tzatziki1365380058 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg har inntrykk av at mange reiser bort i helgene her og at bursdager i hverdagen prioriteres forran fritidsaktiviteter. Altså, man " skulker" heller en fritidsaktivitet enn en bursdag. Ikke lett å få alt til å klaffe bestandig, men inntrykket mitt er ihvertfall at få ønsker å spolere en hel helg (holde seg hjemme fra fjellet f.eks) pga. av en bursdag på 2 timer. Nå er ikke min erfaring at det er SÅ mange som pleier å reise vekk i helgene heller, her vi bor - bursdager eller ei. Vet om et par familier som reiser vekk jevnlig, men ellers er folk mye hjemme. Det er jo ikke bare bursdager i helgene - det er også håndballturneringer, korstevner, turnoppvisninger og dugnader av ymse slag som mange er involvert i, og som okkuperer helgene til folk. Så etterhvert som ungene blir eldre, er folk mer og mer hjemme, virker det som. Men varierer helt sikkert fra sted til sted. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 ''Nei, vi har alltid lagt bursdagene til nærmeste lørdag. Og det er temmelig vanlig. Det er stort sett de barna som har hjemmeværende forelder som har bursdager på en hverdag her hvor vi bor.'' Vi er av dem som jobber noe mer enn fullt, men som foretrekker å ha bursdagsselskap på hverdag. Hovedgrunnen er at vi ønsker helgene "fri" i en tracel hverdag. Har vi selskap lørdagen går jo fort det meste av dagen til forberedelser, selskap og rydding. Dessuten har vi bursdager på forsommeren, og da er det ekstra fint å ha helgene fri til å reise på hytta, med båten etc. Samme her Ja til bursdager på hverdagene ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hos oss fungerer det veldig bra at en av oss jobber redusert, for da får vi mer tid sammen med ungene begge to. Jeg jobber 90 % og mannen min 100 %. Hver onsdag har jeg fri på dagtid og kan få gjort mye sammen med ungene (yngste har fri og de to eldste forholdsvis kort skoledag). Selv om jeg iler til jobb når mannen min kommer hjem, så er onsdagene gull verd Du sier at dere begge får bedre tid med ungene, men hvordan kan _han_ få mer tid med dem av at du er hjemme en formiddag - delvis sammen med dem? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Nå er ikke min erfaring at det er SÅ mange som pleier å reise vekk i helgene heller, her vi bor - bursdager eller ei. Vet om et par familier som reiser vekk jevnlig, men ellers er folk mye hjemme. Det er jo ikke bare bursdager i helgene - det er også håndballturneringer, korstevner, turnoppvisninger og dugnader av ymse slag som mange er involvert i, og som okkuperer helgene til folk. Så etterhvert som ungene blir eldre, er folk mer og mer hjemme, virker det som. Men varierer helt sikkert fra sted til sted. Ja, slik er det jo også her og da blir det ekstra viktig og få dratt på fjellet når vi ikke har slike helger. Jeg synes ikke det er noe problem å få arrangert bursdager midt i uka. Lager sjokoladekake, boller, muffins, gjør klar godteposer, dekker bord og alt som skal gjøres kvelden før. Da er det bare og legge pølsene i kjelen, når jeg kommer hjem fra jobben. Foreldre er også flinke til å samarbeide med hverandre her. Man tar med seg flere unger i slengen for å levere i bursdag. Så bytter man på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Du sier at dere begge får bedre tid med ungene, men hvordan kan _han_ få mer tid med dem av at du er hjemme en formiddag - delvis sammen med dem? Fordi jeg får gjort ting hjemme som frigjør han for litt jobb, og denne tida kan han istedet bruke på ungene. Onsdagene kan jeg f.eks. få gjort diverse småting samtidig som jeg er _tilstede_ for ungene når de trenger meg. Kanskje kan jeg lage opp middag, få planlagt undervisning (slik at jeg slipper dette neste kveld), vaska klær etc. Da blir det ikke like mye slikt arbeid på noen av oss resten av uka og vi begge får ergo mer tid med ungene på ettermiddagene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Fordi jeg får gjort ting hjemme som frigjør han for litt jobb, og denne tida kan han istedet bruke på ungene. Onsdagene kan jeg f.eks. få gjort diverse småting samtidig som jeg er _tilstede_ for ungene når de trenger meg. Kanskje kan jeg lage opp middag, få planlagt undervisning (slik at jeg slipper dette neste kveld), vaska klær etc. Da blir det ikke like mye slikt arbeid på noen av oss resten av uka og vi begge får ergo mer tid med ungene på ettermiddagene Sånn, ja, at du gjør husarbeid og slikt på fridagen - da skjønner jeg. Trodde det var noe jeg hadde missa i forklaringen, men nu blev alt så meget klårere. (Lurer på når vi får en mann til å redusere stillingen sin, jeg, for å ta litt ekstra husarbeid?) ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Sånn, ja, at du gjør husarbeid og slikt på fridagen - da skjønner jeg. Trodde det var noe jeg hadde missa i forklaringen, men nu blev alt så meget klårere. (Lurer på når vi får en mann til å redusere stillingen sin, jeg, for å ta litt ekstra husarbeid?) ;-) Vel, husarbeid er å ta litt i Det tar vi begge som regel torsdag ettermiddag/kveld. Jeg planlegger undervisning og gjør småtterier som uansett må gjøres. Mannen min har også hatt redusert stilling i perioder, men det er lettere å få til med den typen jobb jeg har (dessuten får jeg gjort ting 100 ganger raskere enn ham ;-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ja, slik er det jo også her og da blir det ekstra viktig og få dratt på fjellet når vi ikke har slike helger. Jeg synes ikke det er noe problem å få arrangert bursdager midt i uka. Lager sjokoladekake, boller, muffins, gjør klar godteposer, dekker bord og alt som skal gjøres kvelden før. Da er det bare og legge pølsene i kjelen, når jeg kommer hjem fra jobben. Foreldre er også flinke til å samarbeide med hverandre her. Man tar med seg flere unger i slengen for å levere i bursdag. Så bytter man på. Moralen er vel at folk får gjøre som de synes er best, og akseptere at de som kan komme, kommer - og at de som ikke kan, lar være. Vi kommer aldri til å arrangere bursdager på hverdager, men må jo også akseptere at noen velger å reise på fjellet i stedet for å være hjemme fordi poden er invitert til bursdag hos oss et par timer samme helg. Det synes jeg er helt fair. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Vel, husarbeid er å ta litt i Det tar vi begge som regel torsdag ettermiddag/kveld. Jeg planlegger undervisning og gjør småtterier som uansett må gjøres. Mannen min har også hatt redusert stilling i perioder, men det er lettere å få til med den typen jobb jeg har (dessuten får jeg gjort ting 100 ganger raskere enn ham ;-)) He-he... Men jeg er seriøs - svært mange kvinner går ned i stillingsprosent for å få unna husarbeid. Vi kommer nok til en dag da menn også gjør det. :-/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Trøtte unger er i alle fall en utfordring! Jeg synes ikke noe om bursdager på hverdager, fordi veldig mange barnehage - og småskolebarn har mer enn nok med å komme gjennom skoledagen. Dessuten blir det en ekstra "aktivitet" de ukene det er bursdag, som går ut over lekselesing osv, dersom de har andre aktiviteter på andre dager (gjelder eldre barn). Argumentet om fri i helger, skjønner jeg bare sånn passe. De færreste har mer enn 3-4 barn, og så mange helger må da gå an å avse. Og man velger jo selv om man vil være gjest i andres bursdag. ''Trøtte unger er i alle fall en utfordring! '' Våre har bursdag på sommeren, og da erfarer jeg ikke at barna er særlig trøtte kl. 1530, i hvertfall ikke når det er snakk om bursdag. ''Argumentet om fri i helger, skjønner jeg bare sånn passe. De færreste har mer enn 3-4 barn, og så mange helger må da gå an å avse.'' Vi har to barn og periodevis er det bursdagsselskaper mer enn annenhver helg, hvilket vi synes blir altfor mye. Barna vil jo fryktelig gjerne, så vi vil nødig takke nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Jeg har inntrykk av at mange reiser bort i helgene her og at bursdager i hverdagen prioriteres forran fritidsaktiviteter. Altså, man " skulker" heller en fritidsaktivitet enn en bursdag. Ikke lett å få alt til å klaffe bestandig, men inntrykket mitt er ihvertfall at få ønsker å spolere en hel helg (holde seg hjemme fra fjellet f.eks) pga. av en bursdag på 2 timer. ''Ikke lett å få alt til å klaffe bestandig, men inntrykket mitt er ihvertfall at få ønsker å spolere en hel helg (holde seg hjemme fra fjellet f.eks) pga. av en bursdag på 2 timer.'' Min erfaring også. Særlig forsommer og ettersommer liker vi å være på hytte og i båt, men nettopp da samler det seg opp med bursdager i helgene! Sier igjen: Ja til bursdagsselskaper på hverdager! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 He-he... Men jeg er seriøs - svært mange kvinner går ned i stillingsprosent for å få unna husarbeid. Vi kommer nok til en dag da menn også gjør det. :-/ Det er sant! Som regel tar vi husvasken sammen, eller evt at jeg tar den og han gjør storhandel til helga (alltid han som gjør det). Det er iallefall ikke slik at en av oss sitter på ræva mens den andre gjør husarbeid 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er sant! Som regel tar vi husvasken sammen, eller evt at jeg tar den og han gjør storhandel til helga (alltid han som gjør det). Det er iallefall ikke slik at en av oss sitter på ræva mens den andre gjør husarbeid Slik er det gjerne her også - vi gjør ting sammen, men ikke nødvendigvis det samme. Det funker for oss. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 ''Trøtte unger er i alle fall en utfordring! '' Våre har bursdag på sommeren, og da erfarer jeg ikke at barna er særlig trøtte kl. 1530, i hvertfall ikke når det er snakk om bursdag. ''Argumentet om fri i helger, skjønner jeg bare sånn passe. De færreste har mer enn 3-4 barn, og så mange helger må da gå an å avse.'' Vi har to barn og periodevis er det bursdagsselskaper mer enn annenhver helg, hvilket vi synes blir altfor mye. Barna vil jo fryktelig gjerne, så vi vil nødig takke nei. Kl 1530? Så da må alle andre gå tidlig fra jobben også, da - for å følge i bursdag? Det er jo hensynsfullt Eller tar dere med dere alle ungene fra barnehage og skole? Jeg hadde blitt irritert dersom noen inviterte til bursdag kl. 1530 uten å sørge for transport til bursdagen. Det er ikke alle som har fleksitid og/eller kort reisevei til jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Kl 1530? Så da må alle andre gå tidlig fra jobben også, da - for å følge i bursdag? Det er jo hensynsfullt Eller tar dere med dere alle ungene fra barnehage og skole? Jeg hadde blitt irritert dersom noen inviterte til bursdag kl. 1530 uten å sørge for transport til bursdagen. Det er ikke alle som har fleksitid og/eller kort reisevei til jobb. Det er jeg helt enig med deg i! Om bursdagen begynner 15.30 henter vi selvsagt alle barna i barnehagen eller på SFO. Så ber vi foreldrene hente hjemme hos oss f.eks. kl. 17.30. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Slik er det gjerne her også - vi gjør ting sammen, men ikke nødvendigvis det samme. Det funker for oss. :-) Høres bra ut ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Det er jeg helt enig med deg i! Om bursdagen begynner 15.30 henter vi selvsagt alle barna i barnehagen eller på SFO. Så ber vi foreldrene hente hjemme hos oss f.eks. kl. 17.30. Da hjelper det veldig - både det å begynne så tidlig som 1530 og det at dere henter alle gjestene. Da hadde jeg også satt pris på hverdagsbursdager! De få hverdagsbursdagene våre barn har vært invitert til, har startet 1700 eller 1730, og da er de for det første temmelig utkjørt og trøtte etter en lang dag, pluss at de gjerne får lagt seg senere enn vanlig den dagen bursdagen er (fordi de er kommer oppspilte hjem rett før sengetid), pluss at det blir litt stress med henting fra skole osv og levering i bursdag (men skal ikke klage så veldig over det, da - en av oss er jo stort sett hjemme 1630 eller noe sånt, likevel). Derfor er jeg ikke så glad i hverdagsbursdag - på den måten dere gjør det, er det jo mye greiere, for å si det mildt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Da hjelper det veldig - både det å begynne så tidlig som 1530 og det at dere henter alle gjestene. Da hadde jeg også satt pris på hverdagsbursdager! De få hverdagsbursdagene våre barn har vært invitert til, har startet 1700 eller 1730, og da er de for det første temmelig utkjørt og trøtte etter en lang dag, pluss at de gjerne får lagt seg senere enn vanlig den dagen bursdagen er (fordi de er kommer oppspilte hjem rett før sengetid), pluss at det blir litt stress med henting fra skole osv og levering i bursdag (men skal ikke klage så veldig over det, da - en av oss er jo stort sett hjemme 1630 eller noe sånt, likevel). Derfor er jeg ikke så glad i hverdagsbursdag - på den måten dere gjør det, er det jo mye greiere, for å si det mildt! Vi arrangerte 7-årsdag på et sted i midtbyen og foreldrene, spesielt mødrene, var overbegeistret over å få en suveren mulighet til å shoppe et par timer helt alene mens ungen var i bursdag! ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Da hjelper det veldig - både det å begynne så tidlig som 1530 og det at dere henter alle gjestene. Da hadde jeg også satt pris på hverdagsbursdager! De få hverdagsbursdagene våre barn har vært invitert til, har startet 1700 eller 1730, og da er de for det første temmelig utkjørt og trøtte etter en lang dag, pluss at de gjerne får lagt seg senere enn vanlig den dagen bursdagen er (fordi de er kommer oppspilte hjem rett før sengetid), pluss at det blir litt stress med henting fra skole osv og levering i bursdag (men skal ikke klage så veldig over det, da - en av oss er jo stort sett hjemme 1630 eller noe sånt, likevel). Derfor er jeg ikke så glad i hverdagsbursdag - på den måten dere gjør det, er det jo mye greiere, for å si det mildt! Her vi bor er det vanlig å gjøre det på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Vi arrangerte 7-årsdag på et sted i midtbyen og foreldrene, spesielt mødrene, var overbegeistret over å få en suveren mulighet til å shoppe et par timer helt alene mens ungen var i bursdag! ) Ja, ikke sant? Jeg er så ukjent med med Trondheim at jeg ikke helt vet hva Midtbyen er for noe, men antar det er omtrent midt i byen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.