Gå til innhold

Tidsklemma?

Gjest ufffffffffffffffffi

Anbefalte innlegg

Da får jeg dra til med at jeg faktisk hadde 4 sorter i år (men jeg nevner ikke at av disse bakte ungene 1, gubben 1 alene, gubben og jeg 1 sammen og ungene og jeg 1 sammen), men resten av det du nevner vil jeg IKKE snakke om.

Du er råflink! Jeg var nok også mye mer effektiv da jeg jobbet _mye_ i tillegg til reiseaktivitet både i uka og på helg, nå har jeg liksom tid til å utsette alt. Og det gjør jeg. He-he.

(Jeg er ikke hjemme "frivillig", altså, jeg har en langvarig skade - så jeg kan skylde litt på den også for at noe julepynt ikke har havnet i kjelleren. Så det så.)

;-)

''Jeg var nok også mye mer effektiv da jeg jobbet _mye_ i tillegg til reiseaktivitet både i uka og på helg.''

Kjenner igjen den. Jeg er litt sånn rykk-og-napp-effektiv jeg. Liker både tempo – og sofaen, og gjerne på samme dag! ;)

''nå har jeg liksom tid til å utsette alt. Og det gjør jeg. He-he.''

I løpet av 14 dager deilige feriedager i jula skulle jeg bare gjøre én ting: legge opp en kjole. Obs - er det ikke den som henger der borte på stolen da...? ;) Hehe, skal ta den i kveld.. kanskje... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 131
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tzatziki1365380058

14

• morsan

9

• trollemor;o)

9

• Lillemus

7

Gjest Tatjana

Skjønner ikke at det er noe stort problem, om man har mulighet for avspasering.

I fjor hadde vi 14 barn fra barnehagen, som ble hentet kl. 15.30. Selv dro jeg fra jobb ved 14-tiden den dagen.

Kaker, handling, godteposer etc. var ordnet dagen før. Å dekke et bord med papirduk og papp er jo fort gjort ;).

Ser ikke helt problemet jeg, om man altså har mulighet til å gå litt tidlig fra jobb den dagen.

Ah, og da skjønte jeg det plutselig :-). Jeg har en jobb hvor jeg ikke kan gå fra tidligere jeg. Da må det settes inn vikar. Avspasering er et fremmedord hos oss :-).

Og det gir i sin tur andre problemer. Nå er det snart vår tur til å hjelpe til på konfirmant-undervisningen, og det går heller ikke :-(. Har ennå ikke hatt mot til å ringe og si fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg dra til med at jeg faktisk hadde 4 sorter i år (men jeg nevner ikke at av disse bakte ungene 1, gubben 1 alene, gubben og jeg 1 sammen og ungene og jeg 1 sammen), men resten av det du nevner vil jeg IKKE snakke om.

Du er råflink! Jeg var nok også mye mer effektiv da jeg jobbet _mye_ i tillegg til reiseaktivitet både i uka og på helg, nå har jeg liksom tid til å utsette alt. Og det gjør jeg. He-he.

(Jeg er ikke hjemme "frivillig", altså, jeg har en langvarig skade - så jeg kan skylde litt på den også for at noe julepynt ikke har havnet i kjelleren. Så det så.)

;-)

''Jeg var nok også mye mer effektiv da jeg jobbet _mye_ i tillegg til reiseaktivitet både i uka og på helg,''

Denne effekten, eller snarere det motsatte av den, merkes også godt på pensjonister, for hvem definisjonen på en "travel uke" er en uke der de både skal til legen og til frisøren;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Jeg var nok også mye mer effektiv da jeg jobbet _mye_ i tillegg til reiseaktivitet både i uka og på helg,''

Denne effekten, eller snarere det motsatte av den, merkes også godt på pensjonister, for hvem definisjonen på en "travel uke" er en uke der de både skal til legen og til frisøren;-)

He-he, det blir fort sånn, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViViola

''Jeg var nok også mye mer effektiv da jeg jobbet _mye_ i tillegg til reiseaktivitet både i uka og på helg.''

Kjenner igjen den. Jeg er litt sånn rykk-og-napp-effektiv jeg. Liker både tempo – og sofaen, og gjerne på samme dag! ;)

''nå har jeg liksom tid til å utsette alt. Og det gjør jeg. He-he.''

I løpet av 14 dager deilige feriedager i jula skulle jeg bare gjøre én ting: legge opp en kjole. Obs - er det ikke den som henger der borte på stolen da...? ;) Hehe, skal ta den i kveld.. kanskje... ;)

He-he, det finnes et navn på sikt - prokastinere. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker fint her:o) Jeg er ikke så innmari opptatt av husarbeid og slike ting (Det går ganske greit, så vi bor ikke i en svinesti) men er mer opptatt av å ha tid til ungene. Tid til å bare være her. Vi har ikke vanlige A4 jobber noen av oss og jeg vet at det ville blitt altfor mye om jeg hadde 100% stilling.

Sånn er det hos oss også, ikke A4 jobber, og ikke forventes det middag klar, nyvasket hus etc. Men jeg stort sett bringer og henter i barnehagen da. Men jeg klager ikke, har vaskehjelp en gang i uka, og det er ikke BMSmann....

Tid med poden er viktig, det er nå jeg har muligheten, vil jo ikke sitte om 20 år og angre for at jeg ikke fikk nok tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ViViola

... hehe.. og kjolen henger på - jepp! - stolen ennå! :)

He-he...

(Julepynten min - restene, altså - står i kroken på stua enda. Såh.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det hos oss også, ikke A4 jobber, og ikke forventes det middag klar, nyvasket hus etc. Men jeg stort sett bringer og henter i barnehagen da. Men jeg klager ikke, har vaskehjelp en gang i uka, og det er ikke BMSmann....

Tid med poden er viktig, det er nå jeg har muligheten, vil jo ikke sitte om 20 år og angre for at jeg ikke fikk nok tid.

Nettopp, jeg har sett foreldre jobbe livet av seg når barna er små, for å betale ned lån så fort som mulig.. I dag sitter de der og lurer på hvor tiden ble av. Ungene er store og selvstendige og trenger ikke mamma og pappa på samme måten lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Nettopp, jeg har sett foreldre jobbe livet av seg når barna er små, for å betale ned lån så fort som mulig.. I dag sitter de der og lurer på hvor tiden ble av. Ungene er store og selvstendige og trenger ikke mamma og pappa på samme måten lenger.

Tiden går vel like fort uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

''Vi har begge 2,25 timers reisevei i tillegg, hver dag ''

Det var voldsomt! Men vet jo om folk som har det slik, et par kolleger også. Tror ikke jeg hadde greid det i småbarnsfasen - men alt går jo når man må.

Det er ikke så uvanlig her vi bor. Tilhører Stor-Oslo, har flyttet ut av byen for å få større plass, men da må vi ta reisetiden med på kjøpet.

Snakker 2.5 timer fra dør til dør, altså - kommer ikke noe i tillegg til det (har erfaring fra at folk sier feks at "toget tar 40 minutter", men det sier ikke så mye dersom man feks har gangtid i begge ender, noe vi begge har)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Vi har alltid feiret dagene til barna med bursdagsselskap med vennene deres fra bhg de dagene de faktisk har bursdag - fra de fyllte 4. Det har så langt vært på hverdager. Før det er det ikke noe poeng synes jeg. Holder i lange baner med familebursdag da. Jeg har som regel tatt hjemmekontor - med noe avspassering. Jeg jobber mens kaken står i ovnen - mens den kjøler seg etc. Samme med gelé. Handlet inn alt kvelden før. Har ikke vært noe stress det. Må innrømme at lekelandbursdag er siste sort for meg. En av barna var nettopp på sin 4. lekeland bursdag, og det var ikke stas. Barna var inne i et trist mørkt rom - ingen pynter seg selvsagt, for det er ikke praktisk når de skal farte rundt og hoppe, løpe, leke - som de gjør -sammen med alle de andre barna som er i lokalet. I tillegg ligger nærmeste lekeland 20 min unna, slik at det blir mye kjøring. Nei, for min del er lekeland bursdagene bare pes... Men det er sikkert noen som synes det er kjempestas! Jeg er tilhenger av de gode gamle bursdagene med pølse, is og kake, og kan ikke skjønne hvorfor alle på død og liv må ha temabursdag - som ofte koster oss foreldre dyrt i anskaffelse av antrekk/utstyr....

For øvrig - ikke bare fint med helgebursdag heller: Vi hadde i utgangspunktet tenkt noen hyggelige familieaktiviteter i helgen - som gikk ut fordi det var bursdagsselskap både lørdag og søndag - midt på dagen....

Om Lekeland er pyton, tror jeg kommer an på hvilken vinkel man ser det fra :) Jeg er helt enig med deg og synes i utgangspunktet ikke at det er noe stas, men ungene mine - og stort sett alle andre unger jeg hører om - synes kino - lekeland - bade - bowlingbursdager er mye mer stas enn vanlig selskap hjemme. (Nå har jeg ikke samme erfaring med mørke, lite hyggelige lokaler osv, da)

Så nå har jeg funnet ut at jeg ikke trenger å lage selskap og slite meg ut for at mine barn skal få hjemmebursdag når de aller helst vil på lekeland osv. Har ikke helt lett hjerte i forhold til beslutningen, men det er jo sant å si ikke min bursdag.

Og så lenge det ikke er McDonalds, har jeg bestemt meg for å akseptere det.

Bursdagsfeiring på hverdag eller helg blir jo en smakssak, og det passer jo aldri for alle uansett. Vi får ikke til bursdager i ukedagene - har ikke hjemmekontormulightere noen av oss, så din variant er helt umulig å gjennomføre. Der vi bor - og har bodd tidligere - har det vært veldig uvanlig å ha bursdag på ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tzatziki1365380058

Det er greit å bo i nærheten av jobb og barnehage (og skole), det er kjekt å ha flexitid på jobben, og det er greit å avtale med barnets far hvordan man deler på arbeidsoppgaver som henting/bringing/følging/middagslaging etc.

-så gjelder det å ikke få panikk hvis noe kolliderer, det lar seg som regel løse.

Tidsklemma er oppskrytt!

Tidsklemma er oppskrytt? Hva i allverden mener du med det? At den ikke finnes?

Det er i så fall et ekstremt arrogant utsagn, eventuelt snakker du mot bedre vitende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Skjønner ikke at det er noe stort problem, om man har mulighet for avspasering.

I fjor hadde vi 14 barn fra barnehagen, som ble hentet kl. 15.30. Selv dro jeg fra jobb ved 14-tiden den dagen.

Kaker, handling, godteposer etc. var ordnet dagen før. Å dekke et bord med papirduk og papp er jo fort gjort ;).

Ser ikke helt problemet jeg, om man altså har mulighet til å gå litt tidlig fra jobb den dagen.

Trøtte unger er i alle fall en utfordring! Jeg synes ikke noe om bursdager på hverdager, fordi veldig mange barnehage - og småskolebarn har mer enn nok med å komme gjennom skoledagen. Dessuten blir det en ekstra "aktivitet" de ukene det er bursdag, som går ut over lekselesing osv, dersom de har andre aktiviteter på andre dager (gjelder eldre barn).

Argumentet om fri i helger, skjønner jeg bare sånn passe. De færreste har mer enn 3-4 barn, og så mange helger må da gå an å avse. Og man velger jo selv om man vil være gjest i andres bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Det er ikke så uvanlig her vi bor. Tilhører Stor-Oslo, har flyttet ut av byen for å få større plass, men da må vi ta reisetiden med på kjøpet.

Snakker 2.5 timer fra dør til dør, altså - kommer ikke noe i tillegg til det (har erfaring fra at folk sier feks at "toget tar 40 minutter", men det sier ikke så mye dersom man feks har gangtid i begge ender, noe vi begge har)

Skrivefeil - 2 timer og et kvarter har vi hver, sånn ca - ikke 2,5 timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtte unger er i alle fall en utfordring! Jeg synes ikke noe om bursdager på hverdager, fordi veldig mange barnehage - og småskolebarn har mer enn nok med å komme gjennom skoledagen. Dessuten blir det en ekstra "aktivitet" de ukene det er bursdag, som går ut over lekselesing osv, dersom de har andre aktiviteter på andre dager (gjelder eldre barn).

Argumentet om fri i helger, skjønner jeg bare sånn passe. De færreste har mer enn 3-4 barn, og så mange helger må da gå an å avse. Og man velger jo selv om man vil være gjest i andres bursdag.

Jeg er ikke så opptatt av å få fri i helger, men jeg synes ofte det er et problem at bursdager arrangeres i helger, da vi er på fjellet nesten annehver helg og om sommeren er vi også ofte på hytta eller bortreist i helgene.

Heldigvis ser det ut til at flere og flere rundt oss har skjønt at det beste er å arrangere bursdager på hverdager om det skal være noe håp om at alle skal komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Jeg er ikke så opptatt av å få fri i helger, men jeg synes ofte det er et problem at bursdager arrangeres i helger, da vi er på fjellet nesten annehver helg og om sommeren er vi også ofte på hytta eller bortreist i helgene.

Heldigvis ser det ut til at flere og flere rundt oss har skjønt at det beste er å arrangere bursdager på hverdager om det skal være noe håp om at alle skal komme.

Jeg har aldri opplevd at alle kan komme, så det er ikke noe mål en gang :)

Men her ville vi nok fått større problemer om vi hadde forsøkt feiring i uken, blant annet fordi ungene får flere og flere fritidsaktiviteter når de blir eldre, og mine barns venner ikke har samme aktiviteter, tror jeg faktisk ikke det er en enenste hverdag som er mulig å "ta" uten at det kolliderer for noen. Det eneste er kanskje fredager, men det er jo nesten helgen, da.Synes det er rart om ikke flere har den erfaringen - kan da ikke være sånn at alle 9-åringer gjør det samme på ettermiddagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd at alle kan komme, så det er ikke noe mål en gang :)

Men her ville vi nok fått større problemer om vi hadde forsøkt feiring i uken, blant annet fordi ungene får flere og flere fritidsaktiviteter når de blir eldre, og mine barns venner ikke har samme aktiviteter, tror jeg faktisk ikke det er en enenste hverdag som er mulig å "ta" uten at det kolliderer for noen. Det eneste er kanskje fredager, men det er jo nesten helgen, da.Synes det er rart om ikke flere har den erfaringen - kan da ikke være sånn at alle 9-åringer gjør det samme på ettermiddagene?

Jeg har inntrykk av at mange reiser bort i helgene her og at bursdager i hverdagen prioriteres forran fritidsaktiviteter.

Altså, man " skulker" heller en fritidsaktivitet enn en bursdag.

Ikke lett å få alt til å klaffe bestandig, men inntrykket mitt er ihvertfall at få ønsker å spolere en hel helg (holde seg hjemme fra fjellet f.eks) pga. av en bursdag på 2 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''100% stilling og kav for å få ting til å gå rundt.''

Jeg tror ikke kavet nødvendigvis blir så mye mindre om man jobber 80%. Og særlig ikke om det kun er ene parten som jobber litt redusert, og den andre dermed forventer at vedkommende tar det meste av arbeidet med barn og på hjemmebane.

Har mer tro på lik stillingsbrøk, fordeling og fleksibilitet :).

Hos oss fungerer det veldig bra at en av oss jobber redusert, for da får vi mer tid sammen med ungene begge to. Jeg jobber 90 % og mannen min 100 %. Hver onsdag har jeg fri på dagtid og kan få gjort mye sammen med ungene (yngste har fri og de to eldste forholdsvis kort skoledag). Selv om jeg iler til jobb når mannen min kommer hjem, så er onsdagene gull verd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...