Gå til innhold

gå i teateret med vannkopper?

Gjest vil så gjerne dra

Anbefalte innlegg

Gjest @krøll

Helt sikker!

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=16407

Både jeg og søsteren min hadde røde hunder (rubella) da vi var små, så det var vi begge immune mot.

Barna mine vokste opp i USA, der ble de vaksinert mot vannkopper (det er en del av barnavaksinasjonsprogrammet der)

så lærte jeg noe nytt i dag også. Det her har jeg faktisk aldri hørt om før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

11

• jubalong70

7

• Spirello

7

• morsan

5

Mest aktive i denne tråden

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231865948' post='4064169]

Hvilke følgesykdommer kan oppstå etter vannkopper? Er det veldig vanlig?

Fra wikipedia:

''Av og til kan vannkopper føre til komplikasjoner, for eksempel viruslungebetennelse og lignende.

I sjeldne tilfeller (1 av 1000) fører sykdommen til hjerne- eller hjertebetennelse.''

Det er visstnok ikke så veldig vanlig, men da sønnen min fikk vannkopper, var det faktisk flere av barna i barnehagen hans (inkl. han) som fikk mer eller mindre alvorlige følgesykdommer.

Og så er det dette med folk som har redusert immunforsvar, da:

''Hos personer med redusert immunforsvar kan vannkopper ha et meget alvorlig forløp hvor de kan bli alvorlig syke eller dø om de blir smittet.

Komplikasjoner som kan oppstå da er

* lungebetennelse

* hjernebetennelse

o balanseproblemer (ataksi)

o slag

* hjernenerveutfall

o synsforstyrrelser

o lammelse av ansikt (gjerne halvsidig)

* bakterielle superinfeksjoner''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HALLO? hva tenker du med?

NEI DERE KAN IKKE DRA NOENSTED SÅ LENGE IKKE KOPPENE HAR TØRKET INN. DET Å SMITTE ANDRE BEVISST ER SKIKKELIG DÅRLIG GJORT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en juletrefest for noen år siden var det noen hodeløse idioter som tok med seg den vannkoppebefengte sønnen sin og dukket opp. Dette var på en liten plass, og epidemien gikk her i flere mnd etterpå.

Det var ikke særlig behagelig!

Jeg ser på det som en selvfølge at man ikke drasser masse sykdom unødig rundt omkring. Er man smittsom og vet det så holder man seg hjemme!!!! Og det må de stakkars ungene også lære seg! Livet er hardt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love at det utgjør en fare - vi kjenner en liten gutt fra sykehuset som er skadet, fordi mamman fikk vannkopper under svangerskapet. Heldigvis får de aller fleste vannkopper før de blir i forplantningsdyktig alder, og heldigvis er det få som er så uheldige at de får vannkopper akkurat når de er gravide, dersom de har unngått sykdommen så langt.

Men for de få som rammes, er det ille.

Og jeg lærer stadig noe nytt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...