Gå til innhold

gå i teateret med vannkopper?

Gjest vil så gjerne dra

Anbefalte innlegg

Gjest ikke siden jeg var så krass (til trådstarer)

Utrolig surt! Men det er nok ikke så mye å gjøre med det dessverre... Er det ikke mulig å selge billettene/kjøpe nye/evt prøve å bytte dem i en annen dag om ca en uke, så må dere nok bare bite i det sure eplet.

Jeg hadde blitt aldeles rasende om jeg så noen komme med et "ferskt" vannkoppebarn på teaterforestilling for barn. Det syns jeg er egoistisk! Greit nok at folk går rundt med smitte stadig vekk, men for enkelte ER det større risiko ved å bli utsatt for smitte. Feks. et barn som er kreftsykt eller skal opereres, må ikke utsettes for slik smitte. Det kan være "krise" om noen i omgangskretsen blir dårlig til og med!

Så jeg syns du skal ta hensyn, anledningen kommer nok igjen en annen gang, forhåpentligvis om ikke så lenge.

og andre syke selvsagt, som du nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

11

• jubalong70

7

• Spirello

7

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

Aliza1365380759

torsdag, fikk utbrudd i dag tidlig.. kan jo ikke være mer typisk.

Torsdag er jo et hav av tid til, men du får forsøke å bytte billettene eller noe sånt fram til da? Du får se det an til da, og gjøre en vurdering på torsdagen hvis dere ikke får byttet billettene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kjempedumt for barnet, men NEI, dere går selvfølgelig ikke dit!!

Det går ikke an å tenke at "fordi så mange slurver med smitten når det gjelder omgangssyke og forkjølelse, så kan jeg ta med en smittsom unge på teater"... Man får ta ansvar for seg selv og sin egen situasjon uten å "skylde på" hva alle andre gjør! Vannkopper kan være farlig for voksne (min far fikk det da han var 40, smittet av meg, og han ble innlagt på sykehus). Og JA, de kan like gjerne få det andre steder, helt sikkert - men jeg ville IKKE sittet og tenkt på at jeg kunne vært årsaken til det! Såpass hensyn tar man til folk rundt seg, selvom man ikke kjenner dem!

Finn på noe annet koselig med barnet. Finn et annet teater en annen gang. Ja, det blir sikkert gråt og fortvilelse. Det hører med til livet. Når man er syk, så kan man ikke dra på sånne ting. Det vil komme klassefester hun ikke kan gå på pga omgangssyke, bursdager hun ikke kan gå i pga feber... Sånn er det!

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Da eksen min hadde vannkopper og møtte opp på legekontoret for å få sykemelding fikk han beskjed om at han skulle sagt hva det gjalt på telefonen, det er så smittsomt at de helst ikke ville ha ham der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er hva vår skole skriver om vannkopper:

Smittefare

En av foreldrene ved skolen vår har en sykdom med behandling som reduserer immunforsvaret. Det er viktig for vedkommende å vite når det går vannkopper på skolen. Vi ber derfor om at foreldre/foresatte varsler kontaktlærer straks det blir registrert vannkopper i familien eller nær vennekrets. Kontaktlærer vil så varsle vedkommende og helsesøster. Administrasjonen ved skolen legger ut informasjon på nettet når vannkopper går på skolen.

xxx skole 17.12.08

Rektor

Dette er en barneskole med ca. 650 elever, så det blir litt av en jobb å passe på. Det ser likevel ut til at dette er så viktig for den syke og familien at skolen tar det på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva vår skole skriver om vannkopper:

Smittefare

En av foreldrene ved skolen vår har en sykdom med behandling som reduserer immunforsvaret. Det er viktig for vedkommende å vite når det går vannkopper på skolen. Vi ber derfor om at foreldre/foresatte varsler kontaktlærer straks det blir registrert vannkopper i familien eller nær vennekrets. Kontaktlærer vil så varsle vedkommende og helsesøster. Administrasjonen ved skolen legger ut informasjon på nettet når vannkopper går på skolen.

xxx skole 17.12.08

Rektor

Dette er en barneskole med ca. 650 elever, så det blir litt av en jobb å passe på. Det ser likevel ut til at dette er så viktig for den syke og familien at skolen tar det på alvor.

Akkurat sånn var det på jobben min også (barnehage) da ei mor hadde hatt kreft. Dvs, hun var ferdig med behandling der og da, men det ville fortsatt vært risikabelt for henne å bli smittet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan du ikke. Du vet ikke hvem som er på teater som av en eller annen grunn helst ikke skal ha vannkopper, og du utsetter ikke folk for smitte med fullt overlegg.

Synd for ungen, ja, men det er faktisk sånne slag livet gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, selvfølgelig skal man ikke ta med et barn med smittsomme vannkopper i teatret! Er selve koppene tørket ut er hun neppe smittefarlig lenger, og du kan revurdere.

Vannkopper er ikke å spøke med, det er en av de farligste barnesykdommene (ikke dermed sagt det er farlig for de fleste, men farlig for noen, og det finnes flere relaterte sykdommer).

Les evt. mer her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320913

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2860

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! tenk på alle de andre som kan bli smitta da... Hva om det er en gravid der som blir syk siden dere ikke kunne la være å gå?

Smittosmme mennesker (voksne eller barn) bør holde seg inne.. Synd med forestillingen, men er man syk så er man syk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helvetesild - nei takk!

Nei, du bør ikke dra! Jeg går på immun nedsettende medikamenter og prøver så langt jeg kan å unngå folk med smitsomme sykdommer.

Helvetesild er ikke noe jeg ønsker å få, og jeg synes det hadde vært jævlig kjipt om jeg kom til teateret og bli plassert like ved en unge full av vannkopper.

Jeg tar mine forhåndsregler, men kan ikke slutte helt å leve, men synes foreldre kan holde syke barn hjemme.

Du får finne på noe annet den kvelden, hjemmekos med en dvd eller noe sånt, og ta teaterturen senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør de kanskje ikke gå ut blant folk i det hele tatt? er jo smitte overalt!

Så du mener at jeg ikke bør gå ut blant folk fordi jeg har en kronisk sykdom og dårlig immunforsvar???? Skal jeg sitte hjemme i stua mi, uføretrygde meg, og vente på døden fordi dattera di med vannkopper vil på teater? Den uttalelsen der var veldig bak mål og egoistisk av deg!

Jeg har tidligere fått helvettesild av herpesviruset (ble smitta av en med kyssesyken, men det slo ut som helvettesild), og jeg ble liggende på isolat i to uker.

Selv om det er mange baskelusker "der ute" så er vel folk flest smarte nok til å skjønne at de ikke kan gå ut med all verdens smittsomme greier. I hvert fall ikke sykdommer som kan være svært alvorlig for andre medmennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du bør ikke dra! Jeg går på immun nedsettende medikamenter og prøver så langt jeg kan å unngå folk med smitsomme sykdommer.

Helvetesild er ikke noe jeg ønsker å få, og jeg synes det hadde vært jævlig kjipt om jeg kom til teateret og bli plassert like ved en unge full av vannkopper.

Jeg tar mine forhåndsregler, men kan ikke slutte helt å leve, men synes foreldre kan holde syke barn hjemme.

Du får finne på noe annet den kvelden, hjemmekos med en dvd eller noe sånt, og ta teaterturen senere :)

jeg og... pluss sykdommen min gir meg dårlig immunforsvar, men jeg er "frisk" ellers.. Helvettesild har jeg hatt, det var helvettes vondt :) Klødde og brant.. Lå på isolat i to uker. :( Hadde jeg kommet ved siden av en jente med vannkopper på teater, hadde jeg krevd at den smittsomme som utgjør fare for andre hadde fløtta seg! Makan til egoistisk mor.. Skjønner jo de har veldig lyst, men man kan ikke velge selv når man blir syk.. Tenk om en gravid kvinne blir smittet da? Kan være ganske dramatisk det. Skal fokl gå dukken, gravide risikere å miste sitt ufødte barn fordi de vil gå på teater!!??? Kjenner jeg blir forabanna.... *arg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helvetesild -nei takk!

jeg og... pluss sykdommen min gir meg dårlig immunforsvar, men jeg er "frisk" ellers.. Helvettesild har jeg hatt, det var helvettes vondt :) Klødde og brant.. Lå på isolat i to uker. :( Hadde jeg kommet ved siden av en jente med vannkopper på teater, hadde jeg krevd at den smittsomme som utgjør fare for andre hadde fløtta seg! Makan til egoistisk mor.. Skjønner jo de har veldig lyst, men man kan ikke velge selv når man blir syk.. Tenk om en gravid kvinne blir smittet da? Kan være ganske dramatisk det. Skal fokl gå dukken, gravide risikere å miste sitt ufødte barn fordi de vil gå på teater!!??? Kjenner jeg blir forabanna.... *arg*

Jeg hadde ikke turt å jaget jentungen, men hadde nok valgt å forlate forestillingen, og kanskje sagt i fra til en vakt hvorfor jeg gjorde det.

Jeg prøver å følge med når det går noe, så jeg kan ta litt ekstra forhåndsregler, men disse forhåndsreglene innebærer ikke at foreldre med viten og vilje tar sine syke og smittsomme barn ut i offentligheten!

Ikke enkelt dette, du har min fulle sympati for det der med helvetesilden, det er min største skrekk hver gang jeg hører det går vannkopper i området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! tenk på alle de andre som kan bli smitta da... Hva om det er en gravid der som blir syk siden dere ikke kunne la være å gå?

Smittosmme mennesker (voksne eller barn) bør holde seg inne.. Synd med forestillingen, men er man syk så er man syk..

Vannkopper er vel ikke farlig for gravide,- det er vel røde hunder?

Men, jeg er enig med deg når jeg fikk tenkt meg om - alle de normalt friske ungene er det jo ikke så farlig om blir smittet - det er jo en sykdom man skal ha...(og den er veldig lite morsom å få i voksen alder...!) Men, det er selvsagt en del med nedsatt immunforsvar som ikke trenger noe ekstra smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

Men, jeg er enig med deg når jeg fikk tenkt meg om - alle de normalt friske ungene er det jo ikke så farlig om blir smittet - det er jo en sykdom man skal ha...(og den er veldig lite morsom å få i voksen alder...!) Men, det er selvsagt en del med nedsatt immunforsvar som ikke trenger noe ekstra smitte.

Vannkopper er ikke bra for gravide nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om (uavhengig av sykdommen min) om å unngå kontakt med unger med vannkopper da jeg gikk gravid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løveføtter

jeg fikk beskjed om (uavhengig av sykdommen min) om å unngå kontakt med unger med vannkopper da jeg gikk gravid..

Sitat fra lommelegen.no

''Gravide som får vannkopper kan en sjelden gang overføre viruset til fosteret, særlig i første halvdel av svangerskapet. Det kan medføre skader på fosteret. Gravide som ikke har hatt vannkopper selv bør derfor være forsiktig med å ha kontakt med personer som har vannkopper eller helvetesild.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra lommelegen.no

''Gravide som får vannkopper kan en sjelden gang overføre viruset til fosteret, særlig i første halvdel av svangerskapet. Det kan medføre skader på fosteret. Gravide som ikke har hatt vannkopper selv bør derfor være forsiktig med å ha kontakt med personer som har vannkopper eller helvetesild.''

Oj,- de finner nå ut mer og mer...

Da jeg fikk vannkopper kunne jeg fint ha vært gravid, var 25 år og vel så det... Men dengang var det bare røde hunder jeg visste om som burde unngås,- og dem var/er man vel vaksinert for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...