Gå til innhold

Wellbutrin / dopamin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har funnet artikler som viser at Wellbutrin er vel så bra mot angst som ssri. Men blir litt bekymret når en bruker på et amerikansk forum skriver :"bad" i have SP and wellbutrin affect the dopamine 1 receptor like all the SSRI's. Dopamine 2 shortage has been implicated in anxiety disorders, which is what nardil affects along with GABA, seritonin, norepinephrin, dopamine 2 and epinephrin.

Så jeg lurer på hvilke dopamin reseptorer Wellbutrin påviker....også dopamin 2. Dette ligger laaaangt utenfor mitt kunnskapsområde men som en som typisk nok er plgat med angst så lurer jeg jo på om også de dopamin reseptorene som har med angst blir påvirket. Det står jo ofte opplistet i felleskatalogen, men ikke på Wellbutrin.

Men i bunn og grunn er det vel bare og teste det ut.

Og hva skjer med serotonin nivået? vil det bli for lavt når man bruker kun Wellbutrin???

hvis noen svarer blir jeg overrasket, men glad :_) (ser det er mange som lurer på denne "nye" medisinen i Norge)

Skrevet

Jeg lurer på mye av det samme som deg.

Er veldig nysgjerrig på denne medisinen, fordi jeg snart ikke orker Fontex lenger. Livet går meg forbi mens jeg er konstant trøtt og kraftløs.

Har lest forskjellige ting om denne medisinen jeg også.

NHD sier den virker likt med SSRI på gruppenivå - altså også i forhold til angst.

Men en psykiater ....tror det er på Rikshospitalet....sier den ikke er så virksom mot angst. Og han er visstnok den i Norge som har mest erfaring med Wellbutrin.

Jo, det er jo selvsagt bare å prøve....men likevel ikke bare-bare for meg som har medisin-angst også.

Livredd for nye medisiner osv.

Skulle ønske jeg fikk vite mer....

Skrevet

Jeg lurer på mye av det samme som deg.

Er veldig nysgjerrig på denne medisinen, fordi jeg snart ikke orker Fontex lenger. Livet går meg forbi mens jeg er konstant trøtt og kraftløs.

Har lest forskjellige ting om denne medisinen jeg også.

NHD sier den virker likt med SSRI på gruppenivå - altså også i forhold til angst.

Men en psykiater ....tror det er på Rikshospitalet....sier den ikke er så virksom mot angst. Og han er visstnok den i Norge som har mest erfaring med Wellbutrin.

Jo, det er jo selvsagt bare å prøve....men likevel ikke bare-bare for meg som har medisin-angst også.

Livredd for nye medisiner osv.

Skulle ønske jeg fikk vite mer....

Bare for å si noe positivt om denne medisinen: Jeg har prøvd den flere ganger. Får lite bivirkninger, mye mere energi og tiltakslyst.

Har også sluttet flere ganger uten å redusere. Dette har gått bra, no problem.

Men, som det flere ganger har blitt påpekt her inne, så må man selv prøve en type medisin for å se hvordan den virker på den enkelte. Finnes ikke standard-svar på dette :-).

Mener at den virker på angst i den forstand at energien blir større og du lettere kan ta tak i det du er redd for. Men en jobb og gjøre med angsten blir det uansett.

Skrevet

Bare for å si noe positivt om denne medisinen: Jeg har prøvd den flere ganger. Får lite bivirkninger, mye mere energi og tiltakslyst.

Men, som det flere ganger har blitt påpekt her inne, så må man selv prøve en type medisin for å se hvordan den virker på den enkelte. Finnes ikke standard-svar på dette :-).

Mener at den virker på angst i den forstand at energien blir større og du lettere kan ta tak i det du er redd for. Men en jobb og gjøre med angsten blir det uansett.

Tror faktisk den virker på angsten min jeg. En slags annen ro, men samtidig lysten på å finne på noe. Nå har jeg brukt 300 mg i snart en uke.....og før det 150 mg 3 uker. Ingen bivirkninger. Kanskje jeg sover litt dårlig, men det skyldes bekymringer jeg har for tiden.(sluttet i jobb før jul og slutt med kjæreste samtidig så jeg ble sykemeldt). Har en følelse av at denne medisinen vil hjelpe meg å komme videre. Jeg skal ihvertfall fortsette på den. Dette er den eneste antidepressivaen av mange jeg har testet som jeg føler funker. De andre har ikke gitt effekt, eller så har de gitt kjipe bivirkninger. Nå har jeg en følelse av at jeg ikke så kjapt vil gjemme meg under dyna.

Tror den er verdt ett forsøk, spesielt hvis man føler tiltaksløshet og har mistet håpet om bedring!!

Skrevet

Tror faktisk den virker på angsten min jeg. En slags annen ro, men samtidig lysten på å finne på noe. Nå har jeg brukt 300 mg i snart en uke.....og før det 150 mg 3 uker. Ingen bivirkninger. Kanskje jeg sover litt dårlig, men det skyldes bekymringer jeg har for tiden.(sluttet i jobb før jul og slutt med kjæreste samtidig så jeg ble sykemeldt). Har en følelse av at denne medisinen vil hjelpe meg å komme videre. Jeg skal ihvertfall fortsette på den. Dette er den eneste antidepressivaen av mange jeg har testet som jeg føler funker. De andre har ikke gitt effekt, eller så har de gitt kjipe bivirkninger. Nå har jeg en følelse av at jeg ikke så kjapt vil gjemme meg under dyna.

Tror den er verdt ett forsøk, spesielt hvis man føler tiltaksløshet og har mistet håpet om bedring!!

Men husk jeg bruker Rivotril i tillegg for min sosiale angst. Har vært en kjempe hjelp. Den fikk meg ut i fulltidsjobb i over ett år. Hadde da vært sykemeldt,rehabilitering og attføringsopplegg i til sammen 4-5 år. Ingen SSRI har noen gang gitt meg effekt, og jeg har gittt dem god tid, prøvd ulike doser. Enten ingen effekt eller bivirkninger...spesielt trøtthet hos meg.

Skrevet

Håper du fortsetter sånn. Du beskriver det jeg også merket med denne medisinen. Lykke til :-)

Skrevet

Dette var veldig godt å høre!

Tusen takk :-)

Jeg skal bestille time hos legen og få resept på wellbutrin.

Det er iallefall forsøket verd.

Slik trøtthet og tiltaksløshet som jeg har nå, kan jeg ikke fortsette med.....Jeg har ingen krefter til å "utfordre" angsten.....og da er jeg uansett ikke lenger når jeg en gang slutter på medisin.....

Skrevet

Takk for god informasjon.

Jeg vil helt klart "kvinne" meg opp til å prøve denne medisinen.

Men et lite spørsmål: Kan jeg gå rett over fra fontex?

Og evt. rett tilbake?

Takknemlig for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...