to-barns-mamman Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Datteren vår er 5 år og begynner på skolen til høsten. Hun er allerede en reser i matte, ser på lekseplanen til noen venner av oss med barn i 2. klasse at hun lett ville fulgt dem nå. Men nå er det lesing som står på programmet for henne, hun kan selvføglelig alle bokstavene, og skriver som bare det, men kan ikke lese. Synes dere vi skal følge opp hennes ønske om det og lære henne det også, eller bør vi henlede oppmerksomheten på noe annet - ikke skolegreier? Er jo redd det vil bli fryktelig kjedelig for henne om hun kan det meste av det de skal lære i første klasse - noen råd/innspill?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moffedille Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Så flink hun er da : ) Det kan jo bli kjedelig for henne hvis hun kan alt fra før av,tenker jeg. Men så flott at hun er villig til å lære da! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest VKF Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ja, jeg synes dere skal følge opp hennes ønske om å lære å lese. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Noen tanker i hvert fall... Min umiddelbare reaksjon er at hun er motivert NÅ, og dermed er hun klar og det vil bli feil å "bremse" henne. Reaksjonen min blir dermed kjør på - lær henne å lese. Men så er det det med at hun kanskje kan kjede seg på skolen. Og da tenker jeg at det kommer veldig an på skolen og læreren. Etter det jeg har sett her inne er det noen som får lærere som er flinke til å gi passe med utfordringer, mens andre barn må gå og kjede seg og "vente" på klassa. Og det er vel noe av det mest demotiverende som finnes. Jeg vet ikke hvordan dette er der du bor, så jeg tror jeg ville ha begynt med å spørre disse som du snakket om med barn i 2. klasse hvordan de opplever den biten. Dette ble jo ikke akkurat noe klart råd da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Gutten min lærte å lese og skrive i tiden før haln fylte 5 år, og vi var litt bekymret, slik som deg. Det siste året i barnehagen var han imidlertid mer opptatt av lek og sosiale ting enn det nest siste året (da satt han mye og skrev), og da han begynte på skolen var det å få venner minst like viktig som det faglige (han kjente bare en fra før) - og i og med at han ikke trengte å streve med lesing og skriving, så gikk første klasse veldig greit, og han fikk mange venner. Lærerne har hele tiden vært flinke til å gi litt ulike oppgaver, slik at alle har noe å strekke seg etter, men dette kan jo selvsagt variere. Nestemann, som er to år yngre, lærte ikke å lese før etter jul i første. Hun kjente INGEN i klassen sin, men fikk kjapt to venninner, og har det fint sosialt. Hun strever mer faglig (særlig med matte), og jeg ser nå at vi sikkert kunne vært flinkere med henne å "leke inn" tallforståelse før skolestart. Min anbefaling er altså at dere bør stimulere et lærevillig barn det dere kan når hun ønsker det. Tror absolutt ikke det er uheldig. Plutselig kan fokus endre seg, og hun kan bli mer opptatt av venner og sosiale ting, og da gjør det ikke no å ha en faglig ballast :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg kjørte på som bare det da min datter viste interesse for lesing og skriving. Nå er det tegning som er in her, så interessene forandrer seg hele tiden. Hun er veldig stolt over lesinga da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg syns dere skal lese med henne nå mens hun har lyst. Jeg ville ikke bekymret meg så veldig for kjedelig skoledag tror jeg. Selv om leselysten er på topp nå, kan det forandre seg før skolestart. Før du vet ordet av det så er det noe annet som fenger. ;-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hun kan alle bokstavene, slik at det "bare" er det å trekke dem sammen til ord som står igjen før hun kan lese litt, hvis jeg forstår deg riktig? Da synes jeg dere skal finne en bok til henne som passer, slik at hun kan lære seg det selv. Det er flere å velge mellom i en stor bokhandel, se etter en som bruker den bokstavtypen hun kan (store / små) og som egner seg for hennes nivå. Svar når hun spør om hva det står (f.eks. på skilt), men ikke undervis som om dere hadde skoletime. Jeg synes ikke det gjør noe om de kan lese ved skolestart og heller ikke at de skal bremses når de er interessert. Men det er ikke nødvendig å forsere det for mye, det er lærerikt å finne litt ut av ting selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Putt på med alt hun vil lære!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Også mor, men til større barn Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 La henne holde på i sitt eget tempo og sørg for å skolen fortsetter dette og gir henne arbeidsoppgaver som passer henne når hun begynne på skolen. Barn er forskjellige og vi voksne må presse på at ungene blir fulgt opp med litt mer individualitet enn de som regel gjør i disse dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Når barn er motivert til å lære noe så synes jeg alltid vi skal følge opp dette. Skole skal ha opplegg også for de som kan mer enn andre. Så at mange hadde lært å lese før de begynte på skolen da snuppa begynte for noen år siden. Så ho blir uansett ikke alene. Dessuten har du bare et halvår på deg, og ho klarer nok ikke å lære å lese godt på denne korte tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg sier som de fleste andre, bare kjør på hvis hun har lyst og er motivert. Skolestart innebærer mange sosiale utfordringer også (mange barn, nye venner etc.), og det er ingen ulempe hvis hun kan har en god mestringsopplevelse faglig. Men følg opp med læreren etterhvert hvis dere føler at hun trenger mer utfordringer. Jenta vår kunne lese og skrive da hun begynte i 1. klasse, men har aldri kjedet seg på skolen likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Om hun har interesse for å lære, mener jeg hun absolutt bør få lov til det. Skolen plikter å legge opp et løp som er tilpasset henne også. Begge jentene mine leste, skrev og regnet før de begynte på skolen. De må følge undervisningen de andre får, men har også fått tilleggsoppgaver som har gitt dem utfordringer. Litt kjedelig å måtte lære bokstavene på nytt, men inntrykket mitt er at lærerene har klart å fenge dem. Ingen av dem har sagt de kjeder seg på skolen. Snakk gjerne med skolen på forhånd slik at de er klar over situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg sier som de andre her: La henne lære! For øvrig er det også rådet skolen her hos oss gir førskoleforeldrene: Ikke hold igjen barna dersom de ønsker å lære. Skolen skal gi dem tilpasset undervisning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min mening her Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg hadde holdt igjen og funnet noen andre fritidsaktiviteter til henne som hadde stimulert henne både fysisk og psykisk. Men skolefag ville jeg holdt igjen på. På vår skole heter det også at det skal tilpasses nivået på barna med læring. Men i det store og hele så er slik spesialbehandling nedprioritet pga. for få lærere og budsjetter som må følges. Så jeg fraråder deg å lære ditt barn noe mer nå, slik at noe på skolen blir interessant å finne utav sammen med jevnaldrende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg ville definitivt latt henne på lære mer når hun selv har lyst. Har selv en 5-åring (fyllte i des.), som skal begynne på skolen til høsten. Hun kan både lese og skrive. Kan tall og regner enkelt matematikk (pluss og minus). Ser ingen grunn for å avlede henne fra faget, når hun selv er så interessert i å lære. Ta heller ansvar når hun begynner på skolen, slik at hun får utfordringer faglig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Dere må ikke være redde for å stimulere henne. Skolen gir henne bare extra oppgaver. (de er pliktet til det) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aimabel Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg ville stimulert til lesing hvis barnet viser interesse for det, men les litt om det og lær deg hvordan du lærer bort på riktig måte så slipper du å gjøre henne en bjørnetjeneste :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest har mye erfaring Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Jeg er et fagmenneske innenfor dette feltet og kan gi deg de rådene å stimulere henne. Skolen plikter til å tilpasse undervisningen til alle, og det gjelder også de som ligger foran. Det kan dere stå på med engang om dere merker at hun ikke får nok utfordringer. Det er ingen grunn til å tro at hun vil kjede seg i bokstavinnlæringen fordi den kommer til å være ny og spennende og hun kan da "fordype" seg i dem. Jeg har snakket med en del barn som forteller meg hvilken bokstaver de kan, og så etterpå de bokstavene de ikke kan;) De tar det som helt naturlig at de bokstavene de kan har vært gjennomgått og de andre kan de ikke. Noen kan dem før de begynner på skolen, andre lærer dem med engang. Jeg har jobbet i barneskolen i åresvis, i PPtjeneste, fagsentre og nå forsker jeg på tilpasset opplæring. Jeg har aldri møtt noen som har hatt problemer fordi de lærte å lese for tidlig, men mange som lærte det for sent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Jeg er et fagmenneske innenfor dette feltet og kan gi deg de rådene å stimulere henne. Skolen plikter til å tilpasse undervisningen til alle, og det gjelder også de som ligger foran. Det kan dere stå på med engang om dere merker at hun ikke får nok utfordringer. Det er ingen grunn til å tro at hun vil kjede seg i bokstavinnlæringen fordi den kommer til å være ny og spennende og hun kan da "fordype" seg i dem. Jeg har snakket med en del barn som forteller meg hvilken bokstaver de kan, og så etterpå de bokstavene de ikke kan;) De tar det som helt naturlig at de bokstavene de kan har vært gjennomgått og de andre kan de ikke. Noen kan dem før de begynner på skolen, andre lærer dem med engang. Jeg har jobbet i barneskolen i åresvis, i PPtjeneste, fagsentre og nå forsker jeg på tilpasset opplæring. Jeg har aldri møtt noen som har hatt problemer fordi de lærte å lese for tidlig, men mange som lærte det for sent. Vil takk alle for svar, og ekstra godt med svar fra en fagmenneske med masse faglig erfaring da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.