pusi Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 8 åringen vår har lyst til å slutte på fotballen. Tidligere var fotball det morsomste han visste, og han synes fremdeles det er greit når han først kommer på trening. I klassen hans spiller de fleste på en annen klubb, men mange av elevene på trinnet spiller også på laget hans. Alle på den gamle skolen hans spiller på dette laget, og han syns jo det er fint å ha kontakt med dem også. Bestekompisen spiller i den andre klubben, og han veldig av og på fotballen. Han sier han har sluttet og at fotball er farlig fordi du kan få ballen i magen, men plutselig er det både trening og kamper igjen. Han er "attpåklatt", og gjør vel omtrent som han vil. Vi tror at gutten vår blir påvirket av kameraten til å slutte, og har derfor presset ham litt i forhold til å fortsette. Å bytte lag er ikke aktuelt tror jeg. Skal vi la ham slutte på fotballen? Skal vi la ham begynne på en annen aktivitet, slik at det ikke er noen vei tilbake til fotballen? Hva gjør dere når ungene vil slutte med en aktivitet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Hva gjør dere når ungene vil slutte med en aktivitet?'' Der er jeg litt "uglete", altså, for jeg er av den oppfatning at man skal fullføre når man har begynt på noe. I en sesong, altså. Å slutte med fotball nå må da være helt greit, årets sesong har ikke startet enda, og han ødelegger ikke for noen ved å slutte. La han heller begynne på en aktivitet han har lyst til å være med på, det er mye som starter opp nå i disse dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Nå er det vel ny sesong, så det vil vel ikke bli å slutte akuratt, men å la være å starte. Vil han bytte klubb, ser jeg ikke noen grunn til det. Ha en flott uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 ''Hva gjør dere når ungene vil slutte med en aktivitet?'' Der er jeg litt "uglete", altså, for jeg er av den oppfatning at man skal fullføre når man har begynt på noe. I en sesong, altså. Å slutte med fotball nå må da være helt greit, årets sesong har ikke startet enda, og han ødelegger ikke for noen ved å slutte. La han heller begynne på en aktivitet han har lyst til å være med på, det er mye som starter opp nå i disse dager. I hans klubb trener de hele året, men det er jo ikke cup'er og kamper enda. Takk for synspunkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Hva gjør dere når ungene vil slutte med en aktivitet?'' Der er jeg litt "uglete", altså, for jeg er av den oppfatning at man skal fullføre når man har begynt på noe. I en sesong, altså. Å slutte med fotball nå må da være helt greit, årets sesong har ikke startet enda, og han ødelegger ikke for noen ved å slutte. La han heller begynne på en aktivitet han har lyst til å være med på, det er mye som starter opp nå i disse dager. ''Der er jeg litt "uglete", altså, for jeg er av den oppfatning at man skal fullføre når man har begynt på noe. I en sesong, altså'' Det er jeg i grunn enig med deg i, tiltross for at jeg har tenkt å ta gutten min ut av allidrett noen uker, om det blir for mye med både slalom og allidrett. Syns selv jeg har en god grunn..... Allidrett er for 1år av gangen, slalom er kun en kort periode, og bare det på 1 år, vil jo være litt lite igjen. Han ødelegger ikke for noe, allidrett er ikke så han skuffer ett helt lag, om han ikke er der. Men prinsipielt er jeg enig, men som sagt om grunnen er god nok, så er den det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Der er jeg litt "uglete", altså, for jeg er av den oppfatning at man skal fullføre når man har begynt på noe. I en sesong, altså'' Det er jeg i grunn enig med deg i, tiltross for at jeg har tenkt å ta gutten min ut av allidrett noen uker, om det blir for mye med både slalom og allidrett. Syns selv jeg har en god grunn..... Allidrett er for 1år av gangen, slalom er kun en kort periode, og bare det på 1 år, vil jo være litt lite igjen. Han ødelegger ikke for noe, allidrett er ikke så han skuffer ett helt lag, om han ikke er der. Men prinsipielt er jeg enig, men som sagt om grunnen er god nok, så er den det. ''allidrett er ikke så han skuffer ett helt lag, om han ikke er der.'' Enig. Jeg har vært instruktør på allidrett noen år, og det er helt uproblematisk at ikke alle er der. MEN - det er veldig kjekt å få beskjed om noen ikke kommer, for av og til legger man opp til aktiviteter ut fra antall. Og da er det kjipt om det mangler 3-4 stykker sånn helt plutselig. :-) 2 aktiviteter er uaktuelt for vår snart 8-åring, hun har veldig mye lekser og rekker ikke mer enn èn kveld borte i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 I hans klubb trener de hele året, men det er jo ikke cup'er og kamper enda. Takk for synspunkt. ''I hans klubb trener de hele året, men det er jo ikke cup'er og kamper enda.'' Det er helt sprøtt, etter min mening, å lage helårsidrett for så små...! Ikke rart de blir dritlei. Uansett, da, så er det vel ikke noe bedre tidspunkt i året å slutte på enn nå, i og med at de ikke har "lagt løpet" for sommeren enda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''allidrett er ikke så han skuffer ett helt lag, om han ikke er der.'' Enig. Jeg har vært instruktør på allidrett noen år, og det er helt uproblematisk at ikke alle er der. MEN - det er veldig kjekt å få beskjed om noen ikke kommer, for av og til legger man opp til aktiviteter ut fra antall. Og da er det kjipt om det mangler 3-4 stykker sånn helt plutselig. :-) 2 aktiviteter er uaktuelt for vår snart 8-åring, hun har veldig mye lekser og rekker ikke mer enn èn kveld borte i uka. allidretten vår er overbooket, på 2003 kullet, jeg sa i fra en gang, og fikk beksjed om at det ikke var nødvendig. Di har ikke opprop etc. Syns også å gi beskjed er en god skikk. Nå skal vi prøve begge deler, men komme til å se det veldig ann. Hadde man kun meldt på kun 1/2 år allidrett, hadde jeg gjort det i høst. Men det gikk ikke. Det er uansett ikke dyrt 600,- for hele året, og vi gjør mange morsomme ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 allidretten vår er overbooket, på 2003 kullet, jeg sa i fra en gang, og fikk beksjed om at det ikke var nødvendig. Di har ikke opprop etc. Syns også å gi beskjed er en god skikk. Nå skal vi prøve begge deler, men komme til å se det veldig ann. Hadde man kun meldt på kun 1/2 år allidrett, hadde jeg gjort det i høst. Men det gikk ikke. Det er uansett ikke dyrt 600,- for hele året, og vi gjør mange morsomme ting. Vi har også påmelding til hele året, men all erfaring tilsier at det faller fra veldig mange etter jul. Alt er innendørs før jul, men etter jul er det ulike aktiviteter som aking, skøyter, ski og svømming - og da må foreldrene blir med mye mer. Og da blir mange borte... Så - det kunne nok vært en fordel om man kunne melde på bare for et halvår om gangen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Det han har begynt på et år må han fullføre... Selvsagt finnes det unntak hvis det er spesielle grunner til det, men hvis det bare er fordi han ikke vil/gidder mer, så er vi ganske strenge. Det handler egentlig om to ting. Det ene er at han skal lære å fullføre det han begynner på. Det andre er at han tar jo potensielt opp plassen for noen andre som har lyst, og da er det for dumt å kutte etter halvgått løp sånn at ingen får plassen. Det gjelder ikke alle typer aktiviteter, men likevel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hos oss må man fullføre sesongen hvis det ikke er noen annen grunn enn at man er blitt litt lei. Det er vel ikke sånn at det ikke finnes noen vei tilbake til fotballen selv om man tar en pause som 8-åring. Fotballen er ekstrem når det gjelder å "sluke" alle mens de er små, for så å rangere / sortere når de blir større. Da er det (for mange av dem) for sent å begynne med noe annet. Jeg synes dessuten at fotball bør være sommersport for de yngste. (Hvis noen merker at jeg har et ambivalent forhold til måten barnefotball drives mange steder, til tross for at sønnen min elsker det, har de helt rett. Breddefotball my ass, ikke undervurder oss.) Jeg synes du skal prøve å finne ut av om han virkelig er lei av fotball eller det er kompisen som trekker ham ut. Vil han slutte, går det vel an å ta pause en sesong. Men gjør det klart hvorvidt han i så fall også "melder seg ut" av den morsomste delen av dem, altså sommeren med kamper osv. Ikke stress med å melde ham på noe nytt, la ham få merke hvordan det er å ikke spille fotball, hvis du skjønner hva jeg mener. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hos oss må man fullføre sesongen hvis det ikke er noen annen grunn enn at man er blitt litt lei. Det er vel ikke sånn at det ikke finnes noen vei tilbake til fotballen selv om man tar en pause som 8-åring. Fotballen er ekstrem når det gjelder å "sluke" alle mens de er små, for så å rangere / sortere når de blir større. Da er det (for mange av dem) for sent å begynne med noe annet. Jeg synes dessuten at fotball bør være sommersport for de yngste. (Hvis noen merker at jeg har et ambivalent forhold til måten barnefotball drives mange steder, til tross for at sønnen min elsker det, har de helt rett. Breddefotball my ass, ikke undervurder oss.) Jeg synes du skal prøve å finne ut av om han virkelig er lei av fotball eller det er kompisen som trekker ham ut. Vil han slutte, går det vel an å ta pause en sesong. Men gjør det klart hvorvidt han i så fall også "melder seg ut" av den morsomste delen av dem, altså sommeren med kamper osv. Ikke stress med å melde ham på noe nytt, la ham få merke hvordan det er å ikke spille fotball, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg får lyst til å OMFAVNE deg for avsnitt 2 og 3. Rett og slett. Amen, halleluja og stående applaus! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg får lyst til å OMFAVNE deg for avsnitt 2 og 3. Rett og slett. Amen, halleluja og stående applaus! Det er egentlig litt urettferdig overfor vår egen klubb, den er ikke blant de verste. Men jeg har sett og hørt så mye rart fra fotballfronten i den tiden jeg har hatt barn, at jeg blåser ut litt allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Hos oss må man fullføre sesongen hvis det ikke er noen annen grunn enn at man er blitt litt lei. Det er vel ikke sånn at det ikke finnes noen vei tilbake til fotballen selv om man tar en pause som 8-åring. Fotballen er ekstrem når det gjelder å "sluke" alle mens de er små, for så å rangere / sortere når de blir større. Da er det (for mange av dem) for sent å begynne med noe annet. Jeg synes dessuten at fotball bør være sommersport for de yngste. (Hvis noen merker at jeg har et ambivalent forhold til måten barnefotball drives mange steder, til tross for at sønnen min elsker det, har de helt rett. Breddefotball my ass, ikke undervurder oss.) Jeg synes du skal prøve å finne ut av om han virkelig er lei av fotball eller det er kompisen som trekker ham ut. Vil han slutte, går det vel an å ta pause en sesong. Men gjør det klart hvorvidt han i så fall også "melder seg ut" av den morsomste delen av dem, altså sommeren med kamper osv. Ikke stress med å melde ham på noe nytt, la ham få merke hvordan det er å ikke spille fotball, hvis du skjønner hva jeg mener. Foreldre og trenere på vårt lag inkluderer alle, men ungene har veldig konkurranse seg imellom. Gutten sier at han vil slutte fordi han er så dårlig og fordi at guttene i klassen erter ham med at den andre klubben er best. Kompisen snakker han ikke så mye om, men vi tror at han prøver veldig å styre gutten. Heldigvis lykkes det ikke i forhold til hvem han skal være venn med. I tillegg er det overvekt av fiolin-spillere i klassen, så de spiller ikke mye fotball på skolen. Det blir nok til at vi lar ham slutte, og ser hva som skjer fremover. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Det er egentlig litt urettferdig overfor vår egen klubb, den er ikke blant de verste. Men jeg har sett og hørt så mye rart fra fotballfronten i den tiden jeg har hatt barn, at jeg blåser ut litt allikevel. Fotballforbundet har gjort en betydelig innsats i klubbene de siste årene, og gjort forsøk på å tilpasse seg barneidrettsbestemmelsene. Problemet for fotballen er at de har veldig mange ambisiøse foreldre som ikke greier å roe ned. Dessverre. Men rett skal være rett, ikke alle fortjener pepper like mye. Hadde flere foreldre turt å være mer bestemte, så tror jeg fotballen hadde hatt bedre kår hva bredde angår. Dessverre drømmer altfor mange fotballtrenere (uten særlig kompetanse...) at de skal få fram en ny Solskjær, og på vei mot dette målet tramper de over mange lik... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Foreldre og trenere på vårt lag inkluderer alle, men ungene har veldig konkurranse seg imellom. Gutten sier at han vil slutte fordi han er så dårlig og fordi at guttene i klassen erter ham med at den andre klubben er best. Kompisen snakker han ikke så mye om, men vi tror at han prøver veldig å styre gutten. Heldigvis lykkes det ikke i forhold til hvem han skal være venn med. I tillegg er det overvekt av fiolin-spillere i klassen, så de spiller ikke mye fotball på skolen. Det blir nok til at vi lar ham slutte, og ser hva som skjer fremover. ''I tillegg er det overvekt av fiolin-spillere i klassen'' Jeg har vært en fiolinspiller. Den gangen var det vi som ble ertet. Det går an å ha et helt greit liv uten å spille fotball, men det er ingen grunn til å legge opp som 8-åring fordi man ikke er kjempegod. Det er ikke nødvendigvis barnestjernene som blir best senere. Hvis han har et "avklart" forhold til det, synes jeg dere skal la ham få ta en pause. Han oppdager fort om han savner det tror 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Fotballforbundet har gjort en betydelig innsats i klubbene de siste årene, og gjort forsøk på å tilpasse seg barneidrettsbestemmelsene. Problemet for fotballen er at de har veldig mange ambisiøse foreldre som ikke greier å roe ned. Dessverre. Men rett skal være rett, ikke alle fortjener pepper like mye. Hadde flere foreldre turt å være mer bestemte, så tror jeg fotballen hadde hatt bedre kår hva bredde angår. Dessverre drømmer altfor mange fotballtrenere (uten særlig kompetanse...) at de skal få fram en ny Solskjær, og på vei mot dette målet tramper de over mange lik... Reglene er helt greie. Men det er mange måter å snike seg rundt dem på. Man kan f.eks. bruke retningslinjene som sier at "det er forbudt å toppe laget, men treningsiver skal belønnes", til å innføre et oppmøtesystem som gjør det umulig å gjøre noe annet om vinteren. Da slår dette ihjel prinsippet om at det er greit med allsidighet. Og når halvparten dropper ut som tenåringer fordi de ikke kommer på A-laget, er det for sent å begynne med håndball, volleyball eller basket, selv om disse guttelagene sliter med å få nok spillere og gjerne ville hatt noen som hadde prøvd disse grenene tidligere... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Reglene er helt greie. Men det er mange måter å snike seg rundt dem på. Man kan f.eks. bruke retningslinjene som sier at "det er forbudt å toppe laget, men treningsiver skal belønnes", til å innføre et oppmøtesystem som gjør det umulig å gjøre noe annet om vinteren. Da slår dette ihjel prinsippet om at det er greit med allsidighet. Og når halvparten dropper ut som tenåringer fordi de ikke kommer på A-laget, er det for sent å begynne med håndball, volleyball eller basket, selv om disse guttelagene sliter med å få nok spillere og gjerne ville hatt noen som hadde prøvd disse grenene tidligere... ''Og når halvparten dropper ut som tenåringer fordi de ikke kommer på A-laget, er det for sent å begynne med håndball, volleyball eller basket, selv om disse guttelagene sliter med å få nok spillere og gjerne ville hatt noen som hadde prøvd disse grenene tidligere...'' Og dette er hovedmotargumentet mitt for helårsidrett for barn under 12 år. Jeg jobber aktivt for å få endret disse tingene, både lokalt og nasjonalt, men puh - det går saaaaaakte... Holdningsendringer er vanskelig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Hva gjør dere når ungene vil slutte med en aktivitet?'' Vi har sagt at de må fullføre perioden (semesteret, sesongen) de har begynt hvis grunnen er at de er lei, syns det er kjedelig, bestevennen har sluttet eller noe slikt. Hadde de hatt en skikkelig grunn ville jeg latt dem slutte midt i året uten å betenke meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Vi snakker veldig nøye igjennom det. I høst ville eldsteman slutte i korpset, men vi var bestemte på at han måtte være med frem til sommeren.(Viktig at de lærer at de har et ansvar overfor de andre, og at de ødelegger dersom de slutter midt i året) Vi snakka om alt han da ville gå glipp av og etter noen runder fant han selv ut at han ikke ville slutte likevel. Tror det er veldig viktig å bruke tid slik at ungene selv finner ut hva de virkelig vil, og at de lærer at de ikke bare kan begynne og slutte på ting akkurat slik de selv vil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.