Gjest Tae Kwon Do vs. Karate Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hei. Jeg har en 9-årig gutt som har lyst til å begynne på Tae Kwon Do. Selv har jeg gått på karate. Jeg lurer på om noen kan forklare meg hva den største forskjellen på Tae Kwon Do og karate er? Førstnevnte er koreansk, sistnevnte er japansk. Begge deler er vel kampsport beregnet på selvforsvar? Takker for innspill. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3ll3 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 ''Modern tae kwon do was developed in Korea after much influence from Japanese karate during the occupation by Japan. Indeed, tae kwon do is sometimes referred to as Korean karate.'' Karate bruker ca 60% hender og ca 40% spark mens i taekwondo er det omvendt, ca 40% hender og 60% spark. Mer hopping og høye spark, og noe enklere mønstre enn i karate. Tror taekwondo har oftere graderinger enn karate, noe som kan gi en raskere fremgang for de små. Blir jo artig når de kan få ny farge på beltet ganske fort, og føle at det skjer noe :-) Noen syns karate er litt kjedeligere det første året av den grunn... Vår 7-åring går på taekwondo og syns det er artig, men vi har ikke prøvd karate. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Karate er en klassisk kamp art. Bygger på historie og etikk. Tae Kwon Do er sports-aktivitet. Utøverne lærer lite om respekt og verdi.Macho-miljø Er min mening.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ban Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 ''Modern tae kwon do was developed in Korea after much influence from Japanese karate during the occupation by Japan. Indeed, tae kwon do is sometimes referred to as Korean karate.'' Karate bruker ca 60% hender og ca 40% spark mens i taekwondo er det omvendt, ca 40% hender og 60% spark. Mer hopping og høye spark, og noe enklere mønstre enn i karate. Tror taekwondo har oftere graderinger enn karate, noe som kan gi en raskere fremgang for de små. Blir jo artig når de kan få ny farge på beltet ganske fort, og føle at det skjer noe :-) Noen syns karate er litt kjedeligere det første året av den grunn... Vår 7-åring går på taekwondo og syns det er artig, men vi har ikke prøvd karate. helt enig. Vår syvåring går også på Tae Kwon Do og stortrives. Det bygger på respekt og trivsel. Strenge regler. Gradering for de små fire ganger i året. Merketaking for å lære enkeltslag, telling osv hver måned. Barna er trygge og glade. De store passer på de små ved sosiale tilstelninger som sommerleir, pizzakvelder, juleavslutninger osv. At det er noe machomiljø må være i andre klubber, for i "vår" klubb er det utrolig trivelig miljø. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 3ll3 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Karate er en klassisk kamp art. Bygger på historie og etikk. Tae Kwon Do er sports-aktivitet. Utøverne lærer lite om respekt og verdi.Macho-miljø Er min mening.... I "vår" klubb er det ikke sånn i det hele tatt. Der legges det stor vekt på respekt og høflighet, trenerne er veldig flinke med barna, og det er ikke noe macho i det hele tatt... Mange jenter også. Men dette avhenger helt sikkert veldig av klubben selv, og hva slags miljø som dyrkes frem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spiky Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Karate er en klassisk kamp art. Bygger på historie og etikk. Tae Kwon Do er sports-aktivitet. Utøverne lærer lite om respekt og verdi.Macho-miljø Er min mening.... Det er det værste jeg har hørt. Min sønn har gått 1 år på Tae Kwon Do. Og er det noe de lærer der så er det respekt og disiplin. Og ta hensyn til med-utøvere. De viktige T-ene er Trening, Trygghet, Trivsel. Han trives kjempegodt og vil ikke gå glipp av en eneste trening. De øver mye styrke, balanse, spenst, kroppskontroll. Jeg pleier å sitte å se på hver trening, og det er utrolig hvor dedikerte mange blir. Og motorikken hos samtlige er blitt mye bedre på et år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Karate er en klassisk kamp art. Bygger på historie og etikk. Tae Kwon Do er sports-aktivitet. Utøverne lærer lite om respekt og verdi.Macho-miljø Er min mening.... Min erfaring er omvendt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Karatemamsen Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jeg trener karate jeg, og har ikke satt meg inn inn på hva Tae Kwon Doe står for... her fant jeg noe negativt om Tae Kwon Do. http://www.vg.no/sport/ol/2008/taekwondo/artikkel.php?artid=536192 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.