Mrs. Wallace Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Pussig at det virker som om ingen andre tar slike hensyn.. omgangssyke, brennkopper og en haug med andre ting som alle drar med seg hele tiden. Men er i utgangspunktet enig med deg. Vannkopper er langt mer alvorlig enn både omganggsyke og brennkopper. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Ja, ja så er det noe nytt man har funnet ut nå. Var aldri farlig før i alle fall... Jeg kan love at det utgjør en fare - vi kjenner en liten gutt fra sykehuset som er skadet, fordi mamman fikk vannkopper under svangerskapet. Heldigvis får de aller fleste vannkopper før de blir i forplantningsdyktig alder, og heldigvis er det få som er så uheldige at de får vannkopper akkurat når de er gravide, dersom de har unngått sykdommen så langt. Men for de få som rammes, er det ille. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg kan love at det utgjør en fare - vi kjenner en liten gutt fra sykehuset som er skadet, fordi mamman fikk vannkopper under svangerskapet. Heldigvis får de aller fleste vannkopper før de blir i forplantningsdyktig alder, og heldigvis er det få som er så uheldige at de får vannkopper akkurat når de er gravide, dersom de har unngått sykdommen så langt. Men for de få som rammes, er det ille. Det er flere av oss her som det har gått hus forbi at det er risiko for gravide med vannkopper,- og jeg pleier som regel å fange opp sånne ting... Det er kanskje ikke så lenge før de vaksinerer barn for dette,- sånn som de gjør med røde hunder. For det er jo et dilemma at barn helst skal smittes med det mens de er barn,- men at de samtidig skal isoleres for ikke å smitte andre... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Vannkopper er en særlig farlig sykdom for folk med nedsatt immunforsvar. Som nesten alle her vet, har jeg ei jenta som i to år har hatt dårlig immunforsvar grunnet kreftbehandling. Når hun er på sitt laveste, beveger vi oss ikke ute blant folk, men selv når hun er "i god form" er hun langt mer mottakelig for smitte enn vanlige unger. Man tar alltid sine forholdsregler - her sprites det og vaskes det, og man unngår folkemengder om man kan. Men av og til vil man unne seg noe ekstra - og da hender det at vi er steder med mye folk - f.eks et teaterstykke. Om det da sitter et barn med smittsomme vannkopper like ved, kan det i verste fall være fatalt for vår unge - uansett hvor forsiktige man er. I tillegg har vi på våre sykehusopphold møtt ei mamma og en skjønn liten gutt som også har opplevd farene ved vannkopper på kroppen. Mamman ble smitta i første trisemester, og barnet har store helseskader grunnet dette. Så dersom du VET at barnet ditt kan smitte andre med vannkopper, bør du ta hensyn og kolde barnet hjemme! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Vannkopper er en særlig farlig sykdom for folk med nedsatt immunforsvar. Som nesten alle her vet, har jeg ei jenta som i to år har hatt dårlig immunforsvar grunnet kreftbehandling. Når hun er på sitt laveste, beveger vi oss ikke ute blant folk, men selv når hun er "i god form" er hun langt mer mottakelig for smitte enn vanlige unger. Man tar alltid sine forholdsregler - her sprites det og vaskes det, og man unngår folkemengder om man kan. Men av og til vil man unne seg noe ekstra - og da hender det at vi er steder med mye folk - f.eks et teaterstykke. Om det da sitter et barn med smittsomme vannkopper like ved, kan det i verste fall være fatalt for vår unge - uansett hvor forsiktige man er. I tillegg har vi på våre sykehusopphold møtt ei mamma og en skjønn liten gutt som også har opplevd farene ved vannkopper på kroppen. Mamman ble smitta i første trisemester, og barnet har store helseskader grunnet dette. Så dersom du VET at barnet ditt kan smitte andre med vannkopper, bør du ta hensyn og kolde barnet hjemme! Siden du selv nevner din situasjon her, drister jeg meg til å gi en klem, og si at jeg tenker på dere, ofte og mye! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Siden du selv nevner din situasjon her, drister jeg meg til å gi en klem, og si at jeg tenker på dere, ofte og mye! Vel - alle her vet jo om det likevel, så hvorfor anonymisere? Dette er i tillegg et tema som opprører meg - som om det å gå glipp av en teaterforestilling rettferdiggjør å utsette andre for fare. Takk for klemmen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det er flere av oss her som det har gått hus forbi at det er risiko for gravide med vannkopper,- og jeg pleier som regel å fange opp sånne ting... Det er kanskje ikke så lenge før de vaksinerer barn for dette,- sånn som de gjør med røde hunder. For det er jo et dilemma at barn helst skal smittes med det mens de er barn,- men at de samtidig skal isoleres for ikke å smitte andre... Jeg hadde heller ikke fått med meg at vannkopper kan være farlig for gravide. ''For det er jo et dilemma at barn helst skal smittes med det mens de er barn,- men at de samtidig skal isoleres for ikke å smitte andre...'' Enig i det, men jeg antar at ettersom de aller fleste barna er i bhg, så smittes de uansett før det bryter ut på noen? Jeg gikk ikke selv i bhg, og var mye eldre enn det min sønn var da vannkoppene brøt ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Vel - alle her vet jo om det likevel, så hvorfor anonymisere? Dette er i tillegg et tema som opprører meg - som om det å gå glipp av en teaterforestilling rettferdiggjør å utsette andre for fare. Takk for klemmen. Jeg tror at for folk som har vært så heldige å være friske og raske og ikke kjenner noen alvorlig syke, så er det lett å glemme at det finnes dem som ikke tåler å bli smittet av noe (som man tror er) uskyldig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg hadde heller ikke fått med meg at vannkopper kan være farlig for gravide. ''For det er jo et dilemma at barn helst skal smittes med det mens de er barn,- men at de samtidig skal isoleres for ikke å smitte andre...'' Enig i det, men jeg antar at ettersom de aller fleste barna er i bhg, så smittes de uansett før det bryter ut på noen? Jeg gikk ikke selv i bhg, og var mye eldre enn det min sønn var da vannkoppene brøt ut. Vannkoppsmitte er svært vanskelig å unngå, når man har unger som går i barnehage eller skole i alle fall. Problemet er jo at vannkoppene smitter flere dager før utbrudd. Og for friske barn er det jo en fordel å "bli ferdig" med sykdommen jo før jo heller. Men det å med vitene å vilje ta med et smittefarlig barn ut blant andre folk - det er rett og slett arrogant. Vi har måttet ha regelen at dersom barn har vært i kontakt med unger som har fått vannkopper, kan vi ikke være sammen med dem før man er sikker på at de ikke er smittet - så når det går vannkopper, er det sosiale livet vårt begrenset. En lege ved barneavdelinga mente at man burde egentlig sette opp en lapp i barnehagen/sende lapp med hjem på skolen:" XXX har vannkopper - kom og bli smitta!" - for å ha mere "kontrollerte" utbrudd.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg hadde heller ikke fått med meg at vannkopper kan være farlig for gravide. ''For det er jo et dilemma at barn helst skal smittes med det mens de er barn,- men at de samtidig skal isoleres for ikke å smitte andre...'' Enig i det, men jeg antar at ettersom de aller fleste barna er i bhg, så smittes de uansett før det bryter ut på noen? Jeg gikk ikke selv i bhg, og var mye eldre enn det min sønn var da vannkoppene brøt ut. Ja,- barnehagen hjelper nok på det,- selv om de blir holdt hjemme etter at de har blitt syke..det smitter vel litt før det bryter ut også. Jeg fikk det som voksen (grøss),- men jeg var heller ikke i barnehage,- eller mye sammen med andre barn før skolealder... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Vannkoppsmitte er svært vanskelig å unngå, når man har unger som går i barnehage eller skole i alle fall. Problemet er jo at vannkoppene smitter flere dager før utbrudd. Og for friske barn er det jo en fordel å "bli ferdig" med sykdommen jo før jo heller. Men det å med vitene å vilje ta med et smittefarlig barn ut blant andre folk - det er rett og slett arrogant. Vi har måttet ha regelen at dersom barn har vært i kontakt med unger som har fått vannkopper, kan vi ikke være sammen med dem før man er sikker på at de ikke er smittet - så når det går vannkopper, er det sosiale livet vårt begrenset. En lege ved barneavdelinga mente at man burde egentlig sette opp en lapp i barnehagen/sende lapp med hjem på skolen:" XXX har vannkopper - kom og bli smitta!" - for å ha mere "kontrollerte" utbrudd.... Vi hadde det slik i barnehagen der jeg gikk, jeg er født sent på 60-tallet, før røde-hunder-vaksinen var en del av barnevaksinasjonsprogrammet. De som fikk røde hunder, "måtte" komme i barnehagen og klemme på de friske barna, før man fikk gå hjem og være syk.. Dette var personalbarnehagen til et av landets større sykehus, de fleste foreldrene var leger o.l , og det var sikkert større bevissthet rundt dette, samt at det ble informert godt slik at gravide som ikke var rubella-resistente kunne holde seg unna.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Vannkoppsmitte er svært vanskelig å unngå, når man har unger som går i barnehage eller skole i alle fall. Problemet er jo at vannkoppene smitter flere dager før utbrudd. Og for friske barn er det jo en fordel å "bli ferdig" med sykdommen jo før jo heller. Men det å med vitene å vilje ta med et smittefarlig barn ut blant andre folk - det er rett og slett arrogant. Vi har måttet ha regelen at dersom barn har vært i kontakt med unger som har fått vannkopper, kan vi ikke være sammen med dem før man er sikker på at de ikke er smittet - så når det går vannkopper, er det sosiale livet vårt begrenset. En lege ved barneavdelinga mente at man burde egentlig sette opp en lapp i barnehagen/sende lapp med hjem på skolen:" XXX har vannkopper - kom og bli smitta!" - for å ha mere "kontrollerte" utbrudd.... ''Men det å med vitene å vilje ta med et smittefarlig barn ut blant andre folk - det er rett og slett arrogant.'' Kunne ikke vært mer enig! ''Vi har måttet ha regelen at dersom barn har vært i kontakt med unger som har fått vannkopper, kan vi ikke være sammen med dem før man er sikker på at de ikke er smittet - så når det går vannkopper, er det sosiale livet vårt begrenset.'' Kan ikke være lett å holde track på hvem som har vært sammen med noen som har hatt vannkopper, men jeg antar folk er flinke til å holde dere underrettet? ''En lege ved barneavdelinga mente at man burde egentlig sette opp en lapp i barnehagen/sende lapp med hjem på skolen:" XXX har vannkopper - kom og bli smitta!" - for å ha mere "kontrollerte" utbrudd....'' Lurt! :-) Jeg husker fra da jeg var barn at foreldrene sendte ungene sine på besøk hjem til andre barn med barnesykdommer, med det håp om at de ville bli smittet! :-) For selv i de tilfellene der det ikke skulle være fare på ferde, er det jo ekstra ubehagelig å bli syk i voksen alder. Jeg husker min mor fikk kusma samtidig med oss barna, og hun lå flat ut i omtrent én måned! Vet ikke om det passer å si det i denne tråden, men jeg legger til at jeg også synes at det å la friske spedbarn følge det vanlige vaksinasjonsprogrammet har et solidaritetselement i seg med de barna som ikke kan vaksineres. Og dessuten: *klem* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Vannkoppsmitte er svært vanskelig å unngå, når man har unger som går i barnehage eller skole i alle fall. Problemet er jo at vannkoppene smitter flere dager før utbrudd. Og for friske barn er det jo en fordel å "bli ferdig" med sykdommen jo før jo heller. Men det å med vitene å vilje ta med et smittefarlig barn ut blant andre folk - det er rett og slett arrogant. Vi har måttet ha regelen at dersom barn har vært i kontakt med unger som har fått vannkopper, kan vi ikke være sammen med dem før man er sikker på at de ikke er smittet - så når det går vannkopper, er det sosiale livet vårt begrenset. En lege ved barneavdelinga mente at man burde egentlig sette opp en lapp i barnehagen/sende lapp med hjem på skolen:" XXX har vannkopper - kom og bli smitta!" - for å ha mere "kontrollerte" utbrudd.... ''En lege ved barneavdelinga mente at man burde egentlig sette opp en lapp i barnehagen/sende lapp med hjem på skolen:" XXX har vannkopper - kom og bli smitta!" - for å ha mere "kontrollerte" utbrudd....'' Hadde sikkert vært lurt - på den annen side,- det "passer" vel egentlig aldri å bli syk :-) Med min innstilling til det meste ubehagelig (husarbeid f.eks.) hadde jeg sikkert tenkt ...det tar vi neste gang... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 ''En lege ved barneavdelinga mente at man burde egentlig sette opp en lapp i barnehagen/sende lapp med hjem på skolen:" XXX har vannkopper - kom og bli smitta!" - for å ha mere "kontrollerte" utbrudd....'' Hadde sikkert vært lurt - på den annen side,- det "passer" vel egentlig aldri å bli syk :-) Med min innstilling til det meste ubehagelig (husarbeid f.eks.) hadde jeg sikkert tenkt ...det tar vi neste gang... *S* Nei, det passer som regel aldri, men da vannkoppene raste som verst i barnehagen, passet det egentlig ganske bra, for jeg hadde litt fri i forbindelse med jobbskifte. Jeg sjekket og sjekket hver dag etter utslett, men nei da... Et halvt års tid senere, da jeg var fullt i gang i ny jobb osv, og INGEN hadde hatt vannkopper i bhg, klarte han å bli smittet i forbindelse med et nokså kort besøk hos noen hvor barnet var smittet men ikke hadde fått utbrudd ennå...;-) Skjønner ikke at han ikke klarte å få de fra egen bhg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 *S* Nei, det passer som regel aldri, men da vannkoppene raste som verst i barnehagen, passet det egentlig ganske bra, for jeg hadde litt fri i forbindelse med jobbskifte. Jeg sjekket og sjekket hver dag etter utslett, men nei da... Et halvt års tid senere, da jeg var fullt i gang i ny jobb osv, og INGEN hadde hatt vannkopper i bhg, klarte han å bli smittet i forbindelse med et nokså kort besøk hos noen hvor barnet var smittet men ikke hadde fått utbrudd ennå...;-) Skjønner ikke at han ikke klarte å få de fra egen bhg:-) Hehe,- typisk :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 ''Men det å med vitene å vilje ta med et smittefarlig barn ut blant andre folk - det er rett og slett arrogant.'' Kunne ikke vært mer enig! ''Vi har måttet ha regelen at dersom barn har vært i kontakt med unger som har fått vannkopper, kan vi ikke være sammen med dem før man er sikker på at de ikke er smittet - så når det går vannkopper, er det sosiale livet vårt begrenset.'' Kan ikke være lett å holde track på hvem som har vært sammen med noen som har hatt vannkopper, men jeg antar folk er flinke til å holde dere underrettet? ''En lege ved barneavdelinga mente at man burde egentlig sette opp en lapp i barnehagen/sende lapp med hjem på skolen:" XXX har vannkopper - kom og bli smitta!" - for å ha mere "kontrollerte" utbrudd....'' Lurt! :-) Jeg husker fra da jeg var barn at foreldrene sendte ungene sine på besøk hjem til andre barn med barnesykdommer, med det håp om at de ville bli smittet! :-) For selv i de tilfellene der det ikke skulle være fare på ferde, er det jo ekstra ubehagelig å bli syk i voksen alder. Jeg husker min mor fikk kusma samtidig med oss barna, og hun lå flat ut i omtrent én måned! Vet ikke om det passer å si det i denne tråden, men jeg legger til at jeg også synes at det å la friske spedbarn følge det vanlige vaksinasjonsprogrammet har et solidaritetselement i seg med de barna som ikke kan vaksineres. Og dessuten: *klem* Jeg sendte melding til de vi kjenner so har barn som kanskje ikke hadde hatt vannkopper om at vi hadde det i hus nå. Og ei venninne kom på besøk med sin treåring på onsdag, og lekte med jenta mi et par timer. Blir spennende å se om hun ble smittet, for de tok ikke særlig mye på hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg sendte melding til de vi kjenner so har barn som kanskje ikke hadde hatt vannkopper om at vi hadde det i hus nå. Og ei venninne kom på besøk med sin treåring på onsdag, og lekte med jenta mi et par timer. Blir spennende å se om hun ble smittet, for de tok ikke særlig mye på hverandre. Nei, man kan jo ikke akkurat gni barna opp mot hverandre, heller;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Vannkopper er faktisk blant de verre ting man kan utsette andre for - særlig veldig små barn, gravide eller folk som av forskjellige grunner har dårlig immunforsvar. Eldstemann her fikk en ganske alvorlig følgesykdom fra vannkoppene, og da vi dro på sykehuset ble vi straks isolert helt til de var sikre på at han ikke var smittsom. Det er med andre ord ikke til å spøke med, og dere bør ikke ta med et smittsomt barn til et sted med mange andre mennesker. Hvilke følgesykdommer kan oppstå etter vannkopper? Er det veldig vanlig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1231865948' post='4064169] Hvilke følgesykdommer kan oppstå etter vannkopper? Er det veldig vanlig? Jeg mener å huske en kusine av meg fikk helvetesild. Den ene søsteren min fikk betennelse eller noe slikt i en av vannkoppearrene, og dette måtte behandles etterpå (antiseptisk salve og bandasje??) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg mener å huske en kusine av meg fikk helvetesild. Den ene søsteren min fikk betennelse eller noe slikt i en av vannkoppearrene, og dette måtte behandles etterpå (antiseptisk salve og bandasje??) ok, ja jeg vet det når du skriver det. Helvetesild er et vannkoppevirus, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.