mor og far jobber 100%. Minstemann legger seg 20.00 og eldstemann 21.00. ''Jeg fatter ikke hvordan enkelte får det til når både mor og far jobber 100%.'' Følgende kriterier må være oppfylt: - Kort reisevei fra hjem til barnehage og jobb - God arbeidsfordeling i heimen mellom de voksne - Man må tåle støv og rot i større mengder enn før man fikk barn See? :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Jeg fatter ikke hvordan enkelte får det til når både mor og far jobber 100%.'' Følgende kriterier må være oppfylt: - Kort reisevei fra hjem til barnehage og jobb - God arbeidsfordeling i heimen mellom de voksne - Man må tåle støv og rot i større mengder enn før man fikk barn See? :-) Joda, men det er ikke noe for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Joda, men det er ikke noe for meg. He-he. Hva er ikke noe for deg? Arbeidsfordeling på hjemmebane? Kort vei? Mer støv og rot? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Det er greit å bo i nærheten av jobb og barnehage (og skole), det er kjekt å ha flexitid på jobben, og det er greit å avtale med barnets far hvordan man deler på arbeidsoppgaver som henting/bringing/følging/middagslaging etc. -så gjelder det å ikke få panikk hvis noe kolliderer, det lar seg som regel løse. Tidsklemma er oppskrytt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jorunn Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Bra for deg at du ikke er utslitt med full jobb og små barn. Men hvis du ser deg rundt og leser her inne så er det virkelig mange som sliter. Sliten blir en, men en finner en balanse i livet hvor en styrer hverdagen med hard prioritering og nedjusterer forventingene om hvor mye tid en ønsker å bruke på vask av hus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Her er noen stikkord: Regn med å stå opp på den tiden i mange år framover, så rekker dere mer uten stress enn om dere sover bort morgenen En av foreldrene tar morgenstellet og leverer barnet, den andre drar tidlig på jobb, henter barnet og lager middag Skal de i bursdag, får de mat der - spis en barneuvennlig middag selv mens de er i selskapet Er det tidsnød, ta med selskapstøyet i barnehagen og dra rett til bursdagen Når de blir store nok til fritidsaktiviteter, har de vanligvis sluttet å legge seg kl. 19 De voksnes egne aktiviteter er å betrakte som "frikveld" når man har barn, bli f.eks. enige om én hver pr. uke I mai/juni og desember forter man seg hele tiden En gang vil du tenke på denne tiden som den koselige perioden da barna var små ''En gang vil du tenke på denne tiden som den koselige perioden da barna var små'' He-he. Du kan få sagt det. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.