Gå til innhold

NHD/ang det å ta igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Uønsket situasjon

Du sa jo en gang at det å ta igjen hvis noen slår en og plager en var positiv selvhevding,og det er jeg enig i.

Derfor sa jeg til sønnen min at han må bare ta igjen og forsvare seg hvis noen plager han,det gjorde han og andre barn fikk mer respekt for han.

Men barnevernet og skolen var uenig i dette,han måtte si ifra til de voksne,det var det beste mente de.

Okey,så jeg ba han om å ikke ta igjen,så nå blir han kaldt for "pingle og pyse" og barna sier "du tar jo aldri igjen" så slår de han. Og når han sier ifra til læreren kaller de han "sladrehank".

Det er mye mobbing og tull på den skolen,og det virker ikke som om de får bukt med det. Skolen er stor og det er mange barn å passe på for lærerene,og ofte får de ikke med seg hva som skjer i friminuttene.

Fikk beskjed på sist møte at vi her hjemme måtte fokusere på det positive, og kommentere det negative minst mulig.

Det er vanskelig,han ser ingenting positivt med skolen og forteller det negative på løpende bånd. Jeg skulle spørre "har det skjedd noe positivt på skolen i dag da"?

Da er jo svaret greit "nei"!

Så kommer det negative.

Hva i alle dager skal jeg gjøre,og hvem har rett her?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322135-nhdang-det-%C3%A5-ta-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja kan jo gjøre det. Men vet de mener det er feil å ta igjen,man må si ifra til de voksne. Er så fortvilet over hele situasjonen!

Ja, men da kan du vise til hva en psykiater sier:-)

Ikke sikkert Nhd, vil like å bli "brukt" på denne måten da men :-)

Du får nesten spørre han først kankje.

Annonse

Gjest puslespill

Ok,men hva gjør jeg da når de mener de har rett?

Vet ikke helt hva du skal gjøre jeg..

*barnevernet er liksom "beskyttende" ovenfor barn, men de klarer nok ikke tenke på de barna som faktisk ikke skjønner og vet hvor ødeleggende sånn negativ oppførsel gjør med andre! Jeg synes de burde få ta igjen - men ofte blir "feil person" syndebukken :-(

*Skolen prøver nok å ha en nulltoleranse eller noe sånt ovenfor plaging, mobbing o.l. Det de ikke ser er alt som skjer bak deres rygg, for som du sier- en stor skole kan få voksne egentlig klare å holde oversikten over. Her igjen gjelder det med syndebukk. "Størst i str" får skylda da man endelig klarer å få tatt igjen pga. plaging - dessverre er det det lærere og lignende ser eller observerer.

Hva man kan gjøre?? vet ikke - prøve å føye seg på ett eller anna vis- si fra til voksne på skolen (som de blir anbefalt), fortsette være "pyse og sladrehank".. det de ikke tenker på er at så lenge de som plager klarer fortsette med dette bak de voksnes rygg er det ingenting som fungerer - de er gjerne flere som plager èn og de beskytter hverandre - ingen tror da på "offeret"!!

Har vært der- fikk beskjed om å ta det opp med barnet - der gjaldt det en lek de holdt på med som innebar sparking slag og dytting- problemet(som de voksne ikke så eller tok tak i) var at barnet mitt ikke ville være med på denne "leken" og holdt seg unna-de dytta og sparka så mye at h*n tok igjen-min fikk skylda da h*n var "størst".Resultat:melding med hjem! H*n er 7år!!!

Den verste prøver seg hele tiden, men min "gjemmer seg" unna slik at denne verste ikke får holdt på.

Håper du får fornuftige svar :-)

Gjest Uønsket situasjon

Vet ikke helt hva du skal gjøre jeg..

*barnevernet er liksom "beskyttende" ovenfor barn, men de klarer nok ikke tenke på de barna som faktisk ikke skjønner og vet hvor ødeleggende sånn negativ oppførsel gjør med andre! Jeg synes de burde få ta igjen - men ofte blir "feil person" syndebukken :-(

*Skolen prøver nok å ha en nulltoleranse eller noe sånt ovenfor plaging, mobbing o.l. Det de ikke ser er alt som skjer bak deres rygg, for som du sier- en stor skole kan få voksne egentlig klare å holde oversikten over. Her igjen gjelder det med syndebukk. "Størst i str" får skylda da man endelig klarer å få tatt igjen pga. plaging - dessverre er det det lærere og lignende ser eller observerer.

Hva man kan gjøre?? vet ikke - prøve å føye seg på ett eller anna vis- si fra til voksne på skolen (som de blir anbefalt), fortsette være "pyse og sladrehank".. det de ikke tenker på er at så lenge de som plager klarer fortsette med dette bak de voksnes rygg er det ingenting som fungerer - de er gjerne flere som plager èn og de beskytter hverandre - ingen tror da på "offeret"!!

Har vært der- fikk beskjed om å ta det opp med barnet - der gjaldt det en lek de holdt på med som innebar sparking slag og dytting- problemet(som de voksne ikke så eller tok tak i) var at barnet mitt ikke ville være med på denne "leken" og holdt seg unna-de dytta og sparka så mye at h*n tok igjen-min fikk skylda da h*n var "størst".Resultat:melding med hjem! H*n er 7år!!!

Den verste prøver seg hele tiden, men min "gjemmer seg" unna slik at denne verste ikke får holdt på.

Håper du får fornuftige svar :-)

Det er ikke lett dette her nei!

Har bedt han å holde seg i nærheten av vakten,det har han også prøvd. Det endte med at at en gjeng gutter drog han bortover,og han sa "hjelp meg da" til vakten. Men hva gjorde vakten? Ingenting! De drog han ut av synet på vakten og banket og sparket han. "Vakten trodde sikkert det var en lek" sa han,for de andre hadde sagt "det er bare lek" og så lo de. Vakten tok ikke alvorlig det at han sa "hjelp meg da".

Det har blirr sånn her og,at det er han som får skylden når han tar igjen,for da er han jo med på det,med på å sloss.

Det er så vanskelig,vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan jo ikke være på skolen i hvert friminutt å passe på han,da er han vel en "mammadalt". Men det er fristende.

Gjest Uønsket situasjon

Ja, men da kan du vise til hva en psykiater sier:-)

Ikke sikkert Nhd, vil like å bli "brukt" på denne måten da men :-)

Du får nesten spørre han først kankje.

Har hatt det i tankene og si "en psykiater sa det var positiv selvhevding å ta igjen",kanskje jeg gjør det.Noen på BUP sa også det var positivt at han tok igjen,siden han tidligere var så forsiktig av seg. Var bra at han "stod opp for seg selv" sa de.

Har hatt det i tankene og si "en psykiater sa det var positiv selvhevding å ta igjen",kanskje jeg gjør det.Noen på BUP sa også det var positivt at han tok igjen,siden han tidligere var så forsiktig av seg. Var bra at han "stod opp for seg selv" sa de.

Ved nærmere ettertanke vet jeg ikke om det er lurt å bruke noen på denne måten. Jeg synes du skal spørre Nhd først. Han må avgjøre det selv og det er ikke sikkert at det er noe poeng i heller.

Jeg leste visst litt for fort. Slik du sier at du har tenkt å gjøre det her, er helt ok.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ok,men hva gjør jeg da når de mener de har rett?

Da gjør du det du vet er best for barnet ditt.

Deres råd er idealer som dessverre ikke har rot i virkeligheten. Skolen kan aldri beskytte barna mot mobbing fra de går hjemmefra til de er tilbake i hjemmet. Enhver må ha rett til å stå opp for seg selv og markere egne grenser.

Annonse

Gjest Uønsket situasjon

Da gjør du det du vet er best for barnet ditt.

Deres råd er idealer som dessverre ikke har rot i virkeligheten. Skolen kan aldri beskytte barna mot mobbing fra de går hjemmefra til de er tilbake i hjemmet. Enhver må ha rett til å stå opp for seg selv og markere egne grenser.

Takk : )

Og det er å styrke hans selvtillit -ikke være med på å knekke den. Får be han å ta igjen på nytt, og si til barnevernet og skolen at det er det jeg som bestemmer.

Er bare redd de skal tro jeg er en dårlig mor,at jeg oppfordrer til vold,noe jeg ikke gjør. Han plager ikke andre,det er kun hvis andre plager han jeg mener han kan ta igjen.

I enkelte tilfeller er det viktig at man tar igjen. Det er viktig at man markerer seg selv slik at andre kan skjonne at de ikke kan gjore som de vil med en.

Er andre elever slemme i munnen, skal man ta igjen med munnen, helst verre enn de som startet. Blir du banket, bank igjen. Sinne kan vere meget lurt i slike tilfeller.

MEN, han skal ikke starte selv, DET er viktig!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...