Gå til innhold

er man frisk når man bruker medisiner?

Anbefalte innlegg

Gjest bipjente27

Slik ukeblader og diverse pasienthistorier forteller, så er man psykisk frisk når man har kvittet seg med medisinene. Jeg hører aldri om noen som har blitt psykisk friske, og fremdeles bruker medisiner.

Er det en motsetning mellom å være psykisk frisk, og å bruke medisiner?

jeg fungerer veldig bra nå, men er fortsatt avhengig av en stor dose medisiner.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er en definisjonssak. Er en diabetiker som er velregulert på insulin frisk?

Hvis sykdom er plagsomme symptomer og nedsatt funksjon, er fravær av dette friskhet. Etter denne definisjonen er du frisk.

Gjest barelurer jeg da

Jeg fikk det spørsmålet av en gynekolog en gang, hun ville vite om jeg var frisk. Sa som sant var at jeg gikk på Cipralex mot depresjon. Svaret kom klart og kontant; da er du ikke frisk!

Nei, man er frisk om man ikke er i behov av medikamenter.

sort som natta

Jeg fikk det spørsmålet av en gynekolog en gang, hun ville vite om jeg var frisk. Sa som sant var at jeg gikk på Cipralex mot depresjon. Svaret kom klart og kontant; da er du ikke frisk!

javel...er vel ofte jeg har fått lik respons på psykiske problemer,men sier jeg at jeg trenger levaxin for lavt stoffskifte,hormonpiller mot pcos,så er jeg visst "frisk"..

merkelige greier!

nesten så det er fristende å skjule medisin-bruken ift det som blir ansett som sykt

Annonse

Gjest barelurer jeg da

men ved hormonsykdommer,så er man frisk??sånn sett?

Jeg har lavt stoffskifte og bruker Levaxin. Jeg anser meg ikke som frisk lengre. jeg var frisk inntil jeg fikk sykdommen og måtte medisineres. Sykdom og medisiner betyr for meg at man ikke er frisk. Selv om man har en sykdom som med medisin fører til økt "friskhet", så er man ikke frisk.

I tilfelle diabetes som NHD nevner, så er diabetes definert som en sykdom og derfor er man ikke frisk selv om man er korrekt medisinert og kan leve et godt liv.

Men dette er nå bare min definisjon på det hele.

For meg er det å ha en sykdom nettopp det motsatte av å være frisk. Og sykdommer som medisineres for at man skal leve tilnærmet normalt er likefullt en sykdom.

sort som natta

Jeg har lavt stoffskifte og bruker Levaxin. Jeg anser meg ikke som frisk lengre. jeg var frisk inntil jeg fikk sykdommen og måtte medisineres. Sykdom og medisiner betyr for meg at man ikke er frisk. Selv om man har en sykdom som med medisin fører til økt "friskhet", så er man ikke frisk.

I tilfelle diabetes som NHD nevner, så er diabetes definert som en sykdom og derfor er man ikke frisk selv om man er korrekt medisinert og kan leve et godt liv.

Men dette er nå bare min definisjon på det hele.

For meg er det å ha en sykdom nettopp det motsatte av å være frisk. Og sykdommer som medisineres for at man skal leve tilnærmet normalt er likefullt en sykdom.

jeg er langt på vei enig med deg.men folk flest ser visst ulikt på ulike typer sykdommer...noen kaller meg frisk,andre syk,..eller psyk:/

Gjest barelurer jeg da

jeg er langt på vei enig med deg.men folk flest ser visst ulikt på ulike typer sykdommer...noen kaller meg frisk,andre syk,..eller psyk:/

Jeg møter og har møtt det samme som deg, tøffe tak :( Men vi er begge så langt mer enn vår sykdom og det må vi ikke glemme å minne oss selv på når det er vondt og vanskelig.

Gjest xbellax

Det avhenger av hvordan man definerer frisk og syk. Å ta medisiner for et eller annet gjør deg ikke automatisk syk. Medisinene du tar er en form for tilskudd kroppen din trenger, når du tar dem fungerer du og dermed blir det helt bortinatta å kalle deg syk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...