Gå til innhold

Psykiske problemer med og uten grunn?

Anbefalte innlegg

Gjest hobbypsykolog

Er det like alvorlig og behandlingstrengende?

Hvis man f.eks. er deprimert pga et dødsfall i familien og er deprimert i flere år etter det, at dødsfallet var utløsende årsak...

vanligvis sørger man kanskje noen mnd, men hos noen kan dette vedvare...

så har vi de som har vært deprimert i åresvis uten noen spesiell årsak....

Jeg vil tenke at sistnevnte mangler signalstoffer og trenger medikamentell behandling, mens de som er deprimert pga utløsende årsak kan behandles ved å bearbeide sorgen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/322145-psykiske-problemer-med-og-uten-grunn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er store forskjellen på de tilfellene du nevner. Uansett hva som utløser depresjon kan antidepressiva hjelpe eller være nødvendig. Og jeg tipper at det er noe med signalstoffene og serotoninnivå som ikke er "på plass" i begge tilfellene.

Og uansett årsak kan også terapi hjelpe.

Gjest xbellax

Like alvorlige og behandlingstrengende? Ja, -det avhenger selvsagt av graden på depresjonen hvilke tiltak som er gunstige å iverksette men (f.eks)en dyp depresjon er en dyp depresjon uavhengig av hvordan depresjonen oppsto.

Endogen depresjon eller en reaktiv depresjon, begge tilfeller kan ha nytte av samtaleterapi i ulike former og medisiner. Dersom det er en reaktiv depresjon, altså en depresjon som følge av noe, en ytre påkjenning, vil man normalt sett ha god effekt av å bearbeide dette men i blant er ikke samtaler alene nok.

Uansett, hva som har utløst din depresjon, og andre depresjoner, så kan jeg si av egen erfaring dette. Først vil nok dine tanker og følelser naturligvis kretse rundt den sorg, eller det tap du har følt i forbindelse med dødsfallet, som igjen har gjort deg deprimert, men etter en tid så vil dette avta. Hvis du forsatt er deprimert etter en lang tid etter dette, så kan det være kjemien som er kommet i ubalanse ( altså seretoninmangel ) som kan fortsette å påvirke dine tanker og følelser i forbindelse med dødsfallet. Men jeg ble etter en lang tid mer fokusert på hodet mitt, at der var noe som ikke stemte der, en årsaken som utløste depresjonen. Men det tok sin tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...