Gå til innhold

Kan man feire en nazist?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Forskjellen når det gjelder rasehygiene?

Kan man ha folk som støttet pol pot og ikke beklaget det som leder for LO så kan man ha feiring av en nazist sitt ikke nazistiske forfatterskap.

Både nazister og andre ikke-demokratiske mennesker som feks

akp-ml folka som ikke tar avstand fra pol pot er søppel i mitt verdenssyn dog.

Hvis vi skulle slutte å feire alle kunstnere som har noen personlige defekter, ville det ikke bli mye feiring.

Hva er forresten verre med en nazist enn med en kommunist?

Kommer vel ann på hvilken kommunisme det er snakk om, Pol pot, stalin og mao var ikke mors beste barn og hadde mange likheter med nazistene på sitt menneskesyn. Stalin var jo like ihugga jødehater som Hitler. Men så finnes det jo kommunister og ikke minst komunnist sympatisører som ikke står for noe av hva disse regimene gjorde.

Vi har også eksempler på kommunist regimer som har vært godt for folket.Castros Cuba er et godt eksempel, hvis vi ser bort fra sensuren-noe som ikke er særegent for kommunsimen har kommunsime vært bra for Cuba. På Cuba har alle gode utdanningsmuligheter sm er gratis, det er et høyt utdannet folk med feks flest leger per innbygger i hele verden, de har like gode skrive og lese ferdigheter som ethvert vestlig land, et meget bra helsevesen. De har lite av luksusvarer, men det skyldes i hovedsak usas handelsblokade.

Ikke skjær alle kommunister under en kam.

Og husk hvordan vi selv var mot tyskertøsene og tysker ungene, vi var ikke noe bedre enn nazistene selv etter annen verdenskrig. Der har også psykiatrien noen svin på skogen, feks en overlege i psykiatri i norge utalte at tyskerbanra var hadde svake sjelsevner og var mentalt tilbakestående.

Annonse

Hvis vi skulle slutte å feire alle kunstnere som har noen personlige defekter, ville det ikke bli mye feiring.

Enig med deg i det. Er imidlertid høyst uenig i valget til - var det Grimstad - som skulle feire uten å legge vekt på forfatterens politiske holdninger. Jeg mener som Atle Kittang at man bør belyse Hamsuns politiske preferanser nettopp fordi den kan bidra til å belyse den uklare dobbeltheten det kan innebære å være menneske.

http://www.dagsavisen.no/kultur/article385852.ece

Han Homlung er ikke helt god.

Jeg syns også at han kommer med rare utsagn her. Er Hamsuns forfatterskap kunstnerisk interessant bare om man greier å gjøre det stuerent ved å "løsrive" det fra forfatterens politiske holdninger? Er kunstens oppgave bare å behage? Jeg mener ikke det.

Nei, det blir vanskelig.

Men vi kan fint feire hans flotte forfatterskap.

"Men vi kan fint feire hans flotte forfatterskap"

Enig. Og i tillegg kan man snakke om hans politiske holdninger, både i og uten sammenheng med hans forfatterskap. Tror ikke noe blir bedre av å fortie det i grunnen.

Annonse

hidi, the scorpion

Nazister drepte pga psykiske defekter og raseteologi, mens kommunistene drepte "motstandere", stor forskjell i mine øyne, selv om kommunismen tok livet av langt flere enn nazi-tyskland klarte på 7-8 år! Kommunismen var også mest utbredt i de to mest befolkingsrike land (Kina og Sovjet) over langt flere år!

Selvfølgelig kan man feire Hamsun. Hva skulle være problemet med det?

Personlig er jeg enig med deg, men mange av landets kulturinstitusjoner er det ikke. Linken i innlegget gikk til en artikkel i Adresseavisen, der teatersjef Otto Homlung medddeler at han ikke ønsker å sette opp Hamsun i jubileumsåret.

I Trøndelag hadde vi for en del år tilbake en ansettelses-sak som ga meg samme assosiasjoner. Falstadsenteret skulle ansette ny leder, og en av søkerne hadde tysk bakgrunn (tysk mor tror jeg?). Dette vakte stor harme blant eldre og motstandsfolk, dvs tiden var definitivt ikke moden for dette. Jeg syns det var rart den gang, og syns det er snodig at tiden ikke er moden for å kunne belyse den dobbeltheten også Hamsun representerer, nå 150 år etter hans fødsel.

Og så ble jeg litt nyskjerrig på hva dolerne mente da vettu. :)

Man feirer et forfattergeni og en landssviker!

Det ene kommer ikke uten det andre...! Han var en landssviker, dessverre, og det kan aldri gjøres rett!

Jeg mener jubileet burde være en anledning til å kunne reflektere over nettopp denne dobbelthelten. Noen forfattere vet lite om, eller tenker ikke at forfatterens ideologiske preferanser skal ha betydning for vår forståelse av h*ns produksjon. Shakespere er et eksempel på dette, og Bjørnson et eksempel her til lands. I andre tilfeller har forfatteren et politisk motiv med sin produksjon, og da er jo denne problemstillingen gitt. Eksempler her er Garcia Marcez - eller Solstad her i Norge.

Med Hamsun er sammenhengen mer diffus og fortolkningspotensialet bredere. Kan man lese hans ideologiske preferanser i han personkarrakerer eller ikke foreksempel?

Men - det kan virke som tiden likevel ikke er helt moden for å åpne opp for refleksjoner ut over den man sålangt bare har hatt i litterære kretser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...