Gå til innhold

bør diagnose settes i terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet noen om en diagnose er noe som "skal" settes i terapi hos psykolog? Eller er det eventuelt noe som kommer fram etter hvert?

Jeg føler jeg famler i mørket for tiden, har maaange år i terapi bak meg, men ingen klar diagnose er forsøkt satt. Jeg føler også at jeg stanger hodet litt i veggen, min psykolog har også uttalt at det er noe vi mangler å få på plass..

Dersom man faktisk har en diagnose, er det "lettere" å kunne behandle, i verste fall med medikamenter? Håper noen har noen tanker.

Er sliten av å leve slik.

Videoannonse
Annonse
Gjest xbellax
Skrevet

Man trenger selvsagt ikke en diagnose for å ha fullt utbytte av en terapi, men man må ha en retning et slags"mål" med det hele ellers finnes der jo intent poeng. Dersom du har gått i terapi i mange år må der jo være noe konkret du baler med? Har du feks blitt fullt utredet av denne psykologen eller en annen behandler?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

All behandling skal bygge på en diagnose. Det kravet er på "skal"-nivå.

Ikke rart at fremgang uteblir dersom en ikke vet hva en behandler. Det er ikke bare medisineringen, men også psykoterapien som skal være forskjellig avhengig av diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...